درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-01  |  2024-04-20  |  بروز شده در: 1403/02/01 - 09:44:1 FA | AR | PS | EN
بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی             چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند             کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند            ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه             آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟             در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم            عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است            مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست            زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ            پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند             سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل            کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان             برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین            عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد             امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد            






تاریخ نشر: 1399/02/17 - 23:41:0
تعداد بازدید: 769
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ضرورت شفاف سازی تحولات افغانستان

گفتگوهای امریکا و طالبان و توافق دو طرف در دوحه قطر، بهانه مناسبی را برای رسانه ها و نهادهای پژوهشی از جمله موسسه "رومی" فراهم کرده است تا بار دیگر به مساله افغانستان پرداخته و تحولات این کشور را بعد از دو دهه بررسی نمایند.

گفتگوهای امریکا و طالبان و توافق دو طرف در دوحه قطر، بهانه مناسبی را برای رسانه ها و نهادهای پژوهشی غربی از جمله موسسه "رومی" فراهم کرده است تا بار دیگر به مساله افغانستان پرداخته و تحولات این کشور را بعد از دو دهه بررسی نمایند. به رغم آمار و ارقامی که این نهادها در مورد میزان نگرش و موافقت یا مخالفت مردم افغانستان با چگونگی روند صلح این کشور مطرح می کنند شفافیت در مذاکرات صلح و مقابله با تروریسم مورد توجه جدی است.

تعریف امریکا از تروریسم و منافع امریکا در افغانستان

یکی ازچالشهای جامعه جهانی با امریکا، اختلاف در نوع تعریف و مصادیق تروریسم است. واشنگتن بر اساس منافع شوم خود در مناطق مختلف تروریسم را تعریف می کند واقدامات وعملکرد گروههای تروریستی و مورد حمایت سازمانهای اطلاعاتی این کشور از جمله "سیا " را نه تنها تروریستی نمی داند بلکه از آنها حمایت های مالی و لجستیکی می کند.

اخیرا برخی از کشورهای اروپایی نیز در حمایت از امریکا برمبنای تعریف وعملکرد کاخ سفید در برخورد با گروهها و سازمانهای آزادیبخش و ضد تروریستی عمل می کنند و آنها را تروریستی می خوانند .برهمین اساس از سال 2001 که امریکا به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کرد نه تنها اراده ای برای مقابله با تروریستها از خود نشان نداد بلکه با سازماندهی مجدد، درصدد بازگرداندن آنها به قدرت نیزاست.

از اینرو ادعاهای مقابله با تروریسم امریکا در افغانستان به دلیل آنکه این گروهها مورد حمایت و تحت مدیریت سازمانهای اطلاعاتی امریکا عمل می کنند نتیجه بخش نبوده و مردم افغانستان با رشد و توسعه حوزه عملیات گروههای تروریستی در این کشورمواجه اند. با در نظر گرفتن این واقعیت که یکی از ابزارهای مهم امریکا برای پیشبرد برنامه های سیاسی و امنیتیش استفاده از گروههای تروریستی است می توان به چرایی واهی بودن ادعای های امریکا در مقابله با تروریسم در افغانستان پی برد.

اصولا، گروههای تروریستی برای ادامه حیات خود به چند عامل وابسته هستند: اول جغرافیای کوهستانی افغانستان دوم قدرت مرکزی ضعیف و فاقد ساختار مستحکم نظامی و امنیتی سوم حمایتهای خارجی و چهارم ظرفیتهای بالقوه معدنی و زیر زمینی به همراه زمینهای بکر برای کاشت خشخاش و استقرار کارگاههای تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی .

از این رو به گفته مقامات دولت افغانستان، بیش از بیست گروه تروریستی در این کشور فعالیت می کنند که بدون تردید به سازمانهای اطلاعاتی و منابع مالی داخلی و خارجی وابسته اند. افغانستان به رغم بحرانهای داخلی و ضعف ساختارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی ، از موقعیت ممتاز جغرافیایی و منابع زیر زمینی و معدنی بکر و زمینهای حاصلخیز برخوردار است که از دیر باز توجه استعمارگران را به خود جلب کرده است.

با اشغال افغانستان در دهه هفتاد میلادی از سوی ارتش سرخ شوروی، حضور دستگاههای اطلاعاتی غربی بخصوص امریکا در افغانستان شدت یافت و این کشور به محلی برای جنگ نیابتی میان قدرتهای جهانی ومنطقه ای تبدیل شد. از اینرو بعد از سال 2001 نیز ادعای امریکا برای مقابله با تروریسم از شعارفراتر نرفت. در توضیح چرایی این مساله موارد زیر قابل اشاره است .

اول آنکه مردم افغانستان به شدت بیگانه ستیزند .از اینرو امریکا برای توجیه ادامه حضور نظامیش در آن کشور نیازمند بهانه و توجیه مناسب است.

دوم آنکه گروههای تروریستی ابزار و اهرم امریکا هستند.

سوم آنکه امریکا برای تصاحب منابع معدنی و زیر زمینی افغانستان با گروههای تروریستی بهتر کنار می آید تا دولت کابل که ناگزیر به رعایت ملاحظات ملی است.

چهارم آنکه افغانستان هدف غایی امریکا در منطقه نیست بلکه از این کشور به عنوان پایگاهی برای ترانزیت تروربیسم و خشونت به منطقه و تا مرزهای چین استفاده می کند.

پنجم آنکه، ماهیت و ذات دولت امریکا تروریست پروری است و مقابله با گروههای تروریستی می تواند موجب دلسردی و سرخوردگی سایر گروههای تروریستی شود که تحت حمایتهای امریکا قرار دارند.

بنابراین، چنانجه امریکا می خواهد ادعای خود را برای مقابله با تروریسم در افغانستان به اثبات برساند ابتدا بایستی تعریفی دقیق و مورد قبول بین المللی از تروریسم ارایه دهد. در این صورت می توان با شفاف سازی در مقابله با تروریسم به تثبیت امنیت در افغانستان امیدوار بود.

صلح افغانستان شعارعوام پسندانه اما کارا

مساله صلح افغانستان هم به نظر می رسد به شعاری عوام پسند که هنوز خریدارانی در این کشور دارد به عاملی برای پیشبرد منافع گروهها و محافل مختلف داخلی و خارجی تبدیل شده است و هر جریان و گروه و کشوری از جمله امریکا درصدد است تحت پوشش صلح خواهی، سیاستها و برنامه های خود را در این کشور به پیش ببرد. به گونه ای که امریکا توافق با طالبان را در همین چارچوب توجیه می کند. در حالی که محافل سیاسی افغانستان با اختلافات شدید سیاسی روبرو هستند و حاضر به از خود گذشتگی برای پایان دادن به بحران سیاسی نیستند، صحبت از صلح در این کشور نمی تواند مورد قبول جامعه این کشور باشد. با توجه به اینکه مردم افغانستان در چهارده گذشته هزینه های سنگین جانی و مالی داده اند مشکل می توان تصور کرد که اجازه دهند عده ای خاص در داخل و خارج از این کشور برای تحولات آتی این کشور پشت درهای بسته برنامه ریزی کنند.

نتیجه

در هر حال، امریکا در همه کشورهایی که نیروی نظامی مستقر کرده با پنهان کاری و تعریف مسایل براساس منافع خود، برنامه ها و سیاستهایش را به پیش می برد و افغانستان نیز از این امر مستثنی نیست. تصمیم فرماندهی مرکزی نیروی هوایی امریکا مبنی بر منتشر نکردن آمار حملات هوایی در افغانستان به دلیل تاثیر منفی آن بر گفتگوهای واشنگتن با طالبان، نشان می دهد که امریکا به هر بهانه ای درصدد کتمان واقعیتهای رفتاری و افشا نکردن اطلاعات وعملکرد خود در افغانستان است. جنایات امریکا در افغانستان دیگر "اتهام " نیست بلکه واقعیتهای تلخی است که صفحات تاریخ را شرمنده می کند. با این حال، رسانه های غربی به رغم ادعای آزاد اندیشی و آزاد نویسی، هیچگاه سیاستها و جنایات امریکا در افغانستان را نقد و منعکس نمی کنند.

 

منبع:‌مطالعات افغانستان

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/17082


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تایوان 21 هواپیمای نظامی چینی را در خط میانه رصد کرد

بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی

چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند

کوشش حکومت طالبان برای ازسرگیری پروژه‌های بانک جهانی بی نتیجه ماند

ادامه حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم اسرائیل در نوار غزه

آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟

در صورت مصادره دارایی‌های روسیه، عمل متقابل انجام می دهیم

عامل اصلی نسل‌کشی فلسطینیان؛ حمایت امریکا از اسرائیل است

مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست

زیدان در یک قدمی بایرن مونیخ

پاکستان سفر رئیسی را نگاهی رو به جلو در روابط میان دو کشور خواند

سفر داکتران ترکی برای تداوی رایگان کودکان افغان به کابل

کشته شدن یک دستیار نزدیک به رهبر طالبان در پاکستان

برگزاری سومین دور گفتگوهای همکاری طالبان با چین

عربستان از عدم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاسف کرد

امروز برگزاری بزرگ‌ترین رای‌‌گیری جهان در هند آغاز شد

تلویزیون دولتی ایران: اصفهان در امنیت و آرامش به سر می برد

قدردانی رینا امیری از البانیا به خاطر حمایت از مردم افغانستان

پسکوف امریکا را به سود بردن از جنگ در اوکراین متهم کرد

نیویارک تایمز از حمله اسرائیل به ایران خبر داد، ایران این خبر را رد کرد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و گزارش رسانه های خارجی در مورد آن

امریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

حذف میلان و لیورپول از لیگ اروپا در شب صعود لورکوزن؛ آتالانتا و روم

تاکید یوناما و هند بر رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان

ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.