google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
افزایش تبادلات تجاری ایران و افغانستان به 5 میلیارد دالر
سفیر افغانستان در ایران خبر داد
سفیر افغانستان در ایران گفت: مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان از 500 میلیون دالر به 5 میلیارد دالر در سال افزایش یافته است. به گزارش انصار به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، نصیر احمدنور پیش از ظهر امروز در دیدار با استاندار همدان ایران با بیان اینکه زادگاه بوعلی سینا بلخ و آرامگاه آن همدان است اظهار داشت: شهر همدان دارای هزاران سال سابقه تاریخی است. وی ادامه داد: روابط دو کشور ایران و افغانستان در همه مراحل تاریخی دوستانه، برادرانه و مبتنی بر همکاری منافع مشترک و احترام متقابل بوده است. سفیر کشورمان در ایران با اشاره به اینکه تا چهار سال پیش میزان مبادلات تجاری ایران و افغانستان فقط 500 میلیون دالر در سال بود تصریح کرد: ارزش مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان در حال حاضر به 5 میلیارد دالر افزایش یافته است. وی اضافه کرد: در پنج ماه نخست سال جاری صادرات گوشت مرغ از مشهد به افغانستان چهار برابر افزایش یافته است. احمدنور گفت: در گذشته فقط 80 کامیون در مرز ایران و افغانستان تردد می کرد که این رقم امروز به 350 کامیون افزایش یافته که نشان از گسترش روزافزون روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و افغانستان دارد. وی با بیان اینکه ایران و افغانستان از طریق سه بندر کالاهای خود را مبادله می کنند اضافه کرد: برخی از مبادلات تجاری از مسیر سرخس و کشور ترکمنستان انجام می شود و برای گسترش مبادلات باید به گسترش بندر چابهار اندیشید. سفیر افغانستان ابراز داشت: گسترش مبادلات تجاری از طریق بندر چابهار یک خواست سیاسی منطقه ای و فرامنطقه ای است و کشور هند نیز به عنوان یک اقتصاد بزرگ در سطح دنیا برای برقراری ارتباط تجاری با آسیای میانه به بندر چابهار نیاز دارد. وی اذعان کرد: برای تسهیل در تردد به بندر چابهار باید خط آهن و زیرساخت های دیگر فراهم و اسکله هایی برای پهلوگیری کشتی های بزرگ در این بندر به عنوان یک بندر مادر ایجاد شود. احمدنور تصریح کرد: استفاده از بندر چابهار وابستگی افغانستان به بندر کراچی پاکستان را کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه افغانستان در مرحله نوینی قرار دارد خاطرنشان کرد: افغانستان طی 12 سال گذشته روابط بین المللی بی نظیری با جامعه جهانی و با همسایگان و به خصوص با ایران داشته است. سفیر افغانستان با اشاره به اینکه افغانستان از اقتصاد بازار پیروی می کند ابراز داشت: افغانستان درهای سرمایه گذاری را به روی همه سرمایه گذاران منطقه ای و فرامنطقه ای باز کرده است. وی بیان داشت: استفاده از فرصت سرمایه گذاری در افغانستان، بستگی به مهارت سرمایه گذاران و تجار برای استفاده از این امکانات برای سرمایه گذاری دارد. احمدنور با بیان اینکه دولت افغانستان از سرمایه گذاری در این کشور حمایت می کند تصریح کرد: افغانستان علاوه بر مبادلات تجاری و سرمایه گذاری در بخش معادن و کشاورزی دارای ظرفیت های بسیار خوبی است. وی اضافه کرد: فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با توجه به نیاز بشر به غذا سودآور بوده و زیانی برای سرمایه گذار نخواهد داشت. سفیر افغانستان اذعان کرد: در افغانستان شرکت های بزرگ و کشورهای مختلف در بخش های مختلف سرمایه گذاری، باهم رقابت می کنند و هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری نیست. وی ابراز داشت: ما هیچ کشور و شرکتی را بر دیگری ترجیح نمی دهیم و هر کسی که در مناقصات برنده شود می تواند سرمایه گذاری کند. احمدنور با بیان اینکه شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در افغانستان دارای امتیازاتی هستند که دیگر کشورها ندارند عنوان کرد: شرکت های ایرانی از امتیاز همزبانی و همجواری برخوردار است. وی در پایان گفت: امیدواریم به روزی برسیم که شهروندان ایران و افغانستان بدون ویزا و مجوز تجاری به دو کشور رفت و آمد کنند. نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





