google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
جانباختن 310 تن از اثر بیماریهای عفونی در افغانستان
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش ماه می ۲۰۲۵ خود از مرگ ۳۱۰ نفر در افغانستان بر اثر بیماریهای عفونی خبر داد. به گزارش انصار، این مرگومیر از ابتلا به بیماریهای سرخک، عفونت حاد تنفسی، تب کریمه-کنگو و اسهال حاد همراه با کمآبی بدن ناشی شده است. بر اساس این گزارش، عفونت حاد تنفسی با ۹۲,۸۶۶ مورد جدید و ۱۹۵ مرگ، بیشترین تلفات را داشته، اگرچه نسبت به ۱۲۸,۰۵۵ مورد و ۲۶۰ مرگ در ماه اپریل کاهش یافته است. همچنین ۱۴,۶۶۰ مورد مشکوک به سرخک با ۹۳ مرگ ثبت شد که نسبت به ۱۸,۷۰۳ مورد و ۱۱۱ مرگ در اپریل نسبتا کاهش یافته است. در مقابل، تب کریمه-کنگو با ۲۰۰ مورد و ۱۶ مرگ در مقایسه با ۱۰۹ مورد و ۶ مرگ در اپریل افزایش یافته است. همچنین ۶ مرگ ناشی از اسهال حاد، ۵,۱۸۶ مورد مالاریا، ۵۸۶ مورد کرونا و ۲۱۶ مورد تب دنگی گزارش شده است. این بحران صحی در حالی تشدید شده که سیستم صحی افغانستان به دلیل توقف کمکهای بینالمللی، بهویژه از ایالات متحده، با چالشهای جدی مواجه است. سازمان جهانی صحت هشدار داده که تا پایان ۲۰۲۵، بیش از ۱۰ درصد جمعیت افغانستان ممکن است از خدمات درمانی محروم شوند. تعطیلی بیش از ۴۰۰ مرکز صحی به دلیل کمبود بودجه و محدودیتهای موجود بر فعالیت زنان در بخشهای درمانی، دسترسی به خدمات صحی را بهویژه در مناطق دورافتاده محدود کرده است. این وضعیت، همراه با فقر گسترده، سوءتغذیه و جابجایی اجباری، خطر شیوع بیماریهای عفونی را افزایش داده است. سازمان جهانی صحت از مقامات طالبان خواسته تا محدودیتها را کاهش دهند و از جامعه جهانی درخواست حمایت فوری کرده تا از فروپاشی بیشتر سیستم صحی جلوگیری شود.
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





