google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
امریکا تشنۀ پایگاههای دائمی در افغانستان است
سرمقالۀ روزنامه انصار
همزمان با نزدیک شدن به زمان خروج ناتو از افغانستان و عدم امضای توافقنامه امنیتی جدید میان کابل و واشنگتن، (جوزف دانفورد) فرمانده امریکائی نیروهای ناتو در افغانستان مدعی شد که امنیت و آینده افغانستان به حضور چند ساله نظامیان بین المللی در کشور وابسته است! بر علاوۀ دانفورد؛ این روزها تعداد دیگری از مقامات سیاسی و نظامی امریکا نیز به ایجاد پایگاها و حضور طولانی مدت امریکا در افغانستان تأکید داشته اند و در سخنان خود طوری وانمود میکنند که اگر خارجیان به طور کامل افغانستان را ترک نمایند، کشور ما دچار بحران و جنگ داخلی شدیدی خواهد شد. هر چند نمی توان این فرضیه را از تصور دور دانست، اما باید اندیشید و از دولت های عضو ناتو پرسید که چرا پس از 12 سال حضور نیروهای نظامی از حدود 46 کشور دنیا با شعار مبارزه با تروریسم، و با کشته شدن دهها هزار نفر از هموطنان ما، هنوز نیروهای خارجی موفقیتی نداشته اند؟ چرا این دولت ها طی دوازده سال اقدام به تجهیز و آموزش مناسب نیروهای داخلی افغانستان نکرده اند؟ و در صورتی که به اعتراف خود آنها پس 12 سال حضور درافغانستان، هنوز نتوانسته اند تروریست را از بین ببرند و امنیت را به افغانستان بازگردانند، پس چه تضمینی وجود دارد که در آینده تنها نیروهای اندک باقی ماندۀ آنان موفق به این کار شوند؟ و اگر چنانچه خود را موفق میدانند و پیروز میدان، پس دیگر همه چیز تمام شده است، باید کار را به نیروی داخلی سپرده و نیازی به حضور دائمی یا طولانی مدت آنها نمی باشد. واقعیت این است که نیروهای ناتو به دلایل عدم شناخت از موقعیت ژئوپولوتیک، فرهنگ و مردم افغانستان پا به این کشور گذاشته اند، و این عامل مهم باعث شد تا این نیروها گاهاَ اشتباهات غیر قابل بخششی را مرتکب شوند و از دیگان ملت مسلمان افغانستان بیفتند. هر چند نیروهای ناتو در کشورهای خود بعضاَ آموزش ها را در مورد افغانستان دیده بودند، اما دوری شدید فرهنگی، دینی و فکری ملت افغانستان با نیروهای خارجی مستقر در کشور باعث شد تا خیلی به سختی بعضی از مردم به این نیروها اعتماد نمایند. به هر صورت آنچه که مهم است این که صحبت های غیر مسؤولانه ای بعضی مسؤولان نظامی ناتو در مورد نگرانی های بعد از 2014 میتواند بر روحیۀ نیروهای نظامی داخلی ما تأیر منفی بر جای گذارد. در حالی که نیروهای مسلح داخلی ما در این اواخر موفقیت های خوبی را بر علیه تروریستان به دست آوردند، بیان این گونه توهشات حکایت از عدم رضایت خارجیان از پیشرفت نیروهای نظامی داخلی را به ذهن متبلور مینماید! لذا به تمام دولت مردانی که نیروهای نطامی آنان در افغانستان موجود میباشد به خصوص امریکا، عرض میداریم که به جای حرف های مخربانه اقدام به تقویت روحیۀ نیروهای نظامی افغانستان نموده و به جای سرمایه گذاری بر ایجاد پایگاهای بیهوده به فکر تجهیز نیروهای مسلح داخلی باشند. و دولت مردان کشور نیز توجه نمایند که ایجاد پایگهای طولانی مدت امریکا و اعطای مصئونیت به نیروهای امریکائی عواقبی شومی را برای کشور ما در پی خواهد داشت.
سرمقاله شماره 110 روزنامه انصار تاریخ: 1392/5/27
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





