google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
بحران های روحی بیپایان نیروهای خارجی
معضل افسردگی سربازان غربی در افغانستان و عراق تشدید شده است. یک موسسه خیریه نظامی برجسته در انگلیس که کارشناس بهداشت روان نظامیان انگلیسی است در گزارشی جدید اعلام کرد که هزاران نظامی انگلیسی در عراق و افغانستان به مشکلات روانی و روحی دچار شده اند. موسسه خیریه نظامی پیشرو در انگلیس که کارشناس بهداشت روان نظامیان انگلیسی است و موسوم به کامبت استرس می باشد در گزارشی از ابتلای نظامیان انگلیسی مستقر در عراق و افغانستان به عوارض شدید روانی خبر داد. طبق برآورد مقامات وزارت دفاع انگلیس، هم اکنون یکصد و 91 هزار و 690 نیروی انگلیسی در افغانستان و عراق وجود دارند که 50 هزار نفر از آنها در هر دو کشور عملیات نظامی داشته اند. 27 درصد از نیروهای انگلیسی دچار عوارض شدید روانی شده اند. این عوارض ناشی از حضور آنها در خط مقدم جنگ بوده است. میزان افسردگی، 5 درصد از این تعداد بیشتر بوده و می تواند منجر به مصرف مشروبات الکلی و افسردگی شدید شود. تاکنون بارها فرماندهان ارتش انگلیس دولت را در عدم نظارت كافی به سربازانی كه در پی جنگ در عراق و افغانستان با مشكلات روحی و روانی روبه رو هستند متهم كرده اند. از سال 2001 تاكنون 170 هزار سرباز انگلیسی در مناطق درگیر به سر میبرند. در این تحقیق آمده است که 821 سرباز دچار بیماری های روحی، ذهنی و افسردگی هستند. براساس اظهارات محققان این مركز، سربازان ذخیره كه در عراق مستقر بودند بیشتر از سربازان نظامی كه در عملیات ها مشاركت داشتند در معرض خطرات روحی و روانی قرار دارند. نظامیان امریكایی و انگلیسی بازگشته از عراق علاوه بر مشكلات روحی با معضل افسردگی نیز دست به گریبان هستند. این بیماری با نام سندروم عوارض استرس سربازان شناخته میشود. نكته قابل توجه در این مورد لزوم استفاده از داروهای ضدافسردگی توسط سربازان برای ادامه ماموریتهای نظامی در كشورهای که امریكا حضور نظامی دارد، است. چرا كه این سربازان برای كارایی فیزیكی خود محتاج به درمان تعارضات روانی خود از طریق این داروها هستند. در نهایت اینكه افسردگی نیروهای غربی بازگشته از عراق و افغانستان، با گذشت زمان بیشتر نمایان خواهد شد و ابراز تاسفهای ظاهری باراك اوباما و دموكراتها نیز نمی تواند جلوی این روند را بگیرد. در هر صورت بیماری فشار روانی میدان جنگ که اصطلاحا به آن کامبت استرس گفته میشود، در میان سربازان کهنه کار انگلیسی حاضر در جنگ افزایش یافته و سالانه 1200 نفر بر تعداد این بیماران افزوده میشود. صدها سرباز انگلیسی که در جنگ های خارجی شرکت داشته و دچار آسیب های روانی شده اند، هنوز هیچ کمک دولتی برای درمان بیماری خود دریافت نکرده اند. بیماران مبتلا به این بیماری، دچار کابوسهای وحشتناک شبانه، افسردگی و افکار متمایل به خودکشی می شوند. بیش از نیمی از این بیماران از مستمری دولت برای سربازان جنگی محروم هستند، بنابراین قادر به دریافت کمکهای روانی ویژه هم نیستند. آمی اورسن در مرکز تحقیقات بهداشت نظامی کینگ در مرکز روانپزشکی لندن که بر این تحقیقات نظارت دارد در این خصوص به نکته قابل تاملی اشاره کرده است: تحقیقات نشان می دهد که سربازان انگلیسی که در مناطق درگیر بوده اند، نیازهای فوری به روان درمانی دارند و باید این مسئله در رأس برنامه های برنامه ریزان امور بهداشتی و سلامت و تصمیم گیران سیاسی قرار گیرد. وی در این تحقیقات خود اعلام کرده است که اعتیاد به مشروبات الکلی و افسردگی، ناشی از فشارهای جنگی است و باید به طور کلی تلاش جدی در این زمینه صورت گیرد. بر این اساس فرماندهان ارتش انگلیس دولت را در عدم نظارت کافی به سربازانی که در پی جنگ در عراق و افغانستان با مشکلات روحی و روانی روبه رو هستند متهم کرده اند. از سال 2001 تاکنون 170 هزار سرباز انگلیسی در مناطق درگیر به سر می برند. در هر صورت آنچه که باعث شد تا ما در این مورد سخن بگوئیم این است که، فشارهای روانی و عصبیت ها باعث اتفاقات ناگوار هم برای نیروهای غربی و هم برای شهروندان کشور ما خواهد شد که نمونه ای از این گونه اتفاقات عقده مندانه را میتوان در حادثۀ ولسوالی پنجوائی قندهار به یاد آورد. نویسند: حسین یاری سرمقاله شماره 83 روزنامۀ انصار تاریخ: 1392/4/9 نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





