درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-10  |  2024-03-29  |  بروز شده در: 1403/01/10 - 12:24:5 FA | AR | PS | EN
نماینده عربستان در مسابقات دختر شایسته جهان مشخص شد            وزیر معادن حکومت طالبان خواهان آغاز کار عملی پروژه‌ی مس عینک شد            تاکید سفیر ناروی بر بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان             پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند            صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است            محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان            اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح             امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات            ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند            ۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست             داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند            کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند            ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل            توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            






تاریخ نشر: 1400/03/04 - 16:06:3
تعداد بازدید: 664
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

به مناسبت نزدک شدن به سالروز رحلت امام خمینی رحمت‌الله‌علیه؛
ماجرای ملاقات تاریخی علامه بلخی با امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) درنجف

شهید علامه سید اسماعیل بلخی از علمای شهید افغانستان است که دوران سیاه اختناق و خفقان، فریاد آزادی خواهی سر داد.

«سید اسماعیل بلخی» فرزند «سید محمد» در سال ۱۲۹۹ شمسی در روستای «سرپل» ولایت «جوزجان» به دنیا آمد.

بلخی در سال‌های کودکی مادرش را از دست داد و به همراه پدر، برادر و خواهرش به مشهد سفر کرد و مدتی بعد در حوزه علمیه مشهد مشغول تحصیل شد.

وی در سال‌های حضور در مشهد علاوه بر تحصیلات علوم دینی از کتابخانه آستان مقدس حضرت رضا (ع) نیز نهایت استفاده را کرد و با آثار اندیشمندان و عالمان جهان آشنا شد.

 

* نقش شهید بلخی در قیام مسجد گوهرشاد مشهد

در سال ۱۳۱۴ خورشیدی شهید بلخی با شیخ «محمدتقی بهلول» از رهبران مبارزه با کشف حجاب، آشنا شد و در همین سال در نهضت معروف مسجد گوهرشاد مشهد مشارکت کرد.

طبق گفته «خدیجه بلخی»، دختر شهید بلخی، آن بزرگوار در روز تحصن یکی از سخنران‌های مسجد گوهرشاد بوده است، اما به هر نحوی که بوده است خود را از صحنه کشتار بیرون می‌کند و بعد از چند روز که در مشهد مخفی شده بود با پای پیاده خود را به مرز افغانستان می‌رساند و آز انجا وارد «هرات» می‌شود.

 

* اقامت در هرات

بلخی بعد از ترک مشهد در هرات اقامت اختیار کرد و تحصیلات حوزوی خود را نزد «شیخ محمدطاهر کندهاری» ادامه داد.

وی در کنار درس به فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی نیز می‌پرداخت و تکیه «میرزا خان» در هرات مهم‌ترین پایگاه فرهنگی شهید بلخی شد و در اندک زمان به عنوان یک شخصیت برجسته و واعظ معروف در میان مردم هرات شناخته شد.

حکومت وقت افغانستان که از فعالیت‌های بلخی احساس نگرانی می‌کرد، اجازه خروج از هرات را به او نداد و او ناچار شد که هشت سال را در همین شهر سپری کند.

در سال ۱۳۱۷ خورشیدی و به دنبال اقامت اجباری در هرات ازدواج کرد و یک سال بعد اولین فرزندش به دنیا آمد. علیرضا مشهور به «علی آقا» تنها پسر شهید بلخی در سال‌های ابتدایی بعد از کودتای هفت اردیبهشت توسط حکومت کمونیستی دستگیر و کشته شد.

 

* فعالیت سیاسی

فعالیت‌های تشکیلاتی بلخی در سال ۱۳۲۲ خورشیدی با پایه گذاری حزب «اتحاد» که برخی «ارشاد» نیز ذکر کرده‌اند در هرات آغاز شد.

او و همفکرانش به تدریج در ادارات و نهادهای دولتی نفوذ کرده و برخی از کارمندان دولتی و شخصیت‌های فکری و فرهنگی را به سوی خود جذب کردند.

در همین دوران بلخی با شخصیت‌های هم فکر خود در شهر‌های دیگر افغانستان از جمله در کابل و مزار تماس بر قرار کرد. با فعالیت‌های گسترده بلخی در هرات، مقامات دولتی به این نتیجه می‌رسند که وی در هرات قابل کنترل نیست و ناچار او را به مزار شریف تبعید می‌کنند.

بلخی «سیدحیدر قطب» یکی از علمای برجسته هرات را به جای خودش معرفی می‌کند و خود به ناچار راهی مزار شریف می‌شود.

 

* فعالیت در مزار شریف

فعالیت‌های شهید بلخی در مزار شریف با آشنایی مردم این شهر از وی بسیار زود اوج می‌گیرد و این باعث گسترش فعالیت سیاسی بلخی در مناطق شمال افغانستان می‌شود و برخی از شخصیت‌های مهم منطقه مثل «خواجه محمد نعیم» فرمانده نظامی و امنیتی مزار شریف جذب شهید بلخی می‌شوند.

البته برخی از منابع خواجه محمد نعیم را بنیان‌گذار تشکیلات سیاسی در شمال معرفی کرده و گفته‌اند که خواجه محمد نعیم کابلی موسس حزب اتحاد یا همان ارشاد بوده و بلخی نفر دوم  حزب بوده است.

ولی «غلام محمد غبار» به صراحت بیان کرده است که این شهید بلخی بوده  که بر خواجه محمد نعیم تأثیر گذاشته است:

«محاکمه ضمیر به تدریج خواجه را تغیر داد و هنگامی که در شهر مزار با سید اسماعیل خان آشنا شد، مرد دیگری گردید. یعنی صحبت‌های سید اسماعیل بلخی که یک روحانی وطن پرست و مرد فاضل و آگاه از مقتضیات عصر و متوجه فساد اداره و حیات رقت بار مردم افغانستان بود، در خواجه تاثیر بر انگیزنده‌ای داشت. آشنایی خواجه و سید به زودی به رفاقت سیاسی مبدل گردید، و نتیجه آن هم ایجاد یک هسته حزب سری به نام اتحاد بود...»

با اختناق سیاسی که در افغانستان صورت گرفت بلخی و یارانش به فکر فعالیت مسلحانه بر علیه حکومت افتادند و اولین حرکت  گسترده مسلحانه خود را در فروردین سال ۱۳۲۹ خورشیدی که قصد سرنگونی رژیم شاهی را داشتند، آغاز کردند.

قیام مسلحانه بلخی و یارانش با خیانت یکی از یاران سیاسی آنان نافرجام ماند و شهید بلخی توسط حکومت دستگیر شده و به زندان «دهمزنگ» کابل منتقل شد.

«محمد صدیق فرهنگ» در کتاب «افغانستان در پنج قرن اخیر»، در مورد دستگیری بلخی توسط حکومت شاهی نوشته است: «در اطلاعیه‌ای که از طرف حکومت به این مناسبت منتشر شد آقای بلخی  و تعدادی دیگر که با او دستگیر شده بودند به ساقط کردن حکومت به سود و همدستی خارجی متهم شدند و حکومت مدعی شد که اسناد ثابت کننده‌ای در دست دارد».

فرهنگ در ادامه یاد آوری کرده است که «بعدا معلوم شد که نه محکمه‌ای در کار بود و نه اسنادی  در دست، اشخاص مذکور برای مدت چهارده سال در زندان ماندند و سپس بدون توضیح علت زندانی شدن، رهایی  یافتند.»

در سال ۱۳۴۳ شمسی بر اثر فضای نسبتا باز سیاسی، بلخی از زندان آزاد شد و دوباره فعالیت‌های فکری  و فرهنگی خود را از سر گرفت. بلخی بعد از آزادی از زندان به سفری تاریخی پرداخت که نقطه عطفی در تاریخ مبارزات فکری و فرهنگی او محسوب می‌شود.

وی در سال ۱۳۴۶ شمسی سفری به عراق، سوریه و ایران کرد و با علمای حوزه علمیه نجف و قم دیدار و در جمع طلاب حوزه‌های علمیه این شهرها سخنرانی کرد.

 

* ملاقات بلخی با امام خمینی (ره) در نجف

از مهم‌ترین ملاقات‌های بلخی در نجف، دیدار وی با امام خمینی (ره) بود. در کتاب «ستاره شب دیجور» اثر «سیداسحاق شجاعی» که در ایران منتشر شده است، آمده است: «امام خمینی(ره) که بر خلاف روش خود که معمولا به دیدار کسی نمی‌رفت، با رسیدن علامه (بلخی) به نجف به دیدارش می‌شتابد. بعد در منزل امام، جلسه مفصل خصوصی برگزار می‌کنند و درد دل‌های گذشته و طرح‌های آینده مطرح می‌شود.»

همچنین در کتاب «یادواره علامه بلخی» اثر «سیدحسن حسینی» که در سال ۱۳۶۸ خورشیدی در تهران منتشر شده، نقل شده است که ملاقات دیگری نیز میان امام خمینی و شهید بلخی در شهر کربلا صورت گرفته است و بلخی شعر «شب دیجور» را در محضر امام خمینی(رح) می‌خواند و امام خمینی(ره) در مورد شهید بلخی می فرمایند: «حسنات در سید بزرگوار جمع شده است» و در ملاقاتی که میان امام خمینی(ره) و شهید بلخی صورت گرفت امام خطاب به شهید بلخی می فرمایند: «شما با این قیام و مقاومت خودتان ثابت کردید که چیز ناممکن در سر راه یک انسان انقلابی و مسلمان وجود ندارد و همه چیز ممکن است.»

 

* دیدار با علما و مراجع در قم و مشهد

شهید بلخی بعد از سفری که به عراق و سوریه داشت، در سال ۱۳۴۷ خورشیدی به ایران آمد و در شهر قم مورد استقبال طلاب و مراجع تقلید این شهر قرار گرفت و ضمن دیدار با مراجع تقلید در جمع مراجع ،علما و طلاب حوزه علمیه قم سخنرانی نمود.

وی سپس راهی مشهد شد و در این شهر نیز مورد استقبال مراجع و علما قرار گرفت و در مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد سخنرانی کرد.

 

* انتشار تمبر یادگاری شهید بلخی در ایران

در سال ۱۳۶۷ شمسی یک قطعه تمبر یادگاری به ارزش ۲۰ ریال و با  تیراژ ۳ میلیون و با تصویری از شهید بلخی با عنوان «بنیانگذار ادبیات انقلابی افغانستان» توسط پست جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. این تنها شخصیت افغانستانی است که تاکنون تصویر او در تمبرهای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

 

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/22524


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟

نماینده عربستان در مسابقات دختر شایسته جهان مشخص شد

وزیر معادن حکومت طالبان خواهان آغاز کار عملی پروژه‌ی مس عینک شد

تاکید سفیر ناروی بر بازگشایی مکاتب دختران در افغانستان

پاکستان با اتهام‌زنی ناکامی‌های خود را توجیه می‌کند

صدها افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها جان باخته است

محکومیت ساخت شهرک‌های جدید رژیم اسرائیل از سوی حکومت طالبان

اسرائیل در پی اجازه امریکا برای حملات گسترده بر رفح

امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات

ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند

۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست

داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند

کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.