درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-01  |  2024-04-20  |  بروز شده در: 1403/02/01 - 12:07:0 FA | AR | PS | EN
دیدار وزیر معادن حکومت طالبان با قراردادیان نفرایت            هشدار از احتمال برف و باران در 19 ولایت افغانستان            تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد            بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی             چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند             کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند            ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه             آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟             در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم            عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است            مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست            زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ            پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند             سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان            






تاریخ نشر: 1399/04/03 - 11:48:0
تعداد بازدید: 650
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ایران و حُسن میزبانی از مهاجران همسایه شرقی

میزبانی ایران از پناهندگان افغانستانی طی چهار دهه گذشته، جلوه زیبایی از وحدت و برادری دو ملت مسلمان با تشابهات فرهنگی و تاریخی عمیق را به نمایش گذاشته‌است.

از زمان اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در اواخر ۱۹۷۹، جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده است. بیش از چهار دهه از میزبانی ایران از پناهجویان افغانستان می‌گذرد. در طول این سال‌ها، میهمانان و میزبان دوران پرفراز نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند.

جمهوری اسلامی بر اساس اصل انسان‌دوستی تلاش کرد تا با ارائه خدمات به مهاجرین، نقش خود را به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان به خوبی ایفا کند. در طول این دوران هیچ حادثه‌ای نتوانست اعتماد و احترام متقابل دو ملت را خدشه‌دار کند.

اخیراً شایعاتی درباره یک حادثه مرزی و پس‌ازآن برخورد پلیس ایران با گروهی که به کار قاچاق انسان در شهر یزد مشغول بودند، با تبلیغات منفی و جهت‌دار علیه عملکرد ایران در میزبانی از مهاجران افغان همراه شده است. برخی رسانه‌های وابسته به غرب در مقاطعی با بزرگنمایی از برخی حوادث تلاش کردند تا رابطه برادری و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مهاجران افغانستانی در ایران را خدشه‌دار کنند، اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت این تلاش‌ها نمی تواند موفقیتی در تبلیغات سوء دشمنان در این زمینه داشته باشد.

نگاهی به تاریخ حضور مهاجران افغانستان در ایران

ایران بیش از چهار دهه بر اساس رویکردهای بشردوستانه و قرابت‌های مختلف جغرافیایی، تاریخی، دینی و زبانی پذیرای میلیونها مهاجر از کشور افغانستان بوده است. پس از حمله شوروی به افغانستان در سال ۱۳۵۷ کشور ما نیز درگیر جنگ تحمیلی از سوی عراق شد، اما با وجود مشکلات متعدد توانست از عهده پذیرش مهاجرین افغانستان برآید. حدود ۴ درصد از جمعیت ایران را مهاجرین افغان تشکیل می‌دهند و ۱۱ درصد جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند که شمارشان بیش از ۳ میلیون مهاجر قانونی و غیرقانونی است. این مهاجرین در ایران از امکانات بهداشتی، سلامت، آموزشی و اشتغال برخوردارند. درواقع جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر میزبان بزرگ‌ترین جامعه پناهندگان دنیا به‌خصوص شهروندان افغانستان بوده است. بر اساس آمارهای رسمی اعلام‌شده بیش از سه میلیون مهاجر افغانستانی که حدود یک و نیم میلیون نفر آنان غیرقانونی و حدود ۸۰۰ هزار تن دارای کارت شناسایی و بیش از ۴۰۰ هزار نفر نیز دارای پاسپورتند، در ایران زندگی می‌کنند.

هرچند پس از سقوط حاکمیت طالبان و روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان، صدها هزار پناه‌جو و مهاجر از ایران به کشور خود برگشتند، اما با شدت گرفتن ناامنی‌ها و تداوم وضعیت نامناسب اقتصادی و بی‌کاری، روند مهاجرت از افغانستان به ایران، به‌خصوص به‌صورت غیرقانونی هنوز هم ادامه دارد. مهاجرین افغانستان در ایران نه‌تنها در کمپ‌ها بلکه در شهرهای کوچک و بزرگ در کنار مردم ایران زندگی کرده و بدون محدودیت در مشاغل مختلف حرفه‌های متعددی را فراگرفته‌اند.

خدمات آموزشی و رفاهی ایران به مهاجران افغانستان

بر اساس آمارهای رسمی بیشتر از ۴۵۰ هزار دانش‌آموز مهاجر افغانستانی که مدرک قانونی اقامت دارند در مدارس ایرانی تحصیل می‌کنند. در پی دستور پنج سال پیشِ رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه همه کودکان افغانستانی چه آن‌هایی که دارای شرایط قانونی حضور در ایران را دارند و همچنین کسانی که فاقد مدرک قانونی هستند، باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند خدمات بزرگی در بحث آموزش به مهاجرین این کشور انجام شد. این اقدام باعث رفع مشکلات آموزشی کودکان افغانستان در ایران شد. با برخورداری کودکان و نوجوان مهاجر افغانستان از امکانات تحصیلی همپای دانش آموزان ایرانی، تلاش شده تا هیچ نوع تبعیض و تفاوتی میان دانش آموزان ایرانی و افغانستانی در ایران ایجاد نشود. در ایران بالغ‌بر ۱۶۵۰۰ دانشجوی افغانستانی در حال تحصیلند. بسیاری از مقامات اداری اعم از سیاسی، فرهنگی و آموزشی دولت افغانستان در دانشگاه‌های ایران تحصیل‌کرده‌اند. این امر موجب تقویت هر چه بیشتر پیوندهای عمیق فرهنگی، زبانی و تمدنی میان دو کشور شده است.

بنا بر اعلام آمارهای رسمی بالغ‌بر ۷۵۰ هزار تن از پناه‌جویان افغان بی‌سواد در رده‌های نهضت سوادآموزی خواندن و نوشتن آموختند. تحصیلات در سطوح مختلف از امتیازات عادی و معمول اتباع افغانستان در ایران است، فرزندان مهاجران افغانستان تا پایان مقطع متوسطه به‌صورت رایگان در مدارسی که توسط دولت ایران و حتی بخش خصوصی به وجود آمده به تحصیل می‌پردازند و پس‌ازآن نیز در صورت قبولی در کنکور و پرداخت هزینه آزاد، مانند بسیاری از دانشجویان ایرانی که نتوانسته‌اند در دوره روزانه دانشگاه دولتی قبول شوند، در همه دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند. البته محدودیت‌هایی به لحاظ قانونی برای تحصیل اتباع خارجی در ایران در برخی رشته‌های خاص (مانند فیزیک و فناوری هسته‌ای) در نظر گرفته‌شده است و محدودیتی بر سر راه تحصیلات عالی اتباع افغانستان در ایران تلقی نمی‌شود. در بخش فنی و حرفه‌ای نیز بالغ‌بر ۱۶ هزار افغانستانی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در ایران فراگرفته‌اند که برخی از آنان پس از بازگشت به افغانستان خدمات ارزنده‌ای را به کشور خود عرضه کردند.

در اطلاعیه مندرج در سایت سفارت افغانستان آمده است: بر اساس توافق سه‌جانبه میان وزارت امور داخلِ ایران، گروه عالی پناهندگان و شرکت سهامی بیمه آسیا، پناهندگان و اتباع افغانستان دارنده کارت آمایش ۸ در ایران از بیمه درمانی برخوردار می‌شوند. بر اساس طرح مذکور هر مهاجر افغان دارای کارت آمایش ۸ باید سالانه مبلغی بابت حق بیمه درمانی پرداخت کند. اقشار آسیب‌پذیر مهاجرین به‌صورت ویژه زیرپوشش برنامه بیمه درمانی قرار خواهند گرفت و بدون پرداخت هزینه، خدمات درمانی برای آن‌ها اجرا می‌شود. بر این اساس زنان و کودکان بی‌سرپرست، افراد معلول، خانواده بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص، مثل بیماران هموفیلی، تالاسمی، ام اس، دیالیزی، سرطانی، کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی، زنان بالای ۶۰ سال بی‌سرپرست و مردان بالای ۶۰ سال سرپرست خانوار، خانواده معلولان جسمی حرکتی، ذهنی و عقب‌مانده تحت پوشش صد در صد رایگان بیمه درمانی قرار دارند.

بالغ‌بر ۱۱۷ هزار پناه‌جوی دارای بیماری‌ها خاص از خدمات رایگان بیمه‌ای در ایران بهره‌مندند. به‌عنوان‌مثال درمان بیماری سوراخ قلب که بیماری شایع در میان کودکان افغانستان است در ایران به‌صورت رایگان انجام می‌شود. این در حالی است که مراحل درمانی این نارسایی قلبی، در هند یا پاکستان و حتی کشورهای اروپایی با هزینه بسیار زیادی انجام می‌شود. حضور نمایندگان کمیساریای عالی پناهندگان در مراکز درمانی متعدد کشور و گره‌گشایی از مشکلات هزینه درمان مهاجران افغان، موضوعی عادی در بیمارستان‌های ایرانی است که نشان می‌دهد دولت ایران همان‌قدر که برای بهداشت، درمان و سلامت ایرانی‌ها، هزینه می‌کند، برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای اتباع افغانستان هم آماده است.

در مورد ورزش نیز بالغ‌بر ۵۰ هزار تن از پناه‌جویان افغان که ۵ هزار تن از آنان زن هستند در ایران به فعالیت‌های ورزشی مشغول‌اند و ایران تاکنون ۵۰ ورزشکار حرفه‌ای را در ده رشته ورزشی به افغانستان فرستاده که در تیم‌های ملی افغانستان بازی می‌کنند. ارائه خدمات متعدد به مهاجران افغانستان در ایران و انعقاد و پیمان‌های همکاری دوجانبه در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که هیچ موضوعی نمی‌تواند بر رابطه تهران -کابل اثر منفی بگذارد.

اعطای مجوز کار به مهاجران همسایه شرقی

دولت ایران برای همه مهاجران قانونی افغانستانی مجوز کار صادر می‌کند. بخش بین‌الملل وزارت کشور ایران در امور مهاجرت، وظیفه دارد به مهاجران واجد شرایط مجوز فعالیت و کار بدهد. کار و اشتغال، خدمت بزرگی است که دولت ما برای اتباع افغانستان مهیا کرده است.

کمتر شخصی از اتباع افغانستان در ایران وجود دارد که دارای شغل نباشد. هرچند مشاغلی که نوعاً به این افراد واگذار می‌شود، مربوط به بخش خصوصی و بیشتر کارهای فیزیکی است که نیاز به تخصص ویژه‌ای ندارد، اما باید پذیرفت اصل اعطای شغل و آسان‌گیری جامعه ایران در استخدام اتباع بیگانه، همیشه مورد تأیید کارگران خارجی بوده است.

 

رحمت طهمورثی

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/18807


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

برگزاری نمایشگاه افغان- قزاق در کابل

دیدار وزیر معادن حکومت طالبان با قراردادیان نفرایت

هشدار از احتمال برف و باران در 19 ولایت افغانستان

تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد

بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی

چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند

کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند

ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه

آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟

در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم

عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است

مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست

زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.