درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-31  |  2024-04-19  |  بروز شده در: 1403/01/31 - 05:54:3 FA | AR | PS | EN
حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم            تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان            ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن             حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است            شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه             احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور            فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند            درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان             چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد            ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان             مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری            فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران            ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید            بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا            اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان            






تاریخ نشر: 1399/05/01 - 13:13:5
تعداد بازدید: 611
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بیماران مبتلا به کرونا در افغانستان توسط اقارب شان پرستاری می شوند
بیماران مبتلا به کرونا در افغانستان توسط اقارب شان پرستاری می شوند

در بخش مراقبت های ویژه شفاخانه کووید ۱۹ کابل اقارب بیماران باید بدون داشتن امکانات حفاظتی آنان را پرستاری کنند. این وضع بیانگر سیستم شکننده و ضعیف صحی در افغانستان و زنگ خطری برای مردم است.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از دویچه وله، اعضای خانواده بیماران مبتلا به ویروس کرونا که بیشترشان فقط یک ماسک دارند، برای مراقبت از بستگان شان کنار تخت آنان ایستاده اند. به گفته آنان شفاخانه هیچ کارمندی برای مراقبت از بیماران ندارد؛ به همین دلیل اقارب بیماران باید اقدام کنند.

یکی از اعضای نزدیک خانواده بیمار از ترس اینکه ممکن است مخزن اکسیژن بیمار به سرقت برود، همواره در کنار بیمار می ماند. مواردی از سرقت مخزن اکسیجن وجود داشته؛ زیرا شفاخانه های افغانستان کمتر به تانکر مرکزی تولید اکسیجن و سیستم های پیشرفته مجهز هستند و از بالون های اکسیجن استفاده می کنند.

شفاخانه ۱۰۰ بستر "افغان- جاپان" در کابل پایتخت افغانستان، یکی از دو شفاخانه ای است که بیماران مبتلا به ویروس کرونا را می پذیرد. از آنجا که بسیاری از داکتران شفاخانه به خاطر شیوع ویروس کرونا کارشان را ترک کرده اند، بسیاری از داکتران تازه فارغ التحصیل شده استخدام گردیده اند و مسئولیت درمان بیماران و مبارزه با ویروس کرونا به دوش آنان افتاده است.

بخش مراقبت های ویژه شفاخانه افغان-جاپان که فقط ۱۳ بستر دارد، تنها بیماران مبتلا به ویروس کرونا را بستری می کند. حتی در این بخش نیز فقط چند تن از بیماران که وضع شان بحرانی است، به دستگاه تنفس مصنوعی یا "ونتیلاتور" وصل هستند؛ بقیه بیماران به بالون های اکسیجن وابسته هستند.

اسدالله که پدرش در این شفاخانه بستری بود، می گوید که شب ها باید در شفاخانه می ماند و مواظب می بود که بالون اکسیجن وی سرقت نشود. به گفته وی زمانی که وضع پدرش بسیار خراب بود و به اکسیجن نیاز داشت، نزدیکان یک بیمار دیگر آمد و وی تهدید کرد تا از بخش بیرون شود.

پدر اسدالله روز پنج شنبه براثر بیماری کووید ۱۹ درگذشت. وی اضافه کرد: «به او گفتم که پدرم در حال مردن است...چگونه می توانم پدرم را در چنین وضعی تنها بگذارم؟»

مادر۷۰ ساله عبدالرحمن ۴۲ ساله نیز در بخش مراقبت های ویژه بستری است. وقتی مادرش سرفه می کند، پشتش را ماساژ می دهد. وضع دیگر بیماران نیز در این بخش بسیار خراب است.

کیم الله صالح، رئیس این شفاخانه هر یک از کارمندان صحی را یک قهرمان می خواند؛ چرا که به گفته وی جان شان را به خطر می اندازند تا جان دیگران را نجات دهند. وی می گوید کارمندان صحی علاوه بر کمبود امکانات و چالش های مسلکی، با مشکلات دیگری چون خشونت اقارب عصبانی بیماران نیز روبرو هستند؛ کسانی که کارمندان شفاخانه را به عدم رسیدگی به بیماران شان متهم می کنند.

جواد نورزی، یکی از داکتران این شفاخانه که رشته اصلی اش جراحی است، علاوه بر عملیات های جراحی روزانه ۶۰ بیمار دیگر را نیز معاینه می کند و به داکتران جوان تر نیز مشاوره می دهد. این داکتر ۳۲ ساله در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه طب فارغ شده، اما پس از آن در شفاخانه افغان-جاپان آغاز به کار نمود که بسیاری از داکتران با تجربه به خاطر ویروس کرونا این شفاخانه اختصاصی کووید ۱۹ را ترک کردند.

در جریان کار در این شفاخانه، داکتر نورزی و دو تن از اقاربش به ویروس کرونا مبتلا شدند، اما خوشبختانه همه شان دوباره شفایاب گردیدند.

شفاخانه دیگری که برای درمان بیماران کرونایی استفاده می شود، علی جناح است که از سوی پاکستان تمویل می گردد. این شفاخانه نسبت به افغان-جاپان نیز تجهیزات کمتری دارد.

آمار رسمی وزارت وزارت صحت افغانستان، ابتلای بیش از ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن به ویروس کرونا در سراسر این کشور را تایید می کند که بیش از ۱۱۰۰ تن شان جان باخته اند، اما به دلیل اینکه ظرفیت آزمایش در افغانستان بسیار کم است و بسیاری مبتلایان نیز به داکتر مراجعه نمی کنند، ممکن است شمار مبتلایان و قربانیان به مراتب در این کشور بیشتر باشد.

سازمان جهانی صحت نسبت به وضع افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که سیستم صحی این کشور ظرفیت آزمایش ۸۰ درصد از واقعات ابتلا به ویروس کرونا را ندارد. وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که روزانه فقط ۲۵۰۰ آزمایش را می تواند در سطح کشور انجام دهد، در حالی که در ماه گذشته روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر درخواست آزمایش داده اند.

سازمان جهانی صحت گفته برای هر ۳۵۰۰ تن در افغانستان فقط یک داکتر وجود دارد. از سویی نیز باورها و اعتقادات سنتی و نادرست مردم این کشور باعث شده که شیوع ویروس کرونا کنترول نشود و بیشتر گردد. برخی از مردم ابتلا به کرونا را شرم خوانده و حتی مرگ اعضای خانواده شان به دلیل کووید۱۹ را پنهان می کنند.

مراسم فاتحه، عروسی، تجمعات بزرگ و گردهمایی ها حتی از سوی مقام های حکومتی نیز برگزار می شود و مردم فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک در محلات عمومی را مراعات نمی کنند.

سازمان های بین المللی در مورد تاثیرات منفی اقتصادی بحران کرونا بر افغانستان نیز قبل از این بارها هشدار داده اند؛ چرا که بسیاری افغان ها که کارگران روزمزد هستند، به دلیل محدودیت های وضع شده اجتماعی و قرنطین طولانی مدت بیکار شده و فقر در سطح گسترده ای گسترش یافته است. بر اساس آمار سازمان های بین المللی در حال حاضر ۱۲.۴ میلیون از باشندگان افغانستان با کمبود مواد خوراکی مواجه هستند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/19552


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن


احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور


ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان


با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد


پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد


تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه


افزایش شمار تلفات سیلاب ها به ۶۶ تن در کشور


آمادگی ها برای مهاجرین اخراجی از پاکستان در گذر گاه تورخم


مسدود شدن دروازه تورخم به روی بیماران فاقد اسناد قانونی


انداختن زباله‌ها در دریای کابل ممنوع شد


باران و سیلاب، راه های ارتباطی مرکز با والسوالی های نورستان مسدود کرد


افزایش سطح تولید برق در بندهای داخلی کشور


بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک


مسدود شدن شاهراه بلخ - سمنگان


حوادث ترافیکی در روزهای عید ۵۰ کشته و ۱۸۵ تن زخمی برجای گذاشت


کشته و زخمی شدن 61 تن در اثر سیلاب های اخیر در افغانستان


سه روز آینده؛ افغانستان شاهد باران های شدید با جاری شدن سیلابها خواهد بود


حکومت طالبان زمین‌های غصب‌شده هندوها را به آنها بازمی گرداند


سازمان ملل از خشکسالی در ولایات مرکزی هشدار داد


عید دختران افغان ادامه تحصیل و بازگشای دانشگاه ها برای شان است


بانک جهانی میزان رتبه مشارکت اقتصادی زنان افغان را ۱۷۸ اعلام کرد


امریکا بزرگترین کمک‌کننده در بخش صحت برای افغانستان است


محل پرداخت حقوق نظامیان حکومت طالبان به دلایل امنیتی تغییر میکند


معرفی دو حزب و ۷۵ نهاد به دلیل فعالیت غیر قانونی به ارگان‌های امنیتی


آزادی منیژه صدیقی از زندان پلچرخی





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن

حذف زنان از جامعه مانع به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان است

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود

رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"

حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات

مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است

دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی

بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته

افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد

با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.