درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-28  |  2024-04-16  |  بروز شده در: 1403/01/28 - 06:38:4 FA | AR | PS | EN
معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه            نتانیاهو با حمله به کنسولگری ایران جنگ غزه را بین المللی            رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پیکن و برلین تأکید کرد             باران و سیلاب، راه های ارتباطی مرکز با والسوالی های نورستان مسدود کرد            افزایش سطح تولید برق در بندهای داخلی کشور            عبدالرحمن لوگری؛ حمله انتحاری ۲۰۲۱ در میدان هوایی کابل را انجام داده بود             رزمایش مشترک نظامی روسیه و تاجکستان در نزدیکی مرز افغانستان آغاز شد            جشنواره گول چسلی در آخرین بازی هفته سی‌و‌سوم لیگ برتر            تبدیل شدن اسرائیل با اقدامات تحریک آمیزش به اوکراین دوم             افزایش احتمال حمله رژیم اسرائیل به ایران            احضار سفرای ایران در چند کشور اروپایی             روسیه برای کاهش نفوذ امریکا با حکومت طالبان نزدیک می شود            افزایش احتمال انتقال افغانهای همکار با نظامیان انگلیس از پاکستان            بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک            یک کشیش کلیسای آشوری در آسترلیا مورد حمله با چاقو قرار گرفت            






تاریخ نشر: 1399/10/06 - 13:51:1
تعداد بازدید: 571
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاکستان به شدت به برق و انرژی ایران نیازمند است| خط آهن خواف_هرات؛ خروج افغانستان از انزوای جغرافیایی

«اسماعیل باقری» معتقد است که برخی مسائل سیاسی موجب شده تا روابط اقتصادی ایران و پاکستان از یک حدی فراتر نرود، در حالی که دو کشور از ظرفیت ‌های فراوانی برای گسترش مبادلات تجاری به ویژه بازگشایی گذرگاه ‌های مرزی و تسهیل رفت آمد شهروندان برخوردارند.

چند روز پیش، دومین گذرگاه مرزی ایران با پاکستان با حضور مقامات دو کشور افتتاح گردید. از نظر مقامات ایرانی و پاکستانی، راه اندازی این گذرگاه در منطقه مرزی «ریمدان» یک روز تاریخی و امیدواری بیشتر و گامی بلند را در جهت توسعه و افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور ایجاد کرد زیرا روابط دیرینه و در واقع هفتاد ساله دوجانبه همواره دچار نوسان و دست خوش فراز و نشیبهایی بوده است.

برخی از کارشناسان حوزه افغانستان و پاکستان معتقدند که در مناسبات فی مابین ایران و پاکستان، تأثیرپذیری همکاری های اقتصادی از تحولات سیاسی داخلی و منطقه ای از جمله مهمترین دلایل پایین بودن سطح روابط اقتصادی میان دو کشور در سالهای اخیر بوده است. همچنین عدم شناخت ظرفیت ها و منابع دو طرف یکی دیگر از دلایل اندک بودن این حجم بوده است.

حال گشایش گذرگاه مرزی ایران و پاکستان نشانگر این مسئله است که ایران برای گسترش تجارت با همسایگان خود اهمیت قائل است و از طرف دیگر، پاکستان نیز با روی کار آمدن عمران خان به عنوان نخست وزیر از دو سال گذشته، همواره در تلاش بوده تا امکان توسعه روابط میان دو کشور بیش از پیش فراهم گردد.

دستیابی به رشد و توسعه همکاری ‌های اقتصادی و حجم تبادل تجاری به ارزش پنج میلیارد دلار در صورتی محقق می شود که از تمامی ظرفیت‌ ها برای توسعه با در نظر گرفتن رفاه و آسایش مرز نشینان بهره برداری شود.

از طرف دیگر علاوه بر طرح این مسائل، از سوی دیگر چندین ماه است که روابط پاکستان و عربستان دچار تنشهایی گردیده است. گسترش شراکت تجاری عربستان با هند و نادیده گرفتن بحران کشمیر از سوی عربستان و مسائل دیگر روابط دو جانبه را تیره و تار کرده است. تیرگی این روابط در روابط پاکستان با ایران به عنوان رقیب منطقه ای تاثیرگذار است.

بر همین اساس و با توجه به اهمیت روابط ایران با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، گفتگویی را با «دکتر اسماعیل باقری» کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان ترتیب داده‌ایم که در ادامه آمده است:

*گشایش گذرگاه مرزی ایران و پاکستان (ریمدان - گبد) نشان می دهد که ایران برای گسترش تجارت با همسایگان خود اولویت قائل است. سفیر ایران در اسلام آباد از گشایش این گذرگاه به عنوان روز تاریخی برای ایران و پاکستان در جهت افزایش مناسبات تجاری یاد کرد. همچنین، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، گشایش مرز ریمدان_گبد را گامی بلند برای تقویت ارتباطات مردم دو کشور همسایه دانست. حال از دیدگاه شما افتتاح این طرح تا چه اندازه در گسترش مناسبات تهران_ اسلام آباد با توجه به اینکه از ماههای اخیر روابط پاکستان با عربستان ( رقیب منطقه ای ایران) دچار تنش شده، تاثیرگذار است؟

ایران و پاکستان دارای اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی، دینی و سرزمینی هستند و هر دو از ظرفیت ‌های بالای اقتصادی برخوردارند، اما برخی مسائل سیاسی موجب شده تا روابط اقتصادی از یک حدی فراتر نرود. در حالی که ایران و پاکستان با داشتن مرز ۹۰۹ کیلومتری، ظرفیت ‌های فراوانی برای گسترش مبادلات تجاری به ویژه بازگشایی گذرگاه ‌های مرزی و تسهیل رفت آمد شهروندان دو کشور دارند.

از آنجایی که اقتصاد کشور پاکستان بر پایه کشاورزی است، تبادل محصولات کشاورزی بین دو کشور برای پاکستان سودمند خواهد بود و در مقابل ایران نیز می ‌تواند برخی نیازهای انرژی پاکستان را برآورده کند. این کشور به دلیل فقدان منابع طبیعی و محدودیت در منابع نفتی و گازی، به شدت به برق و انرژی ایران نیازمند است و با توجه به اختلافات سیاسی بین پاکستان و کشورهای عربی به ویژه امارات و عربستان سعودی، تهران و اسلام ‌آباد بتوانند در آینده نه چندان دور خط لوله صلح را عملیاتی کنند. البته به نوعی تحت تاثیر برخی ملاحظات سیاسی، عملیاتی نشده است.

ایران و پاکستان باید تلاش کنند تا ظرفیت‌ های تجاری ایران و پاکستان از وضعیت بالقوه به بالفعل برسد و تبادلات تجاری افزایش یابد. البته برطرف ساختن برخی موانع تجاری و گمرکی در کنار برخی ملاحظات سیاسی و حتی مسائل امنیتی برای بالفعل شدن ظرفیت ‌های اقتصادی دو کشور ضروری است.

بدون شک با ایجاد بازارچه‌ های مرزی نظیر «ریمدان - گبد» در جنوب استان سیستان و بلوچستان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری بندر راهبردی چابهار، می ‌توان به افزایش مبادلات تجاری و توسعه روابط اقتصادی امیدوار شد. گفتنی است پیش از این فقط گذرگاه مرزی «میرجاوه_تفت» بین ایران و پاکستان برای مبادلات تجاری و رفت و آمد شهروندان دو کشور فعال بود. با گشایش گذرگاه ریمدان_گبد، از تراکم و ازدحام در گذرگاه مرزی میرجاوه_تفت کاسته خواهد شد.

*راه ‌اندازی خط ‌آهن خواف_هرات تا چه اندازه در گسترش مناسبات ایران و افغانستان و نیز برای خود افغانستان تاثیر گذار است؟

روابط اقتصادی افغانستان و ایران طی چند سال گذشته از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار بوده است، اما نبود شبکه ریلی و جاده‌های ترانزیتی در کشور همسایه در کنار برخی موانع موجب شده تا همه ظرفیت ‌های موجود در تبادلات تجاری بین دو کشور عملیاتی نشود.

افتتاح خط آهن خواف_هرات، این امیدواری را برای دو کشور به وجود آورده تا در آینده روابط اقتصادی دو کشور همسایه گسترش پیدا کرده و به نوعی زمینه برای متصل شدن شرق با غرب آسیا فراهم شود. البته تحقق این امر منوط به توسعه خط آهن هرات به مزار شریف و خط آهن بندر حیرتان در شمال افغانستان است.

این خط آهن می ‌تواند مبادلات تجاری و رفت و آمد شهروندان دو کشور را تسهیل کند. پوشش خدمات ترابری ریلی، تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافر بین دو کشور، خروج افغانستان از انزوای جغرافیایی، کاهش وابستگی افغانستان به گذرگاه ‌های مرزی پاکستان، فعال شدن منطقه سنگان در ایران و هرات در افغانستان، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و صدور کالا، فراهم آمدن امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزار شریف در شمال غرب افغانستان در آینده، کاهش هزینه‌ های نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد شرایط مناسب برای کوتاه کردن مدت زمان حمل و تحویل کالا در حجمی بالاتر از شرایط حمل جاده‌ای، از جمله مزایای افتتاح خط ریلی خواف- هرات است.

البته این موارد زمانی سودمندی بیشتری خواهد داشت که خط آهن روزنک تا هرات و سپس ادامه آن تا مزار شریف در میان مدت احداث و مورد بهره ‌برداری قرار گیرد.

 

مصاحبه از: تهمینه غمخوار/ سایت بازار

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/21447


تگ ها:

گفتگوی با کارشناس شبه قاره؛




*
*

*



نیز بخوانید

افتتاح اتاق تجارت مشترک افغانستان- قزاقستان در هرات


فعالیت بیش از ۶ هزار موسسه داخلی و خارجی در افغانستان


افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان


کار پروژه های بزرگ در سال جاری آغاز می شود


تکمیل 60 درصدی پایپ انتقال گاز شبرغان به مزارشریف


چین برای اجرای پروژه‌های بنیادی با افغانستان همکاری می‌کند


پاکستان انتظار حکومت طالبان را برای تجارت غیرواقع بینانه خواند


فعالیت صرافی‌های آنلاین در افغانستان غیرقانونی است


عبدالکبیر: زمینه سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم شده‌است


قزاقستان و ازبکستان برای توسعه پروژه خط‌آهن افغان- ترانس شرکت مشترک می سازند


تلاش ازبکستان برای گسترش همکاری اقتصادی با افغانستان


کمک 16 میلیون دالری بانک جهانی برای حمایت از مشاغل کوچک در افغانستان


نا رضایتی زنان تجارت پیشه از کاهش فروش صنایع دستی شان در بادغیس


برای جلوگیری از رشد افراطگرایی توسعه افغانستان ضرور است


منظوری قرارداد 24 پروژه در کمیسیون تدارکات ملی


کمک 600 هزار دالری جاپان به افغانستان


کاهش ۵۰ درصدی تعرفه ریلی ازبکستان با افغانستان


فردا بانک مرکزی ۱۸ میلیون دالر را به فروش می‌رساند


با وجود سفر هیات پاکستانی ، سرنوشت کانتینرهای گیرمانده در کراچی نامعلوم است


۱۷ میلیون دالر فردا از سوی بانک مرکزی لیلام می شود


وزیر معادن حکومت طالبان خواهان آغاز کار عملی پروژه‌ی مس عینک شد


امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات


ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل


توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور


معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

عراق به دنبال پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین المللی است

معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه

نتانیاهو با حمله به کنسولگری ایران جنگ غزه را بین المللی

رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پیکن و برلین تأکید کرد

باران و سیلاب، راه های ارتباطی مرکز با والسوالی های نورستان مسدود کرد

افزایش سطح تولید برق در بندهای داخلی کشور

عبدالرحمن لوگری؛ حمله انتحاری ۲۰۲۱ در میدان هوایی کابل را انجام داده بود

رزمایش مشترک نظامی روسیه و تاجکستان در نزدیکی مرز افغانستان آغاز شد

جشنواره گول چسلی در آخرین بازی هفته سی‌و‌سوم لیگ برتر

تبدیل شدن اسرائیل با اقدامات تحریک آمیزش به اوکراین دوم

افزایش احتمال حمله رژیم اسرائیل به ایران

احضار سفرای ایران در چند کشور اروپایی

روسیه برای کاهش نفوذ امریکا با حکومت طالبان نزدیک می شود

افزایش احتمال انتقال افغانهای همکار با نظامیان انگلیس از پاکستان

بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک

یک کشیش کلیسای آشوری در آسترلیا مورد حمله با چاقو قرار گرفت

رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند

مسدود شدن شاهراه بلخ - سمنگان

تیم تحت هدایت ژابی آلونسو به سلطنت بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا پایان داد

حوادث ترافیکی در روزهای عید ۵۰ کشته و ۱۸۵ تن زخمی برجای گذاشت

افتتاح اتاق تجارت مشترک افغانستان- قزاقستان در هرات

شکست اسرائیل در شورای امنیت؛ برابر ایران

وزیر خارجه عربستان سعودی امروز وارد پاکستان می شود

مانند حماس و حزب‌الله در برابر ایران هم شکست خواهیم خورد

کشته و زخمی شدن 61 تن در اثر سیلاب های اخیر در افغانستان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.