google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
استخبارات امریکا: احتمال دارد امنیت در افغانستان خرابتر گردد
رئیس اداره استخبارات ایالات متحد امریکا روز پنجشنبه ارزیابی بدبینانه ای از اوضاع افغانستان ارائه کرد. این درحالیست که حکومت امریکا در نظر دارد سربازان بیشتر برای جنگیدن علیه شورشیان افراطی اسلامگرا به آنجا بفرستد. دن کوتس رئیس اداره استخبارات ملی امریکا در یک استماع کمیته استخبارات مجلس سنای این کشور ضمن ارزیابی تهدیدها به امنیت ملی ایالات متحد امریکا به نمایندگان گفت: (اوضاع سیاسی و امنیتی در افغانستان نیز تقریباً مسلماً تا سال ۲۰۱۸، حتا با یک افزایش معتدل کمک های نظامی توسط ایالات متحد امریکا و شرکا خرابتر میگردد.) کوتس به نمایندگان اظهار داشت: (افغانستان تلاش خواهد کرد برای جلوگیری از وابستگی اش به حمایت خارجی، یا شورشیان را مهار کند و یا اینکه به توافق صلحی با طالبان برسد.) قریب ۱۶ سال میشود که نیروهای تحت رهبری ایالات متحد امریکا در افغانستان میجنگند و این طولانی ترین جنگ امریکا را میسازد، با اینهم اوضاع در آنجا به حالت در جازدگی است. جنرال ونسن استیوارت رئیس استخبارات نظامی گفت که هرگاه به این اوضاع پرداخته نشود، خطر آن وجود دارد که اتحاد نظامی به رهبری ایالات متحد امریکا دستاورد های شکننده اش در جریان این منازعه طولانی را از دست بدهند. او گفت: (تا زمانی که ما برخی چیزها را تغییر دهیم... اوضاع به خرابتر شدن ادامه خواهد داد و ما همه دستاوردهائی را از دست خواهیم داد که در جریان چندین سال گذشته روی آن سرمایه گذاری نموده بودیم.) او افزود که تشدید جدید تلاش ها شامل اعزام مشاوران امریکائی و ناتو در سطح کندک و لوا برای کمک به قوماندان های افغان است تا فعالیت سربازان را با توپخانه، استخبارات و حمایت هوائی هماهنگ گردانند. طالبان که نخست در اواسط سال های ۹۰ در جنوب افغانستان ظهور کردند، تا سال ۲۰۰۱ که از قدرت برکنار شدند، به کمک یک سلسله گروهای جهادگرا به شمول پاکستانی ها، سعودی ها و چیچنی ها بخش اعظم افغانستان را تصرف کردند. کوتس گفت که اما این گروه بعد از سقوط حاکمیت اش دوباره منظم شده و به کسب قدرت ادامه داده است. رئیس دستگاه استخبارات ایالات متحد امریکا گفت: (احتمالاً طالبان به بُردهای شان ادامه میدهند، به ویژه در مناطق روستائی). او علاوه نمود که تلاش ها برای تقویت اردوی محلی کمتر از آنچه امید میرفت، پرثمر بوده است. او گفت: (اجراآت نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل مجموعه ای از عمیات طالبان، تلفات جنگی، فرار از خدمت، اکمالات خراب و رهبری ضعیف، احتمالاً خرابتر خواهد شد.) به گفته او (افغانستان تلاش خواهد کرد برای جلوگیری از وابستگی اش به حمایت خارجی یا شورشیان را مهار کند و یا اینکه به توافق صلحی با طالبان برسد.) امریکا حدود ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد. اکثریت آن ها شامل ۱۳هزار و ۳۰۰ پرسونل ماموریت ناتو برای آموزش و مشورت دادن به اردوی شریک افغان است که علیه طالبان میجنگند. در ماه گذشته ایالات متحد امریکا بزرگترین بمب غیر هسته ئی اش را به منظور درهم کوبیدن مجتمع استحکامات دولت اسلامی یا داعش در افغانستان پرتاب کرد.
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





