درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-06  |  2024-04-25  |  بروز شده در: 1403/02/06 - 11:51:1 FA | AR | PS | EN
تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران            مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها            هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور             توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن             یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود            عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است             حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین            قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند             طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند            پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند            بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد            لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد            روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم            شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان             روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت            






تاریخ نشر: 1399/01/02 - 10:57:5
تعداد بازدید: 2367
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

خلیل زاد باید بدل شود
 خلیل زاد باید بدل شود

نمایندگان مجلس ملی افغانستان با متهم کردن زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به نقض حاکمیت ملی این کشور ،اعلام کردند که وی برنامه های تفرقه افکنانه را در دستور کار خود قرار داده است.

نمایندگان مجلس ملی افغانستان با متهم کردن زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به نقض حاکمیت ملی این کشور ،اعلام کردند که وی برنامه های تفرقه افکنانه را در دستور کار خود قرار داده است. این نمایندگان از جمله ضیاالدین ضیا نماینده سمنگان ، غلام حسین ناصری نماینده کابل و احمد نورزاد نماینده نیمروز ضمن اشاره به اینکه گروههای سیاسی افغان نباید از خلیلزاد امید صلح و میانجیگری داشته باشند، تنها راه برون رفت افغانستان از بحران سیاسی را ، همکاری و همبستگی ملی دانستند. یکی از ضرب المثل های مناسبی که نمایندگان مجلس ملی افغانستان در ارزیابی رفتار و عملکرد خلیل زاد از آن استفاده می کنند عبارت است از "با چوپان گریه کرده و با گرگ گوشت می خورد " است و این به معنای صداقت نداشتن خلیلزاد و تلاش وی برای نفاق افکنی در میان سیاسیون افغانستان است.

ارزیابی رفتار خلیلزاد در کابل

در مورد اقامت زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور افغانستان در کابل و دیدارهای مکرر با سیاسیون و شخصیتهای سیاسی افغانستان چند موضوع قابل توجه است :

اول آنکه وی به دنبال ایجاد آشتی ملی و حل بحران سیاسی بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان نیست . بلکه صرفا به دنبال متقاعد کردن شخصیتهای سیاسی افغان برای موافقت با فهرست 15 نفره محمد اشرف غنی برای گفتگو با طالبان و آزاد کردن زندانیان طالبان است .

دوم ادامه بحران سیاسی افغانستان به نفع خلیزاد و امریکا است و وی بیش از پیش می کوشد بر بحران بدمد. زیرا خلیلزاد که خود پشتون تبار است به خوبی می داند در صورت ایجاد وحدت و همدلی میان جناحهای سیاسی و قومی افغانستانی، به هیچ عنوان نمی توان به آنان خواسته ای را تحمیل کرد.

سوم آنکه خلیل زاد به هیج عنوان به عنوان طرف افغان با سیاسیون افغانستان دیدار و گفتگو نمی کند بلکه وی نماینده آمریکا است که منافع و خواست واشنگتن را دنبال می کند و در عمل نیز نشان داده است هیچ اعتقادی به حمایت از منافع مردم و کشور افغانستان ندارد.

چهارم آنکه خلیلزاد که در دهم اسفند ماه توافقنامه امریکا و طالبان را در دوحه قطر امضا کرد به شدت نگران اجرایی نشدن آن و خدشه وارد شدن به اعتبار خود است .موضوع آزادی زندانیان طالبان و تشکیل کمیته ای 15 نفره برای برگزاری نشستهای بین الافغانی دو چالش مهم خلیلزاد است. دولت افغانستان با آزادی زندانیان طالبان مخالف است و آنرا تعهد خود در قبال طالبان نمی داند و در مورد تشکیل کمیته 15 نفره نیز برای گفتگو با طالبان اختلاف نظر جدی میان سیاسیون افغان وجود دارد.

پنجم آنکه غیر از جناح محمد اشرف غنی، سایر گروهها و شخصیتهای سیاسی افغان، اولویت را حل اختلافات میان وی و عبدالله عبدالله و تشکیل دولت فراگیر می دانند. بنابراین تفاوت و اختلاف در تشخیص اولویت های سیاسی افغانستان، بیانگر بی توجهی نماینده آمریکا در امور افغانستان به منافع و خواست مردم و نقض استقلال و حاکمیت ملی این کشور است .

ششم آنکه محافل مختلف افغان حتی اشرف غنی نیز پی برده اند که نیت و هدف واقعی خلیلزاد به نمایندگی از امریکا،فروپاشی تمامی ساختارهای دموکراتیک و شرایط سیاسی و اجتماعی افغانستان بعد از حدود دو دهه است که پیامد آن مسلط کردن دوباره طالبان بر مردم این کشور است .

هفتم آنکه خلیلزاد برای پیشبرد اهداف و دسیسه های خود در صدد بهره برداری از شیوع ویروس کرونا در افغانستان برای وادار کردن دولت به آزادی زندانیان طالبان است .این بدان معنا است که جان و سلامتی مردم افغانستان برای آمریکا و نماینده اش نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه وی بیشرمانه در صدد معامله جان مردم برای خشنودی کاخ سفید است.

راه کارهای مقابله با توطئه های خلیلزاد

بدون تردید همبستگی ملی ،ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی و از خود گذشتگی و خویشتن داری با نگاه به آینده افغانستان، تنها راه برون رفت این کشور از بحران سیاسی است که می توان به مواردی از آنها اشاره کرد:

1-مجلس ملی افغانستان به عنوان یکی از قوای سه گانه این کشور می تواند نقش مهم و موثری را در کمک به حل اختلافات میان غنی و عبدالله ایفا کند. طرح تشکیل کمیته 34 نفره از نمایندگان همه ولایات بدون تردید اقدام مثبت و تاثیر گذاری خواهد بود که نمایندگان مجلس ملی پیشنهاد داده و به گفته رئیس مجلس به زودی کار خود را آغاز می کند.

2-تشکیل کمپین های مختلف مردمی در مخالفت با رفتار و عملکرد خلیلزاد و پیوستن به کمپین "خلیلزاد باید بدل شود" که می تواند گویای نظرات مردمی باشد .

3-فاصله گرفتن سیاسیون افغان از خلیلزاد و در نظر گرفتن منافع افغانستان. زیرا تاریخ در حال نگارش و ثبت وقایع این کشور است و آیندگان در مورد رفتار کسانی است که صرفا به منافع اشغالگر توجه دارند قضاوت خواهند کرد .

4-تاکید همه جناحها و گروههای سیاسی براینکه اولویت حل بحران سیاسی و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و این موضوع را حتی گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی که با اشرف غنی توافقنامه امضا کرد و روی حمایتهایش حساب باز کرده بود نیز تاکید دارد .

نتیجه

در هر حال ،افغانستان در بدترین وضعیت سیاسی معاصر خود قرار دارد و اگر شخصیتهای سیاسی با واقع بینی برای حل آن اقدام نکنند عملا عرصه را برای ادامه فعالیتهای شرورانه اشخاصی مانند خلیلزاد برای اعمال دیدگاهها و خواسته های واشنگتن باز گذاشته اند که پیامدهای آن به هیچ عنوان مطابق با خواست مردم و جریانهای سیاسی و قومی افغانستان نیست .باافزوده شدن چالش کرونا ویروس که سلامت مردم این کشور را به شدت تهدید می کند ضرورت همبستگی ملی برای تشکیل دولتی همه شمول جهت مقابله با چالشهای فرا رو بیش از پیش افزایش یافته است. در غیر این صورت تاریخ افراد خطاکار و تفرقه برانگیز را نخواهد بخشید .

 

منبع: مطالعات افغانستان

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/14801


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

۹ خبرنگار طی سال 2021 در افغانستان کشته شدند


افزایش حملات افراد ناشناس به خبرنگاران در افغانستان


زینب سلیمانی: پدرم فاتح دل‌ها بود/ میراث حاج قاسم به اشغالگری صهیونیست‌ها پایان می‌دهد


ایرانِ شهید سلیمانی از کدام گروه‌های مجاهد افغانستانی حمایت کرد؟


خون‌شریکی دو ملت؛ خدمات متقابل ایران و افغانستان در روزهای سخت


دیدگاه‌هـای اندیشمندان و رهبران جهان مسلمان و غیر مسلمان درباره امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه)


ویژه نامه گل نرگس (به مناسبت سال روز ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف)


بررسی نابرابری در افغانستان


واقعیت‌هایی درباره ویروس کرونا که باید بدانید


از ترور جنبش روشنایی تا ترور در یابود مراسم شهید مزاری


محمد محقق: نیروهای امنیتی به مردم شلیک کردند و زخمی‌ها را با لگد زدند و خندیدند + ویدیو


مراحل ارتباط با قرآن


چرا قاسم سلیمانی اسطوره است؟


سیدحسن نصرالله: ارزش کفش سردار سلیمانی از سر ترامپ بیشتر است/هدف ما در مقاومت پاسخ به ریخته شدن خون سردار است


۴ سناریوی احتمالی ایران برای انتقام سخت از آمریکایی‌ها


افزايش بيماري‌ها و زمين سوخته؛ کمترين تاثير «مادر بمب» آمريکا در افغانستان


فرهنگ خشم و خشونت در آمریکا


آمریکا چقدر گرسنه است؟


رسواترین رؤسای جمهور آمریکا/ از رابطه جنسی با خواهر تا همجنس‌بازی با معاون کاخ سفید


دهم ثور، روزی که خبرنگاران به خون نشستند


آیا ترامپ نژادپرست است؟


روایتی دسته اول از عملیات نجات داعش توسط دولت افغانستان؛ بالگردهایی با مأموریت ویژه


چه‌چیزی از چشم ۲میلیارد بیننده مراسم عروسی نوه ملکه انگلیس پنهان ماند؟


تلفات «اُوردوز» با مواد در یک سال، بیش از تلفات آمریکا در جنگ ویتنام +عکس و آمار


سی‌ان‌ان: بن سلمان از لوح‌ها که ترامپ زیر دماغش گرفت تحقیر شد+فیلم





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد

روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم

شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان

روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت

یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است

هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است

بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند

اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد

جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد

نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو

پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان

گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان

انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.