درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-30  |  2024-04-18  |  بروز شده در: 1403/01/30 - 11:26:5 FA | AR | PS | EN
احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور            فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند            درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان             چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد            ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان             مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری            فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران            ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید            بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا            اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان             بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود            رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"            حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن             پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات            مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است            






تاریخ نشر: 1399/10/12 - 09:47:4
تعداد بازدید: 682
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

چرا مجلس «سکۀ ناچل» است؟

فلسفۀ وجودی و حفظ توازن میان قوای سه‌گانۀ دولت، جلوگیری از انحصار و سوءاستفاده از قدرت است. این امر در قانون اساسی افغانستان نیز مسجل شده؛ اما بنابر ماهیت سنترالیستی نظام افغانستان، قدرت توسط قوۀ مجریه در افغانستان انحصار شده است. تمایل شدید به انحصار و تمرکز قدرت سبب شده که تقریباً مدیریت و مهار همۀ امور به ارگ ریاست‌جمهوری منتقل شود. انحصار قدرت، قانون اساسی را به اوراق بی‌ارزش تبدیل کرده است. یکی از نهادهایی که در روند انحصار بیش از هر نهادی منزوی شده، مجلس نماینده‌گان است.

مجلس نماینده‌گان در ۲۰ سال گذشته، پیوسته در مقابل حکومت قرار داشت و به تدریج صلاحیت‌هایش را واگذار کرد. مجلس که پس از نخستین انتخابات پارلمانی در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد، اوج اقتدارش را تجربه کرد. در آن‌زمان بسیاری از رهبران سنتی که به عنوان جنگ‌سالار، توسط تکنوکرات‌ها از بدنۀ حکومت کرزی کنار زده شده بودند، عضویت مجلس نماینده‌گان را به‌دست آوردند. چهره‌های شاخص این دور مجلس نماینده‌گان افرادی چون برهان‌الدین ربانی، عبدالرب رسول سیاف، محمدیونس قانونی و محمد محقق بودند.

عبدالرب رسول سیاف، نامزد پست ریاست مجلس نماینده‌گان که پشتی‌بانی حامد کرزی را داشت، در برابر یونس قانونی که از سوی مخالفان سیاسی کرزی پشتی‌بانی می‌شدند، بازی را باخت. در این دور، نماینده‌گان مجلس توانستند قوۀ مجریه را با چالش مواجه کنند. پس از انتخابات ۱۳۸۹، حکومت برای نفوذ قابل ملاحظه در مجلس نماینده‌گان و تضعیف این نهاد اقداماتی کرد، از جمله عدم برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان پس از تکمیل دورۀ کاری آن، جای‌گاه قانونی مجلس را بسیار ضعیف کرد. سومین انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۷ برگزار شد و پس از آن روند سلب صلاحیت این نهاد تسریع شد.

حکومت مداخلات گسترده را در روند انتخابات آغاز کرد. امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمور غنی در عقرب سال ۱۳۹۷ در مورد میزان مداخله در انتخابات مجلس نوشت که عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر پیشین ریاست‌جمهوری و فضل فضلی که در آن‌زمان سمت مشاوریت محمداشرف غنی را به دوش داشت، به نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان می‌گفتند که اگر می‌خواهند به مجلس راه پیدا کنند، به دفتری در وزیر اکبرخان مراجعه کنند. اعمال نفوذ در انتخابات مجلس نماینده‌گان و نماینده‌گان حکومتی وابسته به ارگ، مجلس را از امکان رسیدن به موقعیت قانونی کاملاً بازداشت. حکومت کسانی را به مجلس فرستاد که هرگز از دستورهای دریافتی تمرد نکنند. هم‌چنان ورود طیف وسیعی از بازرگانان به مجلس نماینده‌گان به سلطۀ قوۀ مجریه و انزوای این نهاد کمک کرد.

جدا از آن‌چه گفته شد، حکومت عملاً مجلس نماینده‌گان را نادیده گرفت. صدور فرمان‌های شاهانه، ایجاد اداره‌های اجرائی خارج از تشکیلات اساسی حکومت، عدم معرفی سرپرست‌ وزیران به مجلس و نادیده‌گرفتن فیصله‌های مجلس نیز در همین راستا انجام شد. در مادۀ هفتادونهم قانون اساسی آمده است که حکومت در حالت تعطیل مجلس نماینده‌گان در صورت ضرورت عاجل «به استثنای امور مربوط به بودجه و امور مالی» می‌تواند فرمان صادر کند. اما فرمان‌های تقنینی با نادیده‌گرفتن ملاحظات قانونی آن پیوسته صادر شده و مجلس روی بسیاری از آنان مهر تأیید گذاشته است.

حکومت فقط در موارد خاص به مجلس اهمیت می‌دهد. مواردی که این نهاد را در دکوراسیون جمهوریت کذایی به عنوان قوۀ مقننه در نشست‌های جهانی می‌نمایاند. در چنین موارد، نمایش جای‌گاه و تأثیرگذاری مجلس، سود بسیاری دارد و به امکان افزایش کمک‌ها و پشتی‌بانی از دولت کمک می‌کند. به گونۀ مثال، هم‌زمان با نزدیک‌شدن نشست ژنیو، حکومت نامزدوزیران را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد. در حالی که پیش از آن اعتنایی به این امر نداشت.

اکنون نیز سرپرست وزیران، معارف، امور زنان، انکشاف دهات، اطلاعات و فرهنگ و رئیس بانک مرکزی پس از آن‌که از مجلس نماینده‌گان رأی نیاوردند به قوت به کارشان ادامه می‌دهد. فقرۀ یک مادۀ پنجم قانون تنظیم سرپرست‌ها می‌گوید که هرگاه نامزد وزارت یا اداره‌یی از سوی مجلس رأی اعتماد نیاورد، نمی‌تواند در همان وزارت یا اداره تعیین شود. اما رولا غنی، بانوی نخست کشور می‌گوید که مجلس بخواهد یا نخواهد دو سرپرست وزیر مورد پشتی‌بانی او رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف و حسینه صافی، سرپرست وزارت امور زنان حفظ خواهند شد. غنی تامی نازدانه‌اش اجمل احمدی، سرپرست بانک مرکزی را حفظ خواهد کرد، طاهیر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و مجیب‌الرحمن کریمی، سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات عجالتاً محکم به کرسی‌های‌شان چسبیده‌اند.

ظاهراً محمداشرف غنی هنگامی که نامزدوزیران را به مجلس معرفی می‌کرد، به رئیس مجلس قول داده بود، درصورتی که افراد پیشنهادی حکومت، رأی اعتماد مجلس را به‌ دست نیاورند، بلافاصله جای‌گزین آن‌ها معرفی خواهند شد. به همین دلیل در مجلس تأکید می‌شد کسانی که رأی نیاوردند، باید به دفتر برنگردند. غنی نه‌تنها به وعدۀ خود عمل کرد، بل‌که به همسر خود این امکان را داد که مجلس را تحقیر کند.

مجلس نماینده‌گان به عنوان قوۀ مقننه در ارکان دولت، مسئولیت و صلاحیت‌های گسترده‌یی دارد که در مادۀ ۹۰ و ۹۱ قانون اساسی آمده است. لغو یا تأیید فرمان‌های رئیس‌جمهور، دادن رأی اعتماد به نامزدوزیران یا ریاست‌ها، استیضاح و رأی عدم اعتماد به وزیران و رئیس‌های شماری از اداره‌ها در صلاحیت مجلس است. اما حکومت این نهاد را عملاً به «سکۀ ناچل» تبدیل کرده است.

شماری از جمله حکومت می‌گوید که نتیجۀ انزوا و بی‌اثرشدن این نهاد به دلیل ناتوانی آن است. شکی وجود ندارد که یکی از دلیل‌های آن وابسته‌گی اعضای مجلس و ناتوانی افراد است که قادر به تلفظ «مجلس» نیستند و آن را «میلیس» تلفظ می‌کنند. یا میثاق امنیتی را «ایساق»، «جواب» را «جواپ». اما در واقع علت اصلی بی‌اثرشدن مجلس، در تمایل شدید حکومت به انحصارگرایی نهفته است.

تمایل به انحصار ساختاری اساسی دولت را مانند اژدهای بلعید و نوع دشمنی شدید در برابر جمهوریت است. مجلس تنها نهاد نیست که زیر چکه‌های انحصارگرایی له شده، حتا جزئی‌ترین صلاحیت‌ نهادها به ارگ منتقل شده است.

 

منبع: سلام وطندار

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/21636


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود

رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"

حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات

مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است

دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی

بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته

افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد

با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد

برای رقابت در بازارهای جهانی؛ نیاز به استفاده از زعفران دیگران نداریم

پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد

تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه

سازمان ملل؛ جنگ علیه غزه را جنگ علیه زنان اعلام کرد

کاهش ۱۹ درصدی صادرات افغانستان در ماه اخیر سال 1402


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.