درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-07  |  2024-04-26  |  بروز شده در: 1403/02/07 - 13:12:0 FA | AR | PS | EN
آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان            تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران            مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها            هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور            






تاریخ نشر: 1399/01/09 - 16:05:5
تعداد بازدید: 620
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نگاهی به رشد اقتصادی افغانستان و پیش نیازهای آن با گذری بر سال 2019

بعد از رخداد­های سیاسی بی‌سابقه در افغانستان که در متن به آن­ها اشاره خواهدشد، تحلیل‌گران افغان درصدد یافتن پاسخ سوالاتی مهم اما مبهم در مورد اقتصاد کشورشان قرار گرفتند، به عنوان مثال همه آن­ها می‌خواهند بدانند که رشد اقتصادی افغانستان در افق­های میان‌مدت و بلندمدت چگونه می‌تواند باشد؟

نویسنده: صبارحمانی، پژوهشگر اقتصادی

بعد از رخداد­های سیاسی بی‌سابقه در افغانستان که در متن به آن­ها اشاره خواهدشد، تحلیل‌گران افغان درصدد یافتن پاسخ سوالاتی مهم اما مبهم در مورد اقتصاد کشورشان قرار گرفتند، به عنوان مثال همه آن­ها می‌خواهند بدانند که رشد اقتصادی افغانستان در افق­های میان‌مدت و بلندمدت چگونه می‌تواند باشد؟ برای پیش‌بینی این سوال باید توجه داشت که متر و معیارهای اقتصادی این کشور در طول دهه­ ها بخصوص در زمان جنگ­های داخلی دوران سیاهی را سپری کرده، اما امروزه با توجه به تغییرات مثبت نسبی مانند؛ توافق طالبان با امریکایی­ها و به طور همزمان رخ داد­های سیاسی منفی، مانند؛ دو رئیس جمهور در این اقلیم، با چالش­ها و فرصت­های جدیدی روبه‌رو است. ناگذیریم برای بررسی هر چه دقیق‌تر رشد اقتصادی و علل و عوامل آن در این کشور گریزی به مسائل سیاسی نیز داشته باشیم.

رشد اقتصادی در مفهومی انسانی

پس از جنگ جهانی دوم تصور می‌شد که افزایش تولید ناخالص داخلی که همان رشد اقتصادی است می‌تواند کشور­ها را به توسعه برساند، اما مدتی بعد و با تلاش اندیشمندانی چون آمارتیاسن، مفهوم توسعه دچار تحول شد، به طوری که انسان به جای ابزار توسعه به عنوان هدف آن مورد توجه قرار گرفت. در دهه‌های اخیر تلاش­های زیادی در جهت توسعه انسانی که ملزوماتی چون آموزش و بهداشت را به همراه دارد در این کشور صورت گرفته‌است به‌ طوری که از یک میلیون دانش‌آموز در حدود ده سال پیش به نه میلیون در سال جاری رسیده‌است و همچنین بر اساس گزارشات بهداشت جهانی در زمینه بهداشت نیز وضعیت مطلوب‌تری پیدا کرده‌است. با همه این پیشرفت­های کمی در زمینه توسعه انسانی، لازم است افغانستان در جهت تقویت کردن پیشرفت­های کیفی برآمده تا هر چه سریع‌تر پایه­های رشد اقتصادی مستمر را محکم‌تر کند.

تمرکز بر زیربناها برای رشد پایدار اقتصادی

افغانستان در مسیر رشد اقتصادی می‌بایست بر توسعه زیر ساخت­ها نیز توجه داشته باشد چرا که زیر ساخت­های تقویت شده، می‌تواند بهتر در روند رشد کشور عمل کند و بازدهی مناسب تری را رقم بزند. از جمله مواردی که باعث تضعیف زیر ساخت­های اقتصادی در این کشور شده است میتوان به؛ عدم دسترسی کافی به منابع انرژی، بازدهی پایین زراعت و کشاورزی، بی‌توجهی به صنعت حمل و نقل و سطح پایین کیفیت زیر ساخت­های فرهنگی و آموزشی اشاره نمود. از طرف دیگر در این زمینه باید در جهت توسعه اقداماتی اساسی صورت گیرد که بدین منظور می‌توان به؛ جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و همچنین حل مشکل کمبود مهارت‌ها از سوی دولت اشاره کرد که دولت باید در جهت رسیدن به این هدف منابع مالی پایدار را تامین کند و روش‌های ابتکاری را برای دسترسی راحت‌تر افراد به وجوه مالی فراهم سازد.

اختلاف سیاسی؛ مانعی در برابر رشد اقتصادی

رشد اقتصادی افغانستان با چالش‌های جدی مواجه است و این کشور کمترین میزان رشد اقتصادی را در میان کشورهای جنوب آسیا داراست[1]. افغانستان علاوه‌بر خشکسالی با چالش‌های امنیتی و پیچیدگی‌های اوضاع سیاسی روبروست که هرکدام به نوبه خود می‌تواند یک مانع بزرگ در برابر رشد بشمار آیند. به عنوان مثال؛ مسئله اخیر و شروع به کار دو رئیس جمهور به طور همزمان در این کشور به اختلافات داخلی دامن خواهدزد که قطع به یقین فضای اقتصادی و امنیت آن را تحت تاثیر قرار خواهدداد. بر اساس گزارشات، افغانستان دومین کشور در ناتوانی در حفظ سرمایه‌گذاری‌های کوچک است و همچنین در زمینه آغاز تجارت در رتبه 107 [2]قرار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد منابع و تلاش­های اقتصادی بخش غیردولتی افغانستان به سبب کارشکنی­های دولتی در حال هدر رفت باشد، که این مهم باید با مشخص کردن مرزبندی­ها و خواست دولت مبنی برقراری امنیت اقتصادی برطرف شود.

افزایش نرخ رشد افغانستان در گرو توافق با طالبان

در یک مدت زمان طولانی اقتصاد افغانستان با روند بسیار سریعی رشد پیدا کرد تا اینکه در سال 2015 این رشد متوقف گردید. درحالیکه GDP افغانستان در سال مالی 2015 در پایین‌ترین حد خود یعنی 1.1 درصد قرار داشت[3]. با این حال طبق اظهارات بانک جهانی روند رشد اقتصادی این کشور به دلیل مشکلات ناشی از افزایش خشونت انتخاباتی، کاهش اعتماد به شرایط کسب و کار، کاهش کمک‌های مالی بین المللی، بی‌ثباتی سیاسی و همچنین آثار بد خشکسالی و کندی فعالیت‌های اقتصادی ممکن است به مخاطره بی‌افتد و اختلالات اقتصادی شدیدی ایجاد کند.

باتوجه به چالش‌های امنیتی، سیاسی، خشکسالی و چالش‌های اقتصادی کشورهای همسایه، رشد اقتصادی افغانستان در سال گذشته یعنی سال 2018 میلادی 3/1 درصد بوده است که این عامل از اوضاع نابسامان سیاسی و امنیتی افغانستان تاثیر پذیر است. همچنین رشد اقتصادی این کشور در سال 2019 به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به روند نزولی چند سال اخیر در تولید این کشور بعید است این معیار رقم جالب توجهی را نشان دهد. اما این کشور در حال حاضر در شرایط صلح امریکا و طالبان قرار گرفته و میتواند با صلح دولت و طالبان موقعیت ایده آل تری را نیز رقم بزند. چند و چون این توافق بر عهده کارشناسان دولتی و محلی است اما در حال چنین اتفاقی امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری فراوانی را نتیجه خواهد داد که علاوه بر انگیزه­های داخلی باعث عدم هدر رفت کمک­های مالی خارجی نیز خواهد شد.

افغانستان پس از گذار از این مرحله میتواند از بودجه خود در جهت ارائه خدمات اولیه، حمایت از رشد اقتصادی و سرعت بخشیدن به آن و فراهم سازی شرایط مطلوب برای کاهش خشونت‌ها و همچنین تداوم توافق صلح بین طالبان استفاده کند. نکته دیگر مصارف دولت افغانستان است که بر اساس آمار 75 درصد آن از طریق کمک­های مالی جهانی تامین میشود، این در حالی است که مجموع عایدی این کشور سالانه 2.5 میلیارد دالر امریکایی تخمین زده شده و میزان مصارف در هر سال نیز به حدود 11 میلیارد دالر می‌رسد. حال با توجه به اینکه می‌دانیم بهبود اوضاع امنیتی و تامین یک محیط مطمئن برای رفت و آمد میان مناطق مختلف افغانستان می‌تواند سبب افزایش رشد اقتصاد این کشور شود، انتظار می‌رود که بعد از استقرار ثبات سیاسی در برخی از بخش‌ها نیازمند عایدی بیشتری جهت تامین هزینه‌ها باشد. در نتیجه به نظر میرسد رشد اقتصادی در سال 2019 نیز همچون دو دهه اخیر تحت تاثیر فاکتور­های سیاسی و اجتماعی بوده است و از همین رو پیش بینی میشود ترمیم اقتصاد در سال­های آینده از کانال افزایش نرخ رشد سیاسی_ فرهنگی امکان پذیر تر است.

منابع:
[1] Asian development bank

[2] World bank

[3] World bank.data

منبع: مطالعات افغانستان

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/15105


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.