ABOUT US  |  CONTACT US  |  RSS  |  ARCHIVE  |  2024-04-20  |  UPDATED: 1402/11/15 - 18:13:1 FA | AR | PS | EN
Formation of the Federalist Assembly of Afghanistan             Israel launches missile attack on outskirts of Damascus, killing Syrian civilians             ’UK national scandal’: 20,000 mental health patients ’raped, sexually assaulted’ in NHS care             Three US troops killed, dozens injured in drone attack in Syria             Trump says NATO will not come to rescue if US attacked             Ukraine beset by $40m fraud in arms procurement amid war with Russia            US approves sale of F-16 jets to Turkey after Ankara ratifies Sweden’s NATO membership             UNSC to meet to discuss ICJ ruling on Israeli genocide in Gaza             Taliban: Afghanistan Does Not Have Formal Border With Pakistan             Gaza’s major health facility collapses amid Israeli attacks: MSF             Americans to redeploy nuclear weapons in UK amid fears of WW3             Biden makes history: 1st sitting US president sued for complicity in genocide             Trump walks out of courtroom during closing arguments of Carroll’s attorney            US: 3 dead in shooting at Texas apartment complex            US-UK aggression against Yemen risks expansion of war: Iran            


DATE PUBLISHED: 1399/07/09 - 14:39:4
VISIT: 716
SHARE WITH YOUR FRIENDS

طالبان و پیچیدگی های تشکیل امارت

پس از ۱۹ سال از ساقط شدن امارت اسلامی در افغانستان که توسط حمله نیروهای ائتلاف بین المللی به خاک کشور انجام گرفت دوباره نگرانی هایی در بطن و‌ اذهان مردم افغانستان شکل گرفته است مبنی بر تشکیل مجدد امارت اسلامی باتوجه به اینکه آینده نوعیت نظام سیاسی افغانستان در مذاکرات صلح در ابهامات زیادی است؛ همچنین بنا به برخی اظهارات مقامات طالبان و گمانه زنی ها تشکیل مجدد این نوع رژیم سیاسی قوت گرفته است.

در ادامه به شرحی کوتاه از تعریف و تاریخچه واژه امارت اسلامی اشاره می نماییم و پس‌از آن کوشش خواهد شد که برخی از مهم ترین موانع تشکیل مجدد امارت اسلامی در ابعاد گوناگون به بررسی گرفته شود.

 

"امارت اسلامی" به چه معناست؟


"امارت" در فرهنگ سیاسی اسلامی بار سیاسی پیدا کرده است. نخستین بار واژه "امیر" در جمع اصحاب سقیفه برای اشاره به فرمانروایی مسلمین پس از فوت پیامبر مورد استفاده قرار گرفت. که البته از آن پس همواره با نوعی ابهام همواره همراه بوده است گاه به موضوع حکومت اشاره دارد و گاه منصب و مقام حکومتی معنا شده است سعد بن عباده از رهبران انصار هنگام اشاره به موضوع حکومت از ترکیب "بهذالامر" استفاده کرده است؛ کما اینکه در بحث های پیرامون جانشینی پیامبر نیز واژه "امیر" چندین بار بر زبان شرکت‌کنندگان سقیفه جاری شده است آنجا که در آن جمع برخی پیشنهاد دادند که امیری از جانب مهاجران و امیری هم از سوی انصار انتخاب شود.(1)

اما درباره مفهوم امارت می‌توان گفت که امارت مدلی از نظام سیاسی است که می‌تواند چهره امروزی خلافت باشد. در تداول امروزی امارت به طور عمده به سرزمین های کوچک و خودمختار گفته می‌شود که حاکمان خود را "امیر" می‌خواند اما در افغانستان هرچند حاکمان کلاسیک این کشور در استفاده از این واژه که صبغه اسلامی دارد اشتیاق فراوانی از خود نشان می‌دادند پیش از روی کار آمدن طالبان امارت در هیچ یک از نظام‌های سیاسی افغانستان رسمی نبوده است.(2)

همانطور که در بالا آمد واژه سیاسی امارت اسلامی نخستین بار توسط طالبان به عنوان اسم نظام سیاسی کشور انتخاب می گردد. باید گفت از‌آنجایی که عمده نیروهای طالبان طلاب دینی مدارس دیوبندی پاکستان بودند و قرائت سطحی و متجرانه از اسلام داشتند، فاقد نظریه ای برای راه اندازی و تشکیل حکومت بودند و در ابتدای شکل گیری شان لفظ تحریک طالبان را به کار می بردند و نخستین بار پس از اینکه در اکتبر ۱۹۹۷رادیو شریعت اعلامیه ای را از طرف ملا محمد عمر قرائت کرد عبارت "امارت اسلامی افغانستان" را برای نظام سیاسی برگزیده بودند. اهم این موانع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند .

 

پیچیدگی های تشکل امارت


طالبان برای تشکیل مجدد امارت اسلامی و یا هر نظام سیاسی متبوع خود، نیازمند همراه کردن جامعه با عقاید خودشان هستند. و از سوی دیگر باید برنامه های مدون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... داشته باشند. اما حتی در امروز نیز این گروه ظرفیت لازم برای برپایی مجدد امارت اسلامی را ندارند که در ادامه به بخشی از این موارد اشاره می کنیم.

1- طالبان و رویارویی با ارزش های جدید

در بعد داخلی؛ رویارویی با ارزشهای جامعه مدرن و افکار عمومی شاید نخستین مانع تشکیل مجدد امارت اسلامی رویایی فکری و اندیشه ای با ارزش های مدرن باشد. اکنون نیمی از جمعیت افغانستان را زنان تشکیل می دهند و بخش گسترده ای از جمعیت این کشور، جوانان می باشند. با وجود این موضاعات، طالبان برنامه مشخصی را برای اقشار مذکور ندارند.‌

به باور بسیاری از نویسندگان و کارشناسان خشونت و انعطاف ناپذیری دو شیوه رژیم سیاسی طالبان در پنج سال حکومت بوده است امری که امارت اسلامی طالبان را در صورت عدم تغییر و نرمش گفتمانی در مقابل نسلی قرارخواهد داد که در فضای دودهه آزادی نسبی فکری در بیان افکار و عقاید رشد کرده اند.

2-فساد اداری

وجود فساد اداری هرچند در حال حاضر هم در ساختار حکومت فعلی ملموس است و کشور را در بین فاسد ترین حکومت های جهان قرار داده است . اما باید گفت که فساد اداری حتی در زمان طالبان که خود را مدعی برپایی حکومت طبق شریعت پیامبر میدانستند هم به طور واضح قابل مشاهده بود.

تعیینات سفارشی مسئولین ادارات که بسیاری شان توسط علمای این گروه تعیین می شدند حتی در مواردی هم رهبران دینی پاکستانی مثل مولانا فضل الرحمن ویا سمیع الحق افرادی را برای تصدی در وزارت خانه های مهم مثل وزارت امورخارجه یا دفاع معرفی می نمودند. رسم و شیوه اندیوالی در نصب و استخدام افراد از دیگر مفاهیم مختص به امارت اسلامی بود ؛ کلمه اندیوال در زبان پشتو و دری مفهومی بالاتر از دوست یا رفیق را در بر دارد ومیتوان گفت کسانی که در یک گروه یا تیم کار می‌کردند باهم اندیوال خوانده می شدند .

"وقتی کسی به عنوان وزیر والی رئیس زون قومندان امنیه به جای شخص دیگری مقرر می شد همه اندیوالان خود را با خود به پست جدید منتقل می‌کرد و به این ترتیب یک جابجایی کامل در آن اداره به وقوع می پیوست تاثیر منفی این کار این بود که کسانی که قبلاً مدتی را در آن اداره کار کرده و تا حدودی به کارها وارد شده بودند همه باید کار خود را ترک می‌کردند و به کار جدیدی که اصلاً با آن آشنایی نداشتند منتقل می‌شدند و کسانی که تجربه‌ای در کار جدید نداشتند جانشین آنان می شدند تا گروه اندیوالان جدید که کمی در کارها وارد می‌شدند بار دیگر از آنجا به جای دیگر انتقال می یافتند.

نظام اندیوالی طالبان هیچ نوع سازگاری با نیازهای حکومتی و ساختار یک دولت به شیوه معمول معمول نداشت و این خود به روشنی نشان از آن داشت که طالبان طرحی روشن از یک نظام حکومتی در ذهن دارند آنها در طول ۵ سال دوران حاکمیت خویش در بخش اعظمی از کشور هیچ تلاشی در جهت اصلاح این وضع ننمودند.".(3)

گذشته از آنکه حکومت امارت اسلامی دوام چندانی نداشت ؛ اما نفس وجود فساد یا به تعبیر امروزی تر آن وجود باندهای قدرت در ساختار حکومتی طالبان که خود مدعی برپایی شریعت و حکومت اسلامی بودند بیانگر این مهم است که رهبران طالبان فاقد دیدگاهی منظوم برای اصلاح امور تشکیل حکومت بودند و تنها منافع ایدلوژیک شان دارای اهمیت بوده است.

3-موانع اقتصادی

در بخش موانع اقتصادی بیشتر سعی بر آن داریم تا مؤلفه های اقتصادی طالبان را بررسی نماییم؛عمده منابع اقتصادی طالبان را میتوان در تجارت موادمخدر،قاچاق کالا و منابع معادن و انتقال انرژی خلاصه کرد .

 

تجارت مواد مخدر

در زمان طالبان به رغم آن که آنان از مصرف موادمخدر منع شده بودند . اما تجارت مواد مخدر و کشت کوکنار میزان زیادی افزایش یافت و طالبان از هرگونه فشار قاچاق و کشت مواد مخدر برای مجاب نمودن جامعه بین المللی برای کمک به افغانستان بهره می‌بردند و همچنین هزینه‌های سنگین تسلیحاتی و عملیات نظامی خود را از این طریق تامین می کردند.

 

قاچاق کالا و معادن


مردم ایالت های هم مرز با افغانستان در پاکستان نیز به صورت سنتی به کار قاچاق کالا به افغانستان و آسیای میانه مشغول بودند دولت طالبان این زمینه را برای آنان فراهم می کرد تا از این راه درآمد سرشاری به دست آورند و کمک‌های اقتصادی این گروه به طالبان و حمایت های مردمان سرحد از آنان از علل بزرگ موفقیت طالبان حساب می آید.

در کنار قاچاق کالایی که طالبان تسهیلگر آن بود و از منابع مالی این گروه محسوب می شود. قاچاق عتیقه و سنگ های معادن به صورت خام به پاکستان یا سایر نقاط در کنار کنترل برخی معادن ک هنوز هم ادامه دارد از دیگر منابع مالی این گروه محسوب می شود .

 

انتقال انرژی آسیای میانه


نصرالله بابر فرهمند وزیر کشور وقت پاکستان از طراحان اصلی انتقال منابع انرژی آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان بود هر چند شرکت‌های نفتی یونیکال آمریکا و دلتای عربستان سعودی و بریداس آرژانتین نیز در این خط لوله سهیم بودند اما پاکستان بیشترین سود را از این امر می برد لذا طالبان در عقد قراردادی با پاکستان ، ترکمنستان و شرکتهای مذکور می توانستند ضمن بهره گیری اقتصادی از این طرح متقابلاً در جهت تحقق این خط انرژی تسهیلاتی ایجاد کنند.

بررسی موئلفه های اقتصادی طالبان بیانگر این نکته است که طالبان در طول ۵ سال حکومتداری خود فاقد استراتژی اقتصادی بوده است و در زمان کنترل بخش هایی از افغاستان صرفا به گرفتن مالیات وزکات اکتفا میکرده است و برنامه هایی برای اقتصاد کشور نداشته است .

لذا در بخش اقتصادی نخستین مانع جدی که بر سر راه تشکیل امارت اسلامی نفهته است ابتدا در بحث تئوریک و خلاء دیدگاه اقتصادی مطابق با نیاز کشور است. در واقع گفتمان طالبانیسم هیچ ظرفیتی برای اقدامات اقتصادی ندارد و باید گفت که در صورت تشکیل امارت نوع نظام اقتصادی کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت طبیعتا با گرایش و مختصات فکری گروه طالبان به سمت جهانی شدن پیش نخواهد رفت اما آیا اینکه الگویی بدیل برای ساماندهی اقتصادی کشور دارند یا خیر ؟ باید در آینده جستجو کرد.

بنابراین طالبان بعد داخلی موانع گوناگونی را پیش پای خود دارند و همچنان نتوانسته اند بسیاری از معماها را حل نمایند. این گروه حتی در صورت تشکیل نظام متبوع خود همچنان در حوزه های گوناگون با مشکل مواجه خواهند شد.

 

منابع

۱- قادری، حاتم (۱۳۸۴)،‌ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم، تهران : نشر سمت

۲- شفایی، امان الله (۱۳۹۶) تحلیل گفتمانی اسلام های سیاسی درافغانستان، تهران، موسسه ابرار معاصر تهران

۳-مژده،وحید(۱۳۸۱) پنج سال سلطه طالبان در افغانستان، تهران،نشر نی

منبع: مطالعات افغانستان

LINK: https://www.ansarpress.com/english/20594


TAGS:






*
*

*



SEE ALSO

Federalism in Afghanistan: Opportunities and Challenges


Hamas has self-reliantly opposed the three giant intelligence agencies of the world!


Gaza Field Executions New Page in Israel Crimes Book


Lest we forget: Christmas, Gaza genocide and the Israeli occupation


What’s behind Netanyahu Declaring War on Palestinian Authority?


The Zionist ‘right to defend itself’ is a license to oppress, kill Palestinians


With Netanyahu Struggling in Gaza Quagmire, Gaps Deepen inside His Cabinet


How the Zionist entity sought to make colonial myth of ’terra nullius’ a reality


Factbox: Israeli genocidal war on Gaza – What has happened so far?


Taliban De-Persianizing Afghanistan Culture: Roots and Ramifications





VIEWED
MOST DISCUSSED




POLL

Modi, Merkel Discuss Afghanistan, Radicalisation And Terrorism

SEE RESULT


LAST NEWS

Federalism in Afghanistan: Opportunities and Challenges

Formation of the Federalist Assembly of Afghanistan

Israel launches missile attack on outskirts of Damascus, killing Syrian civilians

’UK national scandal’: 20,000 mental health patients ’raped, sexually assaulted’ in NHS care

Three US troops killed, dozens injured in drone attack in Syria

Trump says NATO will not come to rescue if US attacked

Ukraine beset by $40m fraud in arms procurement amid war with Russia

US approves sale of F-16 jets to Turkey after Ankara ratifies Sweden’s NATO membership

UNSC to meet to discuss ICJ ruling on Israeli genocide in Gaza

Taliban: Afghanistan Does Not Have Formal Border With Pakistan

Gaza’s major health facility collapses amid Israeli attacks: MSF

Americans to redeploy nuclear weapons in UK amid fears of WW3

Biden makes history: 1st sitting US president sued for complicity in genocide

Trump walks out of courtroom during closing arguments of Carroll’s attorney

US: 3 dead in shooting at Texas apartment complex

US-UK aggression against Yemen risks expansion of war: Iran

Yemen directly hits US warship with ballistic missile

Hamas has self-reliantly opposed the three giant intelligence agencies of the world!

President Raeisi calls for UN reform, says body unable to end Gaza genocide

Pedram: The Abduction of Hazara and Tajik Women Recalls the Crimes of Abdur Rahman

Special envoys from G7 countries discuss Afghanistan in London meeting

Turkish lawmakers open debate over Sweden’s NATO membership

UN agency says over half a million Palestinians face ‘catastrophic hunger’ in Gaza

Palestinian Islamic Jihad: Al-Maghazi operation proved defeat of Israeli regime in Gaza war

European support for Israel damaging energy security on the continent, report says

Pakistan Army Kills Seven ‘Terrorists’ Near Afghan Border

Israel kills at least 190 people in Khan Younis in 24 hours

UNAMA report: 49 Hazara community members killed in Afghanistan in three months

India’s Modi inaugurates Hindu temple on site of razed mosque ahead of elections

US 2024 election: DeSantis drops out of Republican presidential race, backs Trump

Survivors of Russian charter flight crash transferred to Kabul

Iran’s anti-terror strikes ‘clear message’ to certain recipients: Foreign Ministry

Ethnic mass killings in one Sudan city last year left up to 15,000 dead: UN report

Iran says reserves right to avenge Israel’s assassination of IRGC advisors

Rocket barrage targets Ain al-Asad base housing US forces in western Iraq

Lebanese media: Israeli drone kills 2 Hamas members in southern Lebanon

Five IRGC advisors assassinated in Israeli aggression on Syria

Pakistan recalls ambassador from Tehran

Iraqi PM stresses to NATO chief ending of foreign troops

UN chief reiterates call for immediate ceasefire in Gaza


MEDICAL NEWS


ANSAR PRESS ©  |  ABOUT US  |  CONTACT US  |  MOBILE VERSION  |  LINKS  |  DESIGN: Negah Network Co.
All right reserved. Use this website by mentioning the source (link) is allowed. فروشگاه اینترنتی نعلبندان