درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1399-03-12  |  2020-06-01  |  بروز شده در: 1399/03/12 - 13:03:2 FA | AR | EN
آمار مجموعی جمعیت افغانستان در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۲٫۹ میلیون نفر برآورد شد            معترضان در حمایت از اعتراضات آمریکا در لندن، برلین و تورنتو به خیابان‌ها ریختند            ترامپ جنبش «آنتیفا» را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌‌دهد            ۱۲۰۰ نیروی گارد ملی در واشنگتن برای مقابله با اعتراضات فراخوانده شدند            اعلام حالت فوق‌العاده در لس‌آنجلس            افزایش تنش‌ها میان هند و پاکستان با اتهام جاسوسی به دیپلمات‌ها            بازگشت ۲ نفتکش ایرانی به سمت بندرعباس پس از تحویل سوخت به ونزوئلا            فرار یک ساعته ترامپ به زیرزمین بتنی کاخ سفید            اعتراض روسیه به برخورد خشن پلیس آمریکا با خبرنگاران در جریان اعتراضات خیابانی اخیر             واشنگتن پست: تاکنون دست‌کم ۵ نفر در اعتراضات آمریکا کشته شده‌اند            طالبان 45 زندانی دیگر دولت افغانستان را آزاد کرد            ایران 11 تن تجهیزات پزشکی مبارزه با کرونا به افغانستان کمک کرد            اعلام زمان بازی‌های بارسلونا و رئال مادرید            نیویورک‌تایمز: آمریکا انبار باروت است/ فصل طولانی ناآرامی داخلی آغاز شده است             پنجمین شب ناآرامی‌ها| حکومت نظامی در ۲۵ شهر آمریکا/ یک کشته و ده‌ها بازداشتی در اعتراضات+ فیلم            






تاریخ نشر: 1392/9/4 - 15:20:34
تعداد بازدید: 1030
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تعصب گرایی پدیده‌ای مخرب
تعصب گرایی پدیده‌ای مخرب

  تعصب گرایی یک پدیده‌ی مخرب است که اثر‌های ناگوارآن همیشه بر جامعه‌ها محسوس بوده است. بسیاری از کشمکش‌ها ریشه در تعصب داردکه هیچ کشوری را از این بیماری مصئونیت نیست. اما کشور‌های صنعتی وپیشرفته تا حدی توانسته است جلو این بیماری مهلک را بگیرد، اما متاسفانه کشور‌های عقب مانده که اکثریت کشور‌های اسلامی نیز مشمول آن است امروز بیش از همه دچار این بیماری مهلک شده اند. این پدیده کشورهای اسلامی به خصوص افغانستان را که زمانی افتخاراتش جهانیان را متوجه اش ساخته بود به انحطاط مواجه کرده است.

 اما آیا راه بیرون رفتی وجوددارد؟ کشور‌های غربی چگونه این مشکل را تا حدی حل کرده است؟ رسالت ما چیست؟

 با آنکه یک محصل توانایی وصلاحیت  بررسی این موضوع را ندارد اما جسارتا میخواهم چند نکته را عرض کنم.

 تعصب درجنبه ‌های مختلف وجود دارد مثل تعصب قومی، نژادی، زبانی، منطقه ای، دینی، مذهبی وغیره را در برمی گیرد.  امادرکل تعصب در دو بخش محسوس است:

1- ملی گرایی که جنبه‌ها‌ی زبانی نژادی و جغرافیایی را در بر دارد که این نوع را بنام نا سیونا لیسم نیز گوید.

 2- تعصب ایدولوژیکی که جنبه‌ی فکری و عقیدتی دارد وآنرا دگماتیسم نیز گوید.

ناسیونالیسم  از کلمه‌ی فرانسوی ناسیون گرفته شده است که معنای آگاهی ملی را میرساند. که این آگاهی باعث دلبستگی  بیش از حد فردها‌ی جامعه به عنصرهای مثل نژاد، زبان، عرف وارزشها میشود. وسر سختا نه معتقد میشوند که این مظاهر ملی بر مظاهر ملی دیگر ملتها تفوق وبرتری دارد. ناسیونالیسم از قرن هفده شروع ودر نیمه‌ی دوم قرن  بیست به اوجش رسید که حکومت نازی‌ها درآلمان وفاشیستهادرایتالیا گواه این مسئله است.  ودر کشور‌های شرقی نیز ملی گرایی رُشد کرد وباعث خیزشهای مردمی علیه کشورهای استعماری شد.  ناسیونالیسم به اندیشه‌ای اطلاق میشودکه همه‌ی ارزشهارا به منطقه‌ی جغرافیایی خاصی محدود میکند وهر گز جهانی فکر نمی کند. البته دفاع از تمامیت ارزی وارج نهادن به ارزشهای جامعه ناسیونالیسم نیست بل ناسیونالیسم یعنی خود برتر بینی ودیگران را به دیده‌ی حقارت نگریستن ودربرابر آنها موضع خصمانه گرفتن است.

نوع دوم ازتعصب گرایی تعصب ایدولوژیکی  است که آنرادگماتیسم گوید. امروزه هرکه خودش را حق میداند البته نه بر اساس دلیل واستدلال منطقی بل  به دنبال موضعیت هست که از کدام جناح طرفداری میکنی وبه همین راحتی وبدون زحمت دادن عقل صحت وسقم سخنانت را معلوم میکند. آنان که در دنداب دگماتیسم گرفتار اند همیشه خودرا حق  میداند ودیگران را باطل.  البته پافشاری در عقیده مذموم نیست بل کار خوبی است ودانشمندان همیشه به پافشاری توصیه میکنند، یعنی با مشاهده‌ی یک نقض کوچک نباید انسان ازیک کاربزگ دست بردارد وگذشتن از عقیده وفکر با شنیدن چند دلیل کار انسانهای آزموده ودقیق نیست. اما دگماتیسم پافشاری بر عقیده است نه براساس عقل بل براساس حصار کشی به دور عقل. سروش تعصب گرایی را به دو دسته تقسیم میکند: 1- دگماتیسم نقاب دار 2- دگماتیسم بینقاب

تعصب گرایی بی  نقاب طوری که از نام آن پیداست برعقیده‌های دیگران به صورت علنی میتازند وبر چسب بطلان را به آن میزند. این روش با آن که از منفورترین نوع تعصب است اما یک ویژِگی دارد وآن این که همه میتواند تشخیص دهد. اما نوع دوم یعنی دگماتیسم نقابدار که درظاهر جلوه‌ی خو بیدارد وآن قدر منفور به نظر نمی رسداما درباطن از نوع مهلک و ویران کننده است. این نوع دگماتیسم بنام‌های زیبا مثل آزادی صلح دین وغیره مقوله‌های زیبا برعقیده‌های دیگران برچسب بطلان رامی زند. حضرت علی میگوید:( به گفته بنگر نه به گوینده) اما آنان که در دنداب دگماتیسم نقابدار گیر کرده اند بر عکس به گوینده مینگرد نه به گفته. در فوق ما  تعصب در دو جنبه را بررسی کردیم 1- ایدولوژیکی  2- ملی گرایی

اما اگر به تعصب ورزی‌های که در کشور ما جریان دارد نظر اندازیم دیده میشود که ملی گرایی آنقدر محسوس نیست کسی به افغانستان آنقدر تعصب نمی ورزد. اما در جنبه‌های ایدولوژیکی(مثلا دینی) و همچنان در مسایل قومی زبانی، نژادی تعصب ورزی به اوج خود رسیده است  که این گونه تعصب بدتر از ناسیونالیسم است زیرا ناسیونالیسم در درون یک ملت آنقدر صدمه وارد نمی کند، اما تعصبات درون کشوری (قوم گرایی،مذهب گرایی، زبان گرایی) در قدم نخست به خود همان ملت  صدمه وارد میکند.

اگر به گذشته نظر اندازیم میبینیم که در همه‌ی دوره‌ها تعصب وجود داشته است. در کشور‌های غربی در گذشته شدیدا تعصبات نژادی ومذ هبی بوده است، اما امروز آنقدر محسوس نیست واگر دقیق شویم میبینیم  که در هر جایی که علم رشد کرده است به همان میزان تعصب کم شده است  پس ریشه‌ی تعصب جهل است وبرای از بین بردن تعصب اول باید جهل را ازبین برد. کشور‌های غربی دقیقا از همین فرمول استفاده کرده اند ونتایج خوبی هم گرفته اند.

دولت میتواند با تاسیس مکتب‌ها وکورس‌های آگاهی دهی دراز بین بردن تعصب نقش موثری داشته باشد.

اما متاسفانه نقش عالمان دین در از بین بردن این بیماری مهلک آن چنان که باید میبود نیست. حتا بخش عمده‌ی از کار پیامبران را مبارزه با تعصب تشکیل میداد اما بد بختانه تعدادی از عالمان دین نه تنها در از بین بردن تعصب نقش ندارند بل خود در تعصب ورزی‌های مذهبی نقش دارند. راه دیگر این است که شورای علمای اسلامی تصمیم بگیرند که هیچ عالم دین حق ندارد حرفهایی بزند که باعث نفاق بین مسلمانان شود بل باید برعکس مسلمانان را به وحدت وهمدلی فرا خوانند. ودر موضوعات چپترهای درسی ثقافت اسلامی تجدید نظر شود زیرا بعضی موضوعات چپتر‌های ثقافت اسلامی  اختلاف برانگیز است. البته وحدت شیعه وسنی به معنای این نیست که از هردو یکی را انتخاب کنیم ویا نقطه‌های مشترک هر دو را بگیریم بل وحدت  به معنای متحد شدن پیروان این دو مذهب در عین داشتن دونوع نگرش در مورد اسلام است.

ورسالت روشنفکران نیز ایجاب میکند که دراین زمینه کوشش به خرچ دهد وهم چنان محصلانی که از دهات هستند ودر آنجا روی حرف شان حساب میشود  باید برای ریشه کن کردن این بیماری اقدام کند.

به امید آنروز که کشور عاری از تعصب داشته باشیم

نویسنده: غلام رضا اقبال، (محصل سال دوم پو هنزی ژورنالیزم پوهنتون کابل)

 

 

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/1273






*
*

*



نیز بخوانید

رویکرد دوگانه ترامپ؛ حمایت از معترضان هنگ کنگ/تهدید معترضان ضدنژادپرستی در آمریکا


عطوان: جنایت ضد بشری قتل جوان سیاهپوست منجر به سقوط دولت ترامپ خواهد شد


کرونا چگونه حال و آینده جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟۱-| وقتی یک ویروس کوچک قدرتهای بزرگ را به زانو درآورد


بررسی امکان تلفیق نیروهای طالبان و اردوی ملی افغانستان


بررسی رقابت های ژئوپلتیک جنوب آسیا با تمرکز بر افغانستان


آغاز فروپاشی سیاست‌های تحریم و محاصره توسط آمریکا


آژانس اطلاع دفاعی امریکا: ایران به دنبال یک دولت باثبات و امنیت در افغانستان است


لوکس و گرانقیمت اما به دردنخور! حکایت خریداران از تسلیحات آمریکایی


آیا شایسته سالاری در ادارت افغانستان در نظر گرفته می شود؟ مردم حق دارند نگران باشند


شهادت امام علی علیه السلام


آیا در افغانستان صلحی هست؟


خشونت فرقه ای، فصل جدید خشونت در افغانستان/ امریکا مسئول مستقیم وضعیت کنونی


ویژه نامه خورشید عدالت (به مناسبت سال روز شهادت امام علی علیه السلام)


خلیلزاد به دنبال واگذار کردن افغانستان به پاکستان


چرا اروپا افغانستان را به کاهش کمک تهدید می کند؟


گاردین: کرونا برای اردوغان گران تمام می‌شود


جان بی ارزش افغانستانی ها برای امریکا


نیروی هوایی امارات برای نجات جنرال حفتر وارد مصر شد / سرنوشت غرب لیبی در گرو نبرد پایگاه هوایی الوطیه +تصاویر و نقشه


خشونت سوخت ماشین جنگی طالبان


رای‌الیوم: واکاوی تهدید آمریکا به خارج کردن سامانه پاتریوت از عربستان/ واشنگتن همپیمانان عرب خود را رها می‌کند


ریاست مصطفی الکاظمی بر منطقه‌الخضراء و چالش‌های پیش‌رو


ضرورت شفاف سازی تحولات افغانستان


بررسی منابع طبیعی در افغانستان


توافق طالبان و امریکا، بررسی دلایل بقای طالبان/ ناتوانی امریکا یا عدم تمایل به شکست طالبان


دوران ولخرجی و عقد قراردادهای میلیارد دلاری تسلیحاتی عربستان به‌سر آمده / دو تهدید اصلی فراروی آل‌سعود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ششمین شب اعتراض‌ها در آمریکا؛ استقرار گارد ملی در ۱۵ ایالت و منع تردد در ۴۰ شهر

آمار مجموعی جمعیت افغانستان در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۲٫۹ میلیون نفر برآورد شد

معترضان در حمایت از اعتراضات آمریکا در لندن، برلین و تورنتو به خیابان‌ها ریختند

ترامپ جنبش «آنتیفا» را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌‌دهد

۱۲۰۰ نیروی گارد ملی در واشنگتن برای مقابله با اعتراضات فراخوانده شدند

اعلام حالت فوق‌العاده در لس‌آنجلس

افزایش تنش‌ها میان هند و پاکستان با اتهام جاسوسی به دیپلمات‌ها

بازگشت ۲ نفتکش ایرانی به سمت بندرعباس پس از تحویل سوخت به ونزوئلا

فرار یک ساعته ترامپ به زیرزمین بتنی کاخ سفید

اعتراض روسیه به برخورد خشن پلیس آمریکا با خبرنگاران در جریان اعتراضات خیابانی اخیر

واشنگتن پست: تاکنون دست‌کم ۵ نفر در اعتراضات آمریکا کشته شده‌اند

طالبان 45 زندانی دیگر دولت افغانستان را آزاد کرد

ایران 11 تن تجهیزات پزشکی مبارزه با کرونا به افغانستان کمک کرد

اعلام زمان بازی‌های بارسلونا و رئال مادرید

نیویورک‌تایمز: آمریکا انبار باروت است/ فصل طولانی ناآرامی داخلی آغاز شده است

پنجمین شب ناآرامی‌ها| حکومت نظامی در ۲۵ شهر آمریکا/ یک کشته و ده‌ها بازداشتی در اعتراضات+ فیلم

اعتراض شماری از باشندگان کابل بخاطر بسته‌شدن کلینیک سبحان

دزدی 555 هزار پوندی از خانه ستاره مسلمان منچسترسیتی

سرباز اسیرشده نزد طالبان از گرسنه‌گی مُرد

طالبان: رهبران ما به کرونا مبتلا نشده‌اند

شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان از مرز ۱۵هزار تن گذشت

نخستین سفر فضایی با سفینه خصوصی؛ فضاپیمای«دراگن» با دو سرنشین به فضا پرتاب شد

انتشار ویدیویی از ورود گارد ملی امریکا برای سرکوب معترضان مینیاپولیس

استفاده از گاز اشک آور علیه خبرنگاران در مینیاپولیس+ فیلم

مبتلا شدن اعضای ارشد طالبان به کرونا، رهبری این گروه را دچار آشفته‌گی کرده است


خبرهای پزشکی


خبرگزاری انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.