google.com, pub-6867310892380113, DIRECT, f08c47fec0942fa0 ** ** **
|
بخشی از زندان پلچرخی از کنترل پلیس خارج شدهاست
نیروهای امنیتی از سه روز به این سو بر بخشی از زندان پل چرخی کابل که به نام «زندان دارای اهمیت خاص موادمخدر» یاد می شود، کنترل ندارند. در این زندان، بیش از ۲۰۵۳ تن از کسانی که به اتهام قاچاق موادمخدر بازداشت شده اند، زندانی استند. نیروهای امنیتی اما چهارسوی بیرون این زندان را محاصره کرده اند. کنترل این بخش زندان پل چرخی، سه روز پیش پس از آن از دست نیروهای امنیتی خارج شد که تنش ها میان نیروهای دولتی و زندانیان برسر بازرسی و گردآوری تیلفون های همراه زندانیان آغاز شد. در این تنش ها، ۱۰۷ پلیس و ۳۰ زندانی زخمی شده اند و پنج زندانی هم کشته شدند. زندان دارای اهمیت خاص موادمخدر که ویژۀ زندانیان موادمخدر است، یازده بلاک دارد. نیروهای امنیتی پس از آن که دو بلاک این زندان را بازرسی کردند، زندانیان این بخش بر آنان یورش بردند. یک هیئت از مجلس سنا، امروز برای بررسی و حل این تنش ها به زندان پل چرخی رفته بود. این هیئت نیز نتوانست به داخل زندان برود و نماینده گان زندانیان برای گفت وگو با این هیئت بیرون از زندان آمده بودند. مولوی ربانی، یکی از این زندانیان گفت: «در بلاک چهارم که رفتند، بچه ها کدام چیزی گفتند و اینان بچه ها را چنان بر فرق شان کوبیدند و دستان شان را بستند.» گل محمد، زندانی دیگر نیز بیان داشت: «در این ماه رمضان بر ما شلیک کردید، گاز زدید و چه ظلمی نبود که نکردید، چرا؟» منابع امنیتی، می گویند که هریک این زندانیان چندین تیلفون همراه در داخل زندان دارند و به کارهای خلاف قانون می پردازند. عباد الله کریمی، آمر مطبوعات زندان های افغانستان اظهار داشت:«با استفاده از این تیلفون ها اعمال غیرقانونی را انجام می دهند و فعالیت های خراب کارانه را انجام می دهند.» اما این که چگونه تیلفون های همراه به داخل زندان به دست زندانیان می رسد یک پرسش بنیادی است. کبیر که یک سال در زندان پل چرخی زندانی بوده است، می گوید که این تیلفون ها از سوی افراد حکومت در اختیار زندانیان گذاشته می شود: «در داخل زندان تیلفون غیرقانونی است و اما در زندان تجارت آن جریان دارد و توسط افراد دولت خرید و فروش می شود.» زلمی زابلی، رییس کمیسیون رسیده گی به شکایت های مجلس سنا نیز می گوید: «در مجموع از آمر گرفته تا یک سرباز خُرد، اگر در انتقال تیلفون و سیمکارت دست نداشته باشد، هیچ امکان ندارد که یک زندانی چندین تیلفون داشته باشد.» اکنون زخمیان این زندانیان در یک تفاهم به شفاخانه ها انتقال داده شده اند، اما تنش ها میان دوطرف هنوز هم به پایان نرسیده است. این بار نخست تنش ها میان زندانیان و پلیس در این زندان نیست. پلیس می گوید که پیش از این نیز این زندانیان در یک تنش با نیروهای دولتی، حتا این مکان آنان را به آتش کشیدند.
نظرات خوانندگان
شما نفر اولی هستید که برای مطلب فوق نظرتان را مینویسید. نظرات بعد از تایید نشان داده میشوند. |
انصارپرس؛ آزاد و مستقل با روایت بیطرفانه از جهان در خدمت مردم |
افغانستان
ایران
بین المللی
فرهنگی و هنری
اجتماعی
اقتصادی
پزشکی |
علمی و فناوری
ورزشی
مقالـات
مصاحبه |
درباره ما
تماس با ما
با ما تبلیغ کنید |





