درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-10  |  2024-03-29  |  بروز شده در: 1403/01/10 - 03:22:5 FA | AR | PS | EN
ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند            ۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست             داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند            کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند            ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل            توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            






تاریخ نشر: 1399/04/24 - 16:26:4
تعداد بازدید: 777
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آیا امریکا در قاچاق مواد مخدر از افغانستان نقش دارد؟

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که هواپیماهای امریکا و ناتو مواد مخدر را از افغانستان قاچاق می کنند.به گفته سرگی لاوروف مواد مخدر از افغانستان به وسیله هواپیماهای ناتو و امریکا به سایر کشورها از جمله اروپا قاچاق می شود .وی با تاکید بر منابع موثق تاکید کرد که در دو دهه حضور نظامی امریکا در افغانستان، قاچاق مواد مخدر از این کشور چندین برابر شده است و امریکا و ناتو هیچ اقدامی برای مقابله با آن نکرده اند .

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که هواپیماهای امریکا و ناتو مواد مخدر را از افغانستان قاچاق می کنند.به گفته سرگی لاوروف مواد مخدر از افغانستان به وسیله هواپیماهای ناتو و امریکا به سایر کشورها از جمله اروپا قاچاق می شود .وی با تاکید بر منابع موثق تاکید کرد که در دو دهه حضور نظامی امریکا در افغانستان، قاچاق مواد مخدر از این کشور چندین برابر شده است و امریکا و ناتو هیچ اقدامی برای مقابله با آن نکرده اند .

تقاضا برای بررسی عملکرد امریکا در افغانستان

این اولین بار نیست که دولتمردان روسیه، امریکا و ناتو را به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر در افغانستان متهم می کنند. مقامات مسکو همچنین آمریکا را عامل مهم قاچاق مواد مخدر به داخل روسیه می دانند.اما آنچه در اظهارات وزیر امور خارجه روسیه تازگی دارد درخواست وی برای تحقیق در مورد نقش هواپیماهای آمریکا و ناتو در قاچاق مواد مخدر از افغانستان است . لاورف تاکید کرده است به دلیل تکرار مرتب گزارشها در این خصوص ،آنها بایستی بررسی شوند و اول از همه تحقیقات از عملکرد نیروهای آمریکایی آغاز شود.

اهمیت دیگر اظهارات وزیر امور خارجه روسیه در مورد قاچاق مواد مخدر از افغانستان با هواپیماهای امریکا و ناتو، تکرار و اعلام آن پس از اتهام اخیر واشنگتن به مسکو در مورد تشویق طالبان به کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان است. از اینرو می توان گفت روسیه با طرح اتهام افکنی ضد آمریکا درصدد پاسخگویی به اتهامات کاخ سفید در ارتباط با افغانستان است. با توجه به حساسیت جامعه جهانی در مورد قاچاق مواد مخدر در افغانستان ، روسیه امیدوار است بررسی دست داشتن امریکا و ناتو در آن به تشدید فشارهای جهانی بر واشنگتن و پاسخگویی آن در مورد عملکرد نیروهایش در افغانستان منجر شود.

اگر چه پس از فروپاشی اتحاد شوروی و کاهش نقش امریکا در افغانستان تاحدودی از تولید مواد مخدر در این کشور کاسته شد، اما از سال 2001 با اشغال افغانستان از سوی امریکا ، بار دیگر توجه محافل نظامی و امنیتی این کشور به سمت افزایش تولید مواد مخدر بخصوص هروئین در افغانستان سوق یافت تا بخشی از هزینه های نیروهای امریکا و همچنین هزینه های گروههای خشونت گرا و تروریستی در آن کشور تامین شود. به گفته "جان اباتسفورد" از ماموران سابق سازمان سیا در گفتگو با سایت خبری "ورلدنیوز" ، سازمانهای امنیتی امریکا از طریق پولهای به دست آمده از تجارت مواد مخدر در افغانستان که گردش مالی سالانه آن بالغ بر 100 میلیارد دلار است گروههای تروریستی همچون داعش را تامین مالی می کنند و عملیاتهای خود را در افغانستان و سایر مناطق پیش می برد.

هدف دیگر امریکا از تجارت مواد مخدر در افغانستان افزایش مصرف داخلی این کشور است.تا پیش از سال 2001 آمار معتادان در افغانستان بسیار ناچیز بود و کسانی که در تولید و قاچاق مواد مخدر دست داشتند صرفا به آن به عنوان تجارت می نگریستند. اما پس از اشغال افغانستان از سوی امریکا، آن کشور با جمعیت روبه افزایش معتادان روبروست که براساس آمارهای منتشر شده به بیش از سه و نیم میلیون نفر می رسند که از این تعداد، حدود یک میلیون نفر زن و 300 هزار نفر نیز کودکان هستند. اکنون افغانستان نه تنها بزرگترین تولید کننده مواد مخدر از جمله هروئین در جهان است بلکه از نظر تعداد معتادان نیز در حال رکورد شکنی است .این وضعیت باعث شده است رسیدگی به امور معتادان نیز به چالش جدی دولت افغانستان تبدیل شود . در این حال امریکا همچنان با پیگیری سیاست گسترش اعتیاد در افغانستان در تلاش برای از بین بردن نسل جوان افغان است تا در آینده نتوانند در برابر اشغالگران بایستند.

از دیگر اهداف امریکا از افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان به مخاطره انداختن بیش از پیش امنیت اجتماعی همسایگان این کشور و بالابردن هزینه های امنیتی این کشورها است.روسیه نیز از کشورهای هدف آمریکا در قاچاق مواد مخدر از افغانستان است که بارها مورد اعتراض مسکو واقع شده است .بنا به اعلام وزارت کشور روسیه، حدود ده میلیون نفر از مردم این کشور مواد مخدر مصرف می کنند که دو میلیون نفر آنان به طور منظم هروئین قاچاق شده از افغانستان را مصرف می کنند، به نوشته روزنامه "ویسا " چاپ کابل، 500 کارگاه تولید هروئین در شمال شرق افغانستان و هم مرز با تاجیکستان فعال هستند که تولیداتشان به آسیای مرکزی و تا روسیه قاچاق می شود.

در هر حال ،کارشناسان و صاحب نظران امنیتی و نظامی در آمریکا ،در حالی نقش موثر این کشور در کمک به افزایش تولید مواد مخدر بخصوص هروئین در افغانستان را تایید می کنند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ازسال 2017 سیاست تجاری سازی جنگ در افغانستان و تامین هزینه های نظامی آمریکا درآن کشور را در دستور کار خود قرار داده است .در کنار دست اندازی آمریکا به منابع معدنی افغانستان، مواد مخدر نیز از مهمترین منابع مالی در این کشور است که ارتش و سازمانهای اطلاعاتی آمریکا از کمک به تولید و افزایش مواد مخدر بخصوص هروئین در افغانستان می کوشند ضمن تامین هزینه های نظامی خود در این کشور،امکان ادامه فعالیت گروههای خشونت طلب و تروریست را نیز فراهم کنند که تحت پوشش حمایتهای واشنگتن قرار دارند.

در هر حال برخی از محافل سیاسی در افغانستان حساسیت روسیه در مورد قاچاق مواد مخدر از آن کشور را اگر چه بی ارتباط با نگرانیها مسکو در مورد آسیبهای اجتماعی ورود مواد مخدر به روسیه نمی دانند اما وجهه ی بسیار منفی روسیه در افغانستان را هم مورد توجه قرار می دهند و بر این باورند به دلیل اشغال این کشور از سوی ارتش سرخ شوروی در سال 1979 مسکو می کوشد از طریق همکاری برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در افغانستان موقعیت خود را در این کشور بهبود بخشد . از این رو می توان گفت از دیدگاه مسکو یکی از زمینه ها و بسترهای ورود و نفوذ روسیه به افغانستان همکاری با دولت کابل برای مقابله با تولید و قاچاق مواد در افغانستان است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سایر مقامات این کشور بارها ضمن ابراز نگرانی در مورد افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر از افغانستان از عملکرد ناتو در مقابله با آن به شدت انتقاد کرده اند .از این رو روسیه به دولت افغانستان پیشنهاد کرده است یک کمربند امنیتی سراسری برای مقابله با مواد مخدر در این کشور ایجاد شود .زیرا قاچاق مواد مخدر از افغانستان ازبکستان ،تاجیکستان ،ترکمنستان و سایر کشورهای حوزه آسیای مرکزی را نگران کرده است.این موضوع از آن جهت برای روسیه مهم است که می داند آمریکا و ناتو به اتهامات مسکو در مورد قاچاق مواد مخدر از افغانستان توجه ندارند.

 

منبع: مطالعات افغانستان

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/19367


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات

ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند

۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست

داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند

کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.