درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1398/10/13 - 19:36:2
تعداد بازدید: 752
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اهداف و تبعات ترور شهید سردار سلیمانی
ترور قرن؛ به صدا درآمدن ناقوس مرگ آمریکایی ها در منطقه!
ترامپ که برای کاستن از هزینه‌‎های آمریکا در غرب آسیا و تمرکز بیشتر بر چین به دنبال خروج تدریجی از منطقه بود اکنون باید به خروج همراه با تابوت‌های نظامیان آمریکایی بیاندیشد

 

با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سرافراز نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی دیگر از همراهان او از جمله شهید ابومهدی مهندس معاون حشدالشعبی، توسط تروریست‌های آمریکایی که بامداد روز جمعه در حوالی فرودگاه بغداد روی داد به طور حتم فصل جدیدی از تقابل میان محور مقاومت اسلامی با جبهه استکبار جهانی به رهبری آمریکا در منطقه رقم خواهد خورد. قطعاً ایران و نیروهای وابسته به محور مقاومت پاسخ قاطعی به جنایت جدید آمریکا پس از حمله به یگان‌های حزب الله عراق در هفته گذشته خواهند داد. با وجود اینکه در حال حاضر نمی توان حوادث بعدی را به درستی پیشبینی کرد اما واشنگتن بازی خطرناکی را شروع کرد که به طور حتم پایان دهنده به آن نخواهد بود.

در طی سالهای پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، علی رغم افزایش فشارهای کاخ سفید علیه تهران بویژه در حوزه تحریم‌های اقتصادی و در نتیجه بالا رفتن سطح تنش میان دو کشور در خلیج فارس، اما شخص ترامپ همواره بر عدم تمایل به رویارویی نظامی با ایران تأکید داشت. حال اما باید دید چرا کاخ سفید در اقدامی خلاف با راهبرد کاهش درگیر کردن نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا به چنین اقدامی دست زد و چه تبعاتی می‌تواند برای آمریکا داشته باشد؟

 

اشتباه بزرگ «قمارباز»

به طور حتم ترور سردار سلیمانی بزرگترین قمار ترامپ در دوران ریاست جمهوری می باشد که می تواند در فاصله یکسال باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که رقبای دموکرات او به دنبال فرصتی برای به چالش کشیدن سیاست های او هستند موجب شکست او شود. در این شرایط برای فهم علت دست بردن ترامپ به این قمار خطرناک باید به سیر تحولات منطقه در ماه‌های اخیر توجه کرد.

پس از سقوط هواپیمای گلوبال هاوک آمریکا در خلیج فارس که ترامپ از اقدام تلافی جویانه به دلیل ترس از عواقب آن خودداری کرد، در حالی که تهران اعلام کرده بود که پاسخ هر حمله ای را قاطعانه خواهد داد؛ امیدهای متحدان آمریکا در منطقه بویژه رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات نسبت به برخورد نظامی آمریکا با افزایش نفوذ ایران در منطقه کاهش شدیدی یافت. حسابگری مجدد ترامپ در جریان حمله موشکی و پهبادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان در آرامکو، که اینبار پایه های اتکا کشورهای حاشیه خلیج فارس به توانمندی آمریکا برای دفاع از آنها در شرایط نیاز را زیر سوال برد موج انتقادات داخلی و خارجی را علیه ترامپ و سیاست هایش در منطقه افزایش داد. سیاست هایی که با دنباله روی از خواسته های نتانیاهو، محمد بن زاید و جان بولتون نه تنها امنیت نیروهای آمریکایی و متحدین آمریکا در منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود بلکه راه حلی نیز برای آن ارائه نمی کرد.

این روند همراه با ناکامی در پیش بردن دیگر پرونده‌های مهم سیاست خارجی مانند بحران هسته ای کره شمالی و موضوع سوریه و همچنین در پیش بودن استیضاح در سنا ترامپ را نسبت به آینده نگران کرده است. حتی وی فهمیده است که اقداماتی چون کوتاه آمدن از خواسته‌های اولیه برای انجام توافق اقصادی با چین و همچنین از میان بردن مهره سوخته ابوبکر البغدادی نیز نتوانسته به کاهش این فشارها کمکی کند.

در این شرایط کاخ سفید طرح حمله به نیروهای حشدالشعبی بویژه حزب الله عراق را صورت داد تا از سیاست منطقه‌ای خود اعاده حیثت کرده و به متحدان آمریکا در منطقه پیام بدهد که نباید به سمت گفتگو با تهران برای کاهش تنش‌ها بروند. با این حال واکنش یکپارچه مردم عراق در محکومیت اقدام آمریکا علیه حشدالشعبی و حمله به سفارتخانه این کشور در بغداد تمام محاسبات واشنگتن را بر هم زد. کاخ سفید که از اقدام تلافی جویانه بیشتر عراقی ها، با توجه به سخنان تهدیدآمیز ابو مهدی المهندس رئیس گردان های حزب الله، طی روزهای آینده بسیار بیمناک بود در اقدامی انتحاری طرح ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را در دستور کار قرار داد. اقدامی که به صورت مقطعی می تواند برای خوشحال کردن نتانیاهو و بن سلمان مورد استفاده قرار گیرد اما آیات ترامپ به شرایط پس از این اقدام نیز اندیشیده بود؟ به طور حتم نه. این موضوع را واکنش های انتقادآمیز داخلی به این اقدام نمایان کرد. در حالی که ترامپ می خواهد از ترور فرمانده سپاه قدس و چهره مهم حشدالشعبی استفاده تبلیغاتی کند اما از هم اکنون رقبای دموکرات او نادانی و بی تجربگی ترامپ را بار دیگر در نوک پیکان انتقادات قرار داده اند چنانکه بایدن گفته است که این اقدام مانند قرار دادن دینامیت بر روی کبریت بوده است.

در بعدی دیگر توجه به این مساله ضروری است که نقش سردار سلیمانی و حشدالشعبی در نابودی داعش، جلوگیری از بازگشت آن و همچنین حل بحران سیاسی داخل عراق یعنی مهمترین برنامه های آمریکا برای عراق بسیار کلیدی بود. روند اخراج نیروهای آمریکایی پیش از ترور سردار سلیمانی نیز غیرقابل اجتناب می نمود لذا چه برای تسهیل شرایط در بازگشت داعش و تداوم بحران سیاسی عراق و چه برای متوقف کردن فشارها بر حضور مخرب نیروهای تروریست آمریکا طرح تروراستراتژیست بزرگ منطقه انتخاب ترامپ بود. 

اکنون پس از انجام این جنایت کاملاً واضح است که نه تنها شرایط برای آمریکا بهتر نشده بلکه واکنش‌ها در منطقه و جهان نشان داد قمار بزرگ ترامپ یک خطای راهبردی از سوی واشنگتن بوده است. ترامپ که برای کاستن از هزینه‌‎های آمریکا در غرب آسیا و تمرکز بیشتر بر چین به دنبال خروج تدریجی از منطقه بود اکنون باید به خروج همراه با تابوت‌های نظامیان آمریکایی بیاندیشد. شکستی کامل و دومینووار طی آینده نزدیک در انتظار سیاست های ترامپ در منطقه است و عراق قطعاً نخستین قطعه از این دومینو خواهد بود.

 

 

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/12434


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید


دیدگاه نامزدهای انتخابات روسیه درباره جنگ اوکراین


کمک های انسانی به غزه یا یک نمایش نظامی تمام‌عیار


اروپا در اندیشه خارج شدن از وابستگی بیش‌ازحد به امریکا


پافشاری روسیه بر تعامل با حکومت طالبان در افغانستان


سیاست دولت جدید پاکستان درقبال مهاجران تغییر خواهد کرد؟


تمرکز بر «راه لاجورد»؛ افغانستان معطل دیگران نمی‌ماند


چرا هند از اسرائیل حمایت می‌کند؟


کشته و زخمی شدن 772 درگزارش سالانه یک نهاد حقوق بشری


بازی پنهانی امریکا، روسیه و چین با حق وتو


بعد از گذشت دوسال ؛ آینده‌ی نامعلوم کی‌یف با ورود به سال سوم جنگ


احتمال تسلیمی اوکراین به روسیه و نابودی ائتلاف ناتو در صورت پیروزی ترامپ


ایران ابرقدرت منطقه‌ای در برابر نفوذ امریکا و اسرائیل شده است


آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟


روزگار دشوار اروپا در محاصره ترامپ و پوتین


گزارش جدید یوناما از نوع زندگی زنان در افغانستان؛ در آستانه نشست دوحه


امریکا به دنبال تشکیل دولت مستقل فلسطینی؛ اتمام صبر بایدن در برابر نتانیاهو تمام


شورای امنیت سازمان ملل باید اصلاح شود





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.