google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
ایران خواستار ثبت اعتراف ترامپ به فرماندهی جنگ 12روزه شد
جمهوری اسلامی ایران با استناد به اعتراف اخیر رئیسجمهور ایالات متحده مبنی بر فرماندهی مستقیم حملات اسرائیل علیه ایران، در نامهای رسمی به دبیرکل سازمان ملل، خواستار ثبت این اظهارات بهعنوان سند حقوقی بینالمللی و مبنای مطالبه غرامت از امریکا و رژیم صهیونیستی شد.
به گزارش انصارپرس، امیرسعید ایروانی،سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در نامهای رسمی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دورهای شورای امنیت، خواستار ثبت اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، بهعنوان سند رسمی شورا شد. ایروانی در این نامه تأکید کرده است که اعتراف صریح ترامپ مبنی بر فرماندهی مستقیم حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، نشانهای روشن از مشارکت، هدایت و مسئولیت کامل ایالات متحده در تجاوزات نظامی غیرقانونی به ایران است. ترامپ روز پنجشنبه 6 نومبر 2025 (15 عقرب) در جمع خبرنگاران اعلام کرد:«حمله اول را اسرائیل انجام داد. حمله خیلی، خیلی قدرتمندی بود. شخصاً فرماندهیاش را بر عهده داشتم. زمانی که اسرائیل نخستین حمله را علیه ایران انجام داد، روز بزرگی برای اسرائیل بود؛ چراکه آن حمله بیش از مجموع سایر حملات خسارت وارد کرد.» به گفته نماینده ایران در سازمان ملل، این اظهارات آشکارا ثابت میکند که ایالات متحده نه تنها از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران مطلع بوده، بلکه هدایت و فرماندهی آن را نیز بر عهده داشته است. ایروانی با اشاره به تناقض آشکار میان این سخنان و ادعاهای پیشین مقامات امریکایی، از جمله مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده، که پیشتر هرگونه نقش واشنگتن در حملات را رد کرده بود، تأکید کرد: «اظهارات رئیسجمهور امریکا، حقیقت را آشکار ساخته و فریبکاری مقامات آمریکایی را برملا کرده است.» نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران، با استناد به موازین حقوق بینالملل، حق خود میداند تا از تمامی مسیرهای قانونی برای پیگیری مسئولیت امریکا و رژیم صهیونیستی و مطالبه غرامت کامل خسارات انسانی و مادی بهره گیرد. بر اساس دادههای رسمی منتشرشده از سوی منابع ایرانی، در جریان تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی با فرماندهی مستقیم ایالات متحده، طی بازه زمانی 13 تا 24 جون 2025 (23 جوزا تا 3 سرطان): بیش از 1082 نفر شهید شدند که شامل 182 غیرنظامی از جمله 68 زن و 45 کودک بود. 900 نفر از نیروهای نظامی، امنیتی و دانشمندان هستهای نیز جان باختند. بیش از 3500 واحد مسکونی تخریب و 5646 نفر مجروح شدند. حملات هوایی موجب تخریب بخشی از تأسیسات هستهای صلحآمیز ایران و نابودی هزاران سانتریفیوژ گردید. ایروانی در پایان نامه خود خواستار آن شد که این مکاتبه بهعنوان سند رسمی شورای امنیت ثبت و میان اعضای شورا توزیع شود تا مبنایی برای رسیدگی به مسئولیت بینالمللی امریکا و رژیم صهیونیستی در قبال این تجاوزات قرار گیرد. وی تأکید کرد: «ایران ضمن پایبندی به منشور ملل متحد و اصول حقوق بینالملل، حق خود میداند تمامی اقدامات لازم را برای دفاع از مردم و حاکمیت ملی خود و نیز دریافت غرامت کامل از دولتهای متجاوز دنبال کند.
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





