google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
جامعه افغانستان پذيراي داعش نيست
به موازات شكست داعش در عراق و سوريه، تروريست ها افغانستان را به عنوان مقصد بعدي خود انتخاب كرده اند؛ موضوعي كه خطرات و چالش هاي امنيتي اين كشور را در آينده دوچندان خواهد كرد به موازات شكست داعش در عراق و سوريه، تروريست ها افغانستان را به عنوان مقصد بعدي خود انتخاب كرده اند؛ موضوعي كه خطرات و چالش هاي امنيتي اين كشور را در آينده دوچندان خواهد كرد. افغانستان كه سال هاست به خاطر تهديدات طالبان با ثبات و آرامش بيگانه است الان تهديد ديگري را بيخ گوش خود احساس مي كند. دكتر نوذر شفيعي، كارشناس شبه قاره مي گويد: «داعش به خاطر تفكرات ايدئولوژيكي تند و سلفي در بين دولت و مردم افغانستان جايگاهي ندارد و هر تفكر راديكالي كه بخواهد تصور بازگشت جامعه افغانستان به دهه 1980 را داشته باشد در اين جامعه با واكنش مردم روبه رو خواهد شد.» گفت وگوي «جوان» با نوذر شفيعي را در زير مي خوانيم. پديده اي به نام داعش در افغانستان كه اين نام را به خودش اطلاق كند، وجود دارد و از اواخر 2014 در اين كشور اعلام موجوديت كرد، اما اينكه آيا بدنه اين گروه داعشي هستند يا نه جاي سؤال دارد. ما در افغانستان ظرفي به نام داعش داريم كه محتواي آن مهم است و مي توان برنامه ريزي هاي نظامي، امنيتي، اطلاعاتي و سياسي براي مقابله با آن انجام داد. امريكايي ها برآورد مي كنند كه تعداد 2500 تا 3000 داعشي در افغانستان وجود دارند. برخي معتقدند كه بين 8500 تا 1200 نفر در افغانستان عضو داعش هستند. آنچه مشخص است اينكه گروهي به نام داعش در اين كشور وجود دارد و حملاتي را انجام مي دهد كه جهت دارند و بسياري از آنها معطوف به شيعيان «هزاره» افغانستان هستند. توجه داعش به شيعيان افغان هم به عمليات شيعيان گروه «فاطميون» در سوريه مربوط مي شود كه با گروه هاي تروريستي مبارزه مي كنند. در ارتباط با اينكه چه افرادي در داعش افغانستان عضويت دارند چند مسئله وجود دارد؛ برخي از اين افراد كساني هستند كه به عراق و سوريه رفته و با داعش بيعت كرده اند. البته تعداد افغان هايي كه در كنار داعش جنگيده باشند خيلي كم است ولي كساني وجود دارند كه خود از داعش براي حضور در افغانستان دعوت و با ابوبكر البغدادي، سركرده داعش بيعت كردند. داعش در افغانستان عضوگيري نكرده است. عبدالرئوف خادم، از رهبران مهم طالبان در استان هلمند كه در گوانتانامو زنداني بود در آنجا سلفي شد و با هيئتي به عراق رفت و با داعش بيعت كرد. مسلم دوست، يكي از علماي مهم افغان كه او هم در زندان گوانتانامو بود از داعش براي حضور در افغانستان دعوت كرد. از بين اعضاي داعش تنها 30 درصدشان از افغان ها و 70 درصد از ساير كشورها هستند. اين 30 درصد افغان ها هم اغلب از جواناني هستند كه شغلي ندارند و بيكار هستند. الان 40 درصد جمعيت افغانستان فقير هستند و نرخ بيكاري در اين كشور بسيار بالاست. افغانستان بعد از آنگولا و چاد، جوان ترين جامعه جهان است و اكثريت جمعيت جوان اين كشور بين 15 تا 24 سال سن دارند. دو شاخص بيكاري و بيسوادي نشان مي دهد كه امكان عضوگيري از بين اين افراد جوان وجود دارد. اين افراد در قبال دريافت پول حاضر هستند به عضويت گروه هايي مثل داعش دربيايند. حقوقي كه داعشي ها دريافت مي كنند هر ماه حدود 1000 دلار است، حقوقي كه يك عضو طالبان دريافت مي كند 700 دلار و حقوق ماهانه يك نيروي نظامي دولتي 200 تا 250 دلار است. در 2015 هم دولت در پرداخت حقوق نيروهاي نظامي به مشكل خورد و هم طالبان به دليل كاهش قيمت مواد مخدر نتوانست حقوق اعضاي خود را پرداخت كند و لذا داعش كه تازه در افغانستان قدرت گرفته بود و پول هاي زيادي در اختيار داشت، توانست عضوگيري كند. داعش فعاليت خود را از منطقه ننگرهار شروع كرد و قندهار، هلمند و حتي مناطق شرق را تحت پوشش قرار داد. اگر به نقشه افغانستان نگاه كنيم مي بينيم مناطقي كه كنترل داعش باشد بسيار كم است. بين مناطق تحت نفوذ، تحت كنترل د و حضور تفاوتي وجود دارد. منطقه حضور زياد مهم نيست، اينكه داعش در منطقه فارياب در شمال افغانستان عمليات انجام مي دهد و پس از آن در يك منطقه ديگر عملياتي را سازماندهي مي كند اين نشانه حضور در منطقه است اما ممكن است دليلي بر ضعف آن نيز باشد تا توجهات رسانه اي را به خود جلب كند و اينگونه وانمود كند كه همچنان در قدرت است. چيزي كه در مورد افغانستان در امريكا بحث مي شود اين است كه دونالد ترامپ، رئيس جمهور اين كشور يك سال قبل از انتخابات رياست جمهوري امريكا گفته بود افغانستان مصيبت بزرگي است كه هرچه پول از ماليات دهندگان امريكايي گرفته شده، براي آن صرف شده است. امريكايي ها از سال 2001 تاكنون، 115 ميليارد دلار در افغانستان هزينه نظامي كرده اند. به طور متوسط هر سرباز امريكايي در سال 2 ميليون دلار هزينه دارد و بر اساس گزارش ها، سالانه 23 ميليارد دلار هزينه نيروهاي امريكايي در افغانستان است. الان تعداد امريكايي ها در افغانستان كاهش يافته است ولي پيش از 2014 حدود 114 هزار نيروي امريكايي و ناتو در افغانستان حضور داشتند و با خروج نيروهاي امريكايي در دسامبر 2014، اين نيروها به 10 هزار نفر كاهش يافت كه حدود 8 هزار تن از آنها امريكايي هستند. نه. اين دولت بي طرف منطقه اي است، يعني وضعيتي براي اين كشور ايجاد كنند كه قدرت هاي بزرگ به لحاظ حقوق بين الملل از ورود به افغانستان پرهيز كنند. الان افغانستان به عنوان كشور «عايق» است يعني كشورها را كه دور مي كند باز هم آنها را جذب مي نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





