google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
زورآزمایی هندوستان با تحریم های ثانویه علیه ایران!
در حالی که هندوستان پس از اعمال تحریم علیه ایران، همکاری های اقتصادی خود با ایران را به صفر رساند تا در ورطه تحریم های ثانویه امریکا گرفتار نشود، در این روزها دوباره از حضور در ایران خبر می دهند. به گزارش انصار، حضوری مبهم که ردپای آن فعلا در چابهار مشاهده می شود. حضوری که شاید تاریخ انقضای آن بزودی با روی کارآمدن ترامپ به سر آید و هندوستان بار دیگر مجبور به قطع همکاری کامل با ایران شود همانگونه که چندی پیش نیز این کار را انجام داد. با این وجود پس از امضای توافقنامه میان هند و ایران در مورد بندر چابهار، ایالات متحده تهدید کرد هر کسی که با ایران تجارت کند، در معرض تحریم های احتمالی است. این گفته تازه پیش از آمدن ترامپ است که سیاست هایی به مراتب سخت گیرانه تر نسبت به ایران دارد. ایالات متحده تحریم های گسترده ای را علیه ایران اعمال کرده است و کشورهای متحد ایران را هم به اقدامات تلافی جویانه تهدید می کند. با این وجود، هند با نگاهی به تجارت با منطقه آسیای میانه، روز دوشنبه قراردادی را با ایران امضا کرد. آیین امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، ۲۴ ماه ثور با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه های هند برگزار شد. در همین رابطه «ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت هیچ معافیتی برای هند وجود ندارد و تحریم ها به طور بالقوه برای همه کشورهایی که با ایران معامله می کنند، قابل اعمال است. او در مورد تحریم های امریکا علیه ایران پس از توافق چابهار گفت: «ما به اجرای آنها ادامه خواهیم داد.» پاتل در پاسخ به سوالی درباره توافقنامه چابهار که روز دوشنبه امضا شد، گفت دولت هند باید در این مورد صحبت کند، نه دولت بایدن. ودانت پاتل گفت: «به دولت هند اجازه می دهیم در مورد اهداف سیاست خارجی خودش در قبال بندر چابهار و همچنین روابط دوجانبه خود با ایران صحبت کند. من فقط می گویم، از آنجایی که به ایالات متحده مربوط می شود، تحریم های ایالات متحده علیه ایران همچنان پای بر جاست و ما به اجرای آن ها ادامه خواهیم داد.» سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین گفت همه نهادهایی که قراردادهای تجاری با ایران را در نظر می گیرند «باید از خطر بالقوه ای که خود را در برابر آن قرار می دهند و خطر بالقوه تحریم ها آگاه باشند.» این واکنش امریکا در حالی مطرح شده که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه چقدر تضمین وجود دارد در قرارداد جدید اتخاذ شده بین ایران و هند با توجه به تحریم های امریکا، هندی ها به مفاد این توافق پایبند باشند و در واقع تحریم های یک جانبه امریکا مانع اجرای این توافق از سوی هند نشود، گفت: «تجربه نشان داده است که کشورهایی مایل هستند که با نادیده گرفتن تحریم های امریکا علیه کشورهای مستقل در چارچوب منافع مشترک همکاری خود را با این کشورها از جمله ایران در ابعاد تجاری، اقتصادی و غیره گسترش دهند و توافق ایران و هند در توسعه بندر چابهار با درک کشور هند از ماهیت تحریم های غیرقانونی امریکا انجام شده است و این موضوع محدود به هند نیست.» کنعانی ادامه داد: «گسترش همکاری های ما با کشورهای مختلف در جهان نشان می دهد تحریم های امریکا به رغم محدودیت هایی که ایجاد می کند در مسیر همکاری های سازنده، امر بازدارنده ای برای کشورهایی که با حفظ استقلال سیاسی خود مسیر همکاری ها را با ایران دنبال می کنند، نیست.» وی تصریح کرد: «هند یکی از شرکای تجاری ماست که در چارچوب منافع مشترک بدون توجه به این تحریم های یک جانبه در مسیر گسترش همکاری ها با ایران در حال تلاش و پیگیری است.» البته هیچ بعید نیست که این اقدام هندوستان با چراغ سبز دولت بایدن انجام شده باشد اما رحمان قهرمان پور، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در گفتگوی اختصاصی با آرمان امروز، تاکید کرد: هندوستان برای ایجاد موازنه در مقابل فعالیت های چین در پاکستان به ایران آمده و به دنبال منافع ملی خودش است. هندوستان در گذشته یک مرتبه فعالیت اقتصادی خود را بخاطر تحریم ها با ایران قطع کرده و دوباره نیز ممکن است این اقدام را تکرار کند و به همین علت نمی توان با اطمینان کامل با آن ها همکاری کرد.
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





