درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-06  |  2024-04-25  |  بروز شده در: 1403/02/06 - 11:51:1 FA | AR | PS | EN
تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران            مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها            هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور             توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن             یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود            عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است             حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین            قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند             طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند            پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند            بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد            لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد            روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم            شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان             روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت            






تاریخ نشر: 1398/11/10 - 12:45:5
تعداد بازدید: 800
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بومیان استرالیا؛ از نسل‌کشی تاریخی تا استعمار جدید
خشونتهای ثبت شده در تاریخ استرالیا و تلاشهای بومیان برای یادآوری آن باعث شده بود تا دولت استرالیا نیز نتواند آنرا انکار کند و در سال 1997 به صورت رسمی از بومیان تاسمانی عذر خواهی کند. 

 

هزاران معترض بومی استرالیا روز یکشنبه 26 ژانویه در اعتراض به روز ملی به خیابانها آمدند و تظاهراتی تحت عنوان اعتراضات «روز تهاجم» برگزار کردند. باوجود گذشت 250سال از استعمار انگلیس در استرالیا، هنوز بومیان این منطقه با فرهنگ غالب احساس بیگانگی میکنند و خواستار تغییر روز ملی به تاریخ دیگری هستند.

 

اعتراضات بومیان  

در سال 1994 دولت استرالیا روز 26 ژانویه را به عنوان روز ملی در تقویم ثبت کرد.این روز یاد آور دوران استعمار استرالیا و ورود اولین دسته های مهاجمین بریتانیایی به استرالیاست.

«کاپیتان جیمز کوک» دریانورد، برای اولین بار درسال1870به اطراف سیدنی در شرق استرالیا رسید. 8 سال بعد کاپیتان آرتور فبلیپ  با یازده کشتی و ۱۳۵۰ مسافر به این منطقه رسید و آنرا ایالت نیوساولت ولز(ولز جنوبی نو) نامید و اولین مستعمره بریتانیا را در استرالیا پایه گذاری کرد.

دولت بریتانیا در ابتدا برخی محکومین و مخالفین بریتانیایی را به این منطقه تبعید کرد بنابراین تاریخ ملی استرالیا برای بومیان استرالیایی موسوم به  Aboriginal(اولین شناخته شده ) یادآور روزهای تلخی است که سرزمین و هویت شان توسط بیگانگان مورد هجوم قرار گرفته است به همین دلیل هر ساله در این روز تظاهرات اعتراضی برگزار میکنند و مهمترین خواسته آنها تغییر تاریخ ملی استرالیاست. آنها 26 ژانویه را «روز عزا» و «روز تهاجم » میدانند.

معترضین بومی امسال کمپینی به نام «اجاره را پرداخت کنید» به راه انداختند و در آن از غیربومی‌های استرالیا خواستند تا با کمک به این کمپین به بومیان غرامت پرداخت کنند. برخی معترضان با پرچمهای بومی و عده‌ای دیگر نیز علامتهای سنتی و برخی نمادهای اعتراضی به خیابانها آمدند. روی علامتهای آنهاشده بود «هیچ افتخاری در نسل‌کشی نیست» و «حاکمیت ما هرگز واگذار نشد.» پرچم بومیان استرالیا پرچم «تنگه تورس» است که در سال 1971 توسط« هارولد توماس» طراحی شده است .این پرچم با رنگ افقی سیاه  به عنوان نماد بومیان استرالیا و رنگ افقی قرمز به عنوان مراسمات و امور معنوی مردم بومی و دایره ای زرد رنگ به عنوان خورشید و اهدای زندگی به بومیان ، عملا نشانه ای اعتراضی علیه فرهنگ غالب انگلیسی و محافظت از فرهنگ بومی است.

 

در اعتراضات روز یکشنبه بومیان تلاش کردند تا افکار عمومی جهان را نسبت به بی عدالتی علیه آنان آگاه کنند. «لیدیا تورپ» یکی از رهبران معترضین ،با اشاره برای پرداخت پول برای دفن زندانیان جانباخته  بومی گفت:« اکنون سال 2020 است و ما همچنان تلاش می‌کنیم برای دفن مردممان پول جمع کنیم. بنابراین ما هم از مردم می‌خواهیم اجاره پرداخت کنند چون شما روی اراضی دزدیده شده‌، زندگی‌ می کنید.»

 

تاریخ بومیان استرالیا

تاریخ سکونت بومیان استرالیا به 50 هزار سال قبل می‌رسد که گفته می‌شود قدیمی ترین گروه قومی و نژادی جهان محسوب میشوند. جمعیت آنها تا قبل از ورود انگلیسی ها بین 300هزار تا یک میلیون تخمین زده میشود که اکثرا ساکن جنوب شرقی و اطراف «رودخانه موری» بودند. براساس بررسی مرکز ملی زبانهای بومی (NILS)  درسال 2005 تا زمان استعار بریتانیا 250 زبان بومی در این منطقه وجود داشته اند اما اکنون عموما به زبان انگلیسی صحبت میکنند. با این حال دو گروه بومی اصلی استرالیا ساکنان جزیره تورس و«اب اورجینالها» هستند که اکنون دو ونیم درصد جمعیت استرالیا را تشکیل میدهند و زبانهای اصلی آنها «پیچان چاچارا»، «تیوی» و «وارپیری» هستند.

بریتانیا سیاست تغییر جمعیتی و امحا بومیان را تا سال 1876 ادامه داد به گونه ای که از سال ۱۷۸۸ تا سال ۱۹۱۱ جميعت بوميان استراليا از 750 هزار نفر به 30 هزار نفر کاهش پيدا کرده بود. یکی از بزرگترین نسل کشی های تاریخ را بریتانیا علیه بومیان استرالیا و ساکنین «تاسمانی» انجام داد که به «جنگ سیاه » معروف است. این درگیری های از اواسط سال 1832 شروع شد. در یک حمله شش هفته ای «جرج آرتور» فرماندار مستعمرات بریتانیا 2200 نفر از مردم مهاجر و سربازان را برای بیرون راندن بومیان و محصور کردن آنها در «تاسمانی» سازماندهی کرد. جرج آرتور در سال 1826 بیانیه ای  داد که طبق آن استعمارگران میتوانند هنگام حمله بومیان را بکشند.

« نیکلاس کلمنتس »یکی از مورخین خشونتهای بومی در این زمینه میگوید:«خشونتها با حمله ، قتل و تجاوز به دختران و زنان و محدود کردن شکار برای بومیان همراه بود.» دراین حملات که اغلب شبانه رخ میداد دامهای بومیان و زراعتهای آنها را ازبین میبردند. جمعیت بومیان تاسمانی طی 15 سال از 6000 هزار نفر به 2000 نفر کاهش پیدا کرد.

خشونتهای ثبت  شده در تاریخ استرالیا و تلاشهای بومیان برای یادآوری آن باعث شده بود تا دولت استرالیا نیز نتواند آنرا انکار کند و در سال 1997 به صورت رسمی از بومیان تاسمانی عذر خواهی کند. با این حال هنوز شرایط رفاهی و اجتماعی بومیان رضایت بخش نیست تنها چهاردرصد آنها از تحصیلات دانشگاهی برخورداند. زمینهای کمتری در اختیار دارند و تعداد بی خانمان‌های آنها بیشتر است. از سوی دیگر تعداد زندانیان بومی بیش از ده برابر سایر گروههای جمعیتی در استرالیاست.

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/13431


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند

پاکستان : ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا یکهزار» آمادگی می گیرد

لیورپول به اورتون باخت، یونایتد مقابل شفیلد پیروز شد

روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم

شکست تیم ملی فوتسال افغانستان مقابل تاجکستان

روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت

یک هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل سفر کرده است

هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است

بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند

اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد

جنگ اوکراین برای ارتش امریکا حکم رگه طلا را دارد

نگرانی اسرائیل از احتمال باز داشت نتانیاهو

پایان سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان

گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان

انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.