درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1399/06/20 - 12:37:1
تعداد بازدید: 990
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

کاریکاتور توهین‌آمیز علیه پیامبر؛ آزادی بیان یا تروریسم فرهنگی؟

انتشار کاریکاتور توهین آمیز علیه پیامبر و تکرار این اقدامات با چراغ سبز دولت‌های غربی به طور حتم با پروژه اسلام هراسی مرتبط است که سالهاست با اهداف نواستعماری و ایجاد اختلافات فرقه ای در میان جوامع اسلامی صورت می‌گیرد.

سواستفاده از مفهوم آزادی و آزادی بیان در غرب برای ترویج اسلام هراسی و مقابله با نفوذ رو به گسترش پیام معنوی دین مبین اسلام برای جهان پوچ و مصرف‌گرایانه غرب که هرساله تعداد بیشتری را جذب این پیام الهی و حقانیت آن می‌کند، همواره به عنوان یک راهبرد فرهنگی در دستور کار دولت‌های غربی بوده است.

این امر در دوران اخیر با توجه به رشد جریان‌های راستگرا و نژادپرستانه در عرصه اجتماعی و سیاسی این کشورها به مراتب بیشتر از قبل شده و اقلیت‌های دینی و نژادی بویژه مسلمانان در بیشتر کشورهای غربی تحت فشار قرار گرفته‌اند. توهین به عقاید مسلمانان به اسم آزادی بیان و تلاش برای خدشه‌دار کردن دامن دین مبین اسلام به خشونت‌طلبی از طریق تبلیغات گسترده رسانه‌ای از جمله این فشارها است.

اخیراً هفته نامه فرانسوی شارلی ابدو که سابقه انتشار مضامین توهین آمیز به مقدسات اسلامی و بویژه پیام عظیم شأن اسلام را در کارنامه کاری ننگین خود دارد، اعلام کرده است که قصد دارد به مناسبت شروع دادگاه محاکمه متهمان همدستی در حمله به دفتر این مجله در در سال 2015 که به کشته شدن 12 نفر از هیئت تحریریه آن انجامید، کاریکاتور توهین آمیز خود درباره حضرت محمد (ص) را مجدداً بازنشر کند.

دادگاه 10 متهم همکاری در حمله به دفتر این روزنامه در سال 2015، که از سوی دو برادر الجزایری الاصل با نام‌های سعید کواشی و شریف کواشی صورت گرفت، روز چهارشنبه 10 نوامبر (20 آبان) قرار است برگزار شود. انگیزه این حمله در رسانه ها انتقام گیری از انتشار مطلب توهین آمیز این نشریه به ساحت مقدس پیامبر اسلام ذکر شد.

این مجله ابتدا در سال 2006 ، با انتشار دوباره کاریکاتور توهین آمیز روزنامه دانمارکی جیلندز-پوستن علیه پیامبر اسلام جنجال گسترده ای ایجاد کرد و اعتراض مسلمانان در سراسر جهان را برانگیخت به صورتی دولت فرانسه با ریاست ژاک شیراک مجبور شد بسیاری از مراکز سیاسی و فرهنگی خود را در کشورهای اسلامی تعطیل کند. پس از ان در سال 2011 نیز این مجله فرانسوی مجدداً مطلب توهین آمیز دیگری علیه پیامبر اسلام و مسلمانان منتشر کرد.

 

انگیزه‌های شارلی ابدو

بررسی سوابق این مجله اکنون شناخته شده پرده از علت اصلی اقدامات ضددینی و جنجال آفرین این روزنامه بر می‌دارد. «شارلی اِبدو» جانشین مجله ای با نام «هاراکری» است که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۱ میلادی منتشر می‌شد. مجله پس از بسته شدن توسط دولت فرانسه بخاطر توهین به ارزش‌های ملی دوباره در سال ۱۹۶۶ منتشر شد و در سال ۱۹۷۰ و اینبار پس از مرگ ژنرال شارل دو گل بخاطر توهین به شخص وی تعطیل شد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی کارمندان قدیمی تحریریه با نام تازه «شارلی ابدو» (این نام کنایه ایست به نام شارل دو گل) آن را مجدداً راه اندازی کردند.

ولی شمارگان بسیار پایین و انتقاد مردم از کیفیت محتوا عامل نیمه تعطیل شدن مجله گشت تا اینکه گروه دیگری به تیم قدیمی مجله پیوسته و در سال ۱۹۹۲ هفته نامه «شارلی ابدو جدید» را منتشر کردند.

این مجله که هرگز تیراژ گسترده ای پیدا نکرده است برای جلب مخاطب به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به چهره های برجسته ای از جمله راست افراطی ، سیاستمداران و مشاهیر و مذاهب مختلف روی اورد- از جمله مطلب هفته های اخیر که کاریکاتوری توهین آمیز علیه حضرت مریم منتشر کرد، و بدین ترتیب به سرعت نام و آوازه ای برای خود مهیا کرد.

اما طبیعتاً مدیران روزنامه با توجه به تجربه واکنشها به انتشار مطلب روزنامه دانمارکی می دانستند هیچکدام از این اقدامات نمی تواند جای انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام را برای به شهرت رساندن و کسب بازار فروش بگیرد. در این رابطه می توان به سخنان ریچارد مالکا وکیل هفته نامه پس از حمله سال 2015 اشاره کرد که گفت: شارلی ابدو، هفته آینده و با تیراژ بی‌سابقه یک میلیون نسخه منتشر خواهد شد (اما در سه میلیون نسخه منتشر شد). تیراژ عادی این نشریه تا پیش از حمله به دفتر آن، حدود ۶۰ هزار نسخه در هفته بود. شماره جدید نشریه شارلی ابدو در تیراژ سه میلیون نسخه در سراسر فرانسه پخش شد در حالیکه پیشاپیش صف‌های طولانی خریداران در برابر برخی محل‌های توزیع نشریه تشکیل شده بود. تیراژ این شماره سه میلیون نسخه بود که تمامی آن به سرعت فروش رفت. در مراکز توزیع نشریات در برخی نقاط پاریس تمامی شماره‌های شارلی ابدو ظرف چند دقیقه به فروش رفت در حالیکه در مواردی، از ساعاتی قبل، صف‌های طولانی خریداران در برابر محل‌های توزیع نشریه تشکیل شده بود. همچنین نسخه‌هایی از آن به ۱۶ زبان از جمله زبان‌های انگلیسی، عربی، اسپانیولی، ترکی و ایتالیایی نیز انتشار یافت.

در دومین شماره منتشره پس از حمله، اعلام شد که هفته نامه شارلی ابدو، به دلیل استقبال بی‌سابقه از شماره اخیر آن، این شماره را به جای دومیلیون نسخه پیش‌بینی شده، در هفت میلیون نسخه منتشر خواهد کرد.

 

تروریسم فرهنگی غرب

دولت مکرون در پاسخ به انتقادات از انتشار مطالب توهین آمیز علیه عقاید مسلمانان و پیامبر معظم اسلام، گفته است که کفرگویی هم جزئی از آزادی بیان است. اما چگونه است که ادعای آزادی بیان و تساهل شامل پوشش زنان مسلمان فرانسوی که با قانون ممنوعيت استفاده از حجاب در مدارس دولتي در سال 2004 و یا گذاشتن جریمه 150 دلاری برای داشتن روبنده تحت فشار قرار گرفته اند نمی شود؟ این بحث تازه بعد از آن داغ‌تر می شود که اخیرا هفته نامه محافظه کار والورس آکتوئلز پس از انتشار عکسی توهین آمیز نسبت به نمایندگان سیاه پوست پارلمان فرانسه با اعلام اتهام از سوی دادستانی فرانسه مواجه شد. آیا توهین به یکی از اصلی ترین مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان همانند توهین به نژاد انسانها عملی نژادپرستانه و تروریستی نیست؟

تکرار این اقدامات با چراغ سبز دولت‌های غربی به طور حتم با پروژه اسلام هراسی مرتبط است که سالهاست با اهداف نواستعماری و ایجاد اختلافات فرقه ای در میان جوامع اسلامی صورت می‌گیرد. از طرف دیگر همانگونه که آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهم محکومیت این اقدام شنیع مجله شارلی ابدو و حمایت دولتمردان فرانسوی فرمودند: «سیاست‌های عمیقا ضد اسلامی صهیونیست‌ها و دولت‌های استکباری در این برهه‌ زمانی می‌تواند به انگیزه‌ منصرف کردن ذهن ملت‎ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند.»

 

منبع: الوقت

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/20174


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.