درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-04  |  2024-04-23  |  بروز شده در: 1403/02/04 - 13:21:2 FA | AR | PS | EN
بررسی موضوع گشایش بندر واخان از سوی چین             صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد            کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم            پرواز نخستین گروه از زایران ایرانی پس از ۹ سال برای ادای حج عمره به عربستان            کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی             آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان            هشدار سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان            آغاز مذاکرات درباره توافق همکاری امنیتی امریکا و اوکراین            نگرانی سازمان ملل از تاثیر جنگ بر سلامت روانی مردم غزه            وزیران خارجه اتحادیه اروپا با افزایش تحریم‌ها علیه ایران موافقت کردند             افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا تاریخ‌سازی کرد            بزرگان اهل تشیع خواهان آغاز پروژه‌‌های عمرانی در مناطق شان شدند             حامدکرزی بر ضرورت «تفاهم ملی» در افغانستان تاکید کرد             نگرانی مدافعان حقوق بشر از وخامت وضعیت مهاجران افغان در پاکستان            ابراز نگرانی سازمان توسعه‌ای ملل‌متحد نسبت به احتمال کم آبی در افغانستان            






تاریخ نشر: 1399/02/19 - 13:52:2
تعداد بازدید: 634
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

رای‌الیوم: واکاوی تهدید آمریکا به خارج کردن سامانه پاتریوت از عربستان/ واشنگتن همپیمانان عرب خود را رها می‌کند
رای‌الیوم: واکاوی تهدید آمریکا به خارج کردن سامانه پاتریوت از عربستان/ واشنگتن همپیمانان عرب خود را رها می‌کند

به نظر می‌رسد خروج سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی پس از تماس تلفنی تهدیدآمیز ترامپ با بن‌سلمان، بدین معناست که آمریکا در حال رها کردن متحدان عربی خود است و یا اینکه می‌خواهد آنها را برای خرید تسلیحات بیشتر تحت فشار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از تسنیم به نقل از رای الیوم، عربستان سعودی طبق عادت خود، درباره گزارش‌های رسانه‌ای یا مواردی که به‌ویژه درباره جبهه داخلی این کشور یا جنگ‌های خارجی نفتی یا نظامی آن افشا و مطرح می‌‌شود، اظهارنظر نمی‌کند و مجال گسترده‌ای را در اذهان رسانه‌ها و خبرنگاران‌شان برای بحث و تحلیل‌ها در این‌باره باز می‌کند. این کشور، همان‌طور که می‌گوید، مداخله در امورش را ردّ می‌کند.

مسئله‌ای که به نظر می‌رسد عصبانیت عربستان سعودی را برانگیخته و آن را وادار به انکار آن کرده است، گزارش اخیر خبرگزاری" رویترز" بوده که به نقل از منابع خود درباره تماس تلفنی "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا و "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی سخن گفته است. طبق این گزارش رویترز، ترامپ با وقاحت بی‌سابقه‌ای، حاکم فعلی عربستان سعودی را تهدید می‌کند و هشدار می‌دهد در صورتی‌که عربستان سعودی به کاهش تولید نفت خود در چارچوب نبردش با روسیه، که باعث شده است قیمت هر بشکه نفت به اندازه قیمت یک وعده غذای ناچیز یا کمتر از آن سقوط کند، اقدام نکند در مقابل او نیز نخواهد توانست قانونگذاران آمریکایی را از تصویب قانون خارج کردن نیروهای آمریکایی از عربستان سعودی منع کند.

ریاض در رویارویی با این افشاگری رویترز، بلافاصله در اقدامی ‌کم‌سابقه شفاف‌سازی کرد؛ چرا که این امر مربوط به شاهزاده محمد بن‌سلمان بوده است که توسط همپیمان آمریکایی‌اش صریحا تهدید می‌شود به حدی که این شاهزاده از دستیاران خود می‌خواهد اتاق را ترک کنند تا او بتواند بحث را با ترامپ ادامه دهد. این تهدید شامل عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و خارج کردن سامانه پدافند هوایی "پاتریوت" از این کشور پادشاهی است. انکار این گزارش توسط ""فهد ناظر" سخنگوی سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در صفحه کاربری‌اش در توییتر، قابل توجه است.

طبق ادعای ناظر، این گزارش‌ها کاملا مضمون مکالمه را تغییر داده و عکس احترام متقابل بین دو مقام را منعکس کرده بود. این سخنگو همچنین در توییت خود خاطرنشان کرده است که این گزارش‌های رسانه‌ای "ادعاهایی بی‌اساس و نادرست هستند".

انکار سعودی درباره این تماس تلفنی تهدیدآمیز ممکن است مجال سوال کردن در این زمینه و واقعیت آنچه بین این دو همپیمان افتاده و همچنین شکل و ماهیت "احترام متقابلی"، که فهد ناظر از آن سخن گفته است را باز نگه داشته باشد. عربستان سعودی بعد از این تهدید ادعا شده ترامپ و در کمتر از 10 روز با روسیه بر سر کاهش تاریخی و بررسی‌شده تولید نفت خام به توافق رسید و حتی ترامپ به شکل غیرمستقیم، به قدرت خود در پایان دادن به اختلافات میان عربستان سعودی و روسیه افتخار کرده، و آن‌گونه که خبرگزاری "بلومبرگ" گزارش داده است ولی ترامپ به این مسئله اشاره‌ای نکرده که با چه شیوه و روشی عربستان سعودی را به این توافق مجاب کرده است. این بدان معناست که حکومت ریاض بدون در نظر گرفتن لحن درخواست آمریکایی‌ها، خواسته‌های ترامپ را اجرا کرده است.

به نظر می‌رسد "عمق و استحکام" روابط استراتژیک سعودی- آمریکایی که حدود 75 سال قدمت دارد و سخنگوی سفارت سعودی در واشنگتن از آن سخن گفته است، و نیز غرق کردن بازارها با نفت برای ریاض کمک‌رسان نبوده است؛ چرا که اخیرا وزیر دارایی عربستان سعودی از مرحله ریاضت اقتصادی و اتخاذ تدابیری شدید سخن گفته است امری که سعودی‌ها را به دلیل افزایش بیشتر قیمت‌ها، اعمال مالیات و، متوقف شدن پروژه‌های دولتی نگران و مضطرب کرده است و در این میان، ویروس کرونا مسئول اول این بحران معرفی می‌شود. افزون بر اینها، کاهش چشمگیر صادرات نفتی و غیرنفتی عربستان سعودی و نیز تصمیم این کشور برای اخذ وام و افزایش هزینه‌ها و بدهی‌های عمومی، طرح چشم‌انداز 2030 را تحت الشعاع قرار داده است.

روزنامه "وال استریت ژورنال"، که از منابع نزدیک به محافل تصمیم‌گیرنده در دولت آمریکا محسوب می‌شود، به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که دولت واشنگتن قصد دارد سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت و تعدادی از پرسنل نظامی این کشور را از خاک عربستان سعودی خارج کند. در این گزارش آمده است که این تصمیم دولت آمریکا می‌تواند به مثابه پایان تقویت نظامی عربستان در مقابل ایران تلقی شود.

وال‌استریت همچنین افزود، آمریکا در حال بررسی کاهش "سایر قابلیت‌های نظامی" خود در عربستان سعودی است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، 4 سامانه پاتریوت و ده‌ها نفر از کادر نظامی آمریکایی که پس از حمله به پهپادی جنبش "انصارالله" یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در این کشور مستقر شده بودند نیز مشمول این تصمیم آمریکا خواهند شد.

قابل توجه این است که مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که آمریکایی‌ها می‌خواهند نیروی دریایی این کشور را در خلیج‌فارس کاهش دهند. این مقام‌ها گفته‌اند که دو اسکادران جنگنده آمریکایی نیز منطقه را ترک کرده‌اند.

این اقدامی، که وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون) انجام می‌دهد، بر اساس ارزیابی‌ها، بدین معناست که ایران دیگر تهدیدی استراتژیک برای منافع واشنگتن ایجاد نمی‌کند. با این حال، این عقب‌نشینی آمریکا باعث ایجاد سوالاتی در مورد زمان اجرای آن شده است که به نظر می‌رسد در راستای اجرای تهدیدهای ترامپ بوده است که خطاب به شاهزاده بن‌سلمان گفته در صورتی‌که عربستان سعودی تولید نفت را کاهش ندهد نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج می‌کند. با وجودی که ریاض از تصمیم خود برای غرق کردن بازارها از نفت عقب‌نشینی کرده است، این سوال مطرح می‌شود که این کشور نفت‌خیز بهتر است چه کاری برای بازگرداندن اعتماد همپیمان آمریکایی‌اش انجام دهد.

ارزیابی‌های اطلاعاتی حاکی‌ست که ایران دیگر تهدیدی استراتژیک برای واشنگتن محسوب نمی‌شود حتی اگر لحن تهدیدآمیز میان این دو کشور اخیرا تشدید شده است.

"جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا تصمیم گرفت سامانه‌های دفاعی را از کویت، بحرین و اردن خارج کند و همین امر نیز زمینه را برای طرح سئوالات بحث برانگیز درباره دلایل و زمان‌بندی آن ایجاد کرده است، که آیا آمریکا قصد دارد متحدان نام‌برده خود را رها کند یا اینکه می‌خواهد آنها را برای معاملات تسلیحاتی بیشتر و اجرای "معامله قرن" تحت فشار قرار دهد؛ با توجه به اینکه اردن و کویت مواضع تقریبا سختگیرانه‌ای درخصوص این طرح ضدفلسطینی دارند. همین امر ایجاب می‌کند این کشورهای عربی و همچنین عربستان سعودی، که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در حال دست شستن از آن هستند، در نقشه ائتلاف‌های‌شان تجدیدنظر و باب مذاکره با دشمنانشان را باز کنند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/17151


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد

بررسی موضوع گشایش بندر واخان از سوی چین

صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد

کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم

پرواز نخستین گروه از زایران ایرانی پس از ۹ سال برای ادای حج عمره به عربستان

کشته شدن ۱۱ جنگجوی مسلح توسط نیرو های پاکستانی

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان

هشدار سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

آغاز مذاکرات درباره توافق همکاری امنیتی امریکا و اوکراین

نگرانی سازمان ملل از تاثیر جنگ بر سلامت روانی مردم غزه

وزیران خارجه اتحادیه اروپا با افزایش تحریم‌ها علیه ایران موافقت کردند

افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا تاریخ‌سازی کرد

بزرگان اهل تشیع خواهان آغاز پروژه‌‌های عمرانی در مناطق شان شدند

حامدکرزی بر ضرورت «تفاهم ملی» در افغانستان تاکید کرد

نگرانی مدافعان حقوق بشر از وخامت وضعیت مهاجران افغان در پاکستان

ابراز نگرانی سازمان توسعه‌ای ملل‌متحد نسبت به احتمال کم آبی در افغانستان

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران وارد پاکستان شد

شورش در پاریس در پی کشته شدن سه تبعه افغان

حکومت طالبان برای ازبکستان سفیر جدید تعیین کرد

فرا رسیدن زمان پایان اشغالگری رژیم اسرائیل

تشکیل جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره تحریم ایران

آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟

تا اکنون هیچ قطار ترانزیتی از افغانستان وارد ایران نشده است

تکذیب مذاکره مستقیم ایران و امریکا

آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.