درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 10:26:1 FA | AR | PS | EN
وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند            کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان             هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد            






تاریخ نشر: 1399/10/18 - 13:34:5
تعداد بازدید: 806
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

هزاره‌های پاکستان؛ قربانی تکفیر خارجی و تبعیض داخلی

در مورد عاملان این ترورها هیچگونه سرکوب یا تحقیق معناداری صورت نگرفته است و پلیس نیز قادر به جلوگیری از حملات نبوده است. به عبارت دیگر با عاملان این حملات بدون پیگرد قضایی جدی و مصونیت از مجازات رفتار شده که این امر اعتراض همیشگی هزاره ها را در پی داشته است

تحصن هزاره‌های پاکستان پس از قتل فجیع 11 معدنچی از این قوم به دست عناصر گروه تروریستی داعش وارد چهارمین روز شده است.

به گزارش رویترز جمعیت بزرگی از اقلیت شیعه هزاره در پاکستان بزرگراهی در کویته را با اجساد معدنچی‌های کشته شده مسدود کرده و اعلام کرده‌اند که تا حضور نخست وزیر عمران خان با آنها و محاکمه قاتلان این جنایت، به تحصن خود پایان نمی‌دهند و اگر به تامین امنیت برای سایر افراد جامعه، عمل نکند تجمعات اعتراضی در سراسر این کشور برپا می‌شود. تجمع اعتراضی نیز ساعاتی پیش در شهر اسلام‌آباد پایتخت و شهر لاهور پاکستان برگزار شد.

این حمله شنبه شب در نزدیکی شهر «مچ» انجام شد. شهری کوچک در نزدیکی «کویته» مرکز استان بلوچستان در پاکستان. این شهر به مرز افغانستان هم نزدیک است. تروریست‌های داعشی پس از بریدن گلوی یازده معدنچی از کل حادثه فیلمبرداری کرده و بعداً آن را به صورت آنلاین منتشر کردند.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که از میان ۱۰ تن کارگران معدن که روز گذشته در حمله افراد مسلح در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شدند، هفت تن آنها شهروندان افغانستان بودند.

این جنایت بار دیگر مسئله نارضایتی شیعیان پاکستان از ناتوانی دولت در تامین نکردن امنیت اقلیت‌های قومی و مذهبی به ویژه قوم هزاره و شیعه را دامن زده است. در سال‌های اخیر، هزاره‌ها و شیعیان کویته پاکستان مورد حملات انفجاری و ترورهای هدفمند قرار گرفته‌اند.

 

هزاره‌ها قربانی معاشقه دولت و تروریست‌ها

هزاره‌ها در بلوچستان پاکستان مدت هاست که به دلایل مذهبی و قومی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، با حملات هدفمند و بمب‌گذاری‌های گسترده‌ای که طی دو دهه گذشته صدها نفر را به کام مرگ کشانده است.

بیشتر هزاره‌های بلوچستان در کویته زندگی می‌کنند، شهری با حدود ۱.۱ میلیون نفر جمعیت که مرکز استان بلوچستان است. این شهر حدود ۵۰۰۰۰۰ هزاره را در خود جای داده است ، که بیشتر آنها در دو منطقه محافظت شده تاون و جاده علمدار زندگی می‌کنند.

شیعیان حدود ۲۰ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. شیعیان در سراسر این سرزمین پراکنده‌اند. در میان آنها ، آسیب پذیرترین بخش جمعیت هزاره در کویته هستند که به دلیل قومیت و همچنین اعتقادات مذهبی مورد نفرت پراکنی گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند. هزاره ها یک گروه قومی هستند که عمدتا در افغانستان مستقر هستند، اما همچنین در پاکستان نیز دارای جمعیت زیادی هستند که تخمین زده می‌شود از 650،000 تا 900،000 باشد.

در دهه ۱۸۹۰، امیر عبدالرحمان در افغانستان به قدرت رسید. وی برای اینکه قلمرو خود را کنترل کند و گروه‌های دردسرساز را به اطاعت از خود وادارد، به جان هزاره‌ها افتاد تا سرنوشت آنها را به عنوان درس عبرت در مقابل دیگران قرار دهد. هزاره‌ها هدف آسانی بودند با ظاهر و مذهبی متفاوت. عده‌ای از هزاره‌ها فرار کردند ولی ‌بسیاری از آنها ماندند.

اکثر هزاره های پاکستان ، تقریباً 500000 نفر ، در شهر کویته زندگی می کنند. در حالی که برخی از هزاره ها سنی هستند ، اکثریت آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند. هزاره ها به عنوان اقلیت قومی و مذهبی ، با تبعیض روبرو هستند.

اوضاع برای هزاره ها در کویته به ویژه جدی است ، هر از چندگامی مورد حمله قرار می‌گیرند. در ژانویه 2013 بمب کارگذاری شده در جاده عملدار منجر به کشته شدن 126 نفر شد.

ریشه حملات ستیزه جویان علیه شیعه در پاکستان را می توان در دیکتاتوری ژنرال ضیا -الحق جستجو کرد که از سال 1978 پس از کودتای نظامی سال قبل، ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و تا زمان مرگش در سال 1988 در قدرت باقی ماند. کشورهای مرتجع عربی همانند سعودی‌ها اندکی پس از انقلاب اسلامی در ایران به دلیل ترس از پیام انقلابی و اسلامی مردم ایران، برنامه ترویج تفکرات تکفیری برگفته از وهابیت را در دستور کار قرار داده و پاکستان به عنوان یکی از زمین‌های مناسب کاشت این تفکرات مورد توجه قرار گرفت. دولت ضیاء الحق روابط خود را با عربستان سعودی تقویت و درهای پاکستان را به روی مبلغان تکفیری وهابی گشود. واعظان مذهبی وهابی سعودی در پاکستان با دلارهاب نفتی عربستان مورد استقبال قرار گرفتند و مدارس و سایر مراکز آموزشی را تأسیس کردند.

در سال 1985 ، سپاه صحابه با هدف اصلی ترویج وهابیت تکفیری شکل گرفت. حدود یک دهه بعد، لشکر جهنگوی (LeJ) با هدف تبدیل کردن پاکستان به یک کشور سنی از طریق اعمال خشونت علیه سایر اقلیت‌های مذهبی، از سپاه صحابه جدا و اعلام موجودیت کرد.

حملات گروه های افراطی علیه شیعیان پاکستان از دهه 1980 در حال افزایش است ، اما بیب‌گذاری‌ و حملات تروریستی از سال 2013 رشد به بی سابقه ای داشته است و حداقل 700 نفر در این حملات تاکنون به قتل رسیده‌اند.

عمده ترین حملات در این برهه را می توان حمله تروریستی در کویته در فوریه 2014 با دست کم 84 کشته و حمله به جمعیت نمازگزاران در استان بلوچستان پاکستان در اکتبر 2017 با حداقل 20 کشته اشاره کرد.

در مورد عاملان این ترورها هیچگونه سرکوب یا تحقیق معناداری صورت نگرفته است و پلیس نیز قادر به جلوگیری از حملات نبوده است. به عبارت دیگر با عاملان این حملات بدون پیگرد قضایی جدی و مصونیت از مجازات رفتار شده که این امر اعتراض همیشگی هزاره ها را در پی داشته است به صورتی که پس از حمله سال 2014، حدود 4000 زن تحصن كردند و از دفن كشته شدگان خودداری كردند و خواستار اقدامات جدی دولت و نیروهای امنیتی برای مجازات تروریست‌ها و تأمین امنیت خود شدند. اعتراضات مشابهی نیز در همبستگی با این اقدام در سایر مناطق کشور مانند کراچی برگزار شد.

اکنون اوضاع برای هزاره ها به ویژه در کویته نگران کننده شده است. به دلیل ویژگی های ظاهری قابل شناسایی ، مسافرت به خارج از محله هایشان خطرناک است. علاوه بر حملات پر سر و صدا همانند قتل معدنچیان، حملات مکرر تیراندازی علیه افراد یا گروه های هزاره ها در کویته رخ می دهد. بر اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر در پاکستان در مارس 2018 ، طی پنج سال گذشته حداقل 509 هزاره در اثر حملات خشونت آمیز گروه های افراطی کشته و 627 نفر زخمی شده اند (در حالی که رهبران جامعه هزاره هشدار می دهند که آمار واقعی بسیار بیشتر است). اینها به احساس شدید ناامنی در میان هزاره‌ها دامن زده است و این امر به نوبه خود زمینه های دیگر زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار داده است ، از جمله دسترسی به آموزش و اشتغال.

 

منبع: الوقت

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/21813


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین

سهمیه افغانستان برای اشتراک در مراسم حج ۳۰ هزار تن می‌باشد

افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است

تا دیر نشده بر مواضع داعش در افغانستان حمله کنیم


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.