درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-07  |  2024-04-26  |  بروز شده در: 1403/02/07 - 09:40:4 FA | AR | PS | EN
با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان            تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران            مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها            هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور             توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن            






تاریخ نشر: 1398/11/20 - 17:05:0
تعداد بازدید: 670
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام منتشر شد/ ترکیه در صدر کشورها

نتایج "رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام (ISC Islamic World University Rankings) در سال ۲۰۱۹ انتشار یافته که بر اساس آن ۴۳ دانشگاه از ایران در میان ۲۴۸ دانشگاه از ۲۴ کشور در لیست مربوطه حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر گفت: بررسی نتایج حاصله نشان می‌دهد دو دانشگاه‌ "علوم پزشکی تهران" و "تهران" در زمره ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارند. پس از آنها دانشگاه‌های صنعتی شریف، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، شیراز، فردوسی مشهد و دانشگاه شهید بهشتی از جمله دانشگاه‌های برتر حاضر در این رتبه‌بندی هستند.

وی افزود: بیشترین تعداد حضور دانشگاه‌ها متعلق به کشورهای ترکیه، ایران و مالزی است که به ترتیب ۷۷، ۴۳ و ۲۱ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارند.

دهقانی اظهار کرد: رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC می‌تواند با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها بر اساس هر معیار، جایگاه هر دانشگاه را در بین کشورهای اسلامی نشان دهد و اساس هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در "رتبه­‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC"، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۸۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۵ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانیده باشند. اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی USPTO، WoS، Incite گردآوری شده است.

دهقانی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

معیارها و شاخص‌­های رتبه‌­بندی دانشگاه‌­های جهان اسلام ISC-۲۰۱۹

سرپرست ISC تصریح کرد: معیار پژوهش شامل ۵ شاخص حجم پژوهش، تعداد استناد به مقالات و تأثیر استنادی نرمال شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان و تعداد مقالاتی است که در نشریات برتر به چاپ رسیده‌اند. بازه زمانی سه ساله ۲۰۱۵-۲۰۱۷ در این شاخص‌ها از جمله تعداد کل انتشارات هر دانشگاه در بازه زمانی سه ساله، تعداد کل استنادات به مقالات منتشر شده، تأثیر استنادی نرمال شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان، تعداد مقالات باکیفیت دانشگاه (نشریات Q۱، مجلات نیچر، ساینس و فهرست نشریات نیچر ایندکس) است.

دهقانی گفت: از میان دانشگاه­‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۲۴۸ دانشگاه از ۲۴ کشور در این نظام رتبه‌بندی حضور دارند و ۱۰ دانشگاه برتر حاضر در این رتبه­‌بندی از کشورهای عربستان، ترکیه، ایران، مالزی و مصر بوده که کشور عربستان با ۴ دانشگاه، ترکیه و ایران با ۲ دانشگاه، مالزی و مصر هرکدام با یک دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته‌­اند.

سرپرست ISC در ادامه گفت: بیشترین تعداد حضور دانشگاه‌ها متعلق به کشورهای ترکیه، ایران و مالزی است که به ترتیب ۷۷، ۴۳ و ۲۱ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارند. وضعیت سایر کشورهای اسلامی به لحاظ تعداد دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی به ترتیب تعداد دانشگاه بدین صورت است: مصر (۱۸ دانشگاه)، پاکستان (۱۵ دانشگاه)، اندونزی (۱۳ دانشگاه)، عربستان سعودی (۱۲ دانشگاه)، تونس (۸ دانشگاه)، نیجریه و الجزایر (هر کدام ۷ دانشگاه)، مراکش (۵ دانشگاه)، امارات (۴ دانشگاه)، اردن (۳ دانشگاه)، لبنان، قطر، قزاقستان و بنگلادش (هر کدام ۲ دانشگاه)، اوگاندا، عمان، کویت، کامرون، عراق، سنگال و سودان (هر کدام ۱ دانشگاه).

در جدول زیر تعداد و رتبه‌­های دانشگاه‌های ایران در رتبه­‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC و نیز در سطح کشور نشان می­‌دهد.

دهقانی یادآور شد: دانشگاه‌هایی که رتبه‌بندی آنها در بازه یکسان هستند، همگی هم‌رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه‌بندی ISC بر اساس حروف الفبا (به لاتین) است. بنابراین دانشگاه‌­های علوم پزشکی ایران، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی مشهد و نیز تبریز در رتبه ۱۱ کشوری و در بازه یکسان ۷۵-۵۱ در میان دانشگاه‌های کشورهای اسلامی هستند.

تعداد و رتبه دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC-۲۰۱۹

دهقانی افزود: در این رتبه­‌بندی تعداد ۲۳ دانشگاه جامع کشور حضور دارند که به ترتیب دانشگاه‌­های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، کاشان، گیلان، بوعلی سینا، رازی کرمانشاه، سمنان، مازندران، یزد، شهید باهنر کرمان، ارومیه، یاسوج، الزهراء، بین‌المللی امام خمینی (ره)، شاهد، شهید چمران اهواز، شهرکرد، محقق اردبیلی هستند.

وی گفت: از دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ۱۲ دانشگاه و به ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، بقیة‌الله، مازندران، کرمان، جندی شاپور اهواز، کرمانشاه در این رتبه‌­بندی قرار دارند.

سرپرست ISC تصریح کرد: از دانشگاه‌های صنعتی نیز ۸ دانشگاه و به ترتیب دانشگاه‌­های صنعتی شریف، اصفهان، امیرکبیر، علم و صنعت ایران، خواجه نصیر الدین طوسی، نوشیروانی بابل، سهند و شاهرود در این نظام رتبه‌بندی قرار دارند.

دهقانی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت­‌ها و توصیه‌­های برنامه ۱۰ ساله کشورهای اسلامی مصوب (اجلاس آستانه- قزاقستان در سال ۲۰۱۷) حضور ۵۰ دانشگاه از کشورهای اسلامی در رتبه­‌های زیر ۵۰۰ در نظام­‌های رتبه‌­بندی بین­‌المللی است. برهمین اساس و نیز با توجه به مأموریت ISC مبنی بر پایش و رصد جایگاه دانشگاه­‌های جهان اسلام، دانشگاه­‌های کشور می‌توانند با توجه به نتایج "رتبه‌بندی دانشگاه­‌های جهان اسلام" نقاط ضعف و قوت خود را بر اساس هر معیار مشخص کرده و جایگاه خود را در بین کشورهای اسلامی ارتقا داده و موارد را در هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری خود مد نظر قرار دهند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/13817


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود


متخصصان نسبت به زیاده‌روی در مصرف «زیتون» هشدار می‌دهند


هشدار مایکروسافت از نفوذ هکرهای روسی


دلیل اختلال فیس‌بوک و اینستاگرام چی بود؟


پرتاب ماهواره آزمایشی اینترنت 6G به فضا توسط چین


افزایش قابلیت‌ نقشه‌های Google Maps با هوش مصنوعی


چرا در زمستان بیشتر می‌خوابیم؟


ساخت بطری که برای ۵۰ سال چارج موبایل‌های هوشمند را تامین می‌کند


پوکو M6 مدل تغییرنام‌یافته کدام گوشی خواهد بود؟


پرتاب «افغان‌ست۱» و اعزام یک فضانورد افغان


عدم دسترسی مردم افغانستان به انترنت باکیفیت


مشخص شدن علت داغی آیفون ۱۵


نتایج یک تحقیق: فرزندان والدین سیگاری پیشرفت تحصیلی کمتری دارند


دانشمندان: تغییرات اقیلم قهوه را یک نوشیدنی غیر قابل دسترس می‎‌سازد


ایلان ماسک از فضای کافی در فضا برای میلیاردها ماهواره خبر داد


پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره تیانهویی-۰۴ از سوی چین به فضا


یک پروفسور جاپانی تلویزیون قابل چشیدن ساخت


کشف مقادیر قابل توجهی آب در مریخ


هشدار گوگل به کارمندانش: اگر به مقررات واکسیناسیون کرونا عمل نکنید اخراج می‌شوید


نظریه اینشتین شکست‌ناپذیر باقی‌ ماند!


قابلیت جدید واتس آپ؛ چت‌های دونفره بعد از زمان مشخص حذف می شوند


۵ نکته کلیدی برای عکاسی با موبایل در شب


مدیر عامل توئیتر استعفا داد


شکایت اپل از شرکت سازنده بدافزارهای جاسوسی پگاسوس


خواب ناکافی احساس پیری را بیشتر می‌کند





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد

روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.