عظمت وجودی حضرت صدیقه طاهره(س) به قدری است که بزرگان در بیان مقام آن حضرت اظهار عجز میکنند و صحبت از زهرای مرضیه را امری دشوار میپندارند و تنها ائمه معصومین هستند که به حقیقت آن وجود نازنین دسترسی دارند. رهبری معظم انقلاب وجود صدیقه طاهره(س) را نوعی معجزه میخوانند و میگویند: (این خود یک معجزهی اسلام است؛ یعنی فاطمهی زهرا (سلاماللَّهعلیها) در عمر کوتاه خود به مقامی میرسد که سیدهی نساء عالمین است؛ یعنی از همه زنان بزرگ و قدّیس طول تاریخ برتر است. این چه عاملی است، این چه نیروئی است، این چه قدرت متحولکنندهی عمیق درونی است که از یک انسان در این مدت کوتاه، میتواند یک چنین اقیانوس معرفت و عبودیت و قداست و عروج معنوی بسازد؟ خود این، معجزهی اسلام است.)
اما دریای فضائل حضرت زهرا(س) به قدری وسعت دارد که هرچه در مقام لایتناهی آن حضرت سخن رانده شود باز هم ابعاد مختلف وجود این بانوی بزرگوار اسلام ناشناخته است.
در این مجال در گفتگو با دو تن از کارشناسان دینی کشور نمی از یم فاطمی را به عنوان تبرک و عرض ارادت به آستان آن حضرت مرور میکنیم. متن زیر مشروح گفتگو با حجت الاسلام علی سرلک و حجت الاسلام سیدحمید میرباقری است؛
مقصد فاطمه(س) است
به گزارش خبرگزاری انصار، حجت الاسلام سرلک در ابتدای سخنان خود به خبرنگار مهر گفت: حدیث معروف قدسی، حضرت زهرا(س) را محور آفرینش معرفی میکند و خطاب به رسول خدا میفرماید (لولاک لما خلقت الافلاک و لولا فاطمه لما خلقتک) تمام حرف اینجاست که میفرماید اگر تو نبودی من دست در آفرینش عالم نمی بردم و این زیباییهای هستی را نمی آفریدم اما بدان که اگر فاطمه نبود تو را نمی آفریدم. او مقصد است.
وی افزود: باید گفت اوج حرکت انبیا این است که به جایگاه رضای خدا برسند، اما حضرت زهرا(س) افقی دارند که (ان الله یرضی لرضا فاطمه) محور خدا فاطمه است. تمام آفرینش پای بستش/ پیمبر خم شد و بوسید دستش.
فاطمه سر مکتوم همیشه حضرت حق است
وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمود فاطمه زهرا از آن خانه گلی فرزندانی را تربیت کرد که عالم را نورافشانی میکنند. فاطمه سر مکتوم همیشه حضرت حق است.
سرلک گفت: روایت از امام صادق است که هرکس فاطمه(س) را درک کند لیله القدر را درک کرده است اما قرآن میفرماید (و ما ادراک ما لیله القدر) که شب قدر در چنگ ذهن کسی نمی افتد.
وی افزود: خدا عالم را بر اساس غیب و شهود آفریده است و حضرت زهرا عالم غیب حضرات معصومین(ع) است. اینجا جایگاهی است که باید جایگاه فوق العادهای برای آن قائل شد. از رفتار امیرالمومنین و رسول خدا انسان میفهمد که فاطمه مرضیه چه جایگاهی دارد.
وی ادامه داد: خلقت این عالم بر این اساس است که هر چه در عالم ملک به چشم میبینیم، یا میتوانیم آن را تجربه کنیم عالم ملکوتی بینهایتی در پشت آن وجود دارد. حضرت زهرا(س) محور عالم ملکوت عالم حقیقت هستند. حضرت زهرا محور اهل بیت اند. رسول خدا در مورد فاطمه مرضیه میفرمایند (ام ابیها) در حالی که حضرت زهرا چهار یا پنج ساله بودند. پیامبر کسی است که قرآن میفرماید (و ما ینطق عن الهوی...) پیامبر همه عوالم هستی را میبیند و لب به سخن باز میکند.
وی گفت: اگر پیامبر فرمودند فاطمه زهرا مادر من است خودِ پیامبر رحمت للعالمین است. یعنی بناست همه عوالم هستی تحت نظر اولیا خدا و زهرای مرضیه به کمال وجودی خود برسند. لذا این براده وجود ما اگر جذب این خانواده شده بخاطر مغناطیس وجود آنهاست.
مصدر عالم حقیقت، فاطمه(س) است
حجت الاسلام سرلک گفت: مصدر عالم حقیقت فاطمه(س) است. روشن است کسانی که توفیق عرض ارادت به حضرت زهرا(س) دارند به یک شرفی نائل شده اند. مسئله خیلی بزرگ است و این حریم خیلی خاص است.
وی ادامه داد: اینکه ما رخصت پیدا کرده ایم از حضرت زهرا سخن بگوییم مثلا در دهههای فاطمیه یا ولادت آن حضرت –چون در قبلا این اینگونه نبود- عرض ارادت کنیم، از اذن خود آن حضرت است و نشان دهنده آستانه ظهور و بشارت ظهور است.
وی افزود: فاطمه زهرا حقیقت باشکوهی است که وقتی وارد محشر میشود ندا میرسد سرها را پایین اندازید که فاطمه میخواهد از محشر عبور کند.
سرلک گفت: وقتی کسی مادر شد، خدا همه صفات خوب عالم را در نسبت با من که فرزند او هستم به او میدهد. آن وقت رسول خدا که خودشان پدر عالم اند و خطاب به امیرالمومنین میفرمایند (انت و انا ابوا هذه الامه)؛ فاطمه را مادر خود خطاب میکند. این عظمت بزرگی است.
وی در مورد فراز اول زیارتنامه حضرت زهرا که میفرماید (یا ممتحنه امتحنک الله قبل ان یخلقک) گفت: مضامین این زیارت بسیار بلند است. در اوایل دعای ندبه هم به همین مضمون اشاره شده که خدای متعال برای کسانی که میخواهند بارهای بزرگی را به دوش بکشند امتحانهای دشواری را قرار میدهد. حتی برای حضرت زهرا(س) و اباعبدالله. چون اینها میخواهند عالم را سرپرستی کنند و تاریخ را به سمت الله هدایت کنند. لذا باید ظرفیت توحیدی و نورانیت محضی داشته باشند که در آن ذرهای ضعف وجود نداشته باشد و در همه ابعاد وجودی باید امتحان پس دهند چون خدای متعال سمت بزرگی را میخواهد به عهده آنها بگذارد.
تاثیر عملی زندگی صدیقه طاهره(س) در زندگی ما
سرلک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه رابطه عینی میان بین زندگی امروز ما با زندگانی حضرت صدیقه طاهره(س) برقرار کرد، گفت: مقاماتی که همه کسب کرده اند در اثر مجاهداتها و مراقبتها بوده است البته هیچ کس با اهل بیت قابل قیاس نیست اما لازم است و امکان پذیر است که در مسیر آنها قدم برداریم. اهل بیت الگوهایی نیستند که ما بخواهیم صرفاً به آنها افتخار کنیم بلکه باید به آنها تمسک بجوییم.
وی ادامه داد: در خانه و خانواده ای که حضرت زهرا داشتند باید بدانیم که این خانه غرق محبت اعضا نسبت به هم بود. حسنین میفرمودند وقتی ما دور سفره مینشستیم مواظب بودیم مبادا لقمه ای که مادر ما دوست دارد را زودتر برداریم. اعضای این خانواده نهایت عشق را به یکدیگر داشتند.
وی افزود: اینکه میگوییم حضرت زهرا در اوج کمالات است بخش عمدهای از رسیدن به این اوج مربوط به شیوه همسرداری و تربیت فرزند آن حضرت است. باید گفت عشق در خانواده فاطمه زهرا سکه رایج بود.
سرلک گفت: اگر کسی در خانه با همسرش بداخلاقی کند نمی تواند به واسطه نماز و روزه و... به جایی برسد. باید روابط فرد با همسر تنظیم شود. زن و شوهر وقتی بر اساس محبت و دوستی با هم حرف میزنند، از الگوی زهرای مرضیه(س) بهره مند میشوند.
وی ادامه داد: حضرت رسول میفرماید (مَن کان له أمرأةٌ تُؤذیه لم یَقبلِ اللهُ صلاتَها، ولا حسنةً مِن عملها، حتّی تُعینَه وتُرضیَه، وإن صامتِ الدهر...) اگر کسی همسرش را اذیت کند اگر نماز بخواند و روزه بگیرد و بنده آزاد کند و... فایده ندارد.
وی در پایان گفت: در هر زمانی و در هر شرایطی که انسان باشد میتواند در مسیر زندگی فاطمی حرکت کند. خانواده قرآنی که خانواده حضرت زهرا(س) اوج آن است، خانوادهای است که (جعل بینکم موده و رحمه) عشق ورزی و محبت در آن وجود دارد و حتی در خطاب کردن یکدیگر مواظبت دارند. لذا خانه معنوی و خانه فاطمی پر از محبت است.
کلمات سوره کوثر در قرآن استثنایی است
حجت الاسلام سید حمید میرباقری در توضیح سوره کوثر و تفسیرهای مربوط به آن گفت: کوچکترین سوره قرآن، سوره کوثر است. نکته این است که کلمات این سوره در کل قرآن استثنایی است. کلماتی مانند (اعطیناک)، (کوثر)، (فصل) و... در هیچ کجای قرآن نیامده است. این سوره با همه کوچکی اش بعه لحاظ ظاهری میخواهد یک حقیقت بسیار مهم و بزرگی را بیان کند و آن حقیقت این است کهای پیامبر تو آنقدر در نزد ما مقام و منزلت داری که ما به تو کوثر میدهیم. یعنی خدای متعال به کس دیگری کوثر عنایت نکرده و این مختص پیامبر است.
وی ادامه داد: در معنای کوثر گفته اند که عبارت از خیر فراوان است. این کسی که منشاء خیرات فراوان است چه کسی است؟ برخی گفته اند، مراد نهر بهشتی است، یا مراد علم یا قرآن و... است. آیا این میتواند درست باشد؟
وی افزود: علامه طباطبایی میفرماید اگر کوثر را هر چیزی غیر از ذریه و اولاد فراوان معنا کنید آیه آخر بیمعنا و بیفایده است. عرب به کسی که اولادی ندارد، ابتر میگوید که معنای توهین آمیزی دارد و به معنی حیوان دم بریده نیز آمده است.
میرباقری گفت: اگر مراد علم و یا نهر و... باشد، آیه آخر معنا ندارد. لذا علامه طباطبایی میفرماید اینجا کوثر فقط یک معنا میتواند داشته باشد و آن فاطمه زهرا(س) است.
وی افزود: خدا سه پسر به پیامبر عطا کرد و هر سه پسر زمان حیات پیامبر از دنیا رفتند. یکی عبدالله، یکی قاسم و یکی ابراهیم است. عبدالله و قاسم ظاهراً در قبرستان ابوطالب مدفونند و ابراهیم در بقیع دفن است.
وی گفت: پیامبر فرمود هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد و در روایت فرموده اند مراد از این اذیت و آزار، اذیت روحی بوده است چراکه قلب و دل پیامبر را شکستند. وقتی قاسم از دنیا رفت و پیامبر او را دفن کرد، فردی به پیامبر گفت (لاجرم لقد اصبح ابتر) بالاخره تو دم بریده شدی. اینگونه به پیامبر جسارت کرد.
میرباقری گفت: برخی مفسرین در مورد سوره کوثر گفته اند که خدای متعال این سوره را برای دلخوشی و خشنودی دل پیامبر نازل کرده است.
خداوند با کوثر یعنی با فاطمه(س)، پیامبر را عالمگیر کرد
وی ادامه داد: لذا خداوند با کوثر یعنی با فاطمه(س)، پیامبر را عالمگیر کرد. خدای متعال از صلب حسن و حسین(ع) چنان عالم را پر از سادات بنی زهرا کرده که مرحوم علامه قزوینی در حدود چهل یا پنجاه سال پیش با آماری که از کشورهای مختلف تهیه کرده بود، مینویسد امروز روی کره زمین سی و پنج میلیون نفر فرزندان فاطمه نفس میکشند. این در حالی است که از اولاد دشمنان پیامبر نامی باقی نمانده است و این اعجاز سوره مبارکه کوثر است.
وی در پایان گفت: یک پیام این سوره این است مراقب زبانت باش که اگر خدا پشت مظلوم قرار بگیرد عالم را زیر و رو میکند. پیام دیگر این سوره این است که اگر همه عالم با تو دشمنی کنند ولی تو با خدا باشی، خدا تو را بالا میبرد. بر سر پیامبر در آن روز خاکستر میریختند ولی امروز نام پیامبر فراگیر شده است.
لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/5712
تگ ها: