درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-20  |  2024-05-09  |  بروز شده در: 1403/02/19 - 15:43:5 FA | AR | PS | EN
پایان اولین نمایشگاه ملی قرآنی در کابل            نائب قهرمانی قیس علی‌زاده در رقابت های مشت‌زنی آسیا            گفتگوی مقام‌های پاکستانی و ازبکستانی در مورد خط آهن افغان - ترانس             فرار 300 هزار نظامی اوکراین از میدان های نبرد            نزاع بر سر محو کشت کوکنار در بدخشان خاتمه یافته است            داعش از پاکستان برای حملاتش در افغانستان استفاده می‌کند            از قاچاق ۱۴۰ کیلوگرام موی زن در غزنی جلوگیری شد             دیدار متقی با یک هیئت سازمان ملل متحد در کابل            بازداشت دو تبعه امریکایی توسط روسیه            بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان             جنگ غزه در مقطع بحرانی و حساس قرار دارد            می‌خواهیم شبی باورنکردنی خلق کنیم            به ادعای پاکستان؛ طرح حمله به انجنیران چینی در افغانستان ریخته شده بود            در شب بی‌مهری تیرهای دروازه با PSG، دورتموند به فاینل صعود کرد            افتتاح اتاق تجارت قزاقستان در هرات            






تاریخ نشر: 1396/1/20 - 04:21:30
تعداد بازدید: 3693
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

به مناسبت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی؛
آوینی در ظلمت نیهلیسم نور موعود را می‌دید/ تکنولوژی از منظر آوینی
 آوینی در ظلمت نیهلیسم نور موعود را می‌دید/ تکنولوژی از منظر آوینی

علیرضا سمیعی

آوینی در ظلمت نیهلیسم نور موعود را می‌دید. ولی دلخوشی به وعده، عین مهمل نشستن نیست؛ بلکه دست کم به نزد وی کمر همت بستن بود.

آوینی وقتی قلم به دست گرفت که هویت سه پاره ما گرم درهم جوشیدن در امر سیاسی بود. ایران‌اندیشی در ایستگاه دانشگاه تهران آرام گرفته بود، رجعت به مآثر اسلامی در بازنگری به فلسفه و کلام و فقه شدت داشت و رفته رفته نقد غرب را در آینه منتقدان غربی مدرنیته ترجمه می‌کردیم. اما این همه در دفتر متخصصینی که سر در تتبع آثار داشتند جداجدا مانده بودند. این چند پارگی هر چند ظاهرا در تاریخ ما رخ داده اما از سر تصادفات تاریخی نیست. بلکه به بحران بنیادینی باز می‌گردد که دوگانگی نظر و عمل به بار می‌آورد. به همین علت ما اغلب حساب عمل و نظر را سوا می‌کردیم. یعنی علوم اسلامی را در کتاب‌ها روی طاقچه نگه می‌داشتیم و در وقت عمل، نهادهای متجدد و برنامه‌های توسعه آمریکایی را به کار می‌انداختیم و حتی در بازنگری به تاریخ خویش راه شرق‌شناسی را می‌رفتیم. اما در همین کار هم چندان توفیق نداشتیم و طرح و نظریه‌های غربی هم تبدیل به روال‌های عملی نمی‌شد.

جدایی نظر و عمل از مسائل اصلی فلسفه است ارسطو که متافیزیک را از یک سو و شعر و اخلاق و سیاست را از سوی دیگر بررسید جدایی آنها را اعتباری می‌دانست. در تاریخ فلسفه اسلامی دو عنوان حکمت نظری و حکمت عملی جدا ماندند. متفکران بزرگ تاریخ اعم اسلامی یا غربی پیوسته در تب و تاب نشان دادن نسبت این دو بودند. در دوره معاصر مثلا آدرنو و همکارانش با کتاب دیالکتیک روشنگری نگران این هستند که زندگی اجتماعی و سیاسی از روشنگری‌های علمی در دانشگاه جدا بیافتد. آنها فکر می‌کنند زندگی روزمره با اسطوره‌هایی نظیر مصرف و ناسیونالیسم افراطی پیش می‌رود و دانشمندان در انزوای برج عاج نظری فاسد می‌شوند. حتی جنگ دوم را از نتایج همین دوگانگی می‌دانند. لذا شکاف نظر و عمل از انتزائیات فلسفی نیست و نمی‌توان یک بار برای همیشه آن را طی مقاله یا رساله‌ای حل و فصل کرد. این جدایی اصلا از مسائل اساسی زندگی است واگر کسی بتواند جامع هر دو جانب باشد به اندازه‌ای که توفیق یابد، الهام بخش نظر و عمل آینده است.

شهید آوینی در دانشگاه هنر با متفکران غربی آشنا شده بود و بعد از انقلاب به شهادت محمد رجبی، عربی آموخت تا متون اسلامی را فرایادآورد و جانی هنرمند داشت. نثر ساده، سوزان و شوریده‌اش از ایمانی صاف خبر می‌داد؛ اما ایمانش به تکرار اوراد و سیر در ادوار گذشته محدود نشد بلکه درد زمانه نیست‌انگار را چون سبو بر دوش می‌کشید. توجه به نیست‌انگاری که وجدان عمیق‌ترین مردان عصر جدید را می‌آزرد دمساز رجایی بود که آوینی با انقلاب اسلامی آْن را می‌چشید. او در ظلمت نیهلیسم نور موعود را می‌دید. ولی دلخوشی به وعده، عین مهمل نشستن نیست. بلکه دست کم به نزد وی کمر همت بستن بود. فرهاد، که چند سالی همسایه آوینی بوده تعریف کرده که شب‌ها صدای قرائت و عبادت او را از پنجره می‌شنیده. کسی که شب تهجد دارد و روز مجله در می‌آورد، مستند می‌سازد و نریشن می‌گوید، جهاد اکبر و جهاد اصغر را به هم آمیخته است. ممکن است نظر و عمل در کتاب‌های حکمت نظری و حکمت عملی دو گانه باشند ولی در ساحت ایمان یگانه می‌شوند. زیرا مومن حساب صوم و صلات را از کار و بار جدا نمی‌کند.

آوینی درباب ژورنالیسم، سینما و تکنولوژی چیز نوشته و در هر مورد وارد عمل شده است. شاید گزین گویه‌های او به ساختار فلسفی منسجمی منجر نشد اما لحن الهام بخش‌اش مناسب دوران گذری است که در آن به سر می‌بریم. قضاوت‌های او برای ما راهگشا است و هنوز می‌تواند از اشتباهاتی که امکان دارد در آن بغلطیم بازمان دارد. مثلا مقالات انفطار صورت که در آن، میان نقاشی و گرافیک داوری کرده و گرافیک را بیشتر مناسب دوره انقلابی ما دانسته، جریان فعالی را در همین رشته به راه انداخت و هنوز الهام بخش است.

تصور خامی وجود دارد که دشمنی با تکنولوژی را به سید احمد فردید و از آنجا به‌هایدگر نسبت می‌دهد. نظر و عمل آوینی به تنهایی ثابت می‌کند که بحث از فتنه تکنیک چنان که می‌گویند خام‌اندیشانه نیست. آوینی گفته بود (تکنولوژی، فرهنگ شیءات یافته است) اما خودش پشت میز تدوین نشست. کنایه از اینکه هر چند ابزارها واجد تاریخ و فرهنگ و احوالی هستند ولی این بدان معنا نیست که نجس و غیر قابل نفوذاند.‌هایدگر نیز در مقالاتش خواسته بود به تکنیک و حوالتی که می‌آورد فکر کنیم و هیج جا از دست کشیدن از زندگی جدید که تکنولوژیک است دم نزده. به نظر آوینی توبه، انسان طاغی را به راه می‌آورد و انسانی که در راه باشد چه بسا تکنولوژی را نیز توبه دهد. صراحت او در مورد آنچه بدان (ولایت انسان بر تکنیک) می‌گفت قابل توجه است. مستندهای آوینی از لحاظ ساخت و پرداخت قابل قبول هستند و از قضا سخنی دارند که گفت و گویی الهی است. اگر چنین نبود ما چطور می‌توانستیم امروز بعد از آن همه زد و خورد با حکومت بعثی در جنگ هشت ساله دوباره به نجف برویم و در کنار برادران عراقی تا کربلا پیاده روی کنیم. تصویرهایی که با دوربینهای معمولی، مستند جنگ ساختند راه اربعین را هموار کرد. حالا دیگر می‌توان رسوخ در تکنیک را با همین ملاحظه به راحتی دید.

توجه به نیست‌انگاری و تکنولوژی که از نشانه‌های آن است در نظر و عمل آوینی به نحوی وارسی شده که طلیعه موعود دارد. انسان با آنچه می‌سازد خود و آینده‌اش را بنا می‌کند. آنچه می‌سازیم آینده‌ای را به بار می‌آورد و جهاد در عراق علیه سلفی‌گری خونریز آینده‌ای‌ست که می‌توانستیم طلیعه‌اش را در مجموعه روایت فتح ببینیم.

قلم آوینی به راه‌های مختلفی رفت ولی چیزی که حالا بعد از چند سال بیشتر به چشم می‌آید و می‌تواند ره‌آموزآینده باشد این است که علم باید سیاسی و در عمل باشد و سیاست و عمل نیز باید علمی و حکمی باشند. هر راهی جز این بنای فساد و تباهی را خواهد گذاشت.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/5994


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

جنگ غزه شمشیر دولبه ای که می تواند به نفع یا زیان بایدن باشد


آشکار شدن دموکراسی دروغین امریکا با سرکوب اعتراضات دانشجویی


حکم بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی علیه نتانیاهو به چه معناست؟


مکرون در تلاش تبدیل کردن اروپا به قدرت هسته ای مستقل


ادعای حمایت از زنان در کشورهای اسلامی و ضرب‌وشتم زنان در امریکا


بازی کشورهای‌ عربی میان تهران و تل‌ابیب


جزئیات توافق امریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌ابیب چیست؟


آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تکمیل سه پروژه انکشافی در ولایت پروان

پایان اولین نمایشگاه ملی قرآنی در کابل

نائب قهرمانی قیس علی‌زاده در رقابت های مشت‌زنی آسیا

گفتگوی مقام‌های پاکستانی و ازبکستانی در مورد خط آهن افغان - ترانس

فرار 300 هزار نظامی اوکراین از میدان های نبرد

نزاع بر سر محو کشت کوکنار در بدخشان خاتمه یافته است

داعش از پاکستان برای حملاتش در افغانستان استفاده می‌کند

از قاچاق ۱۴۰ کیلوگرام موی زن در غزنی جلوگیری شد

دیدار متقی با یک هیئت سازمان ملل متحد در کابل

بازداشت دو تبعه امریکایی توسط روسیه

بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان

جنگ غزه در مقطع بحرانی و حساس قرار دارد

می‌خواهیم شبی باورنکردنی خلق کنیم

به ادعای پاکستان؛ طرح حمله به انجنیران چینی در افغانستان ریخته شده بود

در شب بی‌مهری تیرهای دروازه با PSG، دورتموند به فاینل صعود کرد

افتتاح اتاق تجارت قزاقستان در هرات

نیاز مندی47 درصدر از جمعیت افغانستان به کمک های بشردوستانه

تخریب 10 هکتار زمین از اثر سیلاب‌های اخیر در افغانستان

ممنوعیت کتاب‌های چاپ ایران در افغانستان، شایعه یا واقعیت؟

اعتراض‌های پناهجویان سرگردان افغان در اندونیزیا

حکومت طالبان با تغییر نیروهای مبارزه با کشت خشخاش در بدخشان موافقت کرد

جریان تحقیقات در مورد قتل ناکامورا در افغانستان متوقف شده است

پوتین دستور رزمایش سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را صادر کرده است

تیم‌های ملی فوتسال مردان و زنان افغانستان در جایگاه ۳۰ و ۴۸ جهان قرار گرفتند

ایران برای همکاری هسته‌ای با عربستان اعلام آمادگی کرد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.