درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1402/08/12 - 04:46:3
تعداد بازدید: 231
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

"طوفان مخالفت‌ها" در وزارت خارجه امریکا

دیپلومات‌های امریکایی بر سر حمایت آشکار و بی‌قید و شرط بایدن از رژیم صهیونیستی اختلاف‌نظر دارند و ده‌ها تن از مقام‌های فعلی و سابق ایالات متحده معتقدند که اعتراضات آنها موجب شده تا واشنگتن تاحدی میانه‌رو شود.

به گزارش انصار، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از یک تور سفرهایش به «خاورمیانه» برای رسیدگی به بحران گسترده منطقه‌ای ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی و حماس، وقت خود را برای ارسال یک پیام طولانی به هیئت دیپلوماتیک ایالات متحده در مورد سفرش اختصاص داد.

در پیام ۲۰ اکتوبر، او در مورد اینکه بحران کنونی چقدر برای کارمندان وزارت خارجه «چالش‌انگیز» بود، نوشت و درخواست‌های خود و جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا برای احترام به «حاکمیت قانون و استندردهای بین‌المللی بشردوستانه» را تکرار کرد و در عین حال از «حق دفاع از خود» تل‌ابیب در پی حمله گسترده حماس در ۷ اکتوبر سخن راند.

او در این پیام که نسخه‌ای از آن در اختیار فارن پالسی قرار گرفته، نوشت: «اجازه دهید ما همچنین فضای بحث و مخالفت را که سیاست‌ها و نهاد ما را بهتر می‌کند، حفظ کرده و گسترش دهیم.»

هنگامی که بلینکن بین پایتخت‌های خاورمیانه‌ای رفت و آمد می‌کرد، طوفان فزاینده‌ای از نارضایتی در بدنه دیپلوماتیک در داخل امریکا در حال شکل‌گیری بود؛ جایی که بسیاری از دیپلومات‌های امریکایی در محافل خصوصی از آنچه که آنها به عنوان یک چک سفید امضای عملی از سمت واشنگتن برای اسراییل تصور می‌کردند، خشمگین، شوکه و مأیوس شده بودند، اینکه تل‌ابیب یک عملیات نظامی گسترده در غزه را با هزینه انسانی هنگفت علیه غیرنظامیان فلسطینی محاصره شده در غزه به راه بیندازد. این خشم سبب طغیان خشم و مخالفت با رویکرد اولیه بایدن با این جنگ، در میان صفوف مقامات امنیت ملی ایالات متحده شد و مقامات ارشد دولت بایدن را هم در خارج و هم در داخل در حالت تدافعی قرار داد.

اعتراضات فزاینده در وزارت امور خارجه، شورای امنیت ملی و سایر آژانس‌های امریکایی که بیش از ده‌ها مقام فعلی و سابق در مصاحبه‌هایی با فارن پالسی توصیف کرده‌اند،‌ با واکنش شدید علیه سیاست‌های بایدن فراتر از واشنگتن و در میان دموکرات‌های مترقی و رای‌دهندگان عرب‌امریکایی همزمان شده است. (حدود ۵۹ درصد از عرب‌امریکایی‌ها در سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند، اما براساس یک نظرسنجی جدید، حمایت او در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ به ۱۷ درصد کاهش یافته است.)

برخی از مقامات فعلی و سابق امریکایی تاکید می‌کنند که در واشنگتن، افزایش مخالفت‌های داخلی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را برای تصدی بلینکن در وزارت خارجه امریکا تاکنون ایجاد کرده است.

آرون دیوید میلر، محقق بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و کارشناس سابق وزارت امور خارجه امریکا در مذاکرات اعراب و رژیم صهیونیستی، گفت: «در ۲۵ سال کار در وزارت خارجه هرگز چنین چیزی ندیده‌ام. گویی دولت در حال میانجیگری در مناقشه داخلی اسرائیل و فلسطین است.»

در هفته گذشته، همزمان با افزایش تلفات انسانی ناشی از حملات و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه، دولت بایدن رویکرد خود را تغییر داده و از تل‌ابیب خواسته تا گام‌های بیشتری برای کاهش رنج بشردوستانه و بازگشایی دسترسی غزه به آب، سوخت و تجهیزات بشردوستانه بردارد.

گرچه دولت بایدن از برنامه‌های ارسال تسلیحات بیشتر به رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی نکرده و درخواست‌ها برای آتش‌بس دائمی برای پایان دادن به درگیری‌ها را رد کرده، بلینکن که روز سه‌شنبه در مقابل مجلس سنا صحبت‌ می‌کرد، از «وقفه‌های بشردوستانه» کوتاه که اجازه انتقال موارد ضروری را به غزه بدهد، حمایت کرد. (معترضان هم با فریادهایشان پنج بار صحبت‌های او را قطع کردند.)

بسیاری از مقامات معتقد هستند که صحنه‌های قتل‌عام در غزه و هشدارهای وحشتناک از سوی گروه‌های بشردوستانه و همچنین اعتراض سایر قدرت‌های منطقه‌ای، موجب شده تا سیاست ایالات متحده در گوشه و کنار و روی اولویت‌های بشردوستانه محدود تغییر کند. به طور خصوصی، مقامات دولت واشنگتن در مورد اینکه چگونه کمپین بمباران و حملات رژیم صهیونیستی به غزه باعث تشدید بحران انسانی و افزایش تلفات غیرنظامیان شده است، دچار شبهه شده‌اند و مقامات امریکایی در تحت فشار قرار دادن تل‌ابیب برای از سرگیری انتقال آب به غزه موفق بوده‌اند.

مقامات فعلی و سابق امریکایی گفتند که سخت است بگویند واکنش منفی دیپلومات‌ها و مقامات امنیتی، از جمله از طریق کانال‌های رسمی مخالف، تا چه حد به تغییر لحن واشنگتن کمک کرده است. اما مخالفت همچنان ادامه دارد و پاسخ دولت بایدن به پیچش‌های بیشتر در مناقشه را آزمایش خواهد کرد؛ مخالفت‌های داخلی بیشتر از سوی سیاست‌گذاران در هر سطح در هفته‌های آینده می‌تواند محاسبات کشوری را که همچنان می‌تواند رویکرد تل ابیب به جنگ را ملایم کند، تغییر دهد.

در داخل وزارت امور خارجه امریکا، در دو هفته اول جنگ تل ابیب و حماس، زمانی که بایدن به رویکرد خود مبنی بر ارائه حمایت نامحدود از رژیم صهیونیستی پایبند بود، مخالفت‌ها شدیدتر بود. بایدن در دهم اکتوبر گفت که پاسخ ایالات متحده به حمله‌ای در مقیاسی که اراضی اشغالی با آن مواجه شده، منجر به پاسخی «سریع، قاطع و جامع» خواهد شد و بعدا در مورد میزان تلفات گزارش شده فلسطینی‌ها از غزه تردید ایجاد کرد.

چهار مقام فعلی و سه مقام سابق واشنگتن به نشریه فارن پالسی گفتند که به شکلی متفاوت، بحث‌های معمول سیاست داخلی در مورد چگونگی واکنش به یک بحران بزرگ خارجی، از جمله بحث در مورد شایستگی انتقال تسلیحات و مهمات جدید به متحد ایالات متحده در مقابل هزینه احتمالی تلفات غیرنظامیان و نگرانی‌ها در مورد متحدی که قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض می‌کند، کاملا از بین رفت زیرا دولت بلافاصله به ارائه حمایت نظامی نامحدود به اسرائیل متمایل شد.

مقامات دولت امریکا به شدت این توصیف را مورد مناقشه قرار داده و می‌گویند که دولت همچنان در درخواست از رژیم صهیونیستی برای پایبندی به تمام قوانین بین‌المللی، ثابت مانده است. برخی دیگر می‌گویند که هیئت دیپلوماتیک امریکا از عجله بایدن برای حمایت از عملیات نظامی گسترده تل‌ابیب در غزه به جای عملیات دقیق‌تر و هدفمندتر برای از بین بردن رهبری حماس در کنار تلاش‌های دیپلوماتیک برای جلب حمایت برای اسرائیل ناراحت است.

مقامات دولتی، از جمله بلینکن که در پیامش اشاره کرد، می‌گویند که از مخالفان داخلی از طریق کانال‌های مناسب استقبال می‌کنند. اما مقامات ارشد دولت که می‌گویند از مخالفت استقبال می‌کنند، در واقع تغییر سیاست براساس آن مخالفت، موضوع دیگری است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/28216






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.