google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
بسیج و اعلام آمادگی فرماندهان جهادی شمال کشور برای جنگ با طالبان
رهبران و فرماندهان پیشین مجاهدین شمال کشور گفته اند در صورت پیچیده شدن وضع امنیتی و قدرت گرفتن طالبان حاضر هستند با این شورشیان بجنگند. بسم الله محمدی، از فرماندهان سابق مجاهدین و وزیر دفاع پیشین دفاع گفت که آنها نگران وضعیت در منطقه هستند و در صورت نیاز مجاهدین را در کنار نیروهای امنیتی در جنگ با طالبان بسیج میکند. آقای محمدی که در ولایت پروان در جمعی از رهبران و فرماندهان جهادی صحبت میکرد تاکید کرد طالبان در تلاش باز کردن جای پا در شمال افغانستان هستند و به گفته او این وضعیت برای آنها (مجاهدین) پذیرفتنی نیست. محمدی گفت، برای جنگیدن با طالبان به حمایت دولت نیاز است و او افزود که انها انتظار دارند دولت از این حرکت مجاهدین پشتیبانی کند. شماری از وزرای برحال کابینه، مقامات ولایات شمال، فرماندهان پیشین جهادی، نمایندگان مردم در شواری ملی و شورای ولایتی پروان، سران اقوام ولایات پروان، کاپیسا، پنجشیر، بغلان، بدخشان و کوهدامن کابل نیز روز پنجشنبه ۹ میزان در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان گردهم آمدند. رهبران پیشین مجاهدین میگویند که در ولایات شمال باید این اختیار را داشته باشند تا برای مراقبت از این ولایات و جلوگیری از قدرت گرفتن طالبان، علیه این گروه مسلح شوند. صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه و از رئیس حزب با نفوذ جمیعت اسلامی، گفته است که بسیج مجاهدین علیه طالبان نیاز به گرفتن حمایت دولت مرکزی دارد. همزمان او هشدار داد که قدرت گرفتن طالبان در شمال برای مجاهدین قابل قبول نیست. او از مجاهدین خواست که نگذارند، طالبان و کسانیکه به گفته او وابسته به سازمان های استخباراتی کشورهای بیگانه هستند، در شمال جا باز کنند. آقای ربانی گفت: “نگذاریم که مخالفین پیروز شوند و این نشست را بخاطری برگذار کردیم تا شورا هایی را برای بسیج ساختن مردم در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ایجاد کنیم و در برابر هراس افگنان در کنار نیروهای امنیتی ایستاده شوند و مبارزه کنند.” پس از اینکه شهر کندز را طالبان تصرف کردند، نگرانی ها از قدرت گرفتن دوباره این گروه در شمال افغانستان شدت گرفته است. قرار بود که صدها مرد مسلح به فرماندهی جان احمد حقجو، فرمانده پیشین مجاهدین و از مشاوران ریاست اجرایی به ولایت کندز بروند، ظاهرا حکومت مانع این کار شده است. این در حالیست که رهبران و فرماندهان جهادی در شهر چاریکار گفتند که برای جلوگیری از سقوط شهرها بدست طالبان، تصمیم به بسیج مجاهدین گرفته اند. محمد عاصم عاصم والی پروان میگوید که شرایط فعلی در شمال باعث شده است که مجاهدین به پا خیزند. آقای عاصم گفت: “شرایط بوجود آمده نشان میدهد که مجاهدین دیگر نباید خاموش باشند و باید در برابر هراس افگنی مبارزه کنند ما هماطوریکه در دروان جهاد و مقاومت ایستادگی کردیم حال نیز حاضر هستیم در برابر طالبان بجنگیم.” برخی دیگر از فرماندهان مجاهدین، حکومت پاکستان را در دست داشتن ناآرامی های افغانستان متهم کردند. محمد الماس زاهد، از اعضای مجلس نمایندگان میگوید که ضعف و کاستی های حکومت باید روشن شود در غیر آن کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد. آقای زاهد گفت: “پاکستان هیچگاه با ریختاندن خون مردم افغانستان به اهدافش نخواهد رسید، از اینجا هشدار میدهم که خود پاکستان در آتش که افروخته خواهد سوخت.” به نظر میرسد که ناآرامی های شمال و احتمال بسیج شدن مجاهدین، جنجال تازه ای را در محافل سیاسی کشور ایجاد کند. جنجالی که حکومت در نخستین روزها با قاطعیت علیه آن موضع گرفته است.
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





