درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-31  |  2024-04-19  |  بروز شده در: 1403/01/31 - 14:49:0 FA | AR | PS | EN
سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان             برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین            عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد             امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد            تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد            قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان             پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد            نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد            شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن            امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد            حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم            تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان            ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن             حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1400/03/15 - 11:10:3
تعداد بازدید: 632
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ضرورت بازخوانی اندیشه‌های امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در حمایت از مردم افغانستان

امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)، رهبرکبیر انقلاب اسلامی، بنیان‌گذار و پشتیبان حرکت‌ها و خیزش‌های اسلامی و غیراسلامی در سطح کشورهای منطقه و جهان است.

متأسفانه به دلیل فضای منفی و ایران‌هراسی که در سال‌های اخیر در افغانستان، با حامیان پیدا و پنهان آن جاری بوده، برخی به خصوص در میان نسل جوان کشور، از سر ناآگاهی و جهالت، احساسات و اطلاعات نادرست و غلط در برابر جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های ایرانی که هیچ‌گاه تنها متعلق به این کشور نبوده و بسیار فراتر از منافع ملی خود عمل کرده‌اند، موضع‌گیری و ایستادگی می‌کنند.

هرچند باید گفت که این افراد کم هستند، و امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) و خلف صالح ایشان، امام خامنه‌ای(حفظه‌الله)، در قلوب مردم افغانستان جای دارد و به آن‌ها به عنوان پرچم‌داران و علم‌برداران آزادی و آزادی‌خواهی احترام ویژه‌ای می‌گذارند.

 

امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) بیدار گر بزرگ قرن بود

حداقل اگر نخواهیم امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) را از دریچه مسائل و علایق دینی و مذهبی بررسی کنیم، حداقل باید از او به عنوان یک آزادی‌خواه و بیدارگر بزرگ قرن، در زمره شخصیت‌هایی چون نلسون ماندلا و گاندی تجلیل کنیم و با اندیشه‌ها و سیره زندگی سیاسی و اجتماعی او آشنا شویم.

شهید استاد برهان‌الدین ربانی، از رهبران جهادی افغانستان در باره ایشان می گوید: "امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) کاپیتالیسم و کمونیسم، را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروی از تعالیم والای اسلام می‌دانست. او در برابر مستکبران شرق و غرب، قوی و مقاوم ایستاد و با هر نوع فساد و توطئه پنجه نرم کرد، ایشان بزرگ‌مرد تاریخ معاصر جهان اسلام است".

 بر این اساس، نمی‌توان به آسانی و راحتی از کنار اسم بزرگی به نام امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) گذشت و تأثیرگذاری مثبت او بر روند انقلاب‌ها در کشورهای مختلف، از جمله در افغانستان را نادیده گرفت.

 

حمایت امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) از مردم افغانستان، کمونیست را در این کشور شکست داد

در حقیقت، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری این پیشوای دینی در ایران، روزنه امیدی نه تنها برای مردم مسلمان و مجاهد افغانستان، که حتی برای جبهه کمونیزم در کشور بود؛ چه این‌که پس از پیروزی این انقلاب، هم کودتاگران کمونیستی و هم مردم مسلمان افغانستان، خوشحال شدند، اما با مشخص شدن خط امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) که می‌گفتند: "نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی"، به زودی امید کمونیست‌ها به یأس مبدل شد، اما مردم مسلمان کشور و جریان‌های جهادی که هنوز به صورت منسجم شکل نگرفته و یا در حال شکل‌گیری بودند، با الگوگیری از امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) و انقلاب او، عزم خود را برای پیروزی انقلاب اسلامی در افغانستان جزم کردند و در نهایت به پیروزی رسیدند.

 این تأثیرگذاری چنان عمیق بود که بعدها حاکمیت کمونیستی بسیاری از شهروندان کشور را به جرم "خُمِینیست" بودن، به زندان انداخته و از میان برداشتند.

کودتای کمونیستی در افغانستان ۱۰ ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در ایران صورت گرفت، و در این مدت، اخبار انقلاب اسلامی همانند ایران، در افغانستان نیز از سوی مقلدین و نمایندگان ایشان و هم‌چنین از سوی رسانه‌های بین‌المللی چون رادیو بی.بی.سی دست به دست می‌شد.

اما در کنار اندیشه‌های امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه)، آن‌چه بیشتر او را در میان مردم افغانستان محبوب کرده بود، موضع‌گیری‌های ایشان در برابر حاکمیت کمونیستی و تجاوز ارتش سرخ شوروی به کشور بود. امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) علاوه بر این‌که مخالف حاکمیت کمونیستی در افغانستان بود، مخالف سرسخت تجاوز ارتش سرخ شوروی نیز به کشور بود.

همان طور که  قاطعانه در پاسخ به درخواست وزیر امورخارجه شوروی برای قطع حمایت از مجاهدین و مردم مسلمان افغانستان، آن را رد کرد و شوروی را از تجاوز به این سرزمین برحذر داشت. این پاسخ قاطع امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) و حتی نامه ایشان به رهبر اتحاد جماهیر شوروی، با استقبال گسترده‌ای در افغانستان مواجه شد.

 امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در یکی از سخنان خود در مورد تجاوز شوروی و جهاد مردم افغانستان گفته‌ است:

"ای کاش همه تجاوزات جهان‌خواران همانند تجاوز شوروی به کشور مسلمان و قهرمان پرور افغانستان علنی و رو دررو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغین غاصبین را در هم می‏‌شکستند.

شوروی در افغانستان و هرجا که بتواند دست درازی می‏کند و ملت مظلوم افغانستان را آن‏طور سرکوب می‏کند، و بحمداللَّه ملت افغانستان هم مقابله مردانه‏ای در مقابل آن قدرت بزرگ کرده ‏اند.

ما بار دیگر پشتیبانی بی‌دریغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانی اعلام می‏داریم و اشغال اشغال‌گران را شدیدا محکوم می‌‏نماییم. ما مسلمانیم و شرق و غرب برای‌مان مطرح نیست. ما از مظلوم دفاع می‏کنیم و بر ظالم می‏تازیم. این یک وظیفه اسلامی است".

با شکل‌گیری قیام و جهاد مقدس مردم افغانستان، امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) چنان در روح و جان آن‌ها ریشه دوانده بود که بخشی از مجاهدین خود را فرزندان حضرت امام(رحمت‌الله‌علیه) می‌دانستند؛ تصاویر حضرت امام(رحمت‌الله‌علیه) همراه این مجاهدین بود و حتی بعضی از آن‌ها در وصیت‌نامه‌های‌شان نوشتند که آرزو داشتند امام(رحمت‌الله‌علیه) را از نزدیک زیارت کنند.

از سوی دیگر، کتاب‌ها و آثار امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) و آیت‌الله مطهری در میان فرماندهان جهادی دست به دست می‌شد. گفتنی است که وقتی اتاق شخصی احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور را بررسی می‌کنند، می‌بینند که آثار امام(رحمت‌الله‌علیه) و شهید مطهری(رحمت‌الله‌علیه) در اتاق او وجود دارد. به همین دلیل، بسیاری از رهبران دینی و سیاسی شیعه و سنی افغانستان، در سال‌های جهاد و مبارزه، تحت تأثیر اندیشه‌های والای امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) و انقلاب اسلامی تحت رهبری ایشان قرار داشتند.

 

اندوه مردم افغانستان در رحلت امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)

به دلیل همین جایگاه ویژه و تأثیرگذار امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در میان مردم مسلمان افغانستان بود که رحلت این پیشوای دینی، با اندوه فراوان مردم کشور و واکنش‌های گسترده همراه شد. به گفته گواهان تاریخ، وقتی که امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه)از دنیا رحلت کردند، سیل خروشانی از اطراف شهر کابل به سوی سفارت ایران به راه افتاد.

بعضی‌ها با پای برهنه و چشم اشک‌آلود به راهپیمایی پرداختند. شاید در تاریخ افغانستان چنین تجمع بزرگی اتفاق نیفتاده باشد. آن روز شهر کابل یک‌سره غم و اندوه بود. مساجد و تکایا سیاه‌پوش شد. حتی در مناطق اهل سنت این اتفاق افتاد. مراسم های  مختلفی بیشتر در مناطق مرکزی افغانستان برگزار شد و چندماه مراسم های عزاداری ادامه داشت.

 

توطئه دشمنان اسلام بر علیه اندیشه های امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در افغانستان

اما جای سوال این‌جاست که با وجود این همه تأثیرگذاری امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) به خصوص در جامعه افغانستان و پیروان فراوانی که ایشان در بین اقشار و گروه‌ها، اقوام و مذاهب افغانستان داشته و سرلوحه مبارزاتی و رفتار سیاسی ، اجتماعی آن‌ها بوده است، چه شده که عده‌ای اندک در جامعه امروز،  تجلیل از این بیدارگر بزرگ قرن را مذموم و مکروه می‌دانند و نسبت به آن اعتراض می‌کنند؟! قطعا این نوع برخوردها که در سال‌های اخیر دیده می‌شود، بخشی از توطئه دشمنان اسلام و مردم مسلمان افغانستان؛ از رژیم‌های منحط و تکفیری عربی منطقه گرفته تا استکبار جهانی به رهبری امریکا و رژیم منحوس و خون‌خوار صهینویستی است.

متأسفانه در نزدیک به دو دهه گذشته، دشمنان اسلام و افغانستان هزینه‌های هنگفتی در جبهه جنگ نرم با هدف تهاجم فرهنگی در کشور به مصرف رسانده و سعی کرده‌اند ، بذرکینه و بدبینی و دوری از اندیشه‌های اسلامی، به خصوص اسلام معتدل در جامعه پاشیده شود.

این دشمنان حتی تا سرحد به راه‌اندازی جنگ مذهبی در افغانستان پیش رفتند، اما خوشبختانه با هوشیاری مردم مسلمان کشور، اعم از شیعه و سنی، این توطئه‌ها همواره‌علیه خنثی شده است.

گفتنی است از روز شنبه ۱۰ خردادماه/جوزای سال جاری تا سالروز رحلت امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) فعالیت گسترده مجازی در صفحات اجتماعی در افغانستان صورت می‌گیرد و اندیشه های این شخصیت بزرگ در عرصه های مختلف بررسی و بازخوانی می‌شود، تا کسانی که  ناآگاهانه  نسبت به چنین شخصیت‌ اسلامی موضع‌گیری‌ کودکانه می‌کنند، توقع می‌رود از این فرصت برای بیداری و آگاهی خود استفاده کنند.

 

نویسنده:  سید عباس حسینی

 

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/22804


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن

حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.