درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-28  |  2024-04-16  |  بروز شده در: 1403/01/28 - 12:48:1 FA | AR | PS | EN
کشته و زخمی شدن 12 تن به دنبال تیراندازی درامریکا            بورل: دلیلی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران نداریم            مسدود شدن دروازه تورخم به روی بیماران فاقد اسناد قانونی            انداختن زباله‌ها در دریای کابل ممنوع شد             ملا برادر: پُر شدن بندهای آب سبب رشد زراعت و افزایش تولید برق می شود            عراق به دنبال پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین المللی است             معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه            نتانیاهو با حمله به کنسولگری ایران جنگ غزه را بین المللی            رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پیکن و برلین تأکید کرد             باران و سیلاب، راه های ارتباطی مرکز با والسوالی های نورستان مسدود کرد            افزایش سطح تولید برق در بندهای داخلی کشور            عبدالرحمن لوگری؛ حمله انتحاری ۲۰۲۱ در میدان هوایی کابل را انجام داده بود             رزمایش مشترک نظامی روسیه و تاجکستان در نزدیکی مرز افغانستان آغاز شد            جشنواره گول چسلی در آخرین بازی هفته سی‌و‌سوم لیگ برتر            تبدیل شدن اسرائیل با اقدامات تحریک آمیزش به اوکراین دوم            






تاریخ نشر: 1398/10/12 - 11:18:3
تعداد بازدید: 675
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بزرگترین پژوهش‌های سال ۲۰۱۹ در مورد سیاه‌چاله‌ها
سیاهچاله‌ها؛ این "قاتلان کهکشانی" چه هستند؟

در سال ۲۰۱۹، پژوهش‌های بسیاری در مورد سیاه‌چاله‌ها صورت گرفت که جالب و حتی عجیب هستند.

سیاه‌چاله‌ها، نقاط تاریکی در ساختار فضا- زمان هستند و نیروی گرانشی آنها به قدری قوی است که همه چیز را به سوی خود جذب می‌کنند و امکان فرار از چنگال آنها وجود ندارد.

اگرچه یک ویژگی قابل توجه سیاه‌چاله‌ها، بلعیدن اجرام آسمانی است اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سیاه‌چاله‌ها نقشی مهم‌تر از یک جاروبرقی کهشانی دارند. فیزیکدانان در سال ۲۰۱۹، بررسی‌های بسیاری در مورد این تاریکی عمیق نشان دادند و موفق شدند نخستین عکس را از یک سیاه‌چاله ثبت کنند. آنها اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد این پدیده عجیب و سیری‌ناپذیر به دست آوردند.

در این گزارش، به مهم‌ترین اطلاعاتی می‌پردازیم که در سال ۲۰۱۹ در مورد سیاه‌چاله‌ها به دست آمدند.

عکس فراموش‌نشدنی

دانشمندان پس از سال‌ها انتظار موفق شدند نخستین عکس کامل را از یک سیاه‌چاله ثبت کنند که در کهکشان "مسیه ۸۷" (M۸۷) قرار دارد. نخستین عکس نزدیک از این سیاه‌چاله که با تلسکوپ "افق رویداد"(Event Horizon Telescope) به ثبت رسید، به یک نقطه کوچک شباهت دارد که با یک حلقه درهم نارنجی‌رنگ احاطه شده است. این عکس کوچک و پیکسل شده در واقع سیاه‌چاله‌ای به بزرگی منظومه شمسی است و جرم آن نیز ۶.۵ میلیارد برابر بیش از خورشید است.

تابش نارنجی رنگ اطراف سیاه‌چاله، حلقه‌ای از یک ماده است که پیش از افتادن به درون سیاه‌چاله، در اطراف آن می‌چرخد و افق رویداد آن را نشان می‌دهد. از آنجا که این ماده با سرعت بالا به ماده دیگری ساییده می‌شود، انرژی و درخشش را برای شکل دادن یک صفحه یکپارچه تولید می‌کند و حلقه نارنجی رنگ را تشکیل می‌دهد.

سیاه‌چاله‌ها مو دارند!

پژوهش‌های سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهند که سیاه‌چاله‌ها، ذراتی شبح مانند و بدون انرژی مانند "مو" دارند اما بیشتر اوقات مانند توپ بیلیارد، بدون مو هستند. فیزیکدانان پیش از این باور داشتند که سیاه‌چاله‌ها، بدون مو یا بدون ویژگی هستند؛ در نتیجه تنها سه ویژگی جرم، حرکت زاویه‌ای و بار الکتریکی را دارند.

در سال ۲۰۱۶، مقاله‌ای از "استیون هاوکینگ"(Stephen Hawking) منتشر شد که نشان می‌داد سیاه‌چاله‌ها، مو و یا ویژگی‌های متمایز دارند. این موها، تغییرات ظریفی در افق رویداد هستند که موجب تمایز سیاه‌چاله‌ها از یکدیگر می‌شوند.

فیزیکدانان در اوایل سال جاری دریافتند که حتی سیاه‌چاله‌هایی که چندان بزرگ نیستند، سیاه‌چاله‌هایی که با سرعت نزدیک به حداکثر می‌چرخند اما هیچ بار الکتریکی ندارند و یا سیاه‌چاله‌هایی که حداکثر بار الکتریکی ممکن را دارند اما هیچ چرخشی ندارند، نیز ممکن است مو داشته باشند.

پژوهش‌ها نشان داد که جوانه‌های کوچکی از مو به جای موهایی که سیاه‌چاله‌ آنها را از دست داده، پدیدار می‌شوند.

متخصصان امیدوار هستند که به زودی به شواهد جدیدی در مورد این نظریه برسند.

سیاه‌چاله غیرممکن

دانشمندان در ماه نوامبر، از کشف سیاه‌چاله‌ای در کهکشان راه شیری خبر دادند که ۱۵ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد و آنقدر بزرگ است که وجود آن در راه شیری عجیب است. وجود سیاه‌چاله‌ای به این اندازه در کهکشان راه شیری، غیرممکن به نظر می‌رسد و چنین سیاه‌چاله‌ای نباید در راه شیری وجود داشته باشد. دانشمندان، جرم این سیاه‌چاله را ۷۰ برابر بیشتر از خورشید تخمین زدند؛ در حالی که پیشتر این تصور را داشتند که جرم سیاه‌چاله نباید از ۳۰ برابر خورشید تجاوز کند.

"دیوید ریتز"(David Reitze)، مدیر "رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری"(LIGO) و استاد "دانشگاه فلوریدا"(UF) پس از شنیدن خبر این اکتشاف در بیانیه‌ای گفت: کشف این سیاه‌چاله ما را مجبور می‌کند تا مدل‌های خود را در مورد نحوه شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها دوباره مورد بررسی قرار دهیم.

تردید در مورد سیاه‌چاله غیرممکن

به نظر می‌رسد که یافته‌های علمی بیشتر اوقات، قوانین فیزیک را به چالش می‌کشند. در ماه دسامبر، دو مقاله در مورد سیاه‌چاله غیرممکن به چاپ رسید که نشان می‌داد اشتباهاتی در محاسبه اندازه این پدیده صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش‌ها، سیاه‌چاله غیرممکن فقط یک سیاه‌چاله با اندازه معمولی بود و گروه پژوهشی در بررسی آن مرتکب اشتباهاتی شده بودند. بررسی دوباره سیاه‌چاله و محاسبات پیشین حاکی از آن بود که پژوهشگران، جرم سیاه‌چاله را بیش از اندازه ارزیابی کرده‌اند.

سیاه‌چاله‌های زندگی‌بخش

سیاه‌چاله‌ها، پدیده‌های شروری در جهان شناخته شده‌اند که همه چیز را بی‌تفاوت از بین می‌برند و هیچ چیز از وجود آنها در امان نمی‌ماند.

اما شاید چهره دیگری در پس صورت خشن این قاتلان کهکشانی وجود داشته باشد. شاید سیاه‌چاله‌ها، مانند موتورهایی باشند که زندگی را در کهکشان فعال می‌کنند. پژوهشی که در ماه نوامبر انجام شد، نشان داد که سیاه‌چاله‌ها، حباب‌هایی از گاز سوزان و سرکش را انتشار می‌دهند. ممکن است این پلاسمای داغ بتواند کهکشان‌هایی را که در حال سرد شدن و مرگ هستند، زنده نگه دارد.

پژوهش دیگری که در ماه مه به چاپ رسید، نشان داد که شاید پرتو منتشر شده از سیاه‌چاله‌ها، نیروی لازم برای زیست فرازمینی را تامین کند. پرتو حاصل از سیاه‌چاله‌ها می‌تواند به تولید و سهولت شکل‌گیری زندگی زیست‌مولکولی منجر شود.

شاید سیاه‌چاله‌ها، سیاه‌چاله نباشند

شاید سیاه‌چاله‌ها در واقع سیاه‌چاله نباشند و یا این که پژوهشگران به درک اشتباهی از آنها رسیده باشند. پژوهشی که در تابستان سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان می‌دهد که شاید سیاه‌چاله‌ها به آن صورت که ما تصور می‌کنیم وجود نداشته باشند.

این پژوهش جدید نشان می‌دهد که شاید سیاه‌چاله‌ها اصلا چنین ساختارهای منحصر به فردی نباشند و فقط مجموعه‌ای از اجرام آسمانی و انرژی تاریک را تشکیل دهند.

سیاه‌چاله‌های کوچک

سیاه‌چاله‌ها قطعا می‌توانند بزرگ باشند اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سیاه‌چاله‌های کوچک هم وجود دارند. براساس این پژوهش‌ها، سیاه‌چاله‌هایی در فضا وجود دارند که اندازه آنها به نیمی از اندازه سیاه‌چاله‌های شناخته شده می‌رسد. بیشتر سیاه چاله‌های معمولی، حدود پنج تا شش برابر جرم خورشید را دارند.

ستاره‌شناسان در ماه نوامبر، شواهدی مبنی بر وجود یک سیاه‌چاله یافتند که حدود ۳.۳ برابر بزرگتر از خورشید است. این اندازه برای یک ستاره نوترونی بیش از حد زیاد است اما کوچک‌تر از سیاه‌چاله‌هایی است که تاکنون شناسایی شده‌اند. وجود چنین سیاه‌چاله‌هایی پیش‌بینی می‌شد اما تا پیش از این هرگز کشف نشده بودند.

شعله‌ای در راه شیری

سیاه‌چاله بسیار بزرگی که در کهکشان راه شیری قرار دارد، پدیده بسیار عجیبی است. معمولا صفحه یکپارچه سیاه‌چاله هنگام فعال بودن آن بیشتر می‌درخشد زیرا مواد بیشتر به هم ساییده می‌شوند و اصطکاک ایجاد می‌کنند.

ستاره‌شناسان در ماه مه، یک شعله عجیب را مشاهده کردند که به گفته آنها درخشان‌ترین شعله‌ای بود که حداقل در طیف فروسرخ دیده‌اند.

دانشمندان نتوانستند بفهمند که این شعله عجیب چه بوده اما فکر می‌کنند که در اثر تماس یک جسم مه‌آلود یا ستاره با یک منبع قوی امواج رادیویی موسوم به "کمان ای*"(Sagittarius A) به وجود آمده است.

بزرگترین سیاه‌چاله‌ها در یک چشم به هم زدن شکل می‌گیرند

0

به نظر می‌رسد که اجرام کیهانی مانند کمان ای باید همیشه در حال شکل‌گیری باشند اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شاید بزرگترین سیاه‌چاله‌های جهان، در یک چشم به هم زدن شکل گرفته باشند.

پژوهشی که در ماه ژوئن منتشر شد، نشان می‌دهد که ممکن است سیاه‌چاله‌های بسیار بزرگ، در ۸۰۰ میلیون سال نخست تاریخ جهان شکل گرفته باشند. هنگامی که ابرهای گازی انباشته می‌شوند و به هم می‌پیوندند، زیر وزن خودشان فرو می‌ریزند و یک سیاه‌چاله کوچک را بدون نیاز به ستاره نواختر تشکیل دهند.

یوفوهای برف‌روب!

یقینا وجود "اشیای ناشناس پرنده" یا "یوفوها"(UFOs) که به بیرون از سیاه‌چاله‌ها در حال پرواز هستند، حتی می‌تواند عجیب‌تر از وجود یک سیاه‌چاله باشد.

پژوهشی که در ماه اوت منتشر شد، نشان می‌دهد که شاید یوفوها بتوانند توضیح دهند که چرا در فضای نزدیک به قلب کهکشان‌ها، کمبود نسبی ماده وجود دارد. یوفوهای سیاه‌چاله‌هایی که در مرکز کهکشان قرار دارند، می‌توانند عملکرد یک برف‌روب را داشته باشند و همه مواد اضافی را از پیرامون سیاه‌چاله پاک کنند.

شاید سیاره ۹ یک سیاه‌چاله باشد

"سیاره ۹"(Planet ۹)، یکی از اجرام اسرارآمیز کهکشانی در منظومه شمسی است که می‌تواند یک سیاه‌چاله باشد.

اجرام عجیبی در کهکشان وجود دارند که با نام "اشیای فرانپتونی" شناخته می‌شوند و رفتار آنها به گونه‌ای است که گویی جاذبه آنها تحت کنترل اجرامی در نزدیکی آنهاست که ما قادر به دیدن آنها نیستیم. این اجرام، از سیارات دیگر دور هستند و به نظر می‌رسد از برنامه متفاوتی پیروی می‌کنند.

برخی از نظریه‌پردازان، محاسباتی را انجام داده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که سیاره‌ای با جرم ۱۰ تا ۲۰ برابر زمین وجود دارد اما پژوهشی که در ماه اکتبر منتشر شد، نشان داد که ممکن است این پدیده، یک سیاره نباشد بلکه یک سیاه‌چاله به بزرگی یک گریپ‌فروت باشد و بتواند رفتار عجیب اشیای فرانپتونی را توضیح دهد.

ارسال پیام از سیاه‌چاله، آن را تبخیر می‌کند

نباید تصور کنیم که می‌توان از سیاه‌چاله‌ها برای ارسال پیام به ساکنان جهانی بیگانه استفاده کرد.

دانشمندان طی پژوهشی که در ماه اوت انجام شد، دریافتند که حتی ارسال یک پیام کوچک از میان سیاه‌چاله می‌تواند آن را تغییر دهد و به تبخیر آن منجر شود. نخستین پیامی که از سیاه‌چاله ارسال شود، آن را تا ۳۰ درصد کوچک می‌کند و هر پیام متوالی نیز به کوچکتر شدن آن می‌انجامد و اطلاعات کمتری را نیز انتقال می‌دهد. پیام پس از چندین بار انتقال، هیچ اطلاعاتی نخواهد داشت و سیاه‌چاله نیز ناپدید خواهد شد.

انتهای پیام

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/12389


تگ ها:

سیاهچاله‌ها؛ این





*
*

*



نیز بخوانید

متخصصان نسبت به زیاده‌روی در مصرف «زیتون» هشدار می‌دهند


هشدار مایکروسافت از نفوذ هکرهای روسی


دلیل اختلال فیس‌بوک و اینستاگرام چی بود؟


پرتاب ماهواره آزمایشی اینترنت 6G به فضا توسط چین


افزایش قابلیت‌ نقشه‌های Google Maps با هوش مصنوعی


چرا در زمستان بیشتر می‌خوابیم؟


ساخت بطری که برای ۵۰ سال چارج موبایل‌های هوشمند را تامین می‌کند


پوکو M6 مدل تغییرنام‌یافته کدام گوشی خواهد بود؟


پرتاب «افغان‌ست۱» و اعزام یک فضانورد افغان


عدم دسترسی مردم افغانستان به انترنت باکیفیت


مشخص شدن علت داغی آیفون ۱۵


نتایج یک تحقیق: فرزندان والدین سیگاری پیشرفت تحصیلی کمتری دارند


دانشمندان: تغییرات اقیلم قهوه را یک نوشیدنی غیر قابل دسترس می‎‌سازد


ایلان ماسک از فضای کافی در فضا برای میلیاردها ماهواره خبر داد


پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره تیانهویی-۰۴ از سوی چین به فضا


یک پروفسور جاپانی تلویزیون قابل چشیدن ساخت


کشف مقادیر قابل توجهی آب در مریخ


هشدار گوگل به کارمندانش: اگر به مقررات واکسیناسیون کرونا عمل نکنید اخراج می‌شوید


نظریه اینشتین شکست‌ناپذیر باقی‌ ماند!


قابلیت جدید واتس آپ؛ چت‌های دونفره بعد از زمان مشخص حذف می شوند


۵ نکته کلیدی برای عکاسی با موبایل در شب


مدیر عامل توئیتر استعفا داد


شکایت اپل از شرکت سازنده بدافزارهای جاسوسی پگاسوس


خواب ناکافی احساس پیری را بیشتر می‌کند


نتایج یک تحقیق:بازار حیوانات ووهان چین منشا شیوع کرونا است





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

حمایت اتحادیه اروپا از بیماران سرطانی در افغانستان

کشته و زخمی شدن 12 تن به دنبال تیراندازی درامریکا

بورل: دلیلی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران نداریم

مسدود شدن دروازه تورخم به روی بیماران فاقد اسناد قانونی

انداختن زباله‌ها در دریای کابل ممنوع شد

ملا برادر: پُر شدن بندهای آب سبب رشد زراعت و افزایش تولید برق می شود

عراق به دنبال پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین المللی است

معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه

نتانیاهو با حمله به کنسولگری ایران جنگ غزه را بین المللی

رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پیکن و برلین تأکید کرد

باران و سیلاب، راه های ارتباطی مرکز با والسوالی های نورستان مسدود کرد

افزایش سطح تولید برق در بندهای داخلی کشور

عبدالرحمن لوگری؛ حمله انتحاری ۲۰۲۱ در میدان هوایی کابل را انجام داده بود

رزمایش مشترک نظامی روسیه و تاجکستان در نزدیکی مرز افغانستان آغاز شد

جشنواره گول چسلی در آخرین بازی هفته سی‌و‌سوم لیگ برتر

تبدیل شدن اسرائیل با اقدامات تحریک آمیزش به اوکراین دوم

افزایش احتمال حمله رژیم اسرائیل به ایران

احضار سفرای ایران در چند کشور اروپایی

روسیه برای کاهش نفوذ امریکا با حکومت طالبان نزدیک می شود

افزایش احتمال انتقال افغانهای همکار با نظامیان انگلیس از پاکستان

بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک

یک کشیش کلیسای آشوری در آسترلیا مورد حمله با چاقو قرار گرفت

رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند

مسدود شدن شاهراه بلخ - سمنگان

تیم تحت هدایت ژابی آلونسو به سلطنت بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا پایان داد


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.