google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند                 افغانستان                 ایران                 بین المللی                 فرهنگی و هنری                                
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
ایران      |      غزه
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
کشاورزان ولـایت «قندهار»:
1392/07/26-10:24

جمعی از کشاورزان ولایت قندهار افغانستان با انتقاد از سیاست های کشورهای غربی در افغانستان، بیان داشتند که نظامیان ناتو محصولات کشاورزی این ولایت را به مواد شیمیایی آلوده کرده اند.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای فارس، تعدادی از شهروندان و کشاورزان ولایت قندهار در جنوب افغانستان می گویند که نظامیان ناتو به بهانه نابودی مزارع خشخاش از مواد شیمیایی استفاده می کنند.

آنان با انتقاد از این عمل نظامیان ناتو، اظهار داشتند که استفاده از مواد شیمیایی، باعث شده است که محصولات دیگر کشاورزی چون انار و انگور نیز دچار آفت شوند.

تلویزیون لمر  به نقل از یکی از کشاورزان ولایت قندهار گزارش داد که نظامیان آمریکایی از مواد شیمیایی علیه مزارع خشخاش استفاده کرده اند که متأسفانه بیشترین آسیب به باغ های انار و انگور وارد شده است.

به گفته کشاورزان ولایت قندهار، در حال حاضر محصولات کشاورزی قندهار به خاطر آلودگی ناشی از مواد شیمیایی، در بازارهای جهانی مشتری ندارد.

در همین حال (حبیب الرحمان سجاد) یکی از مسئولان اداره کشاورزی ولایت قندهار ضمن تأیید این گزارش اظهار داشت که با نظامیان خارجی در این باره صحبت کرده اما به نتیجه ای نرسیده اند.

به گفته وی، استفاده از مواد شیمیایی که نظامیان ناتو برای نابودی مزارع خشخاش استفاده می کنند علاوه بر آفت زدگی محصولات کشاورزی، برای سلامتی انسان ها نیز بسیار خطرناک است.

کارشناسان محیط زیست معتقدند که حضور 12 ساله نظامیان خارجی در افغانستان خسارات زیادی به محیط زیست این کشور وارد کرده است.

چنانچه (جان ساپکو) بازرس ویژه آمریکا چندی پیش در نامه ای خطاب به مقامات آمریکایی نوشته است که آتش زدن زباله های نظامیان آمریکایی در خارج از پایگاه نظامی (لیترنیک) در ولایت (هلمند)، جان 13 هزار و 500 نفر از نظامیان خارجی و ساکنان محلی را با خطر روبرو کرده است.

در نامه بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان تصریح شده است: احتمال دارد که ساکنان اطراف این پایگاه، بر اثر استنشاق گازهای سمی، جان خود را نیز از دست بدهند.

پیش از این استفاده از سلاح فسفری و اورانیوم ضعیف شده توسط نظامیان خارجی در افغانستان نیز باعث واکنش نهادهای حقوق بشری شده بود.

گفته می شود که افزایش تولد نوزادان ناقص الخلقه در افغانستان، ارتباط مستقیمی با حضور نظامیان خارجی در این کشور دارد.

تحلیلگران معتقدند، نظامیان ناتو و حتی مقامات کشورهای غربی هیچگاه برای حفاظت از جان غیرنظامیان در افغانستان نگران نبوده اند.

به گفته آنان، اگر آمریکا قصد دارد علیه مواد مخدر در افغانستان مبارزه کند، راه های بهتری برای از بین بردن این پدیده وجود دارد.

نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند.
کاراکترهای نشان داده شده را در فیلد زیر بنویسید.
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
طالبان
اشتراک نمایندگان طالبان در کنفرانس سازمان همکاری خطوط آهن
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
ایران
تأکید ایران و افغانستان بر ایجاد کریدورهای پایدار تجاری
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
ملاهبت الله
ملاهبت الله خواستار مدیریت شفاف درآمدهای دولتی شد
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
اربکستان
ازبکستان خواستار افزایش تجارت با افغانستان است
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
امریکا
افزایش قیمت نفت ایران به 101 و نفت جهانی 109 دالر
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
طالبان
آغاز کار عملی فابریکه سمنت یتیم‌تاق جوزجان
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
طالبان
تأثیر مستقیم تحولات افغانستان بر امنیت منطقه
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
پاکستان
عزیزی: مسیر ترانزیت افغانستان از پاکستان حق اساسی کشور است
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
هرات
تاکید متقی بر تقویت نقش تجاری در مناسبات با همسایگان افغانستان
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
بلاروس
رایزنی طالبان برای خرید گازوئیل و بنزین از بلاروس
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
طالبان
وزیر صنعت حکومت طالبان عازم ازبکستان شد
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
طالبان
چهار تن به اتهام سرقت یک و نیم کیلو طلا در لوگرباز داشت شدند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
هرات
لوله گذاری 44 کیلومتری پروژه انتقال گاز «تاپی» در هرات
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
طالبان
طالبان: با وجود گرانی جهانی، بازار نفت و گاز در افغانستان با ثبات مانده‌است
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
سازمان ملل
نگرانی سازمان ملل از افزایش قیمت مواد غذایی در افغانستان
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
روسیه
افزایش واردات مواد نفتی از روسیه و بلاروس به افغانستان
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
طالبان
افغانستان در میان 20 شریک تجاری برتر ازبکستان
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
تأکید ایران و افغانستان بر ایجاد کریدورهای پایدار تجاری
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
ملاهبت الله خواستار مدیریت شفاف درآمدهای دولتی شد
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بی‌طرفانه از جهان در خدمت مردم
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بی‌طرفانه از جهان در خدمت مردم
سیاست حفظ حریم خصوصی            شرایط استفاده
پیوندهای خارجی صرفاً جهت ارجاع ارائه شده‌اند. انصار پرس مسئولیتی در قبال محتوای سایت‌های اینترنتی خارجی ندارد. @ 2025 Ansar Press
نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده‌اند