google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
نمایش تکراری کشورهای غربی در شورای حکام
نشست دورهای شورای حکام در حالی برگزار شد که کشور های غربی بار دیگر در اقدامی سیاسی قطعنامهای جدید را درباره ایران تصویب کردند. به گزاش انصار، نشست دورهای شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی بهتازگی با صدور قطعنامهای ادعایی درباره ایران پایان یافت. این قطعنامه که از سوی تروئیکای اروپایی مطرح شده بود با رای مخالف و ممتنع چندین کشور همراه شد. پیشتر نیز جدیدترین گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع هسته ای ایران منتشر شد؛ گزارشی با پیش درآمدی از گزارش های رسانه ای مختلف و براساس اهداف تاکتیکی. آژانس در گزارش یاد شده ادعا کرد که مقدار ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۳۰ برابر حد مقرر در توافقنامه ۲۰۱۵ (برجام) است و ایران اکنون ۱۴۲.۱ کیلوگرام اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دارد که نسبت به آخرین گزارش در فبروری (دلو سال گذشته) ۲۰.۶ کیلوگرام افزایش داشته است. در بخش دیگری از این گزارش این گونه ادعا شد: براساس برآورد ها، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با افزایش ۶۷۵.۸ کیلوگرامی از زمان گزارش قبلی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرام رسیده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این گزارش از آنچه «تصمیم ایران درباره تغییر ندادن موضع خود درباره لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه این آژانس و حل نشدن مسائل پادمان باقی مانده» خوانده شده، ابراز تاسف کرد. گزارش یادشده همچنین می گوید که مدیرکل آژانس بار دیگر درخواست و تمایل خود را به دولت ایران جهت ادامه گفتگو های سطح بالا و مبادلات فنی متعاقب آن که از ۶ تا ۷ می ۲۰۲۴ (۱۷ و ۱۸ ثور۱۴۰۳) آغاز شد، اعلام می کند. جدیدترین گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع هسته ای ایران از جهت های مختلفی قابل بررسی است: روایت های رسانه ای منتشر شده درباره مواضع اروپا و امریکا پیش از انتشار گزارش یادشده، تاثیر گزارش یادشده بر تصمیم شورای حکام در نشست پیش رو، واکنش احتمالی ایران به تصمیم شورای حکام در نشست پیش رو، ... نشست فصلی شورای ۳۵ عضوی حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از دوشنبه گذشته آغاز شد و تا جمعه (۱۸ جوزا) ادامه داشت؛ انتشار گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارش های رسانه ای درباره مواضع میان تروئیکای اروپایی و امریکا، بازار پیش بینی و گمانه زنی درباره خروجی این نشست را داغ کرده بود. پیشتر محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در پاسخ به خبرگزاری میزان با سازنده ارزیابی کردن رایزنی های خود با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان سفر اخیر وی به ایران، درباره نتیجه احتمالی نشست پیش روی شورای حکام، گفت: با وجود مذاکرات مثبت با گروسی، باید توجه داشته باشیم که شورای حکام همواره موضوع هسته ای ایران را سیاسی می کند. رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر، گفت: فضای سیاسی در موضوع هسته ای ایران بر شورای حکام غالب است. نگاهی به موضوع برجام از زمان امضای آن در سال ۲۰۱۵ تاکنون، چند واقعیت خود را به خوبی نمایان می کند؛ پایبندی ایران به تعهد های خود، ادعا های ضدایرانی غربی ها به موازات نقض تعهدهایشان و سیاسی کاری و سیاسی بازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوع هسته ای ایران تحت فشار کشورهای غربی. گزارش های رسانه ای مختلفی درباره مواضع میان امریکا و کشور های اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان درباره موضوع هسته ای ایران، در آستانه برگزاری نشست فصلی شورای حکام منتشر شدند؛ گزارش های یادشده عمدتا به نقل از دیپلومات های اروپایی نوشتند که واشنگتن با تصمیم تروئیکای اروپایی جهت صدور قطعنامه ضدایرانی در نشست آتی شورای حکام مخالف است. در گزارشی که رویترز در این باره منتشر کرده، ادعا شد که مقام های امریکا تمایل نداشتن جو بایدن، رئیس جمهور این کشور برای صادر نشدن قطعنامه ضد ایرانی دیگر در نشست های پیش روی هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی را انتخابات ریاست جمهوری این کشور می دانند. وال استریت ژورنال نیز به نقل از دیپلومات های نزدیک به مذاکرات، مدعی شد که واشنگتن متحدان اروپایی خود را برای عقب نشینی از طرح های سرزنش کننده ایران به دلیل پیشرفت در موضوع هسته ای تحت فشار قرار داده است. این رسانه امریکایی نیز مانند رویترز به موضوع توجه دولت بایدن به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور به عنوان دلیل مخالفت با تصمیم انگلیس و فرانسه برای صدور قطعنامه ضد ایرانی یاد کرد و مدعی شد که امریکا درصدد جلوگیری از تشدید تنش ها با ایران است. در حالی که وال استریت ژورنال ادعا کرد که دیپلومات های اروپایی در این جریان مستاصل شده اند، زیرا احساس می کنند که امریکا برای ایجاد مانع در رویکرد آن ها تلاش می کند، یک مقام امریکایی این موضوع را تکذیب کرد و گفت که واشنگتن با شرکای اروپایی خود پیش از نشست ماه آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی به شدت هماهنگ است. در پایان همانطوری که نمایندگی ایران در سازمانهای بینالمللی در گزارش توصیفی خود اشاره کرد با صدور قطعنامه جدید میتوان نتیجهگیری کرد که ارزیابی های آژانس از نظر حقوقی بر پایه اطلاعات غیرموثق و اسناد غیرمعتبر ارائه شده توسط کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است که خود دارنده سلاح هستهای هستند و طی سالیان اخیر همواره به دنبال برهم زدن همکاریهای تهران و آژانس بودهاند.
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





