درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1398/12/27 - 17:56:0
تعداد بازدید: 788
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نگاهی به چرایی مخالفت عبدالله با فهرست مذاکرات صلح
 نگاهی به چرایی مخالفت عبدالله با فهرست مذاکرات صلح

لیست 15 نفره که تیم محمد اشرف غنی برای گفتگو با طالبان تحت عنوان گفتگوهای بین الافغانی تعیین کرده است با مخالفت عبدالله عبدالله روبرو شد.وی تاکید کرد این فهرست از دولت فراگیر نمایندگی نمی کند و مورد تایید نیست.

لیست 15 نفره که تیم محمد اشرف غنی برای گفتگو با طالبان تحت عنوان گفتگوهای بین الافغانی تعیین کرده است با مخالفت عبدالله عبدالله روبرو شد. وی تاکید کرد این فهرست از دولت فراگیر نمایندگی نمی کند و مورد تایید نیست. سیزده تن از اعضای این فهرست از طرفداران عبدالله و تنها دوتن از طرفداران غنی محسوب می شوند. اعمال چنین ترکیبی بدون تردید تلاش برای جلب نظر عبدالله و جنرال دوستم تلقی می شود . زیرا باتور دوستم که مهمترین عضو فهرست پانزده گانه محسوب می شود فرزند دوستم است . زلمی خلیل زاد که اخیرا توافقنامه طالبان را در دوحه قطر امضا کرد به شدت دنبال تایید لیست مذاکره کنندگان با طالبان است. زیرا قرار بود 20 حوت مذاکرات برگزار شود که به دلیل اختلافات داخلی در افغانستان به تعویق افتاد. در ارزیابی از علل مخالفت عبدالله با فهرست پانزده گانه غنی برای گفتگو با طالبان می توان به موارد زیر اشاره کرد .

اول آنکه هیچ یک از رهبران مخالفان در تنظیم آن نقش نداشته اند و قطعا با راهنمایی و مداخله خلیل زاد افراد مشخص شده اند.

دوم آنکه این افراد هیچ یک سابقه فعالیت سیاسی و اجرایی ندارند و هیات تشکیل شده بسیار ضعیف است. به گونه ای که توانایی مذاکره و گفتگو با طالبان را ندارد. وضعیتی که بسیار مطلوب طالبان و آمریکا است تا وزنه مذاکرات به سمت طالبان سنگینی کند .

سوم آنکه عبدالله می داند اگر هیات 15 نفره منتخب غنی را بپذیرد درواقع اولویت را به صلح داده و وضعیت دولت فراگیر همچنان نامشخص خواهد بود و به مرور زمان بایستی استیلای غنی را بپذیرد.

چهارم آنکه خلیل زاد با اقامت در کابل تمام تلاش خود را برای وادار کردن و یا ترغیب عبدالله به تایید فهرست ارایه شده متمرکز کرده است که به معنای دخالت آشکار آمریکا در این خصوص است و اینکه تحولات اخیر براساس سناریو خلیل زاد به پیش می رود و نه منافع مردم افغانستان .در این مورد یک نگرانی دوگانه از سوی غنی و عبدا مطرح است.

غنی نگران آن است که با آزادی زندانیان طالبان آمریکا از وی نیز عبور کند و عبدالله نیز نگران آن است که پس از پذیرش لیست 15 نفره آمریکا وی را نیز کاملا به حاشیه براند و افراد فاقد سابقه سیاسی با تطمیع واشنگتن به توافقاتی با طالبان تن دهند که سیطره این گروه بر افغانستان را تایید کند . به همین دلیل نشست اخیر شخصیتهای مهم سیاسی در منزل کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح در مورد بررسی ترکیب هیات گفتگو با طالبان بسیار مهم تلقی شده است .

پنجمین نگرانی عبدا در مورد پیامدهای گفتگوهای بین الافغانی با تیم معرفی شده ، تحقق هدف آمریکا برای سپردن کنترل افغانستان به طالبان است .اگر چه این گروه مدعی است حاکمیت بر این کشور تحت سیره آمریکا را نمی پذیرد اما فعلا طالبان از هر ابزاری برای تحقق اهدافش استفاده می کند. +در همین راستا جهادی ها احتمال واگذاری مناطق شمال افغانستان به طالبان از سوی آمریکا را دور از انتظار نمی دانند که هدف کاخ سفید درگیر کردن این گروه با جناح شمالی ها است و مناطق جنوبی را نیز غنی و تیمش اداره خواهد کرد.

ششمین دلیل مخالفت عبدالله با فهرست 15 نفره نگاه بسیار منفی به اهداف این گفتگوها است .مخالفان، گفتگوی بین الافغانی را دسیسه آمریکا می دانند. زیرا این کشور نگران اتحاد اقوام و گروههای سیاسی در افغانستان است و به همین دلیل اجازه نخواهد داد طالبان و مخالفان در افغانستان به توافق برسند. هفتمین نگرانی عبدالله این است که آمریکا و کشورهای اروپایی با عدم شناسایی موقعیت عبدالله در عرصه سیاسی افغانستان وی و تیمش را آرام آرام از گردونه تحولات کنار بگذارند و اطرافیان عبدالله نیز با خسته شدن از وضعیت بلاتکلیفی، احتمال اینکه از سوی غنی تطمیع شوند دور از ذهن نیست .به همین دلیل عبدالله خواهان روشن شدن وضعیت دولت فراگیر پیش از هر گونه گفتگوی بین الافغانی است .

هشتم به خونسردی و بی تفاوتی طالبان در قبال این گفتگوها برمی گردد.به رغم نگرانیهای خلیلزاد و چالشهای سیاسی در افغانستان ، گروه طالبان بدون نگرانی و دستپاچگی اوضاع را دنبال می کنند. زیرا وضعیت جاری را کاملا به نفع خود می داند و عبدالله نمی خواهد دستاوردهای دو دهه دمکراتیک در افغانستان از بین برود. علاوه براین ، طالبان همچنان از موضع قدرت با توافقنامه دوحه و دولت کابل برخورد می کند که برای غنی و سایرین تحقیر آمیز است .

نهم آنکه در فرایند تحولات آتی افغانستان دولت این کشور که همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد بایستی قراردادی را اجرا کند که در تدوین و تعهدات آن هیچ نقشی نداشته و صرفا از دیدگاه آمریکا مجری آن است .به همین دلیل یک نگرانی و بازخواست تاریخی ،سیاستمداران افغان بخصوص غنی را آزار می دهد .

دهمین دلیل مخالفت عبدالله با فهرست 15 گانه غنی ،اعتراض به بی توجهی وی به طرح جناح مخالف برای تشکیل دولت فراگیر است .اگر چه خلیلزاد تقسیم پستهای وزارتی براساس 40 درصد عبدا به شرط پذیرش ریاست شورای عالی صلح و 60 درصد غنی را داده بود اما عبدالله با تکمیل آن اعلام کرد شخصی که (عبدالله یا غنی) سمت صدراعظمی را می پذیرد 60 درصد وزارتخانه ها را در اختیار بگیرد و شخصی که ریاست جمهوری را می پذیرد 40 درصد وزارتخانه ها را در اختیار خواهد داشت .به گفته عبدا، اشرف غنی در انتخاب ریاست جمهوری یا صدراعظمی آزاد است که وی این پیشنهاد را رد کرد .برخورد انحصار گرایانه غنی با وضعیت سیاسی افغانستان جریانهای سیاسی هوادار عبدالله را نگران برخورد ابزاری واشنگتن کرده است. بخصوص آنکه تحت فضای سیاسی ملتهب از ویروس کرونا، اهداف و منافع خود را به پیش ببرند.

در هر حال، سناریو محتمل برای آینده تحولات سیاسی افغانستان ،تشکیل دولت موقت با فشارهای آمریکا است که همه طرفهای سیاسی و قومی در آن حضور یابند .اگر چه عمر چنین دولتی 14 ماه بیشتر نخواهد بود .با این حال هر گونه اشتباه از سوی غنی و یا عبدالله هزینه بسیار سنگینی را بر تحولات آتی افغانستان و دستاوردهای دمکراتیک در این کشور خواهد داشت .در این میان شخصیتهای سیاسی بایستی فعالتر در عرصه به رایزنی های خود رای ایجاد تفاهم میان غنی و عبدا تلاش کنند.

 

منبع: مطالعات افغانستان

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/14771


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.