درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 10:26:1 FA | AR | PS | EN
وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند            کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان             هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد            






تاریخ نشر: 1398/10/30 - 13:17:3
تعداد بازدید: 515
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

همزمان با پایان ضرب‌الاجل معترضان
دستور شورای امنیت ملی عراق برای بازداشت مسدودکنندگان مسیرها و تعطیلی ادارات

فرماندهی عملیات بغداد امروز (دوشنبه) با اعلام اینکه تمامی مسیرهای مسدود شده توسط برخی گروه‌ها را با کمک تظاهرکنندگان مسالمت‌جو باز کرده، تاکید کرد: نیروهای امنیتی تمام مسیرها در بغداد را که گروه‌های خشونت‌طلب قصد بستن آنها را داشتند، باز کردند. این در حالی است که اخباری مطرح است مبنی بر اینکه تحصن کنندگان در شهر ناصریه مرکز استان ذی‌قار موضوع اعلام این استان به عنوان پایتخت موقت کشور، تشکیل دولت در میان تظاهرکنندگان و بسته شدن راه‌ها در اکثر استان‌های مرکزی و جنوبی عراق را بررسی می‌کنند.

فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه‌ای از تلاش‌های مشارکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز که نیروهای امنیتی را در باز کردن مسیرها و ممانعت از بستن آنها کمک کردند، قدردانی کرد.

فرماندهی عملیات بغداد همچنین پایبندی خود را به دستورات عادل عبدالمهدی، نخست وزیر موقت و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد و نسبت به هرگونه برخورد و درگیری با نیروهای امنیتی و تلاش برای ایجاد خشونت هشدار داد.

فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه خود آورده است: ما در حمایت از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو و تامین امنیت میادین اصلی تظاهرات در بغداد (میدان التحریر) و مناطق اطراف آن به دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پایبند خواهیم بود.

فرماندهی عملیات بغداد تاکید کرد: از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو می‌خواهیم از هرگونه درگیری با نیروهای امنیتی اجتناب کرده و از گروه‌هایی که درصدد ایجاد خشونت و اغتشاش در میدان تظاهرات هستند، ممانعت به عمل آورند.

همراستا با این بیانیه،‌ عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز تاکید کرد: شورای امنیت ملی نیروهای امنیتی را در خصوص بازداشت کسانی که اقدام به بستن مسیرها و تعطیلی ادارات می‌کنند، موظف کرده است.

خلف به خبرگزاری رسمی عراق گفت: شورای امنیت ملی از تظاهرکنندگان می‌خواهد در میادین تظاهرات که امنیت آنها تامین شده، باقی بمانند و به مسیرها وارد نشده و راه‌ها را بند نیاورند تا بازداشت نشوند.

این در حالی است که تظاهرکنندگان از شب گذشته تا صبح امروز به تحصن در میادین تظاهرات در بغداد ادامه داده و برخی مسیرها همچنان به دلیل اعتراض‌ها بسته‌اند.

نیروهای امنیتی عراق نیز گروهی از افراد را که قصد داشتند مسیر پایین پل اتوبان محمد القاسم در بغداد را ببندند، بازداشت کردند. در بیانیه فرماندهی عملیات بغداد آمده است: گروهی ناقض قانون راس ساعت هشت و نیم صبح به وقت محلی قصد داشتند مسیر پایین پل ۶۰۰ روی اتوبان محمد القاسم را در منطقه الصلیخ ببندند که بازداشت شدند.

یک منبع امنیتی نیز گفت:‌ نیروهای امنیتی توانستند شب گذشته برخی مسیرهای مسدود از جمله اتوبان محمد القاسم، الشعله، الغزالیه‌، میدان عدن و دروازه بغداد از سمت کاظمین را باز کنند.

تعدادی از مناطق بغداد به خصوص میدان الطیران و چهارراه قرطبه و اتوبان محمد القاسم به واسطه تایرهای شعله‌ور مسدود شده بودند.

معترضان روز یکشنبه در بغداد و شهرهای جنوبی عراق تظاهرات خود را از طریق بستن مسیرها و پل‌ها با آتش زدن لاستیک‌ها از سر گرفتند تا دولت و پارلمان را تحت فشار قرار دهند که مطالبات مردمی یعنی اصلاحات سیاسی را اجرایی کنند.

همچنین در پی پایان یافتن مهلت معروف به "مهلت ناصریه"، تظاهرکنندگان صبح امروز بزرگراه میان بغداد و استان‌های جنوبی را بستند و تنها به موارد اضطراری و خودروهای حامل مواد غذایی اجازه تردد دادند.

معترضان در میدان اصلی تظاهرات در ناصریه استان ذی‌قار چند روز پیش اعلام کردند، پارلمان و ریاست جمهوری تا شب گذشته برای انتخاب نخست وزیر جدید مهلت داشت و دیگر تحصن‌کنندگان در مناطق مختلف عراق هم آن را تأیید کردند. این مهلت به "مهلت ناصریه" معروف شد.

همچنین همزمان با پایان یافتن این مهلت، نیروهای امنیتی امروز در اطراف میدان التحریر، مرکز اصلی اعتراضات در بغداد مستقر شده‌اند.

همچنین یک منبع امنیتی در استان بصره امروز گفت: معترضان مسیرهای استراتژیک در استان از سمت خور الزبیر در غرب بصره و نیز ام قصر و کارخانه سیمان و بندر نفتی استان را بسته و مانع از حضور کارمندان در رسیدن به میادین نفتی می‌شوند.

نیروهای امنیتی اقدام به متفرق کردن تعدادی از تظاهرکنندگان در نزدیک خور الزبیر کردند اما تظاهرکنندگان راه آنها را سد و آنها را وادار به عقب‌نشینی کردند.

روزنامه القدس العربی هم نوشت، تظاهرکنندگان امروز گزارش دادند، خیابان‌های بغداد و ۹ استان جنوبی عراق شاهد ناآرامی‌های امنیتی، بسته شدن خیابان‌های اصلی و پل‌ها و به آتش‌ کشیدن لاستیک‌های خودرو در تلاش معترضان برای اعمال فشار به احزاب و فراکسیون‌های سیاسی جهت تسریع در تشکیل دولت جدید است.

شاهدان در این باره می‌گویند: از ساعات پایانی شامگاه یکشنبه و صبح امروز تظاهرکنندگان دست به اقدامات شدیدی زده و مسیرهای خارجی میان استان‌های مختلف عراق از جمله بغداد، کربلا، نجف، بابل، بصره و غیر آنها و نیز پل‌ها را بسته و به ادارات دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها فشار آوردند تا با هدف پاسخ به مطالبات تطاهرکنندگان در تشکیل دولت جدید فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

آنها می‌گویند، زندگی تقریبا تعطیل شده و دود غلیظی در اثر به آتش کشیدن لاستیک‌های خودروها خیابان‌ها را پوشانده است و این ناآرامی‌ها با اقدامات خشونت‌آمیز و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان همراه است و این نیروها به ویژه در بغداد و ناصریه از گازهای اشک‌آور استفاده کردند.

استان‌های ذی قار، الدیوانیه، بابل امروز را به دلیل ترس از گسترش دامنه ناآرامی‌ها با وجود استقرار گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و اطراف بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی تعطیل رسمی اعلام کردند.

توقف تولید نفت خام از میدان نفتی "الاحدب" که شرکت نفت ملی چین در استان واسط واقع در جنوب شرقی بغداد مدیریت آن را برعهده دارد، یکی از خطرناک‌ترین مسائلی است که عراق در اثر ناآرامی‌های امنیتی شاهد آن است و تشدید ناآرامی‌ها در پی قطع راه‌های منتهی به میادین نفتی بزرگ در استان‌های بصره، میسان و ذی قار توسط تظاهرکنندگان حاکی از آن است که میادین و تأسیسات نفتی در معرض توقف فعالیت خود قرار دارند.

شاهدان گفتند، میادین تظاهرات از ساعات اولیه صبح امروز شاهد حضور هزاران معترض به ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان برای حمایت از اعمال فشار بر احزاب سیاسی جهت تشکیل دولت جدید است دولتی که فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، اصلاح قانون اساسی، بهبودی خدمات رسانی و حل مشکلات فقر و بیکاری را برعهده بگیرد.

در همین راستا، حمد الکنانی، عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق طی اظهاراتی به خبرگزاری این کشور گفت، فراکسیون‌های سیاسی عزم خود را برای انتخاب نخست وزیری مستقل بدون هیچ گونه وابستگی به فراکسیون‌های سیاسی جزم کرده‌اند. در صورت انتخاب نخست وزیر، پارلمان حتی اگر در تعطیلات هم باشد جلسه‌ای تشکیل و برنامه دولت و تشکیل کابینه جدید را بررسی می‌کند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تحصن کنندگان در شهر ناصریه مرکز استان ذی‌قار واقع در جنوب بغداد موضوع اعلام این استان به عنوان پایتخت موقت کشور، تشکیل دولت در جریان تظاهرات و بسته شدن راه‌ها در اکثر استان‌های مرکزی و جنوبی عراق را بررسی می‌کنند.

صادق السهل، یکی از بارزترین فعالان مشارکت‌کننده در تحصن‌های ناصریه گفت، تظاهر کنندگان در این شهر در حال حاضر اعلام استان ذی‌قار به عنوان پایتخت موقت عراق را بررسی می‌کنند. تظاهرکنندگان پس از توافق بر سر اعلام ذی‌قار به عنوان پایتخت موقت پس از پایان مهلت ناصریه به دنبال تشکیل دولت ملی انتقالی هستند.

السهل مطالبات تظاهرکنندگان در مهلت ناصریه را چهار مورد یعنی تکمیل قانون انتخابات و تصویب آن، تکمیل لیست حوزه‌های متعدد رأی‌گیری، تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و نیز مکلف کردن نخست وزیری مستقل، موقت و غیرجنجالی عنوان کرد.

استان ذی‌قار و مرکز آن ناصریه از اوایل ماه اکتبر تاکنون صحنه بزرگ‌ترین تظاهرات است و تظاهرکنندگان همزمان با بستن راه‌های میان شمال و مرکز استان در مقابل دادگاه استان دست به تحصن زده‌اند.

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/12964


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند


بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند


تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه


کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


کشته شدن 4 شورشی در بلوچستان توسط نیروهای امنیتی در پاکستان


اسرائیل باید به جنگ غزه پایان دهد


اتحادیه اروپا خواستار اجرای فوری قطعنامه آتش بس در غزه شد


تصویب قطع نامه آتش فوری در غره را با رای ممتنع امریکا


ماکرون به نتانیاهو در مورد حمله به رفح هشدار داد


با ادامه جنگ و محاصره غزه مبادله اسرا در کار نیست


ممنوعیت فعالیت مدارس دینی در پرجمعیت ترین ایالت هند از سوی یک محکمه


ماکرون اروپا را به سمت جنگ جهانی سوم می‌کشاند


پیش نویس آتش بس فوری در غزه فردا به رای گذاشته می شود


روسیه از تماس عاملان حمله مسکو با اوکراین خبر داد


تأکید وزیر خارجه امریکا روی کمک های بشری به غزه


امریکا هرگونه حمله زمینی به رفح را یک فاجعه خواند


تعداد کشته شده های حمله تروریستی مسکو به بیش از ۶۲ تن رسید


روسیه دو دستگاه راکتی اس ۴۰۰ دیگر را به هند می‌دهد


گوترش خواستار پایان معیار های دوگانه اروپا بر سر اوکراین و غزه شد


وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به امریکا میرود


عاصم منیر سفری از پیش اعلام ناشده به عربستان رفت


وزیر دفاع امریکا بقای اوکراین را در خطر خواند


تلاش برای آتش بس در غزه، بلینکن به عربستان و مصر سفر می کند


درگیری روسیه و ناتو سرآغاز شروع جنگ جهانی سوم است


کودکان غزه از گرسنگی و ضعف حتی توان گریه کردن ندارند





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین

سهمیه افغانستان برای اشتراک در مراسم حج ۳۰ هزار تن می‌باشد

افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است

تا دیر نشده بر مواضع داعش در افغانستان حمله کنیم


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.