درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-01-09  |  2024-03-28  |  بروز شده در: 1403/01/09 - 13:26:0 FA | AR | PS | EN
توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور            شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید            مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد             وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند             جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته            معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل            احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور            تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند             پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند            بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند            مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد            هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد             استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند            دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل            محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان            






تاریخ نشر: 1398/02/26 - 21:34:3
تعداد بازدید: 873
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بهترین جایگزین گوشت را بشناسید

اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که به گیاهخواری روی آورده اید، به جای گوشت اسفناج بخورید!

در این مطلب برای شما از خواص بیشمار اسفناج صحبت کرده ایم و دلایل موجهی برای  اینکه به جای گوشت اسفناج بخورید! با ما همراه باشید تا در مورد اسفناج بیشتر بدانید.

چرا اسفناج بخوریم؟

یک دلیل محکم برای استفاده از اسفناج، قدرت شگفت‌انگیز ملوان زبل است! پروتئین، تنها یکی از فواید این ماده‌ی غذایی است. می‌توانید از اسفناج نارس یا پربرگ به صورت تازه و یا منجمد استفاده کنید. در طبخ پیتزا، این گیاه جایگزین خوبی برای گوشت است. برگ‌های اسفناج قدرت جذب بالایی دارند و بهتر است برای دور ماندن از آفت‌کش‌ها از اسفناج ارگانیک استفاده کنید. از این سبزی در تهیه اسموتی میوه‌ای سبز استفاده می‌شود. این ماده غذایی علاوه بر پروتئین حاوی ویتامین و املاح معدنی است.

اسفناج مملو از آهن است؟!

نسل‌هاست که مادرها به این عقیده ایمان دارند و تلاش می‌کنند فرزندانشان را به خوردن اسفناج عادت دهند. با این حال باید حقیقتی جالب را برای شما فاش کنیم. اسفناج با 2.7 میلی‌گرم آهن در هر 100 گرم به هیچ وجه سبزی غنی از آهن نیست. حبوباتی مانند عدس یا لوبیا بیش از این سبزی حاوی آهن هستند. جالب‌تر آنکه بدن انسان آهن را بیشتر از محصولات حیوانی مانند قلوه، جگر و گوشت قرمز جذب می‌کند تا از محصولات گیاهی.
هر انسان بر حسب جنس و سن خود به حدود 10 میلی‌گرم آهن در روز نیازمند است. به طور کل نیاز زنان به آهن بیش از مردان است و زنان باردار به 27 میلی‌گرم آهن در روز نیازمندند.

از میان مواد تشکیل‌دهنده پوسته زمین، پنج درصد به آهن اختصاص یافته است و به عبارت دیگر این ماده در پوسته زمین بیش از کلسیم، منیزیم و سدیم یافت می‌شود. وظیفه آهن در بدن انسان حمل و نقل اکسیژن در خون است. مولکول آهن در وسط هموگلوبین‌ها قرار می‌گیرد و مولکول‌های اکسیژن را در میان رگ‌های خونی و مویرگ‌ها همراهی می‌کند تا آنکه در بافت‌ها آزاد شود. محل ذخیره مولکول‌های آهن نیز جگر، مغز استخوان و طحال است. آهن همچنین وارد سنتز برخی مولکول‌های بیولوژیکی می‌شود.

قصه از کجا شروع شد؟

آغاز این داستان که به نظر بسیاری از افراد واقعی می‌رسد، به سال 1870 باز می‌گردد. در آن سال «وان ولف»، بیولوژیست آلمانی تلاش کرد ارزش غذایی مواد را مورد بررسی قرار دهد. در حین بررسی ارزش غذایی اسفناج میزان آهن موجود در آن را به جای 2.7 میلی‌گرم در هر 100 گرم، 27 میلی‌گرم یادداشت کرد و همین اشتباه کوچک سبب شد افسانه‌ای دروغین در مورد اسفناج شکل بگیرد.

چند سال بعد اشتباه دوم، اشتباه اول را تقویت کرد. یک محقق سوئیسی از دانشگاه بال به نام گوستاو وان بونگ میزان آهن را در اسفناج تازه و خشک مورد مقایسه قرار داد. کاملا واضح بود که میزان آهن در اسفناج خشک بیش از اسفناج تازه است اما در قرن 20 کارتونی به نام ملوان زبل ساخته شد که خلاف این عقیده را ترویج می‌کرد.

در این کارتون یک ملوان دریایی با پیپی در گوشه لب کنسرو اسفناج تازه را سر می‌کشد و قوی می‌شود. این کارتون خوبی‌های بسیاری داشت و البته بدی‌هایی. قسمت خوب ماجرا آنجا بود که اسفناج مملو از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است این سبزی مملو از لوتئین و زاگزانتین دو آنتی‌اکسیدان مفید برای بینایی نیز هست. قسمت بد ماجرا آنجاست که اسفناج با تمام خوبی‌ها مملو از ماده‌ای به نام اگزالات است که می‌تواند سبب بروز نقرس شود. میزان نیترات نیز در اسفناج بسیار بالاست چون برای رشد به ازت نیازدارد.

در تمامی داستان‌های مواد غذایی به نظر می‌رسد اسفناج در مقایسه با سایر سبزی‌ها و میوه‌ها نقش اول را بازی کرده حال آنکه بسیاری دیگر از میوه‌ها و مرکبات و سبزی‌ها فواید بسیار بیشتری از آن برای بدن دارند. بهتر نیست کمی پرتقال، لیمو یا حتی شلغم بخوریم؟!
 
خواص اسفناج به طور خلاصه و مفید

اسفناج به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین B3  داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است . بیماری پلاگر یک نوع بیماری است که بعلت کمبود ویتامین B3 در بدن تولید می شود و نشانه های آن ضعف بدن ، تشنج ، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن است .

برگ اسفناج از نظر طب قدیم ایران کمی سرد است و برخی عقیده دارند که متعادل است یعنی نه سرد است و نه گرم .

 برگ اسفناج خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت - غنی ویتامین A ، B3، C و آهن و پتاسیم می باشد .

 بدن را قلیایی می کند .

خنک کننده است و برای پائین آوردن تب مفید است .

 ورم روده کوچک را رفع می کند و برای ورم ریه مفید است .

ملین است و یبوست را برطرف می کند .

اسفناج برای لاغر شدن و وزن کم کردن مفید است .

 اسفناج بدلیل داشتن ماده ای بنام اسپیناسین هضم غذا را تسریع می کند . این ماده باعث تحریک معده و ازدیاد ترشحات آن می شود .

افزایش ذخایر آهن با مصرف اسفناج ایده مناسبی است به ویژه به این دلیل که در مقایسه با گوشت قرمز منبع شناخته شده ای از آهن است.

خوردن اسفناج در رفع تشنگی موثر است و از زمان های قدیم برای از بین بردن ورم و درد گلو توصیه شده است .

 برای رفع سرفه های خشک برگ اسفناج را با جو پوست کنده و روغن بادام بپزید و بخورید .

آش اسفناج با گشنیز برای سردردهایی که ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است مفید می باشد و اگر آش اسفناج را با آب لیمو و سماق و یا آب غوره بخورید سردردهای ناشی از اختلال کیسه صفرا را برطرف می کند .
اسفناج به علت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای کلیه و مثانه مناسب نیست ضمنا آنهایی که سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند.

خوردن اسفناج از سرطان جلوگیری می کند مخصوصا در افرادی که الکل و سیگار مصرف می کنند .

 اسفناج در پیشگیری از سرطانهای روده بزرگ ، معده ، پروستات ، حنجره و رحم موثر است .

اسفناج کلسترول خون را پائین می آورد و روده بزرگ را تمیز می کند .

ترشحات لوزالمعده را افزایش می دهد .

اسفناح سبزی مفید برای تقویت اعصاب است و رماتیسم و نقرس را درمان می کند .

برای زیاد کردن شیر در مادران شیر ده موثر است .

سابقاً نوعی شربت از اسفناج تهیه می شد که در معالجه خونریزیها و کم خونی از آن استفاده می کردند .

مصرف اسفناج می تواند در لطافت پوست نقش بسزایی داشته باشد.

اسفناج همچنین دارای انرژی بسیار پایینی است؛ به طوری که هر 100 گرم آن حاوی 10 کیلوکالری انرژی است. میزان فیبر خوراکی آن نیز 8.5 گرم در هر 100 گرم است که هم فیبر محلول و نامحلول دارد، بنابراین می تواند برای افراد با قند و چربی بالا مناسب باشد.

تخم اسفناج ملین و خنک کننده است و برای برطرف کردن ورم کبد و یرقان مفید است .

اسفناج  سرشار از عنصر منیزیم  است که این ماده معدنی نیز می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر بوده و در نتیجه بدن را در برابر ابتلا به بیماری های قلبی محافظت کند.

اسفناج آهنی را در اختیار بدن قرار می دهد که کالری بسیار کمتری دارد و کاملا فاقد چربی است. آهن از ترکیبات داخلی هموگلوبین خون  است که اکسیژن را از شش ها  به تمام سلول های بدن منتقل می کند و همچنین بخش کلیدی از سیستم های آنزیمی برای تولید انرژی و متابولیسم (است.

اسفناج برای زنان در دوران عادت ماهانه که در معرض فقر آهن هستند، بسیار مهم است و  تعداد گلبولهای قرمز خون را افزایش می دهد .

اسفناج چون دارای کلروفیل است عضلات روده را تحریک کرده و تخلیه مدفوع را آسان می کند .

اگر کسی مبتلا به حبس البول یعنی بند آمدن ادرار است می تواند با مخلوط نصف فنجان آب اسفناج این ناراحتی را درمان کند . به همان مقدار روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرده و باو بدهید .
 
نکته:

اسفناج بعلت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای کلیه و مثانه مناسب نیست ضمناً آنهائیکه سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند .

خواص اسفناج خام و پخته

اسفناج را می توان خام یا پخته خورد. به منظور اجتناب از زیاد پختن، سعی کنید آن را با بخار بپزید یا به شیوه چینی تفت دهید. شیوه های پخت، بافت و طعم سبزی یاد شده را حفظ کرده و فقدان ویتامین محلول در آب را به حداقل می رسانند. اگر چه ضمن پختن، پاره ای از این مواد غذایی از بین می روند، لکن در واقع صرف21 پیمانه از سبزی پخته، بیشتر از خوردن 1 پیمانه سبزی خام ارزش غذایی دارد، چون دارای دو پیمانه برگ است. علاوه بر این، حرارت باعث می شود که پروتئین موجود در اسفناج، آسان تر تجزیه گردد. در صورتی که اسفناج خام همراه با پرتقال یا برش های گریپ فروت به خاطر داشتن ویتامین «ث» اضافی خورده شود، ارزش غذایی اش افزون می گردد.

آب اسفناج و شگفتی های آن!

آب اسفناج به کاهش درد مفاصل کمک می کند و در درمان یبوست یکی از بهترین هاست.

آب اسفناج سرشار از فیبر است . برای کاهش مشکل یبوست مزمن بسیار خوب است . با مشکلات هضم  مبارزه میکند . آب اسفناج  طبیعی  برای زخم معده و کولیت  بسیار خوب است. برای ایجاد یک سیستم ایمنی سالم  بدن کمک میکند.

آب اسفناج دارای  ویتامین K است . دارای کلسیم  است.  به کاهش بیماری ورم مفاصل و درد مفاصل کمک میکند. آب اسفناج  با دانه کتان نیز به کاهش درد ناشی از پوکی استخوان کمک می کند . مصرف آب اسفناج به طور منظم از درد مفاصل جلوگیری می کند.برای سلامت و زیبایی پوست فوق العاده است.

آب اسفناج/ سبزی پالک بینایی را تقویت می کند و سرشار از ویتامین A  است . برای کاهش مشکل شب کوری خوب است . غنی از کاروتنوئیدها، است    از آب مروارید جلوگیری میکند.  مصرف روزانه آب اسفناج  می تواند به افزایش دید چشم  کمک کند. برای درمان فشار چشم موثر است .

آب اسفناج دارای آهن  بالایی است . به کم خونی کمک میکند. . آب اسفناج  مخلوط با با آب هویج می تواند به مشکل کم خونی در زنان کمک کند

مصرف آب اسفناج به کاهش فشار خون بالا کمک میکند

آب اسفناج سرشار از منگنز است. برای پایین آوردن فشار خون  کمک میکند. مصرف آب  اسفناج یک یا دو بار در هفته می تواند میزان فشار خون طبیعی بدن را حفظ کند.

مصرف آب اسفناج  از خونریزی لثه پیشگیری میکندآب اسفناج طبیعی دارای ویتامین C  بالایی است. مصرف منظم آب می تواند به  مشکل خونریزی لثه کمک کند.  غنی از ویتامین C است ،   با سرماخوردگی و آنفولانزا در بدن مقاومت میکند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/11163


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان


بیماری‌های قلبی، شایع‌ترین بیماری در بین زنان


اندونیزیا وعده ارسال ۱۰ میلیون دوز واکسین فلج اطفال به افغانستان را داد


یونیسف ازدرمان 715 هزار کودک سوء تغذی را در افغانستان خبر داد


افزایش آمار مبتلایان به سرخکان در افغانستان


سیگاری ها بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند


بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان با مشکل چاقی مواجه اند


عملیات کودکان لب‌چاک توسط تیم صحی بنگله‌دیش در کابل


فردا کارزار تطبیق واکسین پولیو در 21 ولایت آغاز می شود


کمبود کارکنان صحی زندگی شمار زیاد افغان‌ها را به خطر می‌اندازد


افزایش موارد ابتلا به عفونت حاد تنفسی در افغانستان


اعتصاب داکتران و کارمندان صحی در چاه‌آب تخار


تصویب طرح ساخت یک شفاخانه تداوی سرطان در خوست


با بحران مواجه شدن نظام صحی افغانستان بخاطر کاهش کمک‌های خارجی


آموزش هزاران قابله در افغانستان از سوی یونیسف


مبتلا شدن یک میلیون80 هزار تن به بیماری تنفسی در ماه یکماه


افزایش۷۷ درصدی مرض سرطان تا سال ۲۰۵۰


افزایش بیماری سرخکان در ولایت بدخشان


اجرای چهار مرحله‌ای واکسیناسیون فلج اطفال در سال جاری میلادی


افزایش موارد سوء تغذیه در غور، جان باختن ٢٢ کودک در ٩ ماه گذشته


پروژه‌ی ۶.۹ میلیون دالری میان سازمان جهانی صحت و جاپان به امضأ رسید


در سال 2024 چهار برنامه واکسین پولیو را راه اندازی میکنیم


افغانستان نیازمند تجربیات ایران در حوزه صحت است


همکاری چین در مبارزه با فلج اطفال با افغانستان


افزایش تعداد موارد ابتلا به امراض سرطانی در جهان





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

ضرر یک میلیارد دالری افغانستان بخاطر محدودیت‌ بر زنان شاغل

توقف واردات کالاهای بی کیفیت از تمامی مسیرهای کشور

شهدای نوار غزه به بیشتر 32500 تن رسید

مک کال خواستار آزادی یک تبعه امریکا از زندان حکومت طالبان شد

وزیر دفاع پاکستان افغانستان را منبع تروریزم علیه پاکستان خواند

جانباختن ۹۴۹ تن در حوادث ترافیکی طی شش ماه گذشته

معاون راه آهن روسیه؛ مهمان حکومت طالبان در کابل

احتمال بارندگی و سیلاب های آنی در ۳۳ ولایت کشور

تیم فوتسال کشور با شکست مقابل تایلند از رسیدن به فاینل باز ماند

پوتین ادعای جنگ روسیه با ناتو را مزخرف خواند

بیش از یک سوم جمعیت جهان با ناامنی غذایی مواجه هستند

مسی در زندگی ورزشی اش دیگر رؤیایی ندارد

هیچ ارگانی جز وزارت اطلاعات و فرهنگ حق مداخله در تخلفات رسانه‌ای ندارد

استفاده تسلیحات ما توسط طالبان پیام ضعف را منعکس می‌کند

دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل

محکومیت کشته شدن شهروندان چینی در پاکستان از سوی حکومت طالبان

صف آرایی تیم فوتسال کشور مقابل تیم تایلند

کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان

هنوز هم نام بیشتر از ۲۰ مقام طالبان در فهرست سیاه قرار دارد

وعده همکاری چین با سکتور صحت افغانستان

برگزاری مراسم دستاربندی برای زندانیانی که حافظ قرآن شدند

امریکا از تحریم‌های جدید علیه ایران و گروه‌های مقاومت خبر داد

تکذیب هرگونه همکاری نظامی با اسرائیل از سوی ترکیه

تساوی تیم‌‌های ملی برازیل و اسپانیا در نبردی پرگول

کمک۸۸۰ میلیون دالری صندوق بین المللی پول به اوکراین


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.