google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟                 افغانستان                 ایران                 بین المللی                 فرهنگی و هنری                                
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
ایران      |      غزه
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
1392/12/26-08:58

نویسنده: سجاد موحدی

آیا تجلیل از نورو بدعت است؟

بدعت چیست؟ چیزی که در دین نباشد و ما به دین اضافه کنیم بدعت گفته میشود. که بدعت در دین حرام است؛ ما که از سال نو تجلیل میکنیم، به دین ربط نمیدهیم و نمیگوییم که در دستورات دینی واجب شده است که سال نو را تجلیل کنید! بنابرین بدعتی صورت نگرفته است، (برعلاوه آداب نوروز در دین نیز آمده است). این مانند این میماند که من بگویم: ۲۲ حمل (فروردین) هر سال من میروم حمام؛ ولی بدعت نیست! زیرا من نمیگم در دین آمده که باید ۲۲ حمل حمام بروید زیرا اگر چنین باشد بدعت است.

آیا تجلیل سال نو یا نوروز در اسلام منع شده است؟

خیر. هیچگونه سند معتبری وجود ندارد که در اسلام آمده باشد تجلیل سال نو حرام است یا ممنوعیتی آورده شده باشد.

همچنان در کتاب مهذب آمده است که: امام صادق (ع) فرمود: نوروز همان روزی است که پیغمبر (صلّی ا... علیه و آله و سلّم) برای امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در غدیر خم بیعت گرفت و اقرار به ولایت او کردند، و روزی است که رسول خدا (صلّی ا... علیه و آله و سلّم) علی (علیه السّلام) را به وادی جنّ فرستاد تا از آنها پیمان بگیرد، و روزی است که بر اهل نهروان پیروز شد و ذو الثدیه را کشت، و روزی است که قائم ما خاندان با کارگزاران ظهور کند و خدایش او را بر دجّال پیروز گرداند و او را بر کناسه کوفه به دار زند، هیچ نوروزی نیاید جز آن که ما در آن توقع فرج داریم، زیرا آن از روزهای ما است که فارس ها آن را نگهداشتند و شما آن را ضایع نمودید (بعد ادامه دادند) یک پیغمبر از بنی اسرائیل از پروردگارش خواست مردمی را که هزارها نفر بودند از ترس مرگ از خانه‏شان بیرون شده بودند و خدا آنها را میرانید زنده نماید و خدا به او وحی کرد که آب بر آنها بریزد، و در این روز بر آنها آب ریخت و زنده شدند، ۳۰ هزار کس بودند، و آن اولین روز سال فارس ها است، معلی میگوید: امام (ع)آن را به من دیکته کرد و من نوشتم. (وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۷۳)

آیا بد است تا به بهانه نوروز به صلحه رحم بپردازیم؟

آیا بد است تا به بهانه نوروز خانه و دل تکانی کنیم؟

آیا بد است تا به بهانه نوروز با دیگران اگر قهر بودیم آشتی کنیم و کینه ها را از بین ببریم؟

آیا بد است تا به بهانه نوروز در طبیعت گردش کنیم؟

 آیا اگر آدم به بهانه ها و اسباب مختلف دست بپوشیدن لباس نو و اقدام به خوردن غذای متفاوت نماید گناه است؟

 آیا اگر انسان به بهانه ای کودک و خانمش و یا شوهرش را شاد و مسرور گرداند گناه هست؟

آیا اگر کسی به بهانه ای اقدام به گردش و و رفتن بدامن طبیعت کرد و دیدن صحنه های دلکش طبیعت را دید خطا کرده است؟

 آیا اگر به بهانه های مختلف آدم حمام گرفت و استحمام کرد جرم است و بر خلاف حکم خدا است؟

آیا اگر کسی به بهانه نوروز برای خانمش لباس خرید و به بهانه نو روز جشنی گرفت گناه کار است؟

آیا اگر کسی گفت روز تان مبارک، نو روزتان، روز جمعه و... تان مبارک معصیت کرده؟

آیا اگر در دنیا کسانی کار خوب و معروفی انجام دادند چون از ما نیستند کار شان خوب نیست و اکر کار بدی را ترک کردند، ترک آن کار بد نیست؟

خیر هیچ کدام از اینها مغایرتی با دین ندارد.

نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند.
کاراکترهای نشان داده شده را در فیلد زیر بنویسید.
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
قزاقستان
طالبان و قزاقستان؛ از هراس ایدئولوژیک تا شراکت استراتژیک
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
امریکا
استیصال ویرانگر یک رئیس‌جمهور روان‌پریش
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
امریکا
رقابت راهبردی روسیه و امریکا در آسیای مرکزی
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
ایران
آشفتگی امریکا پس از سکوت نظامی در غرب آسیا
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
طالبان
سکوت در افغانستان، دادخواهی در بارسلونا
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
امریکا
مهلت 60 روزه و قمار نهایی ترامپ در قبال ایران
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
پاکستان
مناقشه دیورند؛ چرا مسأله، قومی می‌شود؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
امریکا
بن‌بست استراتژیک در اسلام‌آباد؛ تهران به ترامپ بدبین است
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
طالبان
شیعه و سنی علیه تروریزم تکفیری
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
طالبان
چرا نظام طالبان در تاریخ 500 ساله افغانستان بی‌سابقه است؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
پاکستان
نقش دوگانه پاکستان در برابر افغانستان و ایران
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
طالبان
جنایت تکفیری‌ها علیه شیعیان و خاموشی طالبان
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
پاکستان
از هرات تا کویته؛ این کشتار، مصداق نسل‌کشی است
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
امریکا
چرا صلح هر بار در لحظه آخر فرومی‌پاشد؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
امریکا
آتش‌بس در ایران، جنایت در لبنان؛ اسرائیل چه می‌خواهد؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
امریکا
آیا ایران پایان ابرقدرتی امریکا را رقم زده است؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
ناتو
نا امیدی اروپایی‌ها در مورد آینده ناتو
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بی‌طرفانه از جهان در خدمت مردم
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بی‌طرفانه از جهان در خدمت مردم
سیاست حفظ حریم خصوصی            شرایط استفاده
پیوندهای خارجی صرفاً جهت ارجاع ارائه شده‌اند. انصار پرس مسئولیتی در قبال محتوای سایت‌های اینترنتی خارجی ندارد. @ 2025 Ansar Press
آیا تجلیل از سال نو یا نوروز بدعت، گناه و حرام است؟