درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-10  |  2024-03-29  |  بروز شده در: 1403/01/10 - 03:22:5 FA | AR | PS | EN
ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند            ۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست             داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند            کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند            ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل            توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            






تاریخ نشر: 1398/11/20 - 14:05:4
تعداد بازدید: 544
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نئولیبرالیسم چگونه عامل گسترش فقر، جنگ و کشتار شد؟

یک تحلیلگر آمریکایی در گزارشی به تشریح نقش نئولیبرالیسم در توزیع ناعادلانه ثروت و گسترش جنگ و اشغالگری در منطقه غرب آسیا پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از تسنیم، یک رسانه آمریکایی در تحلیلی به بررسی نقش نئولیبرالیسم در ثروتمند کردن ثروتمندان، تولید فقر برای جمعیت عمومی و ایجاد جنگ‌ها، اشغالگری‌ها و ایجاد دولت‌های شکست‌خورده پرداخته است.

«کریس هجز»، روزنامه‌نگار برنده جایزه «پولیتزر» در مطلبی با عنوان «فاجعه مهندسی‌های مبتنی بر آرمان‌شهری» نوشته است: «کارل پوپر در کتابش با عنوان "جامعه باز و دشمنان آن" درباره مهندسی آرمان‌شهری هشدار داد؛ منظور از مهندسی آرمان‌شهری، تحولات اجتماعی است که توسط کسانی انجام می‌شود که معتقدند به یک حقیقت آشکار دست یافته‌اند.»

او در ادامه این مطلب در پایگاه «تروث‌دیگ» نوشته است: «این مهندسان آرمان‌شهری برای دست یافتن به چشم‌اندازهای خودشان باعث نابودی تمام‌عیار سیستم‌ها، نهادها و ساختارهای اجتماعی و فرهنگی می‌شوند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «تاریخ مملو از بلاهای آرمان‌شهرگرا است؛ ژاکوبن‌ها، مارکسیست‌ها، فاشیست‌ها و اکنون در زمانه ما گلوبالیست‌ها یا امپریالیست‌های نئولیبرال.»

کریس هجز تصریح کرده ایدئولوژی نئولیبرالیسم فاقد معنای اقتصادی است و بر جهل آگاهانه تاریخ اجتماعی و اقتصادی بنا شده است. او نوشته نئولیبرالیسم جدیدترین نمونه پروژه‌های آرمان‌شهری است.

نئولیبرالیسم بر این باور است که جامعه بشری هنگامی که از قیدوبندهای دولتی رها شده باشد به اوج خود دست پیدا می‌کند. جامعه و فرهنگ باید توسط اولویت حقوق اموال، تجارت آزاد و بازارهای جهانی بی‌قیدوبند دیکته شوند. بازارهای کار و تولید باید از قید نظارت‌های دولت رها شوند و نقش دولت باید به اطمینان از کیفیت پول و سلامت آن و خصوصی‌سازی کنترل زمین، آب، تأسیسات عمومی، آموزش و پرورش، خدمات دولتی و غیره محدود شود. او نوشته نئولیبرالیسم، سرمایه‌داری را به یک بت تبدیل می‌کند.

با این حال، به‌نوشته این تحلیلگر، این نسخه بازار هیچ ارتباطی با واقعیت‌ها ندارد. سرمایه‌داران از بازارهای آزاد متنفرند. آنها به‌دنبال کنترل بازار از طریق تشکیل شرکت‌های ادغامی و خرید به‌دنبال کنترل بازارها هستند. آنها فرهنگ را با تبلیغ برای دستکاری مصرف و ذائقه‌های عمومی اشباع می‌کنند. آنها وارد اقداماتی نظیر تثبیت قیمت می‌شوند و انحصارهای غیرقابل دسترسی ایجاد می‌کنند. در ایالات متحده، فرایند انتخابات را از پول اشباع می‌کنند و وفاداری مقامات انتخابی از هر دو حزب حاکم را برای ایجاد ممنوعیت‌های مالیاتی، فسخ مقررات و تحکیم بیشتر ثروت و قدرت خود خریداری می‌کنند.

کریس هجز تصریح کرده این سرمایه‌داران شرکت صدها میلیون دلار برای ایجاد میزگردهای تجاری، تشکیل اتاق‌های بازرگانی و اندیشکده‌هایی نظیر بنیاد هریتیج هزینه می‌کنند تا ایدئولوژی خودشان را به عموم بفروشند. او نوشته آنها از نفوذ و ثروت‌شان و مالکیتشان بر تریبون‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند تا رسانه‌ها را به بلندگوهای خودشان تبدیل کنند.

تحلیلگر و نویسنده آمریکایی خاطرنشان کرده این ایدئولوژی‌های مبتنی بر نگاه‌های آرمان‌شهری تار و پود اجتماعی را از طریق صنعتی‌زدایی از هم می‌گسلند و مراکزی را که زمانی مراکز تولیدی بزرگی بوده‌اند به سرزمین‌هایی تباه‌شده و طبقات متوسط و کارگر را به طبقه‌ای سرخورده و خشمگین تبدیل می‌‌کنند، مشاغل را به خارج از کشور می‌فرستند، کارگران را به‌صورت گسترده اخراج می‌کنند و دستمزدها را سرکوب می‌کنند، اتحادیه‌ها را تحریف می‌کند. نئولیبرالیسم از آنجا که همیشه یک پروژه طبقاتی بوده و طبقه‌سازی هدفش بوده، ثروت را به‌سمت طبقات بالا توزیع می‌کند.

او نوشته است: «نئولیبرالیسم به‌عنوان یک پروژه طبقاتی، موفقیتی شگرف به‌شمار می‌رود. هشت خانواده در حال حاضر ثروتی به‌اندازه 50 درصد کل دنیا دارند. 500 فرد ثروتمند دنیا در سال 2019 نزدیک به 12 تریلیون دلار به ثروت خود اضافه کردند این در حالی است که نزدیک به نیمی از کل آمریکایی‌ها هیچ پولی ذخیره نکردند.

او نوشته نئولیبرالیسم انسان‌ها و دنیای طبیعی را به کالاهایی تبدیل کرده که تا زمان از پا افتادن یا فروپاشی باید استثمار شوند.

همه مراکز قدرت اعم از دولت اکنون به‌تصرف قدرت‌های شرکتی درآمده‌اند و همگی درگیر فساد هستند و یا نابود شده‌اند. او نوشته است: «ما دچار چیزی شده‌ایم که جان راستون سائول آن را کودتای آهسته می‌نامد. ماجرا به پایان رسیده است. آنها برنده شده‌اند.»

در ادامه این مطلب به تلاش‌های نئولیبرالیسم به‌عنوان یک پروژه مبتنی بر آرمان‌شهری برای گسترش نفوذ و قدرت خود پرداخته است.

این تحلیلگر سیاسی نوشته است: «همزمان، این آرمان‌شهرگراها در تلاش برای گسترش قدرت و نفوذ جهانی آمریکا حملاتی را در خاورمیانه آغاز و اقدام به اشغالگری در سراسر این منطقه کردند و وارد باتلاق‌هایی شده‌اند که بین 5 تا 7 تریلیون دلار برای آمریکا هزینه داشته است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «این پروژه آرمان‌شهری در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه و به‌صورت نیابتی در یمن صدها هزار نفر را کشته، میلیون‌ها پناه‌جو ایجاد و میلیون‌ها نفر را سرگردان کرده است، شهرها و ملت‌ها را تخریب کرده و به ایجاد دولت‌های شکست‌خورده‌ای منجر شده که گروه‌های افراطی درست می‌کنند و قدرت آمریکا را به‌شکل مرگباری تضعیف کرده است.»

انتهای پیام

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/13795


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

امضا قرارداد ساخت آخرین قسمت پروژه‌ی خط آهن خواف - هرات

ایران و روسیه از پیشرفت پروژه های مالی فی مابین ابراز رضایت کردند

۷۰ درصد خانه‌های نوار غزه دیگر قابل سکونت نیست

داعش شکست خورده، برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند

کاردار پاکستان سفر هیئت پاکستانی به کابل را موفق خواند

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.