درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1399/10/20 - 14:18:4
تعداد بازدید: 522
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

جنگ‌های بی پایان آمریکا، آتشی که ترامپ درصدد شعله ورترکردن آن است

دهها سال است جهان از جنگ‌های بی‌پایانی که آمریکایی‌ها در گوشه و کنار جهان بویژه در خاورمیانه براه انداخته‌اند، رنج می‌برد؛ جنگ‌هایی که برخی از آنها به بهانه حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی نیویورک در سال ۲۰۰۱ آغاز شد، اتشی که ترامپ درصدد است آن را شعله ورتر کند.

سیدمنصور جاوید

در چنین شرایطی دونالد ترامپ در کنار دیگر وعده‌های عوام‌پسندانه اش در سال ۲۰۱۶، با موج سواری بر جنگ های بی پایان و وعده پایان دادن به آن، پا به عرصه انتخابات گذاشت و حالا که شمارش معکوس برای خروج او از کاخ سفید در حدود دو هفته آینده آغاز شده، نه تنها آتش هیچ یک از این جنگ ها خاموش نشده، که بر شعله آن در طور چهار سال ریاست مستاجر مونارنجی کاخ سفید به شدت دمیده شده است.

نزدیک به ۲۰ سال از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به پنتاگون و برج‌های دوقلوی نیویورک و جان باختن هزاران شهروند بی‌گناه می‌گذرد. گرچه گروه تروریستی القاعده مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت، با این حال زوایای پنهان بسیاری از این حوادث روشن نشده و تئوری های توطئه بسیاری فکر و ذهن محققان و پژوهشگران را به خود مشغول ساخته است. با این وجود و پیش از آنکه دادگاه رسیدگی به اتهامات مرتکبین جنایات فوق برگزار شده و مجازات عاملان آن قطعیت یابد، آمریکا و متحدانش به بهانه مبارزه با تروریسم و نابودی سلاح‌های کشتار جمعی نخست به افغانستان و سپس به عراق لشکرکشی کردند.

 

جنگ افغانستان

فروریختن برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در قلب نیویورک در سال ۲۰۰۱ ، حملاتی که بعدها گفته شد شبکه تروریستی القاعده مسئولیت آن را برعهده گرفته اما همچنان یکی از مرموز ترین پرونده های جهان باقی مانده است، دستاویزی برای دولت وقت واشنگتن به ریاست جورج بوش پسر بود تا به بهانه سرکوب حکومت طالبان در ۷ اکتبر سال ۲۰۰۱ به افغانستان لشکرکشی کند. اگرچه حکومت طالبان در مدت کوتاهی بعد از این حمله سقوط کرد(۱۷ دسامبر ۲۰۰۱ و ۷۰ روز بعد از حمله آمریکا) و بقایای آن همچنان باقی است، اما هدف واشنگتن از این حمله چیزی دیگری بود؛ آغاز یک جنگ بی پایان دیگر که تا امروز هم ادامه دارد و نیروهای آمریکایی هنوز اشغال نظامی افغانستان را پایان نداده اند.

وقوع حملات تروریستی مکرر در شهرهای مختلف افغانستان و ریخته شدن انسان های بی گناه، سندی روشن برای ادامه جنگ بی پایانی است که مقامات کاخ سفید آن را نزدیک به ۲۰ سال پیش شروع کردند.

دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ بی اشاره به خسارات وارد شده بر کشورهای منطقه و کشته شدن صدها هزار شهروند بی‌گناه، در تبلیغات انتخاباتی بر جان باختن حدود هفت هزار سرباز متجاوز آمریکایی (نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ کشته در جبهه افغانستان و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کشته در کارزار عراق) و از بین رفتن تریلیون ها دلار مالیات‌دهندگان آمریکایی در منطقه خاورمیانه تأکید می‌کرد. دانشگاه بوستون اوائل سال ۲۰۲۰ اعلام کرده که مجموع هزینه های جنگ های عراق و افغانستان ۲ تریلیون دلار بوده است. ترامپ توانست از طریق تقابل با نو محافظه‌کاران، با ژستی صلح دوستانه و در کنار شعار «صلح از راه اقتدار» رأی شهروندان آمریکایی خسته از جنگ‌های بی‌پایان را به چنگ آورد.

 

جنگ عراق

آمریکا پس از حمله به افغانستان و شکست طالبان، عزم خود را جزم کرد تا کار صدام را نیز یکسره کند. با وجود ادعاهای مکرر و پر سر و صدای دولت جرج بوش در مورد وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق، پس از تهاجم نیروهای ائتلاف به این کشور و ناکامی آنان در یافتن سلاح های کشتار جمعی، سران آمریکا و انگلیس که با جنجال جهانی این افتضاح تاریخی مواجه شده بودند مدعی شدند که بسیاری از کشورها و حتی کشورهایی که با جنگ مخالف بودند اعتقاد داشتند که رژیم صدام حسین فعالانه در حال ساخت سلاح های کشتار جمعی است؛ سلاح های کشتار جمعی که هرگز وجود آن در عراق تایید نشد و تنها بهانه ای برای لشکرکشی بود.

دولت جورج بوش پسر در اوایل سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد و در مدت کمتر از یک ماه رژیم درمانده صدام سقوط کرد.

تبعات جالی و مالی ناشی از حمله امریکا به عراق و افغانستان به حدی گسترده است که نمی توان به امار و ارقام رسمی در این زمینه اعتماد کرد. جنگ هایی که ظاهرا بعد از سقوط رژیم های طالبان و صدام تمام شد اما آتش مرگبار بار تا به امروز هم دامن ملت های بیگناه دو کشور را گرفته است. انسان هایی که در جریان سال های متمادی ناامنی و ترور در افغانستان و حضور ویرانگر داعش در عراق جان خود را از دست دادند، باید در فهرست تلفات جنگ های بی پایان آمریکا دیده شود.

بر اساس ارزیابی های انجام شده، تنها از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی بین ۵۰۰ تا بیش از یک میلیون عراقی در نتیجه این تجاوزگری و آثار و پیامدهای آن کشته شدند.

مطالعات مجله پزشکی «لانست» نشان داده که در طول دوره ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی بیش از ۶۵۰ هزار عراقی جان خود را از دست دادند و مطالعات مرکز «اوار بی» انگلیس شمار قربانیان عراق را در طول سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی بیش از یک میلیون نفر اعلام کرد که شمار زیادی از آنها کودک بودند.

در مورد تلفات نیروهای آمریکایی در جنگ عراق، آمار رسمی و قابل استنادی اعلام نشده اما روزنامه نیوز ژورنال آنلاین سال ۲۰۱۸ نوشته که ۴۳۳۳ نظامی آمریکایی کشته و ۳۲۳۱۰ نفر که در ارتش آمریکا خدمت می کردند، زخمی شده اند.

با گذشت سال‌ها و تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان، اندک‌اندک واژه جنگ‌های بی‌پایان رواج یافت چرا که اهداف اصلی تهاجم به عراق و افغانستان یعنی برقراری دموکراسی و محو تروریسم نه‌تنها تحقق نیافته بود بلکه امنیت موعود سران آمریکا جای خود را به ناامنی در این دو کشور و جان گرفتن تروریسم داده بود.

واشنگتن که گویا مبارزه با تروریسم را پوششی برای پیگیری اهداف خود در منطقه خاورمیانه می‌دید با پر و بال دادن به گروه‌های تکفیری از یک سو و گسیل نیروهای نظامی خود از سوی دیگر تلاش کرد تا علاوه بر عراق و افغانستان، بر تحولات سوریه و یمن نیز تأثیر گذارد و با دخالت نظامی مستقیم در این دو کشور منافع راهبردی خود را تأمین کرده و تقابل با کشورهای محور مقاومت را تشدید کند.

در جنگ های عراق و افغانستان، آمریکا متحدان ناتویی و غیرناتویی خود را نیز وادار به همراهی با خود کرد تا هزینه های گزاف انسانی و سیاسی و اقتصادی این جنگ ها را با آنان شریک شود؛ متحدانی که هرگز به تمایل خود وارد این جنگ های خونین نشدند.

 

ظهور گروه ترویستی داعش و آتش مضاعف به جان منطقه و جهان

پس از اضمحلال القاعده در عراق، از سال ۲۰۱۳ داعش با حمایت مستقیم یا غیرمستقیم مالی- تسلیحاتی آمریکا و برخی هم‌پیمانان آن در منطقه خاورمیانه شکل گرفت و در سوریه، عراق ، افغانستان، ترکیه، پاکستان و حتی فراتر از مرزهای خاورمیانه کشتارهای فراوانی به راه انداخت و هزینه‌های جانی و مالی فراوانی بر دولت‌ها و ملت‌های منطقه تحمیل کرد. اگرچه به واسطه مبارزه مؤثر ایران و همکاری با نیروهای دولت‌های عراق و سوریه و برخی کشورهای هم پیمان، قلمرو داعش از بین رفت، اما پسمانده های این گروه تروریستی همچنان تهدیدی برای ملت‌های منطقه و جهان به شمار می‌رود.

علاوه بر تلفات جانی فراوان و آسیب به اماکن فرهنگی - تاریخی و غارت عتیقه‌جات، به گفته حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت عراق فعالیت‌های داعش تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت مالی به اقتصاد آن کشور وارد کرده است.

در سال های اخیر دامنه حملات تروریستی داعش حتی به قلب اروپا هم رسید و فتنه ای که آمریکایی ها فتیله آن را روشن کردند، روزهای سیاهی را حتی برای بسیاری از نیروهای آمریکایی در منطقه و کشورهای هم پیمان آن در گوشه و کنار جهان رقم زد.

 

جنگ یمن

در یمن نیز که از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ داخلی میان دولت مستعفی منصور هادی و دولت مستقر و نیروهای انصار الله است، آمریکا و برخی هم پیمانان غربی اش با حمایت از ائتلاف عربی تحت ریاست عربستان سعودی در این مناقشه نظامی مداخله کرده است.

ارمغان این جنگ جز ۲۳۳ هزار کشته و میلیاردها دلار خسارت و خطر دائمی قحطی، گرسنگی و سوءتغذیه چیز دیگری برای مردم این کشور نبوده است. در اوت ۲۰۱۹ سازمان ملل، آمریکا را در کنار انگلیس و فرانسه متهم کرد که با حمایت از ائتلاف عربی در جنایات جنگی و قحطی مردم دست دارند.

با وجود گزارش صریح سازمان ملل مبنی بر دست داشتن دولت واشنگتن در جنایات جنگی، کشتار زنان و کودکان و قحطی یمن، شعله های این جنگ نابرابر با جرقه های مرگبار ناشی از دلارها و تسلیحات آمریکایی-غربی هنوز هم ادامه دارد.

 

شراکت در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی

واشنگتن با پیوند ویژه و راهبردی با تل‌آویو و حمایت تمام‌عیار از این رژیم در جنگ‌هایی که صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین و کشورهای منطقه به راه انداخت، سهیم بوده است.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ که در جنگی خونین با فلسطینیان اعلام وجود کرد تاکنون و هر چند سال یکبار با مصر، سوریه، لبنان و اردن درگیر جنگ‌های مستقیم بوده و با بسیاری دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه و فراتر از آن خصومت داشته و علیه آنها دست به عملیات تروریستی، خرابکاری و جاسوسی زده است.

بنا بر آمار کنگره آمریکا، واشنگتن در ۷۴ سال گذشته بیش از ۱۴۶ میلیارد دلار به تل‌آویو کمک کرده که ۱۱۱ میلیارد دلار آن کمک‌های نظامی بوده است.

 

ترامپ سوار بر موج ضد جنگ

در چنین شرایطی دونالد ترامپ در کنار دیگر وعده‌های عوام‌پسندانه با وعده پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان پا به عرضه انتخابات گذاشت. نامزد جمهوری‌خواهان بی اشاره به خسارات وارد شده بر کشورهای منطقه و کشته شدن صدها هزار شهروند بی‌گناه، در تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ بر جان باختن حدود هفت هزار سرباز متجاوز آمریکایی (نزیدک به ۲ هزار و ۵۰۰ کشته در جبهه افغانستان و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کشته در کارزار عراق) و از بین رفتن تریلیون ها دلار مالیات‌دهندگان آمریکایی در منطقه خاورمیانه تأکید می‌کرد. (دانشگاه بوستون اوائل سال ۲۰۲۰ اعلام کرده که مجموع هزینه های جنگ های عراق و افغانستان ۲ تریلیون دلار بوده است.) ترامپ توانست از طریق تقابل با نو محافظه‌کاران، با ژستی صلح دوستانه و در کنار شعار «صلح از راه اقتدار» رأی شهروندان آمریکایی خسته از جنگ‌های بی‌پایان را به چنگ آورد.

تاجر پیشین و رئیس‌جمهوری تازه آمریکا از یک سو با تأکید بر افزایش تولید محصولات نظامی و صادرات آنها و از سوی دیگر با شناخت تأثیر سوء روانی تلفات نیروهای آمریکایی و تصاویر ورود تابوت سربازان جان باخته، شروع به کاهش نیروهای این کشور از منطقه خاورمیانه کرد. در ادامه روند کاهش نیروهای آمریکایی و بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها قرار است تا ۲۵ دی امسال نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به ۲ هزار و ۵۰۰ تن و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق نیز به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش یابند.

تحلیلگران به این اقدام ترامپ همچون تصمیم‌های دیگر سران آمریکا به دیده شک و تردید نگریستند به خصوص که وی در نخستین سال زمامداری با نقض ژست به ظاهر صلح دوستانه خود نه‌تنها چندین برابر دوران باراک اوباما دست به کشتار غیرنظامیان در خاورمیانه زد بلکه با حملات چندباره به سوریه ده‌ها تن را به خاک و خون کشید و علاوه بر اشغال برخی از مناطق آن، چاه‌های نفتی این کشور را غصب کرده و نفت آنان را به سرقت می‌برد. داگ بندو (Doug Bandow) دستیار ویژه رونالد ریگان رئیس جمهوری پیشین آمریکا و پژوهشگر موسسه آمریکایی کاتو (CATO) عملکرد دولت ترامپ در سوریه را مورد توجه قرار داد و با اشاره به مداخله نظامی آمریکا در سوریه نوشت: امروزه نیروهای آمریکایی تنها بر اساس فرمان های غیرقانونی رئیس جمهوری، بخش زیادی از شمال سوریه را اشغال کرده، میدان های نفتی شرق این کشور را تصرف کرده و جاده ها و از جمله راه بغداد را قطع کرده اند.

 

پایان جنگ، تداوم تخاصم

این بدبینی‌ها به صداقت رئیس‌جمهوری راست‌گرای آمریکا زمانی شدت گرفت که سال گذشته با مجوز و تائید وی سردار سلیمانی که با بسیج نیروهای مردمی عراقی و سوری سهم به سزایی در شکست گروه تروریستی داعش ایفا کرده و مهمان دولت عراق بود به همراه یارانش به شهادت رساند و مشخص سازد که هدف دولت آمریکا از پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان به منزله قطع خصومت با جمهوری اسلامی و فشار حداکثری بر آن نیست.

این اقدام تروریستی که با محکومیت و واکنش منفی جهانی روبرو شد نه‌تنها چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در پیگیری سیاست پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان به شمار می‌رفت بلکه به زعم ادوارد وونگ مقاله‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز نزدیک بود که علاوه بر عراق و افغانستان جبهه دیگری را علیه ایران گشوده و جنگ بی‌پایان دیگری را شعله‌ور سازد! فراتر از این، حتی ۵۲ درصد از آمریکائی‌های پاسخ‌دهنده به نظرسنجی مشترک روزنامه یو اس ای تودی و موسسه افکارسنجی ایپسوس بیان کردند که ترور سردار سلیمانی موجب ناامنی بیشتر آمریکا خواهد شد.

این روزها و همزمان با ایام نخستین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی نیز نیروهای آمریکایی با افزایش اقدامات تحریک‌آمیز خود در منطقه مثل روز روشن ساخته‌اند که پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان تنها زمانی برای آمریکا توجیه دارد که هزینه‌های جانی و مالی آن را مردم منطقه پرداخت کنند. مسئله‌ای که از دید مردم زجرکشیده خاورمیانه تنها با خروج تمامی نیروهای آمریکایی از این گوشه جهان رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

 

منبع: ایرنا

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/21868


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.