google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم                 افغانستان                 ایران                 بین المللی                 فرهنگی و هنری                                
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
ایران      |      غزه
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
1398/01/22-17:31

امروزه شرایطی به وجود آمده است که جامعه جهانی مجبور به مقابله با تهدید تروریسم است، اما حفظ حقوق بشر و امنیت فیزیکی مردم ملکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم

جای سوال است که از دو مقوله امنیت بشر و یا حقوق بشر، کدام یک اهمیت بیشتری دارد؟ ؟ در حالی که این سوال بدون جواب باقی مانده است، اما کشورهای غربی برای رسیدن به اهداف و گسترش نفوذشان به گونه ای شتابان عمل می کنند که این در این عملکردها، اکثرا حقوق و آزادی شهروندان نقض می شود.

در ادوار مختلف، دولت های غربی با شعار مبارزه با تروریسم، در موارد مختلفی حقوق شهروندان کشورها را نقض می کنند که می توان به مواردی چون، عدم مصئونیت افراد، بازداشت های غیرقانونی، شکنجه و حتی اعدام های غیرقانونی اشاره کرد. از یوگسلاوی سابق گرفته تا عراق و سایر کشورهای جهان شاهد چنین رخدادهای بوده است.

در این میان، این روز ها کشته شدن تعداد زیادی از افراد غیرنظامی در افغانستان سروصدای شهروندان کشورمان را بلند کرده است، البته هر چند کشته شدن غیرنظامیان در افغانستان سابقه طولانی دارد، اما این روزها باردیگر افزایش یافته است. روزنامه آلمانی اشپیگال می نویسد که در نتیجه عملیات های نظامی برای از بین بردن اعضای گروه طالبان، افراد زیادی غیر نظامی تلف می شوند. این روزنامه مثال می زند که در سال 2009، 2412 غیرنظامی در افغانستان کشته شدند. در همان زمان در سال 2010 فرمانده پیشین آیساف اعلام کرده بود که در طول سه ماه 365 فرد ملکی (بطور متوسط 4 نفر در روز) در افغانستان کشته شدند. در همان زمان 750 نفر از افراد طالبان از بین رفته اند، البته این کشته های طالبان شورشی از نیروهای عادی آنان بوده که با این گروه همکاری داشتند.

هر چند در اواخر حکومت حامد کرزی، اوضاع مقداری بهتر شد، اما اکنون در دوره حکومت وحدت ملی، آمار تلفات افراد ملکی بیشتر شده است. به گفته یوناما، در سال 2018، در نتیجه عملیات نظامی و هوایی در حدود 2600 غیرنظامی در سراسر کشور کشته شده اند که نسبت به سال 2017 افزایش داشته است.  هم چنین از 22 فبروری تا 23 مارچ 2019، در نتیجه بمباران نیروی هوایی ایالات متحده در ولایت های مختلف، بر اساس آمار رسانه ای، بیش از 60 غیرنظامی، زندگی خود را از دست داده اند.

دو ماه قبل نیز روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی در مورد افزایش آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان نوشت: بررسی جدید نشان می دهد که آمار مرگ و همچنین زخمی های ناشی از درگیری ها در افغانستان در طول سال گذشته افزایش یافته است.  گاردین گزارش داد که تعداد شهروندان افغان که براثر حملات هوایی نیروهای خارجی جان خود را از دست دادند تقریبا دو برابر شده و از 238 نفر در سال 2017 به 463 نفر در سال 2018 افزایش یافته و دلیل اصلی این امر افزایش بمبارانهای هوایی و عملیات نظامی زمینی نیروهای ائتلاف تحت رهبری امریکا در افغانستان بوده است.

گاردین در ادامه به گزارش سازمان ملل استناد کرده و می نویسد: گزارش سازمان ملل درمورد تلفات غیرنظامیان افغانستان در سال 2018 نشان می دهد که سال گذشته آمار کشته و زخمی ها، رکورد جدیدی را در افغانستان ثبت کرده است. اما به نظر می رسد که این آمارها در سال 2019 بازهم افزایش پیدا کند.

اواخر هفتۀ گذشته، در پی کشته شدن تعدادی از افراد ملکی در ولایت هلمند، «عمرزاخیلوال» نماینده سابق اشرف غنی در امور پاکستان نیز اظهار داشت: کشتار غیرنظامیان و اهانت به حریم خانواده در عملیات شبانه در هلمند را به شدت محکوم می کنم.

وی افزود: همزمان با شعارهای صلح خواهانه یک چنین رفتاری باعث ایجاد نفرت می شود و جنگ در افغانستان را پیچیده تر خواهد کرد.

سفیر سابق افغانستان در اسلام آباد تصریح کرد که دولت افغانستان مسئولیت حراست از عزت، جان و مال مردم را به عهده دارد نباید بر عکس آن عمل شود.

نمایندگان پارلمان و سنای افغانستان نیز بارها خواستار توقف عملیات های که در آن بیم کشته شدن غیرنظامیان می رود، شدند اما این عملیات ها از سوی نیروهای امریکایی با ادامه یافته است.

گفتنی است که براساس آخرین گزارش سازمان ملل، 8 هزار نفر بین ماه های جنوری تا سپتامبر سال 2018 در افغانستان جان خود را از دست دادند. همچنین سازمان ملل نگرانی خود را در مورد حمله به شهروندان غیرنظامی در افغانستان را ابراز کرده است.

سخنگوی سازمان ملل تایید کرد که آمار تلفات در سال 2018 رکورد جدیدی نسبت به چهار سال قبل از آن داشته است.

همچنین براساس گزارش سازمان ملل، اقدام علیه خشونت در سال 2018 در یمن 1800 نفر از مردم غیرنظامی این کشور جان خود را از دست دادند و اما تلفات غیرنظامیان در سوریه از 8 هزار نفر به 5 نفر کاهش یافته است.

 

 

 

#افغانستان                #امریکا                #طالبان                #کشتار غیرنظامیان                #حقوق بشر               
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند.
کاراکترهای نشان داده شده را در فیلد زیر بنویسید.
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
قزاقستان
طالبان و قزاقستان؛ از هراس ایدئولوژیک تا شراکت استراتژیک
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
امریکا
استیصال ویرانگر یک رئیس‌جمهور روان‌پریش
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
امریکا
رقابت راهبردی روسیه و امریکا در آسیای مرکزی
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
ایران
آشفتگی امریکا پس از سکوت نظامی در غرب آسیا
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
طالبان
سکوت در افغانستان، دادخواهی در بارسلونا
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
امریکا
مهلت 60 روزه و قمار نهایی ترامپ در قبال ایران
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
پاکستان
مناقشه دیورند؛ چرا مسأله، قومی می‌شود؟
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
امریکا
بن‌بست استراتژیک در اسلام‌آباد؛ تهران به ترامپ بدبین است
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
طالبان
شیعه و سنی علیه تروریزم تکفیری
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
طالبان
چرا نظام طالبان در تاریخ 500 ساله افغانستان بی‌سابقه است؟
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
پاکستان
نقش دوگانه پاکستان در برابر افغانستان و ایران
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
طالبان
جنایت تکفیری‌ها علیه شیعیان و خاموشی طالبان
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
پاکستان
از هرات تا کویته؛ این کشتار، مصداق نسل‌کشی است
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
امریکا
چرا صلح هر بار در لحظه آخر فرومی‌پاشد؟
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
امریکا
آتش‌بس در ایران، جنایت در لبنان؛ اسرائیل چه می‌خواهد؟
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
امریکا
آیا ایران پایان ابرقدرتی امریکا را رقم زده است؟
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
ناتو
نا امیدی اروپایی‌ها در مورد آینده ناتو
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بی‌طرفانه از جهان در خدمت مردم
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بی‌طرفانه از جهان در خدمت مردم
سیاست حفظ حریم خصوصی            شرایط استفاده
پیوندهای خارجی صرفاً جهت ارجاع ارائه شده‌اند. انصار پرس مسئولیتی در قبال محتوای سایت‌های اینترنتی خارجی ندارد. @ 2025 Ansar Press
نقض حقوق بشر به بهانه مبارزه با تروریسم