درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-30  |  2024-04-18  |  بروز شده در: 1403/01/30 - 11:26:5 FA | AR | PS | EN
احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور            فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند            درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان             چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد            ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان             مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری            فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران            ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید            بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا            اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان             بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود            رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"            حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن             پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات            مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است            






تاریخ نشر: 1399/03/14 - 16:44:3
تعداد بازدید: 1470
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

به مناسبت سالگرد امام خوبیها؛
دیدگاه‌هـای اندیشمندان و رهبران جهان مسلمان و غیر مسلمان درباره امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)

اشاره: امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) گرچه انقلاب عظیم و بی‌نظیری را در تاریخ معاصر بشر رهبری کرد و با ایجاد تحول شگرف فکری و سیاسی قطب بندی‌هـای تحمیلی ایدئولوژیک و استراتژیک مستکبران زمان را در هم شکست، اما این اسوه تقوا و شهامت برای جهانیان و مسلمانان آن طوری که لازم است شناخته نشده است.

برخی رهبران و سردمداران جوامع غیر اسلامی و سکولارها و ملحدان جوامع اسلامی به خاطر مخالفت با اسلام، متحجران و فرقه گرایان متعصب و قوم پرستان عرب و غیر عرب کشورهای اسلامی، نه تنها از شناخته شدن امام خمینی و آرمان‌هـای والای انسانی و اسلامی او جلوگیری کرده و میکنند، بلکه با استفاده از همه امکانات سعی دارند چهره نورانی آن حضرت را مخدوش نموده و بد معرفی کنند.

امام خمینی به اعتراف خیلی از شخصیت‌هـا و صاحب نظران از کشور‌هـای مختلف، شخصیتی بود که در چارچوب تنگ جغرافیایی و ملی نمی گنجید و متعلق به تمام جهان اسلام و بلکه بشریت است. برای اثبات این مطلب نظریات برخی شخصیت‌هـا و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان از کشورهای مختلف درباره امام خمینی (ره) جمع آوری شده است تا مورد استفاده علاقمندان قرار بگیرد. هر چند اگر بخواهیم تمامی نظارت بزرگان و سیاستمداران دنیا را جمع کنیم تبدیل به کتاب‌هـا میشود، اما نظر به گنجایش صفحه به مقدار ذیل اکتفا میکنیم:

 

شخصیت‌هـای افغانستانی

* شهید استاد برهان الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان: (وفات سید روح ا... امام خمینی(ره) بزرگمرد تاریخ معاصر جهان اسلام، ضایعه‌ای است جبران ناپذیر و حادثه‌ای است دردناک که مسلمانان متعهد را در نقاط مختلف جهان سخت تکان داد. چه، شخصیت‌های بزرگ مذهبی و سیاسی در جهان اسلام در حدود مرزهای جغرافیایی کشور و زادگاه خویش محدود باقی نمی‌مانند. آن‌ها مربوط به کل جهان اسلام‌اند. امام خمینی(ره) کاپیتالیزم و کمونیزم، هر دو را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروی از تعالیم والای اسلام می‌دانست. او در برابر مستکبران شرق و غرب، قوی و مقاوم بایستاد و با هرنوع فساد و توطئه پنجه نرم کرد، آزاد و سربلند زیست و با روح آرام و مطمئن قضاء الهی را لبیک گفت.)

 

* گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان: (... ملت ایران در رهبری و قیادت قاطع امام، توانست انقلاب خود را به پیروزی برساند، ما خدای رحمان را سپاسگذاریم تا به ملت مؤمن ایران قیادت قاطع عنایت کرد. ما از مواضعی که انقلاب ایران در خط امام اتخاذ کرده دفاع کرده‌ایم و دفاع خواهیم کرد. ما معتقدیم که خط امام، خط اصیل اسلامی است و ما از این خط دفاع می‌کنیم. ما انقلاب اسلامی ایران را مال ملت ایران نمی‌دانیم و به ملت ایران هم این حق را نمی‌دهیم که این انقلاب را در محدودهٔ ایران منحصر بسازد. انقلاب اسلامی ایران متعلق به همه مسلمین است.)

 

* محمد اکرام اندیشمند، نویسندهٔ مجاهد و مشهور افغانستان: (وفات امام خمینی، شخصیت عظیم عالم اسلام در زمان موجود مایهٔ تأثر و تأسف همهٔ مسلمین به خصوص آن‌هایی می‌گردد که بصیرت عمیق و وسعت نظر و اخلاص راستین بر سرنوشت یک میلیارد مسلمان جهان بدون در نظر داشت اختلافات گروهی و مذهبی و بدون داشتن افکار جاهلانهٔ نشنلیستی، می‌اندیشند و استکبار روس و امریکا را من حیث خطرناک‌ترین و سازش ناپذیرترین دشمن اسلام و مسلمان‌ها تشخیص می‌نمایند. وقتی ما به شخصیت امام خمینی با چنین دید و نگرشی نظر بیفگنیم به حق که او را بزرگترین شخصیت دنیای اسلام در عصر موجود می‌یابیم.)

 

* آرش ولوالجی، از فرهنگیان مجاهد افغانستان: (بزرگی و بلندی مقام امام خمینی را باید در بلندی و شکوه انقلاب اسلامی ایران جستجو کرد و تقلیب نظام پوسیده و فرتوت پهلوی و آنگاه اعلام و اعلان خصومت علنی استکبار و ارتجاع جهانی به سرکردگی امریکا و روسیهٔ جهانخوار، علیه جمهوری اسلامی ایران که تازه تأسیس و تشکیل گردیده بود، خود از علایم و مشخصات بزرگ این انقلاب تواند بود.)

 

شخصیت‌های جهان

 

الف - دیدگاه‌های شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی

 

* عباس مدنی، رهبر جبههٔ نجات اسلامی الجزایر: (چراغی که امام خمینی(س) برافروخت، دل‌های ما را روشن کرد. ملت الجزایر آماده است در کنار ملت ایران در یک صف واحد برای برافراشتن پرچم الله اکبر قرار گیرد.)

 

* تراب زمزمی، نویسنده تونسی: (امام خمینی(ره) روزنۀ امید صدها میلیون مسلمان و میلیاردها انسان تحت ستم در سراسر جهان بود، راه امام، همانا راه ا... بود. امروز امام خمینی(ره) دیگر در میان ما نیست اما هزاران خمینی در سراسر جهان حیات می‌یابند.)

 

* مرحوم شیخ سعید شعبان، رهبر جنبش توحید اسلامی لبنان: (خداوند امام خمینی(ره) را از مزایای بی‌مانندی برخوردار کرد و او را در عصر کفر و جاهلیت به جهان اسلام اهدا نمود تا اسلام را تجدید حیات بخشد.)

 

* مرحوم دکتر کلیم صدیقی، رئیس مرکز مطالعات اسلامی لندن: (تأ ثیر قابل توجه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) آن است که اسلام و مسلمانان به عنوان نیروی سیاسی و مذهبی جدی تلقی شدند و در نتیجه مسلمین و تفکر آن‌ها موضعی بسیار قوی‌تر از سابق در محاسبات و ارزیابی‌های سیاسی ابر قدرت‌ها پیدا کرد. برای اثبات این مدعا می‌توان به آثاری که تحت عناوین "قدرت جهان اسلام"، "حضور اسلام در صحنه" و "تجدید حیات اسلام" نوشته شده است استناد کرد.)

 

* پرفسور حامد الگار، استاد اسلام‌شناسی دانشگاه برکلی امریکا: (هر کس که سعادت حضور در کنار او [امام خمینی] را داشته است می‌داند، زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمی‌گفت، عمیق‌ترین تأثیر را بر روی آدم می‌گذاشت.)

 

* مرحوم مولانا بخاری، رهبر مسلمانان هند: (امام خمینی(ره) تاریخ ساز و معمار سه دهۀ اخیر بود.)

 

* محمد العاصی، امام جمعهٔ واشنگتن دی.سی: (حضرت امام تمام معادلات سیاسی جهان را در هم ریخت... او پدر استقلال برای تمام مردم مسلمان و مستضعف جهان بود.)

 

* محمد حسنین هیکل، نویسنده و محقق مصری: (او مردی بزرگ بود که از دوران دیگری آمده بود.)

 

* رافائل گوفرپارا، روزنامه‌نگار معروف اسپانیا: (امام خمینی(ره) تغییری اساسی در شیوۀ مبارزۀ جهان سوم علیه استعمار عقیدتی-سیاسی جهان غرب برای رسیدن به آزادی و استقلال به وجود آورد. اهمیت نهضت امام در این بود که ثابت کرد بدون طرد مستقیم ایده‌های فردگرایانه وخودخواهانۀ جهان غرب، آزادی و توسعۀ ملل جهان سوم، امکان پذیر نیست.)

 

* پاپ ژان پل دوم، رهبر سابق کاتولیک‌های جهان: (در مورد آیهت الله خمینی(ره) و آنچه او در بخش وسیعی از جهان انجام داد، باید با احترامی عظیم و تفکری عمیق اظهار نظر کرد.)

 

ب - دیدگاه‌هـای سران و رهبران کشورهای جهان

 

* شهید پروفسور برهان الدین ربانی، رئیس جمهورسابق افغانستان: (همان‌گونه که در صدر اسلام حضرت محمد(ص) بشارت پیروزی مسلمان بر قدرت‌های بزرگ آن زمان را می‌دادند و کسی باور نمی‌کرد، حضرت امام خمینی نیز با یارانی اندک قیام اسلامی را آغاز کردند و در مقابل ابر قدرت‌های غرب و شرق پیروز شدند.)

 

* علی حسین موسووینی، رئیس جمهور متحدهٔ تانزانیا: (امام خمینی(ره) معمار و مشخصهٔ انقلاب اسلامی ایران بود که پیروزی و قدرت مستضعفان بر مستکبران را به منصۀ ظهور رسانید. این انقلاب، اصالت ایران و منابع آن را در راه ایجا یک نظام صحیح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عادلانه بسیج نمود. این انقلاب نیروی خود را مصروف مبارزه برای آزادی افریقا از استعمار و نیز مبارزۀ جهانی علیه ظلم و استثمار نمود.)

 

* خانم بینظیر بوتو، نخست وزیر فقید پاکستان: (رهبرانی مانند امام خمینی(ره) یک بار در قرن‌ها زاده می‌شوند. انقلاب اسلامی ایران از حضرت امام خمینی(ره) الهام گرفته و رهبری می‌شد و نه تنها در جامعۀ ایرانی بلکه در تمامی دنیای اسلام یک تغییر اساسی به وجود آورده و اعتقاد امت را با پیام جاودانۀ اسلام احیا نمود.)

 

 - (جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است. پیام‌های امام خمینی در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملت‌های مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانی افکار و اندیشه‌های والای حضرت امام استفاده خواهند کرد. من ایران را کشور خودم می‌دانم، همان‌گونه که پاکستان مسلمان نیز کشور ایرانی‌ها است. هیچ چیز بیشتر از این ما را خوشحال نمی‌کند که ایران به عنوان یک کشور موفق قدرتمند در منطقه مطرح باشد.)

 

* غلام اسحاق خان، رئیس جمهور اسبق پاکستان: (شخصیت امام خمینی(ره)، قدرت معنوی، دانش و رهبری ایشان جاودانه در تاریخ باقی خواهد ماند.)

 

- (حضرت امام نه تنها رهبر ایران بلکه رهبر همۀ مسلمانان جهان است. حضرت امام برای ایفای حقوق مستضعفین و مظلومین بسیار فعالیت کردند و جهان اسلام مدیون ایشان می‌باشد. چون ایشان اسلام را زنده کرده‌اند.)

 

* عمر البشیر، رئیس جمهور سودان: (جمهوری اسلامی ایران اولین دولت اسلامی تشکیل شده در قرن اخیر است. مردم سودان خواستار اجرای احکام اسلامی در کشور خود هستند و در این رابطه به تجربیات ایران نیازمندند.)

 

* جنرال موسی ترائوره، رئیس جمهوری مالی: (امام خمینی شخصیت استثنایی بود که تأثیر جاودانه در تاریخ معاصر ایران و امت اسلامی جهان بر جا گذاشت. امام خمینی تجلی تمام ایده‌آل‌های رهبری و استقلال ملی است.)

 

* معمر قذافی، رهبر لیبی: (امام خمینی(ره) از بزرگ‌ترین انبیای انقلاب و دشمن سرسخت امپریالیسم، صهیونیسم و استکبار جهانی بود. بی‌شک نام ایشان در تاریخ اسلام برای همیشه ثبت خواهد ماند.)

 

* حافظ اسد، رئیس جمهور فقید سوریه: (امام خمینی(ره) با عظمت زیست و با عظمت دار فانی را به سوی ابدیت در حالی ترک کرد که با ارزش‌ترین الگوهای ایمان، زهد و تقوا را در جهان امروز باقی گذاشت؛ امام خمینی با اقتدار تمام از ارزش‌های اسلام دفاع کرد.)

 

کیم ایل سونگ، رهبر فقید کوریای شمالی: (حضرت آیت الله امام خمینی در قیام مقدس خود علیه هر نوع سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و مقابله با امپریالیسم خدمت درخشانی را عرضه نمودند.)

 

* رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمباوه: (امام خمینی(ره) شخصیتی است که تمامی ملت ایران را در مسیر یکی از بهترین انقلابات رهبری کرد که جهان تا به حال به خود ندیده است.)

 

* رئیس جمهوری گینه: (امام خمینی(ره)، این بزرگ‌ترین شخصیت جهان، زندگی خود را وقف جهاد و مبارزه برای پیروزی مسلمانان و عدالت اجتماعی برای بشریت نمود.)

 

* نلسون ماندلا، رئیس جمهور سابق افریقای جنوبی: (رهبری منحصر به فرد امام بود که توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.)

 

* جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق امریکا: (آیت الله خمینی در کشورش به عنوان یک قهرمان بزرگ تلقی می‌شود.)

 

دیدگاه دیگر دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان:

رابین رود زورث؛ پژوهشگر مسیحی امریکایی میگوید: خمینی یک توفان بود. با اینهمه در نهاد این توفان یک سکون و آرامش مطلق وجود داشت. او بسیار شدید و آمرانه بود و در عین حال بسیار آرام‌بخش. او پاسخگو و پرتاثیر بود. در درون او یک حقیقت ساکن و غیر قابل حرکت وجود داشت؛ ولی همین بیحرکتی باعث حرکت کلی یک کشور شد.

 

داکتر دیمتری کیت سیکس؛ دانشمند دیگر مسیحی در رابطه با امام خمینی(ره) میگوید: او نمونه‌ای از یک مبارز جهانی، جهت استقرار حق به جای ارزش‌هـای مادی بود.

 

اگرچه تبلیغات جهانی غرب سعی میکرد از ایشان یک تصویر فتاتیک ترسیم نماید؛ ولی ما می‌دانیم که وجود او مملو از مهر و محبت نسبت به تمام ملل روی زمین بود که در مسیر خدا حرکت میکردند و برتری ارزش‌هـای مادی را رد مینمودند.

 

حامد الگار؛ استاد دانشگاه کالیفرنیای امریکا نیز میگوید: عظمت و بزرگی خداوند به نحو نادری در وجود امام خمینی جلوه پیدا کرده بود و او را به آیتی از ا... مبدل ساخته بود.

 

داکتر مصطفی ایوب؛ دانشمند مسلمان امریکایی در رابطه با امام چنین دیدگاه دارد: من معتقد هستم که تاریخ، امام خمینی را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد؛ زیرا او فردی بود که هم نبوغ سیاسی و هم نبوغ دینی داشت.

 

به گفته این دانشمند، تاثیرات مهم نهضت امام این بود که حکومت در یک کشور بزرگ اسلامی را از ماهیت لائیک آن به ماهیت دینی مبدل ساخت و جمهوری اسلامی ایران را الگویی برای جنبش‌هـای اسلامی جهان قرار داد و در عین حال میتوان گفت که او یک پدیده فردی نبود؛ بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود.

 

فهمی هویدی مصری میگوید: خمینی به ملت ایران اعتبار بخشید و گفته‌هـایی چون دین عنصری است افیون ملل و عامل خمود و سستی را رد نموده ثابت کرد که اگر از دین به درستی استفاده شود عنصر فعال و مؤثری در جهت برانگیختن ملت‌هـاست.

 

امام خمینی پیروزی مستضعفین، پیشرفت مواضع مهم اسلامی و شکست استکبار جهانی را در پرتو نهضت خود محقق ساخت.

 

داکتر ادریس کتانی مراکشی میگوید: به عقیده من مهم‌ترین کار امام حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود.

 

احمد هویر؛ از دانشمندان سویس گفته است: امام خمینی اولین رهبر مذهبی در قرن ماست که انقلابی را به وجود آورد که همزمان سه وجه مذهبی، سیاسی و فرهنگی را در خود جمع کرده بود و این نهضت به دلیل بوی مذهبی در درازنای تاریخ ادامه خواهد یافت.

 

او همچنین میگوید: رمز منحصر به فرد امام خمینی ارتباط عمیق او با نسل جوان است، با اینکه او بخش اعظم زندگی خود را پشت سر گذاشته بود؛ اما در عین حال نسل جوان را به میدان مبارزه میکشاند.

 

نکته ظریف دیگری را که من در نهضت امام خمینی احساس کردم این است که انقلاب اسلامی ایران مستقیماً از بطن مردم جوشید نه مثل انقلاب فرانسه که از روشنفکرانی چون ژان ژاک روسو، ولتر، دیدرو و دیگران تغذیه شود. به واقع آن را باید یک انقلاب مردمی نامید.

 

داکتر غیاث الدین صدیقی؛ متفکر آزاداندیش انگلیسی میگوید: شخصیت امام خمینی تاثیر عمیقی بر دنیای جدید و به خصوص امت اسلامی داشته است. این مهم‌ترین خصوصیت او بود که مردم فکر میکردند هرآنچه او انجام میدهد و میداند هیچ دلیلی جز برای عزت اسلام و کیان اسلام نداشت.

 

او نوع استندرد اخلاقی و رهبری را در جامعه بنیان نهاد و هر کسی که میخواهد برای خود کسی بشود باید خصوصیات امام خمینی را داشته باشد.

 

مولوی کوثر نیازی؛ از دانشمندان اهل سنت میگوید: امام خمینی این مساله را ثابت کرد که برای استقرار حکومت اسلامی لازم نیست تمام عوامل، کامل و مهیا باشد؛ بلکه تمام آنچه برای برپایی حکومت اسلامی لازم است وجود یک مجتهد متعهد است که به توده‌هـای مسلمان در مقابل منافقین و جهان کفر، الهام بخش باشد.

 

منبع: روزنامه انصار افغانستان

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/18121


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

۹ خبرنگار طی سال 2021 در افغانستان کشته شدند


افزایش حملات افراد ناشناس به خبرنگاران در افغانستان


زینب سلیمانی: پدرم فاتح دل‌ها بود/ میراث حاج قاسم به اشغالگری صهیونیست‌ها پایان می‌دهد


ایرانِ شهید سلیمانی از کدام گروه‌های مجاهد افغانستانی حمایت کرد؟


خون‌شریکی دو ملت؛ خدمات متقابل ایران و افغانستان در روزهای سخت


ویژه نامه گل نرگس (به مناسبت سال روز ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف)


بررسی نابرابری در افغانستان


خلیل زاد باید بدل شود


واقعیت‌هایی درباره ویروس کرونا که باید بدانید


از ترور جنبش روشنایی تا ترور در یابود مراسم شهید مزاری


محمد محقق: نیروهای امنیتی به مردم شلیک کردند و زخمی‌ها را با لگد زدند و خندیدند + ویدیو


مراحل ارتباط با قرآن


چرا قاسم سلیمانی اسطوره است؟


سیدحسن نصرالله: ارزش کفش سردار سلیمانی از سر ترامپ بیشتر است/هدف ما در مقاومت پاسخ به ریخته شدن خون سردار است


۴ سناریوی احتمالی ایران برای انتقام سخت از آمریکایی‌ها


افزايش بيماري‌ها و زمين سوخته؛ کمترين تاثير «مادر بمب» آمريکا در افغانستان


فرهنگ خشم و خشونت در آمریکا


آمریکا چقدر گرسنه است؟


رسواترین رؤسای جمهور آمریکا/ از رابطه جنسی با خواهر تا همجنس‌بازی با معاون کاخ سفید


دهم ثور، روزی که خبرنگاران به خون نشستند


آیا ترامپ نژادپرست است؟


روایتی دسته اول از عملیات نجات داعش توسط دولت افغانستان؛ بالگردهایی با مأموریت ویژه


چه‌چیزی از چشم ۲میلیارد بیننده مراسم عروسی نوه ملکه انگلیس پنهان ماند؟


تلفات «اُوردوز» با مواد در یک سال، بیش از تلفات آمریکا در جنگ ویتنام +عکس و آمار


سی‌ان‌ان: بن سلمان از لوح‌ها که ترامپ زیر دماغش گرفت تحقیر شد+فیلم





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

شهید یا زخمی شدن یک کودک در هر 10 دقیقه در غزه

احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور

فوتسالران افغانستان نخستین بازی شان را 3 بر 1 به ایران باختند

درخواست برای مسدود شدن شبکه اجتماعی «ایکس» در پاکستان

چین خواستار پاسخگو بودن حکومت طالبان به نگرانی جهان شد

ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان

مواجه بودن غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری

فاش شدن زمان حمله اسرائیل به ایران

ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید

بازداشت شش تن در ارتباط به پرونده‌ی بزرگترین سرقت طلا در کانادا

اعلام فهرست فلم‌های اولین جشنواره بزرگ فلم مسلمانان

بزودی تشخیص نارسایی قلبی با موبایل امکان پذیر می‌شود

رهبر طالبان: " افغانستان به یک کشور پیشرفته تبدیل خواهد شد"

حذف انگلیس ها از جام قهرمانان اروپا با پیروزی رئال و بایرن

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات

مروت: پاکستان دو پایگاه نظامی به امریکا داده است

دیدار وزیر اقتصاد حکومت طالبان با رئیس موسسه آی ام سی

بهره برداری از 20 پروژه در پلخمری طی یک سال گذشته

افغانستان بخشی از حقابه ایران را رها کرد

با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد

برای رقابت در بازارهای جهانی؛ نیاز به استفاده از زعفران دیگران نداریم

پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد

تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه

سازمان ملل؛ جنگ علیه غزه را جنگ علیه زنان اعلام کرد

کاهش ۱۹ درصدی صادرات افغانستان در ماه اخیر سال 1402


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.