درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1399/08/27 - 13:28:5
تعداد بازدید: 777
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پشت پرده طرح ترامپ برای خروج نظامی از افغانستان در دقیقه ۹۰

دونالد ترامپ که اواخر دوره ریاست جمهوری خود را سپری می کند، قصد دارد تا پایان این هفته دستور خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و عراق را صادر کند؛ امری که می تواند خطرات خلاء قدرت را در این کشورها افزایش داده و به ایجاد مشکلات گسترده در حوزه سیاست خارجی برای دولت بایدن منجر شود.

شبکه تلویزیونی سی ان ان در این باره گزارش داد: درحالی که شماری از فرماندهان نظامی امریکا مخالف خروج هرچه بیشتر نظامیان امریکایی از عراق و افغانستان هستند اما انتظار می رود که دونالد ترامپ تا اواخر این هفته فرمان خروج نظامیان امریکایی از این دو کشور را صادر کند، ترامپ قصد دارد تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود شمار نظامیان حاضر در دو کشور عراق و افغانستان را به ۲۵۰۰ نظامی برساند. چنین اقداماتی بارا پیش از این و از سال ۲۰۱۶ میلادی در دستورکار دولت ترامپ قرار گرفته بود

فهرست استیو بنن؛ خروج از افغانستان و عراق

«کیمبرلی دوزیر» (Kimberly Dozier) تحلیلگر امور سیاسی بین الملل دراین باره به سی ان ان گفت: زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، «استیو بنن» فهرستی از وعده های انتخاباتی ترامپ را بر روی دیوار پیش روی وی نهاد که در واقع یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی وی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق بود.

دوزیر افزود: در آن زمان مشاوران نظامی و امنیت ملی به ترامپ هشدار دادند که رساندن شمار نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان به «صفر» مخاطره آمیز است و وی درباره حضور حدودا دو هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در هر دو منطقه اشاره داشت، اکنون انجام این کار مخاطراتی بخصوص برای نظامیان باقی مانده و دیگر متحدان آمریکایی دراین مناطق دارد.

خطر نابودی تجیهزات پیشرفته در افغانستان

دوزیر که همچنین یکی از تحلیلگران نشریه آمریکایی «تایم» است، در ادامه درباره خطر خروج سریع نظامیان آمریکایی از دو کشور عراق و افغانستان گفت: درعراق با توجه به خروج حدود ۵۰۰ نظامی این تعداد قابل بازگشت بوده بخصوص آنکه نیروهای عراقی تا اندازه ای توانسته اند پس از مبارزه با گروه تروریستی داعش خود را احیا کنند.

وی ادامه داد: اما در افغانستان چنین خروج سریع و پرتعدادی موجب خواهد شد تا بسیاری از تجهیزات پیشرفته نظامی آمریکایی در منطقه به جا گذاشته شوند.

دوزیره افزود: در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما برخی از منابع اطلاعاتی نظامی و سیا گزارش کردند که به موجب خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان برخی از تجهیزات فوق پیشرفته نظامی آمریکا دراین کشور به جا ماند و در نهایت این تجیهزات به دست گروه طالبان افتاد.

نظامیان آمریکایی محدود به پایگاه ها می شوند

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه به سی ان ان گفت: با کاسته شدن هرچه بیشتر نظامیان آمریکایی، آنها ناگزیر به محدود شدن در برخی از پایگاه های پراکنده در افغانستان خواهند شد و دیگر آنکه نظامیان آمریکایی با مشکل مسائل لجستیکی و در نهایت محدود شدن در حمایت از دیگر متحدان آمریکایی در آن کشور خواهند بود.

پشت پرده سیاست خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق

سی ان ان می افزاید: تحلیلگران نظامی و سیاسی معتقدند ترامپ بعنوان فرمانده کل قوا که کم تر از دوماه دیگر از زمان ریاست جمهوری وی باقی مانده، نباید چنین تصمیمی اتخاذ کند چرا که چنین تصمیماتی می تواند به تیم بعدی ریاست جمهوری آمریکا ضربه وارد کند، اما به نظر می رسد این یکی از امور تمام نشده ریاست جمهوری ترامپ است.

همچنین کارشناس سیاسی این شبکه خبری بر این باور است که به مانند آنچه در سوریه رخ داد، خروج نظامیان آمریکایی از منطقه باعث خواهد شد تا دیگر متحدان در صحنه نبرد با خطر مواجه شوند، چراکه آنها وابسته به حمایت های هوایی و حضور نظامی آمریکایی در برخی از مناطق هستند و خلاء قدرت باعث عقب کشیدن آنان می شود.

دوزیره می افزاید: اکنون دیگر متحدان ناتو در افغانستان نگران و نظاره گر آن هستند که چه تعداد نظامی آمریکایی قرار است در آن کشور باقی مانند و آمریکا بعنوان متحد آنها تصمیم دارد چگونه این خلاء قدرت را پر کرده و از آنها در افغانستان حمایت کند.

سی ان ان گزارش داد: مارک اسپر که پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی دونالد ترامپ از وزارت دفاع این کشور اخراج شد، یکی از دلایل اخراج وی مخالفت وهشدار او نسبت به هرگونه تعدیل نیرو در دو کشور عراق و افعانستان بود.

سی ان ان نوشت: درعراق سه هزار نظامی آمریکایی مستقر است که انتظار می رود با دستور تازه ترامپ ۵۰۰ نظامی آمریکایی از این کشور خارج شوند و در افغانستان نیز چهار هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی مستقر هستند که انتظار خروج دوهزار نظامی آمریکایی از آن کشور می رود.

طبق سند افشا شده توسط سی ان ان، اسپر در اوایل این ماه در نامه طبقه بندی شده به کاخ سفید اعلام کرده است که فرماندهان نظامی متفق‌القول هستند که آمریکا تا زمان تحقق شرایط دیگر حضور نیروهای خود را در افغانستان کاهش نخواهد داد.

در این نامه که علاوه بر اسپر، اسامی افرادی مانند ژنرال کنت فرانک فرماندهی مرکزی ایالات متحده، مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا و ژنرال آستین میلر فرمانده مأموریت ناتو در افغانستان نیز در آن قید شده، آمده است که شرایط لازم برای کاهش نیروها هنوز فراهم نشده است.

سی ان ان مدعی است که این نامه یکی از دلایل اصلی ترامپ برای اخراج اسپر از پنتاگون بوده است.

پیش از این سی ان ان گزارش داده بود که فرماندهان ارتش آمریکا پیش بینی ‌کرده‌اند که دونالد ترامپ قبل از ترک کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) فرمان رسمی را برای آغاز عقب نشینی بیشتر نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق صادر خواهد کرد.

در همین مورد پنتاگون با صدور اطلاعیه‌ای به فرماندهان موسوم به "دستور هشدار" خواستار آغاز برنامه ریزی برای کاهش تعداد نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق به دو هزار و ۵۰۰ نفر تا ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) شد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/21101


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.