google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
گرفتاری پناهجویان جنگ پهبادی هند و پاکستان
بهدنبال درگیریهای نظامی میان هند و پاکستان، سازمان عفو بینالملل از دو کشور خواسته است که حفاظت از غیرنظامیان را در اولویت قرار دهند. این سازمان هشدار داده است که تلفات غیرنظامیان در این درگیریها نگرانکننده است. به گزارش انصار، کارولین هورن، مدیر برنامه حقوق و سیاست در سازمان عفو بینالملل، گفته است: «افزایش تنشها میان هند و پاکستان تا کنون جان شماری از غیرنظامیان را گرفته است. ما از گزارشهایی مبنی بر جان باختن غیرنظامیان در هر دو کشور عمیقاً نگران هستیم.» او افزوده است: «در هر درگیری مسلحانه، حفاظت از غیرنظامیان یک اصل بنیادین در حقوق بینالمللی بشردوستانه است که همه کشورها ملزم به رعایت آن هستند.» این مقام عفو بینالملل تاکید کرده است: «حملات عمدی، کورکورانه یا بیش از حد که به غیرنظامیان آسیب برساند یا زیرساختهای ملکی مانند خانهها، شفاخانهها، مکاتب و خدمات اساسی را تخریب کند، بهشدت توسط کنوانسیونهای ژینو، پروتوکُلهای الحاقی آن و حقوق عرفی بینالمللی منع شده است.» عفو بینالملل از هند و پاکستان خواسته است تا به تعهدات خود در چارچوب حقوق بینالمللی بشردوستانه و حقوق بشر احترام بگذارند و تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان و کاهش تلفات در هر دو کشور روی دست گیرند. این نهاد تاکید کرده است که امنیت و عدالت با از بین رفتن بی مورد جان غیر نظامیان بدست نمیآید. در واکنش به این درگیریها، جیدی ونس، معاون ییس جمهور ایالات متحده، گفته است که هند و پاکستان باید تنشها را کاهش دهند. او افزوده است که امریکا نمیتواند این دو کشور دارای سلاح هستهای را کنترول کند. معاون ترمپ تاکید کرده است که جنگ میان هند و پاکستان «هیچ ارتباطی به ما ندارد.» هند و پاکستان از زمان جدایی در سال ۱۹۴۷ تا کنون چندینبار بر سر کشمیر درگیر شدهاند. این درگیریها جان غیرنظامیان را در دو سوی مرز نیز گرفته است. هزاران مهاجر افغانستان که در پاکستان پناه گرفتهاند، از وضعیت جنگی، مشکلات اقتصادی و بیسرنوشتی خود نگرانند. آنان میگویند که تنشهای هند و پاکستان نگرانیهایشان را بیشتر کرده است. مهربانو (مستعار)، یکی از پناهجویان در پاکستان، میگوید: «زمانی که اعلام کردند باید برقهای شهرک محل سکونتمان خاموش شود، یک لحظه احساس کردم که در کابل هستم و صدای ورود طالبان به شهر در گوشم میپیچید. واقعاً مرا به یاد تجربههای تلخ انداخت. ترسیدم و تا نیمههای شب هراسان بودم. واقعاً، علاوه بر مشکلات روحی و بیسرنوشتی، این جنگ همه را نگران کرده است. هر لحظه فکر میکنم که یک پهپاد سقوط کند و به سرمان برخورد کند.» فرید، یکی از باشندهگان شهر فیضآباد، مرکز ولایت بدخشان، میگوید: «وقتی با اطلاعیهای روبهرو شدم که باید برقهای خانهها خاموش شود، ترسیدم. به یاد لحظهای افتادم که شهر فیضآباد به دست طالبان سقوط کرده بود. وحشت، ترس و نگرانی دوباره بر وجودم مستولی شد. واقعاً در وضعیت بدی به سر میبریم. همه مهاجرین ترسیدهاند. ترس از بیسرنوشتی، مشکلات اقتصادی، اخراج اجباری و حالا هم این جنگ. واقعاً مهاجرین در بلاتکلیفی و بیسرنوشتی بهسر میبرند.» این پناهجو همچنان میگوید که ایالات متحده امریکا، آلمان، استرالیا و سایر کشورهایی که هزاران تن را برای انتقال به پاکستان پذیرفتهاند، آنان را در بیسرنوشتی رها کردهاند و هیچ توجهی در اوج بحران و درگیری نظامی به وضعیتشان نمیشود. به گفته او، کشورهای که درخواستهای پناهندهگان را بررسی کردهاند، باید متقاضیان را از این وضعیت نجات دهند و برای انتقالشان به کشورهای میزبان اقدام کنند. پناهجویان افغانستان در پاکستان از کشورهای غربی، بهویژه ایالات متحده، خواستهاند که روند رسیدهگی به پروندههایشان را آغاز کرده و سرعت ببخشند تا از ادامه وضعیت بلاتکلیفی و بیسرنوشتی در میانه جنگ دو قدرت هستهای رهایی یابند. آنان میگویند که از چنگ طالبان فرار کردهاند و اکنون در جنگی خطرناکتر و دشوارتر گرفتار شدهاند که هر لحظه احتمال جان باختن خود و فرزندانشان وجود دارد.
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





