درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-05  |  2024-04-24  |  بروز شده در: 1403/02/05 - 09:15:1 FA | AR | PS | EN
یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است             هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است             بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند            اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد            جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد            نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو            پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان             گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان            انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت             ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان            تثبیت صدر نشینی آرسنال با تحقیر چلسی            العین امارات با حذف الهلال به فاینل صعود کرد            بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد             بررسی موضوع گشایش بندر واخان از سوی چین             صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد            






تاریخ نشر: 1400/03/11 - 12:55:5
تعداد بازدید: 597
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

به مناسبت نزدک شدن به سالروز رحلت امام خمینی رحمت‌الله‌علیه؛
حمایت امام خمینی از ملت افغانستان

زمانی که سفیر شوروی وقت، محضر آن یگانه دوران، حضور به هم می رساند تا تهاجم ارتش سرخ به افغانستان را توجیه نماید، امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) مخالفت خود را ابراز می دارند. چنانچه که وی می فرمایند: آن روزی که سفیر شوروی آمد پیش من، گفت که دولت افغانستان خواسته است که شوروی، نظامی به آنجا بفرستد، به او گفتم که این اشتباهی است که شوروی می کند، البته دولت شوروی می تواند افغانستان را قبضه کند، ولی نمی تواند در آنجا مستقر شود، اگر شما خیال کرده اید بتوانید افغانستان را بگیرید و آن را آرام کنید، این خیال باطل است. ملت افغانستان مسلم است، ایستاده اند در مقابل حکومت افغانستان، شما هم اگر بروید و هر قدرت دیگر هم برود، آنجا را می گیرد اما نمی‌تواند آنها را آرام کند و بالآخره ‌علیه شکست می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از صحیفه امام، شوروی قبل از لشکرکشی علنی به افغانستان، سفیر خود در ایران ماموریت داد تا به دیدار امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) رفته نظر ایشان را جویا گردد. عکس العمل قاطع امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه)، به روس های متجاوز فهماند که نظام اسلامی سیاست خود را بر اساس اصول اساسی اسلام و ارزش های انقلاب اسلامی تعیین می کند نه بر بنای بازی های عوام فریبانه‌ی نظام دوقطبی.

امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) خطاب به سفیر شوروى در ایران، به صراحت گفتند: ما از شوروى مى‏خواهیم در افغانستان دخالت نكند. امام با تأكید بر اسلامى بودن جنبش مردم افغانستان و رد اظهارات سفیر شوروى مبنى بر وجود جنبش ضد انقلابى در آن كشور، فرمودند: معلوم مى‏شود كه شما از اوضاع افغانستان خیلى اطلاع ندارید. در افغانستان حكومت فعلى فشار زیادى به نام كمونیست به مردم وارد مى آورد؛ و به اطلاع ما رسیده كه حدود پنجاه هزار نفر از مردم در افغانستان كشته شده‏اند؛ و علماى اسلام را در آنجا دستگیر كرده‏اند.(۳)

امام راحل در یکی دیگر از ارشادات روشن گرایانه ی خویش با تاکید بر این نکته که مردم مسلمان افغانستان با قدرت ایمان و اتكال به خداى بزرگ و اعتماد به خویش، هجوم ناجوانمردانه ارتش قدرتمند و اسطوره‏اى شوروى را «درهم كوبید به طورى كه باید گفت شوروى با پریشانى و پشیمانى از هجوم ظالمانه خود بسر مى‏برد؛ و در حیرت است كه چگونه از افغانستان بدون آبرو ریزى جا خالى كند».(۴) آن چریك‏هاى قدرتمند بودند كه مقابل ایستادند و تو دهنى به آنها زدند و الآن هم دارند مى‏زنند.(۵) شوروى فهمید كه در افغانستان [نمى‏تواند كارى بكند.] با اینكه (در) كشور افغانستان، آن هایى كه سركار هستند با شوروى هستند و كمونیست در آن جا هست، مع ذلك، این عده‏اى كه مسلمان هستند در آن جا و اهل اسلام هستند همچو مجال را بر شوروى تنگ كرده‏اند كه الآن نمى‏داند چه جورى از این غائله بیرون برود(۶)

امام در یکی دیگر از بیانات خود - با یادآوری این نکته که استكبار شرق و غرب چون از رویارویى مستقیم با جهان اسلام عاجز مانده است، راه ترور و از میان بردن شخصیت هاى دینى و سیاسى و نفوذ و گسترش فرهنگ گمراهی را به آزمایش گذاشته‏اند - آرزو کردند: اى كاش همه تجاوزات جهان خواران همانند تجاوز شوروى به كشور مسلمان و قهرمان پرور افغانستان علنى و رو دررو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغین غاصبین را در هم مى‏شكستند.(۷) شوروى در افغانستان و هرجا كه بتواند دست درازى مى‏كند و ملت مظلوم افغانستان را آن‏طور سركوب مى‏كند، و بحمداللَّه ملت افغانستان هم مقابله مردانه‏اى در مقابل آن قدرت بزرگ كرده‏اند.(۸) ما بار دیگر پشتیبانى بی دریغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانى اعلام مى‏داریم و اشغال اشغال گران را شدیداً محكوم مى‏نماییم. ما مسلمانیم و شرق و غرب برایمان مطرح نیست. ما از مظلوم دفاع مى‏كنیم و بر ظالم مى‏تازیم. این یك وظیفه اسلامى است.(۹)

به همین دلایل است که همه ساله به مناسبت فرا رسیدن سالگرد عروج ملکوتی فقیه نو اندیش، فیلسوف معاصر، رهبر کبیر انقلاب اسلامی و منادی وحدت در جهان اسلام امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) که در مناطق مختلف افغانستان برنامه ها، سیمینار و همایش های متعدد برگزار وپیرامون اندیشه های امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) بحث صورت می گیرد.

مردم افغانستان با برگزاری تجلیل از مقام علمی و سیاسی مرجع دینی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) به دلیل خدماتش به جهان اسلام و نجات امت اسلامی از زیر یوغ ظلم و ستم قدرت های بیگانه، به ویژه حمایت های او از مجاهدین و مهاجرین افغانستان و رد پیشنهاد اتحاد جماهیر شوروی سابق، مبنی بر عدم حمایت از مجاهدین افغانستان از دیگر مسائلی اند که مردم افغانستان آن را هیچگاه فراموش نمی کنند و بدین جهت خودشان را مدیون و مرهون تلاش و زحمات امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) می دانند.

بی تردید امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) شخصیت تاریخ ساز و کم نظیر قرن بیستم که با ابتکارات خود مسیر تحولات دینی، سیاسی و فرهنگی، را در دنیا، عوض نمود. تأثیر گذاری افکار امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) همه جهان را در بر گرفت. از جمله کشورهای که اندیشه های ناب امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در آن به سرعت نفوذ کرد، کشور افغانستان بود.

در آغاز جهاد مردم افغانستان، امام جمعه شهر کندهار درباره‌ نهضت امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) و تشكیل حكومت اسلامی سخنرانی می‌كرد؛ از قیام و رهبری قهرمانانه امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در برابر رژیم پهلوی و مبارزه ایشان با استبداد و بی‌دینی صحبت می‌كرد و بسیار با احساسات شعار می‌داد: مذهب من حنفی است، رهبر من خمینی است.(۱)

پس از رحلت امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) مردم مسلمان افغانستان در شهرهای كابل، هرات، مزارشریف و مناطق مركزی با شنیدن خبر ارتحال او به مساجد و تكایا روی آوردند و با برپایی مجالس عزا، یاد و خاطره رهبر معنوی جهاد مقدسشان را گرامی داشتند و عاشورای دیگری را در اذهان زنده نمودند. در شهرهای كابل و مزارشریف كه تحت سیطره دولت كمونیستی بود، عزادران با وجود تدابیر شدید امنیتی به سرک ها آمدند و در سوگ عظمای رهبرشان به سر و سینه زدند و شاعران و خطیبان و مداحان در سوگ امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) به شعرخوانی و نوحه‌سرایی پرداختند.(۲)

حوزه و مسجدجامع محمدیه حضرت آیت الله العظمی شهید واعظ(رحمت‌الله‌علیه) که از زمان بقدرت رسیدن کمونیست ها تا سال ۱۳۶۷ خورشیدی مسدود بود، همزمان با ارتحال امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در زمان حکومت داکتر نجیب دروازه این مرکز دینی با برگزاری مراسم و تجلیل امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) بر روی مومنین گشوده شد و اعضای کابینه ی داکتر نجیب با تشریفات خاص در آن مراسم شرکت نموده و اظهار همدردی شان را با ملت مسلمان افغانستان و ایران ابراز داشتند.

اکنون نیز هر ساله همزمان با فرارسیدن «چهاردهم جوزا/خرداد»، سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) اظهار ارادت و دوستی مردم افغانستان ظهور وبروز قابل توجهی پیدا می کند و امسال نیز شورو شوق پرداختن به موضوع امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) بیش از هرسال دیگری احساس می شود. خبرگزاری انصار نیز وظیفه دینی و انسانی خود می داند تا به این مناسبت با نشر مطالبی نسبت به روح پرفتوی امام امت، ادای دین نماید.

 

پی نوشت:

۱. به نقل از نشریه اخوت، دبیرخانه مجمع علمای شیعه و سنی افغانستان،

۲. امام خمینی در حدیث دیگران، علی‌اكبر مرتضایی، صص۱۵۱ و ۱۵۲ و ۱۵۳.

۳. صحیفه امام، ج‏۸، ص: ۱۱۴

۴. همان، ج‏۱۸، ص: ۹۳

۵. همان، ج‏۱۸، ص: ۱۴۰

۶. همان، ج‏۲۰، ص: ۲۴۳

۷. همان، ج‏۲۱، ص: ۱۲۰

۸. همان، ج‏۱۸، ص: ۵۱

۹. همان، ج‏۱۲، ص:

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/22677


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت

یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است

هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است

بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند

اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد

جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد

نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو

پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان

گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان

انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت

ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان

تثبیت صدر نشینی آرسنال با تحقیر چلسی

العین امارات با حذف الهلال به فاینل صعود کرد

بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد

بررسی موضوع گشایش بندر واخان از سوی چین

صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد

کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم

پرواز نخستین گروه از زایران ایرانی پس از ۹ سال برای ادای حج عمره به عربستان

کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان

هشدار سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

آغاز مذاکرات درباره توافق همکاری امنیتی امریکا و اوکراین

نگرانی سازمان ملل از تاثیر جنگ بر سلامت روانی مردم غزه

وزیران خارجه اتحادیه اروپا با افزایش تحریم‌ها علیه ایران موافقت کردند

افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا تاریخ‌سازی کرد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.